Prvý plne hybridný sériovo vyrábaný pohon, ktorý spája vznetový motor a elektromotor, hosťuje v karosérii crossoveru Peugeot 3008. Originálna konfigurácia pozostáva z dvojlitrového turbodiesela (120 kW/163 k), ktorý je umiestnený vpredu a poháňa predné kolesá a vzadu situovaného synchrónneho elektromotora (27 kW/37 k). Ten prenáša krútiaci moment na zadnú nápravu. Asistujú Ni-MH batérie a šesťstupňová automatická prevodovka. Peugeot 3008 Hybrid4 V uviedli na európske trhy v závere minulého roka, v súčasnosti ho ponúkajú aj značkoví predajcovia na Slovensku. Podrobili sme ho redakčnému testu.
Rozumná voľba
Možno si položiť otázku, prečo zo širokého portfólia Peugeotov práve Peugeot 3008 má tú česť ako prvý hostiť novú technológiu. Ak vychádzame z overeného predpokladu, že hybrid šetrí pohonné hmoty a paralelne aj redukuje emisie, potom je to optimálna voľba. Práve autá typu crossover a SUV majú totiž tú danosť, že pre svoju vyššiu stavbu kladú väčší aerodynamický odpor. Aj preto majú vyššiu spotrebu. Každý deciliter, ktorý nová technológia ušetrí, sa počíta dvojnásobne. Navyše konfigurácia, ktorá prenáša záber na všetky štyri kolesá, crossoverom svedčí. Peugeot 3008 zatiaľ pohonom 4 x 4 nedisponoval, v hybridnej verzii si ho osvojil.
Obetované litre
Vzadu sa odvezie trojica pasažierov, hoci lavica je vyformovaná do dvoch kresiel. Ten v strede sedí vyššie, menej stabilne a opiera sa o tvrdšie operadlo vystužené sklopnou opierkou. Za ňou sa skrýva lyžiarsky tunel. Rezerva na kolená je dobrých osem centimetrov, nad hlavou len štyri, ale stačia. Platí to pre priemerne vysokého cestujúceho (180 cm), ak si pred neho za volant sadne podobne fyzicky disponovaný vodič. V hlavových opierkach predných sedadiel sú zakomponované obrazovky zábavného systému. K nemu patrí pár bezdrôtových slúchadiel. Už štandardná verzia Peugeota 3008 má pomerne kompaktný 432-litrový kufor, ale pod jeho podlahou aspoň plnohodnotnú rezervu. Hybrid4 ponúka na prevoz batožín základných 377 litrov. Pod podlahový kryt sa zmestí len zopár drobností. Zvyšok už okupujú batérie a pohonné ústrojenstvo. Spodné výklopné veko kufra pomáha pri nakladaní ťažších predmetov. Inak len prekáža.
Veliteľský mostík
Peugeot 3008 Hybrid4 navonok svoju výnimočnosť takmer tají. Od bežnej 3008 ho odlišujú len diskrétne plakety na veku kufra a predných dverách. Po ich otvorení sa príznačné logo objaví aj na chrómovaných obkladoch prahov dverí. Pracovisko vodiča na prvý pohľad tiež vyznieva pôvodne. Ďalej už registrujeme, že miesto otáčkomera zaujal „budík“, ktorý monitoruje percento maximálneho výkonu od 20 do 100. Ak strelka klesne ešte nižšie, pohon pracuje v ekonomickom režime a pri nútenom voľnobehu vodičovi oznamuje, že sa dobíjajú batérie. O tom či práve pracuje turbodiesel, elektromotor, oba súčasne, alebo prebieha rekuperácia, schematicky informuje palubný počítač a paralelne aj farebná výklopná obrazovka nad stredom palubnej dosky. Pozornosť budí originálne tvarovaný „knipel“ automatickej prevodovky a pri jeho kulise otočný ovládač. V polohe Auto hybridný systém manažuje svoju prácu autonómne, v ostatných troch už vodič pohonu vnucuje vlastnú predstavu. V polohe ZEV (nulové emisie) dostáva slovo elektromotor a zadný pohon za predpokladu, že batérie majú dostatočnú kapacitu. Režim 4 x 4 (AWD) zapája paralelne diesel aj elektromotor, a tým tiež pohon štyroch kolies. V režime Sport dáva vodičovi navyše k dispozícii maximálny potenciál oboch pohonných jednotiek. Potom je to už známy Peugeot 3008 so športovou architektúrou pracoviska vodiča. Testovaný exemplár sa pýši pohodlnými kožou obšitými sedadlami, ktoré poskytujú aj nadštandardné bočné vedenie. Ich plný elektrický servis dovoľuje meniť tiež sklon sedáka. K tomu skvelá navigácia a Head up displej, ktorý sprostredkúva základné parametre jazdy na priehľadnom výsuvnom štíte. Po vytiahnutí kľúča zo spínacej skrinky sa aktivuje elektrická parkovačka. Volant mohol byť menší a výhľad do zákrut lepší, keby mu neprekážali stĺpiky karosérie. Neprehľadnosť zadných stĺpikov čiastočne kompenzujú veľké vonkajšie zrkadlá a parkovacie senzory.
Bezkonfliktná spolupráca
Po otočení kľúčika v spínacej skrinke sa nič nedeje. Na jemný pokyn akcelerátorom Peugeot najprv plynule a nehlučne napreduje. Chodci ani netušia, že majú auto za pätami. Keď sa tlak na plynový pedál zvýši, bez trhnutia naskočí spaľovací motor. Bežná jazda v režime Auto v ničom nevybočuje z normálu. Ak sa naftový motor vypne, človek si to ticho takmer ani neuvedomí, signalizujú ho len prístroje. Pri nútenom voľnobehu, keď intenzívne prebieha dobíjanie batérií, sa brzdiaci účinok prejavuje výraznejšie ako v prípade klasického pohonu. Jazda na čistú elektriku dovoľuje len pár kilometrov, podľa stavu batérií a s vyšším tempom sa skracuje. Akcelerácia pod plným plynom v automatickom režime aktivuje elektromotor, a tým aj zadné kolesá len bezprostredne po štarte, potom sa odpájajú. Paralelne s nastavením módu Sport Peugeot poskočí ako pokropený živou vodou. Z miesta sa odpichne všetkými štyrmi a plný výkon turbodiesela plus elektromotora neustáva. Paralelne sa dobíjajú akumulátory. Jazda po diaľnici elektromotor k slovu nepúšťa a turbodiesel pri 130 km/h beží na 35 % svojho maxima. Preto sa spotreba drží nad úrovňou siedmich litrov. Pokojnú jazdu civilným tempom v zmiešaných podmienkach na testovacom okruhu palubný počítač oceňuje výsledkom 5,8 l/100 km. To je síce hodnota dosť vzdialená od normovaných 4,0 l pre kombinovaný cyklus, ale pre auto charakteru kompaktného SUV viac ako konkurencieschopná.
Plus pre štvorkolku
Jazda s hybridným P 3008 veľmi pripomína pocity zažité v konfekčnej verzii. Rozdiel v nižšom komforte pruženia pripisujeme zmene formátu pneumatík z 215/60 R16 na 235/45 R18. Na druhej strane zrejme preto hybrid ani s vyššou hmotnosťou nestráca na ovládateľnosti. Opäť chválime horizontálny tlmič Dynamic Rolling Control, ktorý redukuje nakláňanie karosérie v zákrutách. Pri prejazde oblúkov registrujeme znížený sklon k nedotáčavosti, aj keď je pohon zadných kolies odpojený. Pohon štyroch kolies je pridaná hodnota hybridu. Trakčné nasadenie pri prekonávaní náročných úsekov (napríklad zasnežené strmé stúpanie) je účinnejšie ako systém Grip Control, ktorý sa za príplatok montuje do prednokoliek.
Záver
Kombinácia turbodiesela a elektromotora má svoje čaro. Vznetový motor je už svojou povahou úsporný a elektromotor túto jeho konkurenčnú výhodu ešte zvyšuje. Čím viac vodič dokáže využívať ekonomický režim, tým viac sa bude blížiť k výrobcom udávaným atraktívnym hodnotám spotreby. Zato s ťažkou nohou na akcelerátore prínos nemusí vôbec pocítiť. A nízky prah emisií je dobrý hlavne pre dobrý pocit, inak ho legislatíva na Slovensku zatiaľ nijako neodmeňuje. Je samozrejme iluzórne, že si niekto kúpi práve hybridnú verziu P 3008 len kvôli nižším nákladom na pohonné hmoty, keď základná motorizácia je o viac ako 10-tis. eur lacnejšia. Skôr bude kalkulovať medzi hybridom a prednokolkou s rovnako výkonným naftovým motorom a porovnateľnou výbavou. Tam sa už cenový rozdiel v neprospech hybridu pohybuje „len“ na úrovni tritisíc eur, no je v jeho prospech hovorí úspora 3,5 nafty na 100 km. A navrch ponúka onen dobrý pocit čistejšej prevádzky.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, REF, AFU, ASR, ESP, šesť airbagov, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, audiosystém WIP Sound s CD a MP3 prehrávačom, asistencia rozjazdu do kopca, pohon 4 x 4, elektromechanický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, elektrická parkovačka, dažďový senzor, denné LED svetlá, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, extra tónované zadné sklá, predné hmlovky, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Presklená panoramatická strecha s elektricky nastaviteľnou clonou, navigačný systém WIP COM 3D, Head up displej, predné a zadné parkovacie senzory, ostrekovače svetlometov, sedadlá v koži, vyhrievané predné sedadlá, zábavný systém s obrazovkami v hlavových opierkach, alarm, superzamykanie, slnečné clony pre druhý rad sedadiel, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie
+
Robustná konštrukcia
Atraktívna architektúra pracoviska vodiča
Výkonný, pružný motor a úsporný pohon
Flexibilný kufor
Stabilita
–
Horší výhľad
Menší kufor
Peugeot 3008 Hybrid4 a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Peugeot 3008 Hybrid4 | Fiat Freemont 2,0 MJT 4 x 4 Urban | Nissan Qashqai 2,0 l dCi 4 x 4 Tekna | Toyota RAV 4 2,2 - D CAT 4 x 4 | VW Tiguan 2.0 TDI B MT 4Motion Sport & Styl | |
---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 997 | 1 956 | 1 994 | 2 231 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 120 (163)/ 3 850 + 27 kW (37 k) | 125 (170)/4 000 | 110 (150)/4 000 | 110 (150)/3 600 | 103 (140)4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 300/1 750 + 200 | 350/1 750 – 2 500 | 320/2 000 | 340/2 000 – 2 800 | 320/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,2 | 11,1 | 11,0 | 10,8 | 10,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 191 | 184 | 188 | 185 | 188 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,0 | 7,3 | 7,0 | 7,2 | 6,0 |
Rázvor (mm) | 2 613 | 2 890 | 2 630 | 2 560 | 2 604 |
Počet miest na sedenie | 5 | 7 | 5 | 5 | 5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 377 | 758 | 410 | 585 | 470 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 31 790 | 30 100 | 30 600 | 33 000 | 32 610 |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Foto – Peugeot