Malé MPV Opel Meriva druhej generácie predstavili pred rokom v Ženeve a v druhej polovici minulého roka uviedli aj na tunajší trh. Jeho autorský zbor poukazuje najmä na výrazný medzigeneračný nárast rozmerov a zadný pár bočných dverí, ktoré sa otvárajú proti smeru jazdy.

Novinku, ktorá sa prebojovala do finále Car of the Year 2011 a patrila aj medzi finalistov Auto roka 2011 na Slovensku, sprevádza paleta troch benzínových a štyroch naftových štvorvalcov. My sme novú Merivu vyskúšali s turbodieselom 1,7 CDTI (74 kW/100 k), ku ktorému nerozlučne patrí šesťstupňová automatická prevodovka a zistili, že toto auto dokáže zaujať.

Evolučne aj originálne

Väčší súrodenci Insignia a Astra zožali úspech, prečo nepokračovať v osvedčenom dizajnérskom jazyku? Maska chladiča vyznieva trochu retro, obrovské svetlomety zas super moderne, spodná línia bočného presklenia spolu so susediacimi kľučkami dverí originálne a prelis na dverách už k najnovším Oplom jednoducho nerozlučne patrí. Aj zadná partia, ktorá sa pozorovateľa snaží presvedčiť, že panoramatické okno sa smerom nadol vlieva medzi osvetľovacie telesá, stojí za pozornosť. Pre tých, čo uprednostňujú suché čísla, ešte pripomíname, že Meriva nástupom novej generácie narástla do dĺžky o 235 mm a týmto parametrom zaujala čelnú pozíciu v segmente malých MPV.

Zdroj: 01

Dvere ako na RollsRoyce

Nová Meriva – to sú predovšetkým protismerne otvárané zadné dvere FlexDoors. Pripomína nimi niektoré oldtimery z prvej polovice minulého storočia. Vyskúšate si a postupne pochopíte. Otvárajú sa takmer v pravom uhle (84 stupňov). Radosť nasadať aj vystupovať. Poviete si, aké nevšedné a pritom celkom fyziologické. Áno. A k tomu dobrý pocit z výnimočnosti. Ale čoskoro odhalíte aj slabiny, kvôli ktorým sa voči tomuto systému automobilky s výnimkou exotov obrátili chrbtom. Napríklad keď zaparkujete v úzkej medzere, zrazu je všetko akési komplikovanejšie. Možno to chce len viac tréningu. Ale s vodičom alebo so spolujazdcom si aj tak budete prekážať, ak nezvolíte poradie. V takom RollsRoyce nič podobné nehrozí. Vodič zásadne vystupuje prvý a zadné dvere sám otvorí.

Vzadu skôr pre dvoch

Vzadu nachádzame po stranách dve nezávislé, vyššie ukotvené a pozdĺžne posuvné sedadlá. Súčasť systému FlexSpace. Priemerne vysoký cestujúci môže rátať s bohatou päťcentimetrovou rezervou v oblasti kolien a ešte o tri väčšou nad hlavou. Miesto v strede je už užšie. Navyše nohám prípadného pasažiera prekážajú koľajnice systému FlexRail, ktoré prechádzajú v dvoch úrovniach pomedzi predné sedadlá. Po nich sa pohybuje objemný box. Slúži cestujúcim vpredu aj ako lakťová opierka. A poschodie nižšie sa posúva sústava poličiek. Trochu neprehľadné, keď si zvyknete, možno aj praktické. Ale vráťme sa k zadným sedadlám. Dvojica môže využiť pohodlnejšiu dvojmiestnu konfiguráciu so stredovou opierkou.

Dobre prístupný kufor má v základnom usporiadaní solídnu 400-litrovú kapacitu, pravidelný tvar a dvojité dno s hornou palubou na úrovni nakladacej hrany. Pod ňou rezervu nenájdete, „len“ dostatok miesta nielen na drobnosti, alena objemnejšiu batožinu. Sklopením zadných operadiel získate takmer rovnú predĺženú úložnú plochu.

Certifikované predné sedadlá

Vpredu čakajú doslova ortopedické predné sedadlá. Zaručujú vyšší posed a dobrý výhľad, pritom ich bočnice skvele podopierajú telo. Navyše majú nastaviteľný sklon sedákov, ktoré sa dajú aj mechanicky predĺžiť. Nie náhodou získali certifikát nemeckých ergonómov. Za ten príplatok naozaj stoja. Inak pracovisko vodiča je takmer vernou – len zmenšenou kópiou Astry. Len sedíte vyššie. Palubná doska plynulo nadväzuje na výplne dverí. Kvitujeme umiestnenie farebnej obrazovky na vrchu palubnej dosky, aj prítomnosť spínača elektrickej parkovačky pri kulise voliacej páky automatickej prevodovky. Do dverových priečinkov uložíte veľké PET fľaše, no paradoxne niet tam miesta ani len na mapu formátu A5. Dobrý motív objednať si navigáciu.

Pozoruhodná filozofia

Turbodiesel testovaného exemplára dosahuje najnižší maximálny výkon z troch vznetových motorov, ktoré sa do Merivy dodávajú (74 kW/100 k). Pritom ako jediný spolupracuje výhradne so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Navonok sa necháva dosť počuť, a to aj v interiéri. Že by Opel šetril na tlmiacich a vibrácie pohlcujúcich materiáloch? Ale to je popri výkone asi tak všetko, čo sa pohonu dá vyčítať. Ťah so stúpajúcimi otáčkami rastie pomerne kontinuálne. Prevodovka radí jemne, pri ostrejšom zaobchádzaní trochu komótne odraďuje, ale snaživo sa prispôsobuje štýlu jazdy.

Pod plným plynom „sáčkuje“ stupne pri 4 300 otáčkach. Ale stovka za 14 sekúnd varuje. Na predbiehanie takto motorizovaná Meriva potrebuje veľa voľného miesta v protismere. Pri diaľničnom tempe (130 km/h) a zaradenej šestke prevodovka udržuje motor v ekonomickom režime (2 200 otáčok). A to už smerujeme k prekvapeniu. Oficiálny údaj 6,2 l/100 km v kombinovanom cykle nenalieva veľkú dávku optimizmu. No my sme na našom testovacom okruhu zaznamenali rezultát o 0,2 l priaznivejší. A to sa často nestáva.

Potykanie s ovládateľnosťou

Na atraktívne príplatkové disky kolies a nízkoprofilové pneumatiky formátu 225/40 R18 sme spočiatku hľadeli podozrievavo. Sú krásne, ale prevládali pochopiteľné obavy, ako sa prejavia na už i tak katastrofálnych – navyše zimou poznačených slovenských cestách. No predstavte si, môžu byť. Nespravili z Merivy hrkálku, nenútia vodiča striehnuť na každú nerovnosť, aby sa jej včas vyhol. A to je dobré vysvedčenie pre naladenie podvozka. Pritom žiadne kompromisy. Merive nerobí problém prenášať ťažisko v sérii manévrov napriek vyššej karosérii. Veľmi ochotne pritom i zatáča. Skrátka s ovládateľnosťou si Meriva potykala. Riadenie zas poteší najmä tých, čo uprednostňujú v dlaniach väčší odpor volantu. V tomto prípade platí, že podvozok je zjavne rýchlejší ako motor. Síce trochu nudné, ale bezpečné.

Záver

Opäť raz môžeme konštatovať interesantné autíčko. Zaujme už vzhľadom a pohľad na zadné dvere otvorené v protismere tiež má svoje čaro, aj keď o ich účelnosti sa dá polemizovať. Rovnako diskutabilný je systém FlexRails, ale možno sme len neodhalili všetky jeho možnosti. Z hľadiska priestorového komfortu už novú Merivu hodnotíme jednoznačne pozitívne. Aj variabilnosťou usporiadania zadných sedadiel boduje. A príplatkové predné ortopedické sedadlá v danej triede nenachádzajú konkurenciu.

Zato kombinácia základného vznetového motora s automatickou prevodovkou vyznieva dosť ťažkopádne a trochu nelogicky. Navyše verziu so základným dieselom zbytočne predražuje. Automat sa hodí skôr k motorom s väčším prebytkom výkonu, no s tými v Merive spolupracuje len manuálna prevodovka. Podvozok zas patrí k tým nesporne vydarenejším. Robí z Merivy auto, ktoré dobre padne do ruky.

Hodnotenie

+ fazóna karosérie
+ priestorová ponuka v interiéri
+ originálne riešenia
+ ovládateľnosť
+ skvelé ortopedické predné sedadlá
– malá výkonová rezerva
– diskutabilné protismerné otváranie zadných dverí      

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, ESP, šesť airbagov, aktívne opierky hlavy vpredu, šesťstupňová automatická prevodovka, klimatizácia, tempomat, audiosystém s CD a MP3, ovládanie rádia na volante, FlexRails, volant v koži, elektrické ovládanie okien a vonkajších zrkadiel, predné hmlovky, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, adaptívne svetlomety, parkovacie senzory, sklenené strešné okno, predné sedadlá s certifikátom AGR, integrovaný zadný nosič na bicykle, úložná zásuvka pod sedadlom spolujazdca, kožené čalúnenie sedadiel, elektrické rýchlokúrenie, audiosystém s navigáciou a farebnou obrazovkou, sedemnásťpalcové a osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, strešný nosič, predĺžená záruka...

Zdroj: 07

Foto - Opel