Opel Insignia 2,0 Turbo 4 x 4 Sport – stádo koní sa prebúdza k životu tesne nad úrovňou voľnobehu, dobre ťahá po prekročení 2 000 otáčok a nad 3 500 skvele.

Aktuálna vlajková loď značky Opel si od svojho debutu v roku 2008 na autosalóne v Londýne vybudovala dobré renomé. V polovici minulého roka mala na konte viac ako 400-tisíc obchodných prípadov. Vtedy nastal čas preleštiť výkladnú skriňu tohto modelu. Tým možno najatraktívnejším impulzom pre modelový ročník 2012 sa stala zmena na poste najvýkonnejšieho benzínového štvorvalca. Pôvodný agregát 2,0 Turbo (162 kW/220 k), ktorý v ponuke zotrval, tromfla ešte výkonnejšia verzia 2,0 Turbo (184 kW/250 k). Tá sa teraz predáva výhradne v kombinácii s pohonom štyroch kolies. My sme otestovali exemplár s výbavou Sport. Môžete si ho osvojiť za 30 100 eur.

Okorenená monumentálnosť

Napriek tomu, že Insignia už nejaký ten rôčik nadbieha záujmu trhu, jej zjav je taký originálny, že sa nezunoval ani nezovšednel. Práve čas mu dal hodnotenie nadčasovosti. Robustná konštrukcia umocnená vysokým pontónom karosérie v súzvuku s kabínou pripomínajúcou kupé a honosne výrazná – tak trochu retro maska chladiča – to všetko vtláča celku punc monumentálnosti. Insignii ho môžu závidieť aj niektoré prémiové modely strednej triedy. Napriek tomu dizajnu Insignie vládne aerodynamika, čo duplikuje pozoruhodný súčiniteľ cx 027.  Na druhej strane na zjave Insignie celkom zákonite nenachádzame veľa znakov športovosti. Čiastočne to môže napraviť exteriérový balík OPC. Patria doň športové nárazníky, zadný spojler, atraktívne devätnástky a stmavené zadné okná.

Doladený kokpit

Spoza volantu sa Insignia už tvári športovejšie. Kokpit ohraničený vysokým stredovým panelom a palubnou doskou, ktorá plynulo prechádza do členitej výplne dverí, vodiča obopína, ale neprekáža. Do tohto rámca zapadajú hlboké tubusy prístrojového štítu s purpurovými strelkami aj krátka radiaca páka. Tá má športovú hlavicu – súčasť interiérového balíka OPC line. Stojí 600 eur a do tejto ceny sa zmestí tiež skvelý volant s robustným kožou potiahnutým vencom a ešte oceľové pedále. Predné ergonomické sedadlá sú už štandardnou položkou výbavy Sport. A efektné kožené čalúnenie Premium Indian Night zvyšuje cenu o 4 685 eur vrátane ventilácie. Ďalej je už známe pracovisko vodiča, kde priestor pod farebnou obrazovkou obsadilo množstvo trochu neprehľadne usporiadaných spínačov príplatkovej dvojzónovej klimatizácie (dá sa regulovať len po celých stupňoch), audiosústavy, navigácie a aktívneho podvozka. Pochvalu žne informačne obsažný palubný počítač – nechýba v ňom ani údaj o životnosti náplne motorového oleja. Jazda v noci vystavuje skvelé vysvedčenie  inteligentným bi-xenónovým svetlometom. Na druhej strane vonkajšie zrkadlá sú síce aerodynamické, no o to horšie plnia svoje poslanie. Úzka stredová lakťová opierka tiež nevyhovuje. Ani jej poloha sa nedá regulovať.

Objemný kufor bez rezervy

Robustná Insignia možno navodzuje očakávania priestorového komfortu na zadných sedadlách, ale plnú spokojnosť garantuje len priemerne vysokým cestujúcim (do 180 cm). Inak na lavici s čalúnením formovaným do dvoch kresiel sa sedí pohodlne a stabilne. Prípadného cestujúceho v strede už stabilizujú jeho susedia. Masívne a ťažké zadné výklopné veko sprístupňuje objemný mäkko vystlaný 530-litrový kufor. Jeho obsah máme ako na dlani. Nechýba lyžiarsky tunel využiteľný na prevoz dlhších predmetov. Ak nie sú zadné sedadlá obsadené, sklopením operadiel sa dá kapacita kufra rozšíriť. Na rozhraní však čnie malý schod. Tá horšia správa hovorí, že pod krycou doskou podlahy chýba rezerva. Jej miesto zaujíma lepiaca súprava, zvyšok sa dá využiť na uskladnenie výbavy vozidla.

Výkonný a smädný štvorvalec

A teraz to príde. Na jednej strane 1,7-tonová limuzína a na strane druhej prepĺňaný dvojlitrový štvorvalec vyladený na vysoko nadštandardný maximálny výkon 184 kW (250 k) so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou v tandeme. Motor na voľnobeh ticho pradie a aj keď sa otáčky derú k červenému poľu, stále produkuje až nečakane pritlmené echo. Žiadna akustická dráma, na akú si športovo založení vodiči potrpia, sa nekoná. Zato k charakteru Insignie pokoj na palube pasuje. Trochu rušivo pôsobia vôle v mechanizme pohonu pri rozbiehaní a radení. Potrhávanie sa síce dá eliminovať opatrnejšou prácou s tuhším spojkovým pedálom. Veď spojka si pri takomto motore aj tak vytrpí svoje, o nadčasy nestojí. Stádo koní sa prebúdza k životu tesne nad úrovňou voľnobehu, dobre ťahá po prekročení 2 000 otáčok a nad 3 500 skvele. Stovka hlboko pod osem sekúnd je pekný výsledok, ale Insignia túto hranicu prekonáva so zaradenou dvojkou a na „vytočenej“ trojke (6 500 otáčok) dosahuje až 155 km/h. Dosť „dlhá“ prevodovka. S kratšou by Insignia 2,0 Turbo bola ešte dynamickejšia – ale aj pažravejšia. Pod hranicu deviatich litrov priemernej spotreby sme sa aj tak dostávali len sviatočne. A výsledok 10,8 l/100 km zaznamenaný pri teste spotreby ukazuje, že nadmerný apetít je Achillovou pätou tohto štvorvalca. To mu ešte pomáha príkladne aerodynamická karoséria. Na porovnanie testovali sme Škodu Superb 2,0 TSI (147 kW/200 k) s výsledkom 8,5 l/100 km, aj VOLVO S60 T6 AWD (224 kW/305 k), ktoré si vypýtalo 10,2 l v priemere.

Podvozok troch módov

Znížená svetlá výška a príplatkové obutie 245/40 R19 vtláčajú podvozku tuhšiu, nie však drsnú charakteristiku. S výnimkou ostrých nerovností, s ktorými si nízkoprofilové pneumatiky jednoducho neporadia, solídne filtruje a utlmuje prenos hluku do interiéru. Keďže testovaný exemplár disponuje systémom plynulej zmeny charakteristiky tlmičov FlexRide, často prepíname do najkomfortnejšieho režimu Tour aj za cenu, že karoséria sa komfortne pohojdáva. Na technickej trati s kvalitným povrchom zas dostáva slovo mód Sport. Prístrojový štít varovne očervenie, podvozok stuhne – dá sa oň spoľahlivejšie oprieť, motor promptnejšie reaguje na pokyny akcelerátora aj riadenie kladie dlaniam väčší odpor a viac odoláva poryvom krútiaceho momentu pri akcelerácii z oblúkov. Takto nastavená Insignia 2,0 Turbo zvádza k systému plyn – brzda. Rozbeh aj na mokrej vozovke bez zaváhania zvláda pohon štyroch kolies, aj elektronický manažment motora bdie, aby otáčky pri štarte nevybehli príliš vysoko. Brzdy však po viacnásobnom preťažení výrazne slabnú. Podvozok supersport s brzdami Brembo (2 000 €) nefiguruje v ponuke pre nič za nič.

Záver

Napriek tomu, že Opel Insignia pôsobí na trhu už tretí rok, stále ostáva žiadaným artiklom. Veď za prvých osem mesiacov tohto roka má na konte 238 registrácií. V strednej triede je na tom lepšie len Škoda Superb (639) a VW Passat (591).  Verzia 2,0 Turbo 4 x 4 Sport, to už je exot. Na ňom predajnosť Insignie nestojí ani nepadá, ale spolu s najvýkonnejším derivátom Insignia OPC sa dobre vyníma vo výkladnej skrini značky Opel. Pritom testovaný exemplár sa nemôže sťažovať, že by ho cena v porovnaní s konkurenciou diskriminovala. Naopak, porovnávacia tabuľka hovorí: ak ekrazitom naložené delo strednej triedy, potom je práve on tou cenovo príťažlivejšou voľbou. A že má veľký apetít? Práve cena je dostatočnou kompenzáciou.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, HBA, TCS, HAC, ESP, sedem airbagov, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3 s ovládaním na volante, palubný počítač, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, adaptívny podvozok FlexRide, pohon 4 x 4, denné predné svetlá LED, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, nastaviteľný posilňovač riadenia, volant a radiaca páka v koži, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, predné hmlovky, zadný strešný spojler, strešné lyžiny, dojazdová rezerva, pätnásťpalcové oceľové disky kolies...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Dvojzónová automatická klimatizácia, solárne čelné sklo s protislnečným pásom, systém štart/stop, vyhrievané predné sedadlá, zadné parkovacie senzory, automatické svetlomety, inteligentný kľúč, panoramatické elektricky posuvné strešné okno, metalíza, sieť medzi batožinovým priestorom a kabínou, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Hodnotenie
+
atraktívny dizajn horší výhľad dozadu
výborné svetlá vyššia spotreba
úroveň doplnkovej výbavy slabnúce brzdy
objemný a prístupný kufor
adaptabilný podvozok
komunikatívne riadenie
Opel Insignia 2,0 Turbo 4 x 4 a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Opel Insignia 2,0 Turbo 4 x 4 Sport Audi A4 2,0 TFSI Quattro Ford Mondeo 2,0 EcoBoost SCTi Tirtanium S Škoda Superb 3,6 FSI 4 x 4 Ambition Volvo S60 T5 Momentum
Zdvihový objem motora (ccm) 1 998 1 984 1 999 3 580 1 999
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 V6 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 184 (250)/5 300 155 (211)/4 300 – 6 000 149 (203)/6 000 191 (260)/6 000 177 (240)/5 500
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 400/2 400 – 3 600 350/1 500 – 4 200 300/1 750 – 4 500 350/2 500 – 5 000 320/1 800 – 5 000
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st.manuálna 6-st. manuálna 6-st. automatická 6-st. manuálna
Pohon 4 x 4 4 x 4 predný 4x4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7.5 6.5 7.6 6,50 7.3
Maximálna rýchlosť (km/h) 250 246 238 250 230
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 8.6 6.8 7.6 10,10 7,90
Rázvor (mm) 2 735 2 808 2 850 2 761 2 776
Objem batožinového priestoru (l) 530 480 528 595 340
Cena základného modelu s DPH (€) 30 100 38 670 32 590 37 127 38 810
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto – Opel