Kompaktný crossover či SUV japonskej proveniencie sa vyrába v britskom Sunderlande od roku 2007. Najprv len v päťdverovom vyhotovení a o rok neskôr ponuku rozšíril aj 5 + 2-miestny derivát. Načo tajiť – bol to úspešný model. Schválne ten minulý čas. Modernizáciou otvára novú kapitolu svojho boja o miesto na trhovom výslní. Otázku, či dokáže nadviazať na svoj úspešný príbeh, sa pokúsime zodpovedať testom päťmiestnej verzie s benzínovým dvojlitrom pod prednou kapotou, pohonom štyroch kolies a najvyššou úrovňou štandardnej výbavy.

Profesionálna improvizácia

Facelift poznačil hlavne prednú časť vozidla. Ostal symbol – maska chladiča v tvare flying wings, ktorá reprezentuje identitu značky Nissan. No dizajnéri ju preštylizovali tak, ako keď hudobník prednáša x-tý raz notoricky známu skladbu, no improvizáciou rozvinie jej hlavný motív. Podobne postupovali pri telesách osvetlenia, kombinácii nárazníka a otvore náporového chladenia. Občas zapochybujete, či improvizácia znamená aj umelecký prínos, alebo je len iná. V tomto prípade nachádza všeobecne pozitívny ohlas, aj keď diferencovaný. Už sme počuli, že Qashqai nadobudol agresívnejší výraz. Nám sa zdá, naopak, prívetivejší.

Zdroj: 01

Pracovisko vodiča

Pracoviska vodiča ostalo takmer v pôvodnom stave. V centre prístrojového panela svieti efektnejší displej palubného počítača a tomu po stranách sekundujú atraktívnejšie budíky v lesklých rámčekoch. Škoda, že interiéroví štylisti sa rovnako nepohrali s tak trochu starosvetsky vyznievajúcim stredovým panelom palubnej dosky. Implantovali do neho síce málo praktickú minipoličku, no viac by mu pomohla väčšia dotyková obrazovka. Osviežiť si zaslúžila tiež ponurá symbolika spínačov. Aj úzke dverové priečinky sa dali zväčšiť. Miesta je tam dosť. A sedadlá potiahnuté hladkou čiernou kožou a vrúbené bielym štepovaním (za príplatok) – nevyznievajú akosi pohrebne? Napriek tejto kritike kokpit ako celok zanecháva skôr dobrý dojem. Zvýšená poloha solídne tvarovaných sedadiel uľahčuje nasadanie, v oboch rovinách nastaviteľný volant zas ponúka viacero variantov optimálnej polohy za volantom. Poteší posuvná stredová opierka, chýba jej len výšková regulácia. Pomerne nízko uložená dotyková obrazovka sa síce vzďaľuje zornému poľu vodiča, ale o to lepšie je tienená. Nešetrilo sa mäkkými plastmi, čo v prípade áut neeurópskej proveniencie vždy poteší. Panoramatická strecha s elektricky ovládanou clonou ponúka nové možnosti presvetlenia interiéru. Za zmienku stoja ešte obrovské vonkajšie zrkadlá. Spolu s parkovacou kamerou účinne kooperujú s vodičom.

Kufor nesklame

Mierne tvarovaná zadná lavica poskytuje stehnám solídnu oporu. Chodidlá si môžete zasunúť pod predné sedadlá, a to je čiastočná kompenzácia kratších sedákov. Ani na nedostatok priestoru v oblasti kolien sa väčšina pasažierov nebude sťažovať. Tí priemerne vysokí majú k dispozícii dobrých 8 centimetrov po operadlá predných sedadiel. Len rezervu nad hlavou redukuje na slabé tri centimetre roleta presklenej strechy. Ak sú zadné sedadlá voľné, hlavové opierky môžete nasunúť na operadlá. Nebudú prekážať vo výhľade z miesta vodiča. Uvoľnením poistiek sa delené operadlá sklopia, nie však celkom do roviny s dnom kufra. Samotný batožinový priestor svojím 410-litrovým objemom zapadá do štandardu danej triedy. Náš testovaný exemplár dokáže potešiť svojho majiteľa rezervou (aj keď nie plnohodnotnou) na svojom dne. Pozor na zadné dvere. Aj v krajnej hornej polohe môžete do nich naraziť hlavou. Na druhej strane tento ich hendikep sa v nižšej garáži môže zmeniť na výhodu.

Motor vie milo prekvapiť

Na pozíciách pohonných jednotiek sa po modernizácii nič nezmenilo. Testovaný benzínový atmosférický štvorvalec s variabilným časovaním ventilov patrí k tým so športovejšou charakteristikou. Prezrádzajú ju otáčky maximálneho výkonu a vrcholu krútiaceho momentu situované pomerne blízko pri sebe. V praxi to (trochu zjednodušene) znamená, že čím dlhšie podržíte zaradený prevodový pomer, tým motor lepšie ťahá. Pri maximálnej akcelerácii mu krátkodobé pretočenie na 6 500 celkom šmakuje. No šprint na stovku v čase tesne pod 11 sekúnd nie je žiadna sláva. Qashqai má totiž svoju hmotnosť (plne naložený až takmer 2 tony). Preto si pri predbiehaní ponechajte dostatočnú rezervu. Pružnosť nepatrí k prednostiam tohto agregátu. Prebúdza sa až po prekročení 3 000 otáčok, ale šesťstupňová prevodovka túto necnosť čiastočne kompenzuje. A ekonomika? Podľa papierových parametrov spotrebuje 8,2 l/100 km v kombinovanom cykle. Teda nič mimoriadne. V praxi na našom testovacom okruhu palubný počítač nameral na desatinku rovnaký rezultát. Vzhľadom na to, že údaje výrobcov zvyčajne prekračujeme, pozoruhodné. Ak tento výsledok zopakujete, máte pri 65-litrovej palivovej nádrži k dispozícii takmer 800-kilometrový akčný rádius.

Pohodlný univerzál

V máloktorom SUV zažijete taký príjemný pocit z jazdy ako práve v tomto SUV. Z príčin sa ako prvá núka vláčne pruženie, ktoré spolu s vyššími pneumatikami formátu 215/60 R17 žehlí drobné aj väčšie nerovnosti vozovky. Nasleduje citlivé riadenie, ktoré dlaniam kladie aj očakávaný odpor. Ani spätná väzba mu nie je celkom cudzia. Počas jazdy po diaľnici zas oceníte nízku hladinu aerodynamického hluku. Bola by ešte nižšia, ale dnes už pochválené obrovské vonkajšie zrkadlá sa predsa len nechajú počuť. Qashqai si potrpí na pohodovejší štýl jazdy. Počas prejazdu oblúkov ostrejším tempom pneumatiky pískajú a karoséria sa dosť nakláňa. Viacnásobné zmeny smeru, aké sprevádzajú vyhýbacie manévre, mu príliš nevoňajú. Aj keď výrobca tento svoj produkt (na rozdiel od nás) deklaruje ako hatchback nižšej strednej triedy, výlety po poľných a lesných cestách mu nie sú cudzie. Podľa ich stavu si voliacou ružicou môže zvoliť druh pohonu. Režim „Auto“ automaticky pripája na klzkom povrchu zadnú nápravu. Robí to okamžite, skôr ako predné kolesá stihnú zahrabať. Chýba len asistencia rozjazdu do kopca. Do vážnejších terénnych sekcií sa s Qashqaiom nepúšťajte. Nemá na ne potrebnú svetlú výšku, zodpovedajúcu tuhosť skeletu, ani prispôsobenú kinematiku náprav.

Záver

Viac ako 600 predaných kusov za prvých 10 mesiacov a 79 v októbri – to sú čísla, ktoré hovoria, že Nissan Qashqai tunajšiemu zákazníkovi padol do oka. Samozrejme, môžete namietať, že na Slovensku v nižších triedach predáva pomer úžitkovej hodnoty a ceny. Ak je výhodný v porovnaní s konkurenciou, zákazníci sa stavajú do radu. Máte pravdu. Ale Qashqai nie je len o tom. Vyzerá dobre, pôsobí hodnotným dojmom a svojím zjavom pozorovateľa presviedča, že je aj bezpečný a keď na to príde, poradí si tiež na ťažšie zjazdných komunikáciách. To v prípade verzie 4WD platí dvojnásobne. K tomu priestranný interiér, komfortne naladený podvozok a úspech sa dostavil. Možno práve pre tento stále nevyčerpaný potenciál a snahu šetriť na nákladoch, výrobca k jeho modernizácii pristupoval veľmi opatrne. Pochopiteľné, aj keď si myslíme, že mohol byť aj odvážnejší.

Hodnotenie

+ prívetivý zjav
+ priestranný interiér
+ komfortné pruženie
+ úroveň štandardnej výbavy
+ voliteľnosť systému pohonu
– nadmerné nakláňanie karosérie v zákrutách
– minimálna ponuka doplnkovej výbavy

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, BA, ESP, šesť airbagov, aktívne predné hlavové opierky, palubný počítač, audiosystém Bose, dvojzónová klimatizácia, Bluetooth hands free, farebná dotyková obrazovka, parkovacia kamera, inteligentný kľúč, presklená strecha s el. ovládanou clonou, xenónové svetlomety, predné hmlovky, dažďový senzor, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, strešné lyžiny, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, volant a radiaca páka v koži, hliníkové pedále, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Sedadlá v koži, vyhrievanie predných sedadiel, navigácia...

Zdroj: 07

Foto – Nissan