Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D Instyle – po cestách sa len dôstojne presúva, ako doma sa cíti až na poľných a lesných cestách a potom v teréne.
Mitsubishi Pajero si buduje renomé medzi drsnými offroadmi od roku 1981. Istý koncepčný zlom nastal v roku 1999 s príchodom tretej generácie, keď rámový podvozok nahradila samonosná karoséria. Pajero súčasnej štvrtej generácie figuruje na trhu od roku 2007, no modelový ročník 2012 prešiel ľahkou modernizáciou. Predáva sa výhradne s modernizovaným 3,2-litrovým vznetovým štvorvalcom v krátkej trojdverovej aj päťdverovej verzii s piatimi sedadlami alebo v konfigurácii 5 + 2. Práve tú v luxusnom vyhotovení a s automatickou prevodovkou sme vyskúšali.
Ani aerodynamika, ani frajerina
Prepracovaná maska chladiča, preformovaný predný nárazník, hliníkové osemnástky majú atraktívnejší dizajn a strešné lyžiny získali čierne lakovanie. Hotovo, inventúru modernizačných prvkov exteriéru máme za sebou. Ďalej je to už známy predátor, ktorý svojou robustnosťou a svetlou výškou zdôrazňuje, že na rozdiel od SUV svoje terénne odhodlanie môže dokazovať každodennou praxou. Hranatá karoséria akoby pohŕdala zákonmi aerodynamiky, čo nameraný koeficient aerodynamického odporu 0,4 len duplikuje. Ako jeden z posledných mohykánov ostáva verný rezerve zavesenej na zadných dverách. Nie z frajeriny – len z praktických dôvodov. Nezaberá miesto v kufri a nezhoršuje priechodnosť, keby bola zavesená pod ním.
Podľa vzoru Pajero
Vysoký posed k offroadu patrí ako k žoldnierovi „kanady“. Pozícia za volantom má v Pajere svoje špecifikum. Široký stredový panel odtláča obe predné sedadlá ku dverám až do tej miery, že vodič masívnejšej postavy ťažko prestrčí ruku k spínačom elektrickej regulácie sedadla. Pomôže otvorenie dverí, nie však počas jazdy. Luxusná koža na sedadlách sa tiež prezentuje svojsky – na styku s telom hladká, na zvýšených bočniciach perforovaná. Pritom sedadlá bodujú skôr pohodlnosťou ako bočným vedením. V tomto smere poslúži práve bezprostredná blízkosť dverí, stredového panelu. Škoda, že len výškovo sa dá regulovať multifunkčný volant. Núti k vzpriamenejšej polohe. Tá zas (neplánovane) prispieva k dobrému výhľadu. Pritom priestor za vozidlom pomáhajú monitorovať obrovské vonkajšie zrkadlá v súčinnosti so spätnou kamerou. Popri páke automatickej prevodovky zo stredového panela trčí ďalšia menšia. Má na starosti voľbu režimu pohonu. K tomu spínač aktivujúci redukciu. Spätnú väzbu ponúka displej v prístrojovom štíte. Zobrazuje aktuálnu schému pohonu aj výstupy palubného počítača vrátane atmosférického tlaku, histórie spotreby či absolvovaného profilu trate. Niektoré údaje zdvojuje aj malá centrálna obrazovka. O skvelé ozvučenie sa stará audiosystém Rockoford Acoustic Design so subwooferom v kufri. Ale konektory slúchadiel a USB ostávajú mimo bezprostredného dosahu v priečinku pred spolujazdcom.
Nespratné dvere
Vzadu sa sedí prekvapivo nižšie. Na nedostatok miesta na nohy či malú rezervu nad hlavou sa tu nemôžu sťažovať ani dlháni. Preto ani neprekáža, že chodidlá sa nezmestia pod predné sedadlá, keď kotvia v základnej polohe. Životný priestor v priečnom smere už redukujú podbehy zadných blatníkov tak, že trojici je tam trochu tesno. Samotná delená lavica má trochu krátke sedáky, zato polohovateľné operadlá.
Zadné dvere sa otvárajú do strany, a to ešte smerom k chodníku. Preto pri parkovaní treba dbať na potrebnú medzeru za vozidlom. Dobre však sprístupňujú objemný kufor, ktorý má v päťmiestnej konfigurácii kapacitu 663 litrov. Dve sedadlá v treťom rade sa dajú vyslobodiť z podlahy, ale dosť komplikovaným spôsobom (dnes už poznáme šikovnejšie systémy). Nemajú však plnohodnotné rozmery, poslúžia len deťom. Dospelého môže odradiť už mizerný prístup.
Bafkajúci nadrozmerný štvorvalec
Štvorvalec s kubatúrou 3,2 l sa už dnes veľmi nenosí. Treba uznať, necháva sa dosť počuť originálnym klepotom diesela. Ale hrubo tesanému mastodontovi, akým Pajero bezpochyby je, však celkom pristane. Má aj svoje prednosti – predovšetkým spoľahlivosť. Využíva priame vstrekovanie Common rail a posledná modernizácia pri zachovanom maximálnom výkone 147 kW(200 k) mala podľa výrobcu priniesť aj úsporu paliva. K tomu päťstupňová automatická prevodovka. Netreba vari prízvukovať, že takto vybavené Pajero s hmotnosťou bezmála 2 tony sa na šprint nehodí. Z pokoja na stovku akceleruje za 11 sekúnd, kým konkurenčné modely so šesťvalcami porovnateľnej kubatúry to stíhajú v čase pod 9 sekúnd. Svoju rolu zohrávajú aj nastavené pomery v prevodovke tak, aby pružnosť a sila mali prednosť. A to je ešte k dispozícii redukcia. Ako je to so spotrebou? Na testovacom okruhu palubný počítač zaznamenal priemerných 10,1 l/100 km. Veru lepší výsledok, ako sme očakávali. Porovnať ho môžeme napríklad s testovaným Jeepom Grand Cherokee 3,0 CRD (177 kW/241 k, päťstupňová manuálna prevodovka), ktorý dosiahol priemerných 11,0 l, alebo Mercedesom ML 350 Blue Tec 4Matic (190 kW/258 k, sedemstupňová automatická prevodovka), s priemerom 9,2 l/100 km.
Pracant do nepohody
Tuhý podvozok Pajera dnes ťažko môže súťažiť v disciplínach, ako sú komfort pruženia alebo jazdné vlastnosti na asfalte s cenovo porovnateľným SUV. Veď tie sú stavané tak, aby mohli súťažiť s výkonnými limuzínami. Dlhšie vlny ešte zdoláva plavne, na hrbolcoch už kolesá tvrdo odskakujú a buchocú. Rýchly prejazd ostrejšími zákrutami sprevádza nákláňanie karosérie. Pajero sa po cestách vlastne len dôstojne presúva. A to zvyčajne len za asistencie pohonu zadnej nápravy. Vie to s prižmúrením oka aj celkom rezko. No ako doma sa cíti až na poľných a lesných cestách a potom v teréne. Keď na to príde, odvedie aj kusisko tvrdej roboty. Stačí voliacu páku jazdných režimov SuperSelect II posunúť do polohy 4 x 4. S touto konfiguráciou si vystačí pri riešení väčšiny bežných situácií. Redukcia v kombinácii s uzáverom medzinápravového diferenciálu prichádza k slovu v tiahlych strminách, ktoré treba zdolávať krokom, pri brodení rozbahnených úsekov... Nápravy s dlhým zdvihom dokážu zdolávať balvany, namáhaná robustná karoséria pritom ani necekne. Na takéto vychádzky však je ešte vhodnejšia trojdverová verzia s kratším rázvorom.
Záver
Toto auto si nekúpi vodič len preto, aby vyzeral ako „drsňák“. Pajero má totiž presne taký autentický charakter. Na nič iné sa nehrá a podľa toho sa aj správa. Jeho motor síce disponuje vysokou kubatúrou, ale k šprintom alebo rýchlosti nad 200 km/h sa prinútiť nedá. Interiér s výbavou Instyle obsahuje luxusné prvky, aj ozvučený je perfektne, ale voziť sa v ňom ako v bavlnke nebudete. Zato ponúka 5 + 2 miesta na sedenie, veľký variabilný kufor. A potom toto auto má svojimi tvorcami naordinovanú presne takú techniku, akú dobrodružná povaha alebo povedzme pracujúci lesníci či energetici môžu potrebovať pri výletoch alebo pri práci v teréne. To však neznamená, že mu treba tolerovať zbytočné nedostatky, ako napríklad prehrešky voči optimálnej ergonómii pracoviska vodiča.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBD, EBA, M-ASCT, pohon Super Select 4WD, uzáver zadného diferenciálu, predhrievanie paliva, šesť airbagov, tempomat, HD audiosystém s CD a MP3 prehrávačom, Bluetooth, multifunkčný informačný displej, automatická klimatizácia vpredu, manuálna klimatizácia vzadu, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, kožené čalúnenie sedadiel, vyhrievané predné sedadlá, predné sedadlá s elektrickým ovládaním, xenónové svetlomety s automatickým nastavením sklonu, ostrekovače svetlometov, predné hmlovky, parkovací systém so spätnou kamerou, vyhrievané predné sklo v oblasti stieračov, elektricky ovládané strešné okno, multifunkčný volant v koži, sedemmiestne vyhotovenie, elektrický imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, bočné prahové plošiny, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Metalíza, predĺžení záruka na 5 rokov alebo do 150 000 km...
Hodnotenie | |
+ | – |
Robustná konštrukcia a odolnosť | Obmedzený komfort jazdy |
Jazdné vlastnosti v teréne | Ergonómia pracoviska vodiča |
Úroveň štandardnej výbavy | Nepraktické zadné dvere |
Veľkosť batožinového priestoru | |
Relatívne úsporný motor | |
Dynamika |
Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D Instyle a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D Instyle | Jeep Greand Cherokee 3,0 CRD | Land Rover Discovery 4 SDV6 3,0 | VW Touareg 3,0 V6 TDI BMT 4xMotion | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 987 | 2 987 | 2 993 | 2 967 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | V6 | V6 | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 147 (200)/3 800 | 177 (241)/4 000 | 188 (256)/4 000 | 180 (245)/3 800 – 4 400 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 441/2 000 | 500/1 800 – 2 800 | 600/2 000 | 550/1 750 – 2 750 |
Prevodovka | 5-st. automatická | 5-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11.1 | 8.2 | 8.9 | 7.6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 202 | 180 | 220 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 8.5 | 8.3 | 10.7 | 7.2 |
Rázvor (mm) | 2 780 | 2 915 | 2 885 | 2 893 |
Objem batožinového priestoru (l) | 663 | 782 | 1 192 | 670 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 45 500 | 49 200 | 55 888 | 47 790 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcu |
Foto – Maňo Strauch