Mitsubishi Outlander druhej generácie absolvoval v minulom roku modernizáciu. Samotný výrobca ju (dosť diskutabilne) nazýva generačnou výmenou. Má na to svoje dôvody. Tým zásadným je fakt, že vstup novinky do trhového prostredia sprevádza zmenená marketingová stratégia, ktorá transformuje Outlandera z kategórie SUV na crossover. V čom je Outlander III skutočne nový, naznačuje redakčný test derivátu s 2,2-litrovým turbodieselom na mieste pohonnej jednotky, so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou v jeho tandeme, 5 + 2-miestnym interiérom a výbavou Intense Plus, teda druhou najvyššou zo štyroch možných.
Stíhačka v rodine
Že vám silueta nového Outlandera z profilu pripadá povedomá? Nie je to zdanie, ktoré by klamalo. Vskutku ostala takmer pôvodná. Nová vizuálna identita Outlandera vlastne znamená kompletný redizajn prednej časti exteriéru. Jej identifikácia si žiada správny uhol pohľadu. Až potom zarezonuje. Dizajnéri značky troch diamantov sa pri návrhu masky chladiča najnovších modelov (vrátane Outlandera) nechali inšpirovať podnetmi z leteckej techniky. A nepotrebovali na to ani copyright. Prúdová stíhačka F2, ktorá im pózovala, patrí totiž do rodiny (výrobca Mitsubishi Heavy Industries, Ltd). To, čo po nej zdedil Outlander, sa v slangu značky volá „Jet Fighter Grill". Pod náporom vetra v aerodynamickom tuneli sa mu museli prispôsobiť aj všetky ostatné karosárske dielce prednej časti karosérie (kapota, predný nárazník so spojlerom, dažďové žľaby, predné blatníky, vonkajšie zrkadlá so smerovými LED-kami), ale aj zadný spojler. A uhrančivé pohľady predných svetlometov v tvare štrbiny, vybavené bi-xenónovou technikou, bojovo odhodlaný prejav len umocňujú.
Zopár bonusov v interiéri
Nový Outlander má len mierne nadpriemernú svetlú výšku, pričom športovo nízke ukotvenie predných sedadiel si zachoval. Ideálny prípad pre pohodlné nastupovanie. Netreba skúšať výpony na špičkách ani sa nútiť do podrepu. A keď už sedíte v pozícii vodiča, potom dosť vzpriamene. Prečo? Ani volant modernizovaného Outlandera totiž ešte nemá hĺbkovú reguláciu. Zato na svojich priečkach nesie spínače ovládania tempomatu a kvalitnej audiosústavy Rockford Fosgate s výkonom zvýšeným zo 650 na 710 wattov. Odomykanie, štartovanie, ale aj sklápanie vonkajších zrkadiel obhospodaruje štartovacia karta, a tak kľúč môže ostať vo vrecku. Inventúra noviniek pokračuje voliacou pákou dvojspojkovej prevodovky TC–SST. Má aj sekvenčný mód, o čom svedčia veľké strieborné lopatky pod volantom. Nový je tiež vzdušný textilný poťah exponovaných častí sedadiel, ktoré si zachovali svoj nadpriemerný anatomický štandard. Ostrie kritiky na adresu tvrdých plastov z minulosti čiastočne otupujú syntetickou kožou (po našom koženkou) čalúnené horné partie dverových výplní a výseku palubnej dosky pred spolujazdcom. Prístrojový panel, ktorý si už v minulosti vyslúžil pochvalu za hlboké, dobre tienené tubusy motocyklového typu, ešte zhodnocujú kontrastné stupnice budíkov a informačne bohatší farebný displej palubného počítača.
Za prednými sedadlami sa nič nezmenilo. Delená a nezávisle pozdĺžne posuvná lavica (80 mm) s polohovateľnými operadlami v druhom rade poskytuje už v krajnej prednej polohe priemerne stavanému cestujúcemu dostatok miesta na kolená. A keď sedadlo dorazí k zadnej zarážke, môžete si nohy pohodlne natiahnuť. K dvojici núdzových (povedzme detských sedačiek) v treťom rade si treba uvoľniť cestu odklopením strednej lavice dopredu. Neobsadené sa dajú upratať do podlahy. Ale manipulácia s masívnymi sedadlami v oboch zadných radoch dá fyzicky zabrať. V päťmiestnej konfigurácii môžete využívať batožinový priestor s 541-litrovou kapacitou (sedadlá druhého radu v zadnej polohe). Ak vyklopíte von pomocné veko, znížite nakladaciu hranu a bremeno s hmotnosťou do 200 kg si naň môžete aj položiť.
Rýchla prevodovka
Vznetový štvorvalec 2,2 DI-D s priamym vstrekovaním Common rail pochádza z produkčnej základne koncernu PSA. Mali sme s ním tú česť pri teste modelu Peugeot 407. Tam však vystupoval pod prapôvodným označením 2,2 HDI.
Získal si rešpekt za rovnomerný ťah, kultivované echo a pružnosť v širokom rozsahu otáčok. Platí aj po teste Outlandera. Ale kým v Peugeote spolupracoval so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, v Mitsubishi mu spoločnosť robí už spomenutá dvojspojková automatizovaná TC–SST. Tá radí promptne a zároveň mäkko. Po prepnutí do športového režimu automaticky nezvyšuje otáčky ako DSG, len radenie odkladá do vyšších otáčok. Pri spomaľovaní zas aktívnejšie odraďuje. Počas maximálnej akcelerácie v režime Sport spína pri otáčkach maximálneho výkonu (4 000), no v sekvenčnom móde dovoľuje strelke otáčkomeru vnikať až do hĺbky červeného poľa. Po stabilizácii rýchlosti sa správa ekonomicky – čo najskôr radí najvyšší možný prevodový pomer. Aj preto sme čakali zaujímavý výsledok merania spotreby. Dosiahnutý priemer 9,1 l/100 km, zaznamenaný palubným počítačom na našom testovacom okruhu, však prekonal normovanú v kombinovanom cykle o takmer dva litre. Dosť veľký rozdiel.
Sila pohonu
Outlander so vznetovým motorom má oproti benzínovým verziám zníženú svetlú výšku z 215 mm na 175 mm. Preto suverenitu jazdy na poľných cestách netreba preháňať. Najmä hlboko vyjazdeným koľajam a zlomom sa radšej vyhnite. Na druhej strane, so SUV sa Outlander môže plne zrovnávať systémom pohonu. Vodič môže otočnou ružicou voliť medzi polohami 2WD (predný pohon) a 4WD. Vtedy sa v závislosti od adhéznych podmienok a miery stlačenia akcelerátora cez elektronicky riadenú medzinápravovú spojku pripájajú zadné kolesá. Prenášajú od 0 do 60 % krútiaceho momentu a symetrický pomer sa dá z miesta vodiča (zjednodušene povedané) uzamknúť treťou polohou (Lock). V praxi sa Outlander so zaradeným pohonom 2WD a s privysokou nájazdovou rýchlosťou v zákrute na zasneženom povrchu dostáva do nedotáčavého šmyku, ktorý ho z nej tlačí predkom von. V rovnakej situácii s pohonom 4WD stačí pridať plyn a pretáčavý kontrolovaný šmyk ho nasmeruje späť do oblúka. Inak komfortne vyladený podvozok suverénne filtruje hlboké výmole v asfaltovom koberci a interiér pritom dobre izoluje posádku aj akusticky.
Záver
Pri prezentácii Outlandera tretej generácie Mitsubishi akcentovalo presun zo segmentu SUV medzi autá typu crossover a športové kombi strednej triedy. Zmenu stratégie odôvodňuje tvrdením, že tak reaguje na európsky trend. Či aj slovenský trh kopíruje tento vývoj, ťažko povedať. Štatistiky Združenia automobilového priemyslu zatiaľ kategóriu crossoverov nepoznajú a tento typ áut ponechávajú pod strechou širokospektrálnej triedy terénnych štvorkoliek. Pritom hranica medzi crossovermi a SUV ostáva skôr vecou názoru ako verifikovateľnou kategóriou.
Jedna vec je marketingová stratégia, druhá sú preferencie zákazníkov. Tí budú aj naďalej Outlandera považovať za auto, ktoré má nielen siluetu SUV, ale aj jeho vlastnosti, ktoré ho kvalifikujú na občasné jazdy do nenáročného terénu. Tým sa väčšinou myslia výlety na chatu po lesnej ceste, v zime nie veľmi udržiavanej. Na to s rezervou stačí málo nadpriemerná svetlá výška a spoľahlivý pohon 4 x 4. Outlander všetko má. Aj naďalej môže profitovať z povesti, ktorú si terénne Mitsubishi na svetovej offroad scéne vydobyli. Prečo by sa tejto výhody vzdával. Pritom silou devízou Outlandera ostáva 5 + 2-miestny interiér, ktorý so zadnými sedadlami zloženými v podlahe ponúka väčší batožinový priestor ako väčšina SUV a porovnateľný s vychytenými kombi strednej triedy.
Po modernizácii vyzerá akčnejšie, no nie až tak, aby obhájil pojem generačná výmena. Ešte podstatnejšie je, že získal do výbavy také prvky, ako sú bi-xenónové svetlomety, adaptívne svetlá AFS, asistenčný systém rozjazdu do kopca HSA, navigačný systém s lepším pokrytím a 40 GB pevným diskom, sedempalcový LCD monitor a spätnú kameru, nové metalické farby... To všetko za dobrú cenu. Imidžu tohto Mitsubishi pomôže aj zaradenie dvojspojkovej prevodovky TC-SST. A pripojením nového dvojlitrového motora k repertoáru pohonných jednotiek sa základná cena Outlandera stala ešte prístupnejšou.
Hodnotenie
+ priestranný interiér
+ objemný a praktický batožinový priestor
+ komfortné pruženie
+ pružný motor
+ vysoká úroveň štandardnej výbavy
– málo miesta v treťom rade sedadiel
– fyzicky náročná manipulácia so sedadlami
– chýba výbava za príplatok
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBD, EBA, M-ASTC, šesť airbagov, automatická klimatizácia, palubný počítač, tempomat s ovládaním na volante, ovládanie radenia pod volantom, 5 + 2-miestna verzia so sklápateľnými sedadlami tretieho radu do podlahy, audiosystém s CD/MP3 prehrávačom a diaľkovým ovládaním na volante, Bluetooth, senzor, senzor stretávacích svetiel, denné osvetlenie, predné hmlovky, imobilizér, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, posuvné sedadlá v druhom rade, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, štartovacia karta, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, klimatizovaná schránka pred spolujazdcom...
Metalízované laky sa dodávajú za príplatok.
Zdroj: 07
Foto – Mitsubishi