Pre nevšedný druh výkonných derivátov vyprofilovaných z malých automobilov a kompaktov sa v Európe zaužívalo pomenovanie Hot Hatch. Patrí medzi ne aj tento Japonec. V portfóliu Mitsubishi premosťuje priepasť medzi hromadne vyrábanou konfekciou a športovou ikonou – Lencerom Evolution. Ralliart práve od neho prevzal nielen odľahčenú hliníkovú prednú kapotu, ale aj nový dvojlitrový štvorvalec MIVEC Turbo odladený na 177 kW (240 k). Rovnaký pôvod má šesťstupňová automatická dvojspojková prevodovka TC-SST, ba aj pohon štyroch kolies. Mitsubishi Lancer Ralliart na tunajšom trhu konkuruje takým predátorom, ako sú Mazda 3 MPS, Honda Civic Type R alebo VW Golf GTI.

Viditeľné aj tušené

Mitsubishi Lancer Ralliart si motorista pozitívne naladený na výkon a všetky jeho prejavy nemôže na ceste nevšimnúť, nech sa už pohybuje v akomkoľvek zornom uhle. Začnime napríklad predným nárazníkom agresívnejšieho strihu. Ešte vyššiu vypovedaciu schopnosť by mohli mať odvetrávacie štrbiny zakomponované do prednej kapoty. Nie celkom. Prívod vzduchu v jej zadnej časti má len estetický význam, keďže Ralliart na rozdiel od Evolution medzichladič stlačeného vzduchu nemá. Potom pohľad zavadí ešte o rozšírené prahy, možno aj o dve výfukové hrdlá, ale určite o športové obutie na ľahkozliatinových osemnástkach lakovaných v ponurom tmavom odtieni. Aktívny medzinápravový diferenciál sa už vidieť nedá. Skôr ho vytušíte pod dojmom z exteriéru. Podobne je to aj s pohľadu utajenými samosvornými diferenciálmi na oboch nápravách.

Štyri položky

Pracovisko vodiča Ralliartu odhaľuje štyri napohľad zrejmé základné odlišnosti od klasického Sportbacku. Po prvé, športové predné sedadlá. Ich látkový poťah je príjemný na pohladenie a majú aj športovejšiu fazónu ako bežné, no ani zďaleka neposkytujú telu tú oporu ako Recará, ktoré si veru pilot Ralliartu zaslúži. Môže ich mať, no len za luxusný príplatok 4 100 € (123 517 Sk). Toľko stojí celý balík Premium Pack aj s hi-fi audiosústavou Rockford Fosgate. Po druhé, športový trojramenný volant s kožou obšitým ani hrubým, ani formovaným vencom. Aj tak dobre padne do ruky. Len musíte zaujať vzpriamenú pozíciu – typickú pre rely jazdca. S inou sa neráči, lebo regulovať sa dá len výškovo. Po tretie, krátka voliaca páka patrí automatizovanej dvojspojkovej prevodovke TC – SST. Umožňuje výber medzi bežným a športovým režimom. Dá sa aj preklopiť do sekvenčného módu, potom s ňou alternujú lopatky pod volantom. Na technickej trati sa však často ocitnú mimo dosahu prstov rúčkujúcich na volante, preto sa páka v zálohe hodí. Aj keď táto prevodovka patrí k menšine tých, ktoré dokážu akceptovať aj zaprisahaní nepriatelia akýchkoľvek „bezspojkových“ riešení, manuálna bude určitej krvnej skupine vodičov v Ralliarte chýbať. A ešte aby sme nezabudli, sú tu aj hliníkové pedále, aké sa k športovo ladnému autu vždy hodia. Inak je to už známy Sportback, ktorý sme už testovali.

Požívačný atlét

Na jemnú obsluhu citlivého akcelerátora sa dá zvyknúť, najmä keď držíte prevodovku v štandardnom režime. Tá nečíta len charakter jazdy, ale zdá sa, že aj myšlienky. Ak nemáte naponáhlo, v rýchlom slede radí a pri šesťdesiatke tam máte už šestku a na otáčkomere slabých 1 500. Veru, uživila by sa aj pri ekonomickejšom agregáte, ako je tento MIVEC. Keď spínač pri kulise voliacej páky prevodovky preklopíte do športového režimu, otáčky hneď vystrelia o 1 000 vyššie, pod tlakom akcelerátora prevodovka promptne odradí a potom si zakaždým chvíľu počká, kým strelka dosiahne na hranicu 6 200 a pekne v slede tam sáčkuje prevody tempom, ako keď bičom praská. A zotrvačná sila tlačí telo do kresla. V interiéri sa rozlieha drsné echo motora. Už len tá povestná streľba do výfuku chýba. Prepadová stíhačka. Ale spontánnosť niečo stojí. Do desiatich litrov sa s Ralliartom nezmestíte a ak áno, pomýlili ste si auto. Prepĺňaný štvorvalec MIVEC Turbo totiž od riadiacej jednotky dostane toľko paliva, koľko len chce. Hoci na našom testovacom okruhu sme mu uvoľnili opraty skôr sviatočne, aj tak si podľa palubného počítača vypýtal 11,7 l vysokooktánového benzínu na 100 km.

Ako natrénované

Podvozok sa pri prvom zoznámení  príliš nezdá. Dáva pocítiť tvrdšie naladenie, v zákrutách prezrádza nevýraznú nedotáčavosť, riadenie zas dovoľuje otočiť sa na malom priestore, ale zarúčkujete si. Brzdy bez spontánneho nábehu si ani nevšimnete, že sú. Nič mimoriadne. V tom je to, že Ralliart patrí k autám, ktoré svoje prednosti odhalia, až keď o niečo ide. Dupnete na plyn, pred zákrutou pribrzdíte, odradíte, naznačíte úmysel zatočiť, zadok trochu vynesie, pridáte plyn, vynesie ho ešte viac, volant nasmerujete do zákruty a Ralliart zľahka spriečený poslušne „vykrúži“ oblúk. Výjazd zvládnete bravúrne s pocitom, akoby ste to mali natrénované. Nemáte. To len štvorkolka a tri diferenciály odvádzajú penzum práce, ako ich to naučili technici od Mitsubishi. A ak vám to pôjde lepšie v automatickom ako manuálnom režime prevodovky, nebudete prvý. Tá vie presne, kedy podradiť. Koná až na pokyn, ak zaváhate, pokojne nechá prehovoriť obmedzovač otáčok, len nekorektne podradiť vám nedovolí. Radšej vás „vypípa“. Podobne brzdy, nenápadne utopené za veľkými diskami kolies, sa prebudia až na vážnejší tlak, ale potom nekompromisne úradujú. Pritom ABS si dlho držia v zálohe. Až keď pneumatikám formátu 215/45 ZR 18 začne byť horúco a o dušu pískajú, pustia ho k slovu. Len to riadenie. Strmší prevod by mu nezaškodil.

Záver

Mitsubishi Lancer Ralliart patrí  medzi výkonné „exoty“. Majú svojich fanúšikov medzi vodičmi, pre ktorých je jazda zábavou. Len nemnohí z nich sú schopní naakumulovať potrebnú sumičku a nie každý si z ponuky Hot Hatch musí zvoliť práve toto Mitsubishi. V jeho prospech v konkurenčnom prostredí na tunajšom trhu hovorí v prvom rade imidž. Nie preto, že by azda značka Mitsubishi nemala konkurencie. Na športovom poli automobilových súťaží (rely) však zvonivo znie a Ralliart sa pokúša práve k týmto rely špeciálom pripodobniť. Potom je tu pohon štyroch kolies. V porovnaní s prednokolkami dáva jazdným vlastnostiam predsa len inú kvalitu. Ani nehovoriac, že tento od Mitsubishi je vskutku prepracovaný – vyšperkovaný diferenciálmi so zvýšenou svornosťou na oboch nápravách aj aktívnym medzinápravovým. Jeho režim môžete voliť spínačom na stredovej konzole a prispôsobiť aktuálnym adhéznym podmienkam. Na druhej strane, Ralliart má aj svoje slabiny. Napríklad po Sportbacku zdedil plejádu tvrdých plastov v interiéri, potom volant, čo sa nedá regulovať hĺbkovo, a má aj malý kufor. Riadenie síce v Sportbacku ušlo, ale v ostrom Ralliarte už tak nestíha. Aj predné sedadlá by mohli byť onakvejšie už v základnej výbave. Aj tak je Ralliart zmysluplná alternatíva nielen k priamym konkurentom, ale aj k vyššiemu modelu Lancer Evolution – výkladnej skrini značky Mitsubishi. 

Hodnotenie

+ Atraktívny dizajn exteriéru

+ výkonný motor

+ sofistikovaná prevodovka

+ výborný podvozok

+ obratnosť

– vysoká spotreba

– malý kufor

– málo strmý prevod riadenia

Foto – Mitsubishi 

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, EBA, M-ASTC, sedem airbagov, asistencia rozjazdu do kopca, automatická klimatizácia, palubný  počítač, tempomat, športové sedadlá Ralliart, športový  volant, audiosústava s CD prehrávačom kompatibilná s MP3, dažďový senzor, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, imobilizér, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania a uzatvárania okien, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, bi-xenónové svetlomety, systém adaptívnych predných svetlometov, predné hmlovky, metalíza...  

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Premium Pack – Audiosystém Rockford Fosgate (710W), navigačný systém s hudobným serverom 40 GB (HDD), 9 reproduktorov, pomocný vstup AUX + video, športové sedadlá Ralliart – čierna koža, predné s vyhrievaním, štartovacia karta s inteligentným ovládaním centrálneho zamykania...

Zdroj: 01

Foto - Mitsubishi