Tento kompaktný crossover postavený na technickej platforme Global Project, ktorú už využívajú typové rady Lancer a Outlander, patrí medzi najhorúcejšie novinky automobilového trhu. Ako je to pri crossoveroch typické, vyrába sa s pohonom predných kolies alebo ako štvorkolka. Pozornosť budí aj jeho nový motor. Mitsubishi ASX totiž ako prvé využíva vznetový motor vlastného vývoja – štvorvalec 1,8 DI-D, a to hneď v dvoch hladinách maximálneho výkonu 85 kW (116 kW) a 110 kW (150 k). My sme otestovali derivát s tým výkonnejším turbodieselom, pohonom štyroch kolies a najvyššou úrovňou štandardnej výbavy.
Krátky, nie však malý
Svojou celkovou dĺžkou ASX za priamou konkurenciou v kategórii kompaktných crossoverov zaostáva. Napriek tomuto poznaniu sa k nemu nehodí prívlastok malého auta, ba ani taký dojem nevyvoláva. Na otázku, prečo je to tak, sa núkajú minimálne tri odpovede. Prvá – vysoký pontón, výrazne odsadené blatníky a prelisy zhutňujúce plochy karosérie dodávajú celku žiadanú robustnosť. Druhá – maska chladiča v štýle Jet Fighter nesie sebavedomý náboj väčších súrodencov. Tretia – veľkosťou rázvoru prevzatou ako cez „kopirák“ z Mitsubishi Outlander ASX svojich konkurentov kompletne prekonáva. A že na ceste aj opticky pekne sedí, to je zásluha už spomenutého rázvoru, ktorý vyhnal kolesá do samotných rohov karosérie.
Ako v Outlanderi
Mierne zvýšený podvozok prvýkrát oceníte pri nastupovaní. Žiadny podrep ani štveranie sa nahor nehrozia. Interiér svojou architektúrou pripomína Outlander. No celý v čiernom ako celok vyznieva tak trochu ponuro. Zato pracovisko vodiča osviežujú častejšie podnety v podobe detailov v dizajne lešteného a matného hliníka. Sedíte v aute takmer za viac ako 30-tisíc €, tak sa nedivte, že všetko navôkol patrí do ceny výbavy Instile+. Platí to o kvalitnom audiosystéme Rockford Fosgate so subwooferom v kufri aj o sedadlách v koži perforovanej na styku s telom. Tie predné sú trochu mäkké, inak dobre tvarované, ale raz darmo, keď zaúčinkujú odstredivé sily, telo príliš nepodržia. Hladká koža kĺže. Robustnú palubnú dosku pokrýva tvrdý plast ako v Outlanderi, no s tým rozdielom, že jej časť orientovanú smerom k posádke pokrýva ďalšia vrstva na dotyk z oveľa príjemnejšieho a poddajného materiálu. A trojramenný volant sa dá nastavovať v oboch osiach, čo je v prípade Mitsubishi, ktoré tento „detail“ dlho zaznávalo, už vážny pokrok. V zornom poli vodiča sa vyníma športový kompletný prístrojový štít s hlboko zapustenými a dobre tienenými tubusmi otáčkomeru a rýchlomeru. Zato centrálna dotyková obrazovka s trochu nekonzistentným ovládaním, no predovšetkým vysunutá do interiéru, zrkadlí. Hrá úlohu rozhrania pre navigáciu, audiosystém aj palubný počítač. Jeho výstupy môžete sledovať aj na prístrojovom štíte. Spínač, ktorý slúži na pohyb, v menu by sme privítali na ramenách volantu. Na palubnej doske v susedstve prístrojového panela je akosi od ruky. Dverové priečinky sú objemné a využitie nájde aj stredový box prekrytý posuvnou lakťovou opierkou. Napriek panoramatickému strešnému oknu s elektricky ovládanou roletou nad hlavou môžete rátať s prebytkom miesta.
Kufor na želanie
Cestujúci vzadu sedia ešte vyššie, a tak splývajúca strecha sa klenie také štyri centimetre nad hlavou. Aj to len za predpokladu, že svojou výškou neprečnievate priemer (180 cm). Dvojnásobne veľký priestor už delí kolená od operadiel predných sedadiel. Navyše pod prednými sedadlami je dostatok miesta, aby ste si tam zasunuli chodidlá a sedíte si pohodlne s nohami natiahnutými ako vo veľkej limuzíne. Veru, silný tromf ASX determinovaný práve jeho veľkým rázvorom. Operadlá sa dajú fixovať v dvoch polohách. Ak zvolíte kolmejšiu, v batožinovom priestore získate ďalšie litre kapacity k dobru. Po zdvihnutí zadných dverí testovaného exemplára chýba inak štandardne dodávaná dvojitá podlaha. Rovnaký variant si môže zákazník zvoliť za príplatok. V takom prípade k pôvodnej 422-litrovej kapacite získa 66 litrov navyše. No takáto úprava má aj svoje nevýhody. Okrem toho, že stratíte praktické priehradky na uloženie drobností, po sklopení zadných operadiel už nemôžete rátať s predĺženou rovnou úložnou plochou. Rozhranie kufra a interiéru skomplikuje schod.
Výnimočný motor
Hliníkový 1,8-litrový agregát s variabilným časovaním ventilov už na prvé počutie patrí k vznetovým štvorvalcom s najkultivovanejším prejavom v porovnateľnej kubatúre. Pritom oplýva aj závideniahodnou pružnosťou. Dovoľuje jazdu v mimoriadne nízkych otáčkach. Napriek tomu sa nám nestalo, aby motor od preťaženia „zdochol“. Na druhej strane hoci jeho maximálny výkon vrcholí pri 4 000 otáčkach, nevädne, ani keď mu naložíte ďalších 500 až po hranicu červeného poľa otáčkomeru. Radosť akcelerovať, radosť predbiehať. Samozrejme, že motor ťaží aj zo spolupráce s rovnomerne odstupňovanou manuálnou prevodovkou, ktorá ho napríklad pri stotridsiatke a zaradenej šestke drží v úspornom režime 2 600 otáčok. Ekonomicky napredovať pomáha aj indikátor radenia a automatické vypínanie motora počas zastávok (AS&G). Po stlačení spojky opäť naskočí. Počas týždenného spolužitia s Mitsubishi ASX jeho palubný počítač vykazoval hodnoty priemernej spotreby medzi piatimi a šiestimi litrami. A tak výsledných 5,4 l na 100 km zaznamenaných na našom testovacom okruhu už ani neprekvapilo. Prekvapenie nastalo až pri porovnaní s normovanou spotrebou v kombinovanom cykle (5,7 l). Dostať sa pod jej úroveň, to je v našich testoch výnimočný úkaz.
Osvedčená krvná skupina
Spotrebu sme merali so zaradeným predným pohonom, no ASX 4WD (rovnako ako Outlander) môže poslať do záberu naraz všetky štyri kolesá. Stačí pootočiť voličom pohonu pri kulise radiacej páky do konkrétnej polohy. Ide o to využiť jeho prednosti na klzkej vozovke, prípadne na nespevnenom podklade. Na suchej asfaltke rozdiel prakticky nepoznáte. Pri rovnomernej jazde v režime 4 x 4 totiž len 2 % krútiaceho momentu putujú na zadné kolesá. To preto, aby prechod na iný povrch sprevádzalo čo najplynulejšie pripojením zadnej nápravy. Samozrejme, že toto Mitsubishi umožňuje symetrické rozdelenie porcie záberu aj zafixovať. Zvýšený podvozok sa hodí nielen na výlety po poľných a lesných cestách, ale aj pri zdolávaní občas vysokých mestských obrubníkov. Inak sa kompaktný crossover s tromi diamantmi v znaku ľahko ovláda, pričom technická trať plná zákrut mu aj zásluhou citlivého riadenia šmakuje. Nižšia hmotnosť a krátky zadný previs, to sú dobré východiská. Vyhovie predovšetkým motoristom, ktorí uprednostňujú komfortné pruženie a neprekáža im náklon karosérie v rozumných medziach pri prejazde ostrých oblúkov, ani občasné počuteľnejšie buchnutie. To keď zadné kolesá nabehnú na ostrejšiu priečnu nerovnosť.
Záver
Kompaktný crossover Mitsubishi ASX vyrazil do boja o trhové preferencie dobre pripravený. Získal závideniahodný technický základ väčšieho Outlandera vrátane veľkého rázvoru a osvedčeného pohonu 4WD. Zároveň sa zbavil zopár chronických nedostatkov v interiéri, no predovšetkým časti hmotnosti a veľkého zadného previsu, čo sa priaznivo odráža na jeho jazdných vlastnostiach a predovšetkým ovládateľnosti. Takto nadobudnutý dojem umocňuje nový turbodiesel valcujúci konkurenciu kultúrou chodu, pružnosťou, širokým spektrom využiteľných otáčok a ekonomikou prevádzky. Výsledok o to pozoruhodnejší, že ho zaznamenala automobilka, ktorá vo výrobe vznetových motorov nemá tradíciu a doposiaľ bola odkázaná na licenciu konkurenčnej značky.
Hodnotenie
+ Vyváženosť proporcií
+ kultivovaný a úsporný motor
+ priestranný interiér
+ voliteľný pohon 4 x 4
+ ľahká ovládateľnosť
-- tendencia k nakláňaniu v zákrutách
– hlučnejší podvozok
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBD, EBA, M-ASTC, sedem airbagov, systém signalizácie núdzového brzdenia, asistencia rozjazdu do kopca, audiosystém Rockford Fosgate s CD a MP3, automatická klimatizácia, inteligentné bezkľúčové ovládanie, parkovacia kamera, tempomat, navigácia s hudobným serverom, kožené čalúnenie, elektricky ovládané sedadlo vodiča, xenónové svetlomety Super-HID „Wide Vision“, senzor stretávacích svetiel, automatické vypínanie a štartovanie motora, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, predné hmlovky, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin.
Doplnková výbava
Súprava na zväčšenie objemu batožinového priestoru zo 422 na 488 litrov.
Zdroj: 07
Foto – Mitsubishi