Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4Matic – automatická prevodovka 7G-Tronic zúročuje nevšednú pružnosť vznetového šesťvalca. Radí zamatovo mäkko, v hraničných situáciách neváha ani unáhlene neodraďuje.

Nové veľké SUV s trojcípou hviezdou na kapote sa verejnosti prvýkrát predviedlo vlani na frankfurtskom autosalóne. „Medveď“ s poradovým číslom 3 momentálne využíva zostavu štyroch pohonných jednotiek. Rozdelené sú symetricky na vznetové a benzínové. Na strane turbodieselov premiéru pod prednou kapotou ML má štvorvalec 250 BlueTec (150 kW/204 k). Sekunduje mu osvedčený šesťvalcový trojliter vo verzii ML 350 BlueTec (190 kW/258 k). Výkonová trajektória stúpa s 3,5-litrovým benzínovým šesťvalcom ML 350 BlueEfficiency (225 kW/306 k) a vrcholí modelom ML 63 AMG, ktorý sedlá tiež zážihový osemvalec 5,5 l (386 kW/525 k).

Otestovali sme šesťvalcový turbodiesel, od ktorého sa očakáva najväčší biznis. Rovnako ako ostatné deriváty už v štandarde obsahuje sedemstupňovú automatickú prevodovku 7G-Tronic a pohon štyroch kolies 4Matic.

Uhol pohľadu

Najmä protagonistom istej krvnej skupiny bude pravdepodobne prekážať, že v porovnaní s minulou generáciou nová trieda M vyzerá menej športovo. Tí ostatní a my s nimi, si zas myslíme, že stuttgartskej značke viac elegancie a monumentálnosti nemôže uškodiť. Pritom viac ako pri iných modeloch záleží na odtieni lakovania. Na tmavom pozadí vyniká viac zdobiace bohaté chrómovanie.

Na svetlom zas „strešný previs“ nad zadným oknom a jeho harmónia s osvetľovacími telesami, ktoré tak hlboko zasahujú za rohy karosérie. Subjektívne – dizajn tohto modelu sa dokáže s receptormi pozorovateľa spriateliť. Skrátka po týždennom spolužití „náš medveď“ vyzeral lepšie ako na jeho začiatku. Ak ide o merateľné hodnoty, potom Mercedes ML disponuje koeficientom aerodynamického odporu vzduchu 0,32, čo je najlepšia hodnota spomedzi SUV.

Online

Nastupovanie na vyvýšený post uľahčuje hliníková prahová plošina. Ale pozor! Hoci ju zdrsňujú gumové štuple, zasnežená obuv na nej nebezpečne kĺže. Interiér v béžovom odtieni (vrátane kobercov), útlocitnejšie povahy provokuje, aby zanechali obuv pod prahom. Príplatkové predné sedadlá celé v koži (na exponovaných miestach perforovanej) sú pohodlné, majú nadpriemerné bočné vedenie, ventiláciu aj vyhrievanie a plný elektrický servis s pamäťou.

Palubná doska si zachováva typický – trochu konzervatívny štylistický rukopis značky, avšak evolučne dotvorený na aktuálnu úroveň. Prístrojový panel je už kompletný. Miesto sa totiž našlo aj pre teplomer chladiacej kvapaliny na úkor zbytočných analógových hodín. Medzi tubusmi sa usídlil len čiernobiely displej palubného počítača. Po naštartovaní sa na ňom rozsvietia symboly plnej zostavy asistenčných systémov, vrátane odporúčania šálky kávy pre vodičov, ktorých obchádzajú driemoty. Popri bežných parametroch na časovej osi umožňuje sledovať tiež vývoj priemernej spotreby.

Aktívny tempomat sa dá priplatiť a v štandarde je už aj elektrická parkovačka namiesto tej archaickej pedálovej. Škoda, že ju cloní priečka volantu. Multimediálny systém Comand Online sprostredkováva cez Bluetooth prístup na internet, ponúka aplikácie Facebook aj Google Maps. Vo výbave môže byť, samozrejme, aj TV tuner, ale toto všetko má vodič k dispozícii z bezpečnostných dôvodov len na stojacom vozidle. Voliaca páka automatickej prevodovky ostala pod volantom, čo sa každému nemusí páčiť, no o to bohatšia na praktické priečinky je stredová konzola. Kto má možnosť presadnúť zo staršieho do nového modelu, ocení aj širší interiér.

Lavica s polohovateľným operadlom

Aj vzadu sa sedí vyššie, a tak aj keď sedadlá nie sú anatomicky formované (mohli byť), poskytujú stehnám solídnu oporu. Tých 15 centimetrov od kolien po operadlo predného sedadla je bohatá rezerva. Má ju k dispozícii priemerne vysoký pasažier (180 cm) za rovnako stavaným a čítankovo sediacim vodičom. Napriek elektricky ovládanej panoramatickej streche nad hlavou stále ostáva 10 cm rezerva. Pritom sklon delených operadiel sa dá regulovať. Napočítali sme osem polôh. Nechýba stredová lakťová opierka a za ňou lyžiarsky tunel. Kufor päťmiestnej verzie s neplnohodnotnou rezervou na dne a so základnou kapacitou 690 litrov určite nesklame. Po sklopení zadných operadiel sa vytvorí vodorovná plocha. Najprv však treba vpred odklopiť sedáky. Sú dosť ťažké.

Vyvážený tandem

Za označením ML 350 BlueTec sa skrýva vznetový vidlicový šesťvalec štandardne dodávaný s nádržou na aditívum AdBlue (roztok močoviny). Jeho vstrekovaním do výfukového potrubia dochádza k redukcii až 80 % emisií NOX, čo stačí na plnenie emisnej normy EU 6. Motor má solídne utlmený dieselový tikot – v interiéri ťažko identifikovateľný. Prevodovka 7G-Tronic zúročuje pružnosť šesťvalca. Radí zamatovo mäkko, v hraničných situáciách neváha, ani unáhlene neodraďuje.

Mohutný výkonový potenciál cítiť pri akcelerácii. Stovka za sedem a pol sekundy je veľavravná, pocit pri rezkom predbiehaní ešte autentickejší. Kto chce jazdiť s „medveďom“ pod 9 litrov, nemal by často prekračovať stovku. Diaľničných 130 km/h posúva strelku otáčkomeru na 2 200 a zvyšuje apetít nad 10 litrov. Na testovacom okruhu palubný počítač zaznamenal nasledovný verdikt: 9,2 l/100 km. Dobré vysvedčenie pohonu aj aerodynamike.

Pred terénom nehamuje

Pneumatické pruženie Airmatic, dodávané na objednávku, v kombinácii so športovým obutím formátu 265/45 R20 je skvelé predovšetkým na spevnených cestách bez hlbokých výtlkov. Dáva vodičovi väčšiu istotu počas jazdy vysokými rýchlosťami.

Buchot spôsobovaný priečnymi nerovnosťami len čiastočne tlmí komfortný mód. No viac by pomohlo mäkšie obutie. Športový režim zníži a spevní podvozok, redukuje pohyby karosérie. Poslať do terénu takýto luxusný voz si už žiada kusisko drzosti. No testovacie ML je kompletne pripravené. Len to chce siahnuť na stredový panel a zvoliť redukciu a offroad mód, zvýšiť svetlú výšku na 28 cm, pred strminou stlačiť spínač DSR a kráčať rezkým tempom chodca. K tomu treba pripočítať spevnený skelet, oceľový kryt motora, ktorý je súčasťou balíka „ON&OFFROAD“ a strmšie riadenie, ako bolo pri ML zvykom. Priechodnosť terénom limitujú len nájazdové uhly a pneumatiky, ktoré nemôžu byť dobré na diaľnici aj v snehovom záveji súčasne.

Záver

Nový Mercedes-Benz triedy M svojím evolučným stvárnením exteriéru nenadchne. Do pozornosti sa skôr postupne vkráda svojou luxusnou monumentálnosťou. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou je ešte priestrannejší, má objemnejší kufor, pokrok zaznamenala kvalita použitých materiálov aj úroveň výbavy vrátane kompletnej ponuky asistenčných systémov.

Napriek atmosfére luxusu, ktorú toto SUV vôkol seba šíri, je dobre vybavené aj na absolvovanie terénnych vložiek – ono sa vskutku v teréne aj pohybuje celkom suverénne. V USA, v Emirátoch a v motoristicky vyspelých krajinách vôbec, kam má „medveď“ predovšetkým namierené, sa bude väčšinou pohybovať po kvalitných diaľniciach. Preto to športové obutie, ktoré je skvelé pri vysokých rýchlostiach, na rozbitej ceste však dosť devalvuje prednosti pneumatického pruženia. V konkurencii seberovných je testovaný vznetový šesťvalec v tandeme s automatickou prevodovkou 7G-Tronic vskutku konkurencieschopný. Keď však atmosféra novosti okolo triedy M vyprchá, bude potrebné vrchol vznetových motorov obsadiť ešte výkonnejším agregátom.

Hodnotenie

+

Priestranný interiér

Kvalita použitých materiálov

Kultivovaný a pružný motor

Vvýbava do terénu

Relatívna obratnosť

Úroveň doplnkovej výbavy 

Neadekvátny formát pneumatík

Konzervatívne ladený dizajn


Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, BAS, ASR, 4ETS, ESP, sedem airbagov (vrátane kolenného), dvojzónová klimatizácia, audiosystém s dvojitým tunerom a USB rozhraním, farebný displej, tempomat s variabilným obmedzovačom rýchlosti, systém upozorňujúci na únavu vodiča, systém PRE-SAFE s reverzibilnými napínačmi pásov predných sedadiel, sedemstupňová automatická prevodovka, čalúnenie Artico/textil, denné LED svetlá, elektrická parkovačka, radenie DIRECT SELECT s páčkami na volante, systém čistenia výfukových plynov pre dieselové motory BlueTEC (SCR), elektronický kľúč, funkcia ECO štart/stop, rozhranie Bluetooth, indikácia poklesu tlaku v pneumatikách, stabilizácia prívesu, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Bočné airbagy vzadu, elektrické ovládanie zadnej kapoty, ozvučenie Harman Kardon, elektricky ovládané predné sedadlá s pamäťou, interiér v koži, vyhrievanie predných sedadiel, klimatizácia predných sedadiel, vyhrievanie zadných sedadiel, balík Airmatic vrátane vzduchového pruženia, adaptívny systém tlmenia, balík On&offroad, navigačný modul Becker Map Pilot, asistencia parkovania, exteriérový balík AMG, interiérový športový balík, balík osvetlenia vrátane Intelligent Light System s bi-xenónovými svetlometmi,  asistencia nočného videnia s rozpoznávaním osôb, elektrická posuvná strecha, cúvacia kamera, ochrana spodku motora, osemnásťpalcové a až dvadsaťjedenpalcové (AMG) disky kolies z ľahkých zliatin...

Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4Martic a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4Matic

Audi Q7 3,0 TDI Quattrao

BMW X5 xDrive 3,0d

Jeep Greand Cherokee 3,0 CRD

Land Rover Discovery 4 SDV6 3,0

VW Touareg 3,0 V6 TDI BMT 4xMotion

Zdvihový objem motora (ccm)

2 987

2 995

2 993

2 987

2 993

2 967

Usporiadanie a počet valcov

V6

V6

R6

V6

V6

V6

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

190 (258)/3 600

180 (245)/3 800 – 4 400

180 (245)/4 000

177 (241)/4 000

188 (256)/4 000

180 (245)/3 800 – 4 400

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

620/1 600 – 2 400

550/1 750 – 2 750

540/1 750 – 3 000

550/1 800 – 2 800

600/2 000

550/1 750 – 2 750

Prevodovka

7-st. automatická

8-st. automatická

8-st. automatická

5-st. automatická

8-st. automatická

8-st. automatická

Pohon

4 x 4

4 x 4

4 x 4

4 x 4

4 x 4

4 x 4

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

7,4

7,8

7,6

8,2

9,3

7,6

Maximálna rýchlosť (km/h)

224

216

210

202

180

220

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

6,8 – 7,4

7,4

7,4

8,3

8,8

7,2

Rázvor (mm)

2 915

3 000

2 933

2 915

2 885

2 893

Objem batožinového priestoru (l)

690

775

620

782

1 192

670

Cena základného modelu s DPH (€)

59 220

57 000

57 300

44 300

55 888

47 790

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto – Daimler