Kompaktný Land Rover vstúpil do modelového ročníka 2011 v modernizovanej podobe. Ľahkej retuši exteriéru sekundujú významné technické noviny. Predovšetkým sa už vyrába aj verzia s predným pohonom v kombinácii so vznetovým motorom 2,2 eD4 (110 kW/150 k). Zmeny na pozíciách pohonných jednotiek nastali tiež u štvorkoliek. Zákazník má na výber prepracovaný zážihový radový šesťvalec 3,2 (171 kW/233 k), modernizovaný vznetový štvorvalec 2,2 TD4 (110 kW/150 k) a nový ešte výkonnejší tiež štvorvalcový turbodiesel SD4 (140 kW/190 k). A práve derivát s týmto motorom, ku ktorému sa štandardne montuje šesťstupňová automatická prevodovka CommandShift, sme podrobili redakčnému testu.
Land Rover sa nezaprie
Freelander 2 sa v nezmenenej vizuálnej podobe vyrábal od roku 2006. Dosť dlhý čas aj na pomery britského konzervativizmu. Facelift prišiel v najvyšší čas. Mierne preštylizovaná maska chladiča zaujala miesto vyššie – v tesnom susedstve prednej kapoty a paralelne so svetlometmi, ktoré zas získali číru optiku. Adekvátne novým pomerom je preformovaný predný nárazník s objemnejším spodným otvorom náporového chladenia. Odlišujú ho aj hranaté výseky osadenia hmloviek. K tomu nová grafika zadných osvetľovacích telies, pozmenený dizajn diskov kolies a lakované kryty vonkajších zrkadiel. Po týchto úpravách celok svojou prednou partiou viac ladí s fazónou svojich väčších súrodencov, pritom si ponecháva hranatú muskulatúru, ktorou Land Rovery v čase mäkkých línií manifestujú svoju nadčasovosť.
Konzervatívna klasika
Pracovisko vodiča vyznieva hodnotne a konzervatívne súčasne. Prvý z prívlastkov obsiahne príplatkovú kombináciu čiernej kože a Alcantary tehlovej farby na sedadlách, bezchybné štepovanie, príkladné lícovanie aj dobré ozvučenie. Pojmom konzervatívny hodnotíme nevtieravý hranatý dizajn, jednoduchý, aj keď kompletný prístrojový štít, na ktorý sa vodič pozerá poriadne zvrchu. Necítiť najmenší pokus napodobovať kokpit limuzíny. Freelander 2 je na svoj pôvod terénneho auta hrdý. Na druhej strane faktom ostáva, že táto konfigurácia je už zopár rokov známa a tiež by jej nezaškodila inovácia. Práve preto, že Freelander 2 je taký, aký je, poskytuje vodičovi dobrý výhľad všetkými smermi. Predné sedadlá sú pohodlné so solídnym bočným vedením – adekvátnym typu auta. Servomotor asistuje pri posuve sedadla a zmene polohy operadla, no aspoň na mieste vodiča by sme privítali aj meniteľný sklon sedáka. Robustnú stredovú konzolu síce zahltili spínače, tie sú však dostatočne veľké a jasne označené. Systém Tarrain Response predstavuje mozgové centrum tejto štvorkolky. Ešte príde k slovu. No už teraz registrujeme, že voliaca páka automatickej prevodovky obmedzuje prístup k jeho ovládacej ružici – keď tá kotví v polohe Parking.
Menší kufor s bonusom
Na zadnej delenej lavici nie sú ani vyšší cestujúci diskriminovaní. V pozícii priemerne vysokého pasažiera sú totiž kolená od predných operadiel ďaleko (asi 10 cm), ani priestor nad hlavou nie je menší. Zvýšenému posedu sekunduje vzpriamená poloha s nohami spustenými nadol. Najmä pri prejazde terénnych sekcií sa hodí opora stehien a stabilita sedenia. Ani chodidlá netreba zasúvať pod predné sedadlá. Ale dajú sa. Kufor svojou základnou kapacitou 405 litrov nenadchne. To si povedzme na rovinu. Navyše je dosť plytký a má vysokú nakladaciu hranu. No ak sa zákazník uspokojí so štandardne dodávanou lepiacou súpravou namiesto rezervy, potom sa v dvojitom dne uvoľní miesto a môže rátať s ďalšími 70 litrami k dobru. Pritom úložná plocha sa dá ešte predĺžiť na úkor sklopených zadných operadiel. Najprv však treba dopredu odklopiť sedáky, potom bude aj vodorovná.
Ťah predátora
Tento štvorvalec svojím krochkajúcim akustickým prejavom nechce, nemôže ani nemieni okolie klamať. Je to jasný turbodiesel so sýtym, navonok drsnejším, v interiéri utlmeným prejavom. Myslíme si, že v prípade modelu s terénnymi ambíciami nemôže byť na prekážku. K jeho tromfom patrí robustný ťah od samotného spodku využiteľného spektra otáčok, potom vysoký výkon a na turbodiesel aj celkom dlhý dych. Tieto jeho prednosti využíva „len“ šesťstupňová automatická prevodovka. Medzi nami – taký pružný motor robí každé ďalšie ozubené koleso v prevodovke ťažko využiteľným. Pritom CommandShift radí mäkko a rozvážne. Po preklopení páky do športového režimu odradí, otáčky stúpnu o 500 a reakčný čas sa skráti. Pod plným plynom prevodovka povoľuje uzdu motoru po hranicu 4 200 otáčok, až potom preradí. Maximálna rýchlosť na hranici 190 km/h je pekný výsledok pre motor zabudovaný v SUV, ktoré sa netvári vôbec aerodynamicky. Na druhej strane práve preto pri vyšších rýchlostiach aerodynamický hluk dosť ruší pohodu v interiéri. Stovka v čase pod 10 sekúnd robí takto vybavený Freelander v disciplíne akcelerácia plne konkurencieschopným. Pokiaľ ide o spotrebu – nameraných 7,9 l nafty na 100 km v priemere zodpovedá zhruba očakávaniam, ktoré navodil údaj výrobcu. Keby súčasťou výbavy bola manuálna prevodovka a systém Start-Stop, určite by ešte nejakú tú desatinku litra usporil.
Ako doma
Robustná konštrukcia podvozka neurobí hanbu značke Land Rover ani v náročnejších terénnych sekciách. Tým skôr, že aj tento reprezentant vznešeného rodu sa môže oprieť o značkový elektronický systém Terrain Response. Stačí vybrať si pomocou už spomenutej otočnej ružice jeden zo štyroch jazdných režimov. Základný je určený na spevnenú cestu, druhý sa hodí na sneh, štrk alebo trávu, tretí je doma v hlbokých koľajach alebo v bahne a štvrtý by mal prísť k slovu v pieskových dunách. Elektronika sa stará o optimálny prenos krútiaceho momentu k nápravám, kolesá sa naprázdno nepretáčajú a systém automaticky auto brzdí pri prudkom klesaní (HDC), alebo vypína stabilizačné programy (DSC), keď hrozí strata adhézie. Pritom HDC a DSC sa dajú deaktivovať aj ručne. Na vodičovi ostáva citlivé zaobchádzanie s akcelerátorom a voľba trasy volantom. Skúsenejším vodičom odporúčame využiť sekvenčný režim prevodovky. V našom prípade sú slabším článkom len pneumatiky formátu 235/60 R18, ktorých jemnejšie štruktúrovaný dezén sa hodí skôr na cesty. Schopnosť podvozka filtrovať nerovnosti podkladu sa hodí aj na vozovke s vytrhaným asfaltovým kobercom, pritom dobre utlmený prenos hluku od náprav nabáda až k nešetrnej jazde. Páči sa nám riadenie so strmším prevodom, vo vyšších rýchlostiach však dojem kazí zbytočne účinný posilňovač. Na kvalitnom podklade už Freelander 2 nie je taký suverénny. Tam sú niektoré z SUV, ktoré sa ako terénne autá len tvária, väčšinou vo výhode.
Záver
Modernizácia ročníka 2011 Freelanderu 2 pomohla. Vcelku úsporné zásahy do exteriéru sú správne cielené, no predovšetkým boli potrebné. Veď obal aj autá predáva a konkurencia sa za ten čas, čo sa Freelander 2 vyrába, veľmi rozkošatila. Dôraz na modernizáciu a obohatenie palety vznetových motorov je celkom trendový. Naftu pre SUV akceptujú aj vodiči, ktorým inak páchne. Pritom testovaný derivát poskytuje asi to najlepšie z toho, čo Freelander 2 môže (okrem vyššieho stupňa výbavy) ponúknuť. Pružný, výkonný a úsporný motor v kombinácii s optimálnou automatickou prevodovkou. My len dodávame, že rovnaký motor si vieme predstaviť aj v tandeme s manuálnou prevodovkou a systémom Start-Stop. Škod, že nie je k dispozícii. Inak je to už dobre známy model, ktorý vo svojej veľkostnej kategórii mimo spevnených ciest ťažko hľadá konkurenta. Čo však so zákazníkom, ktorý ho chce, no v teréne by ho nedevastoval ani za živý svet. A platiť za pohon štyroch kolies mu je akosi proti vôli. Takých je čoraz viac. Aj tým vyšiel Land Rover v ústrety verziou Freelandera 2 s ešte úspornejším vznetovým motorom a predným pohonom. Zhmotnená predstava, akú by generalita ikonickej značky ešte pred pár rokmi považovala za pustú dekadenciu.
Hodnotenie
+ kvalita použitých materiálov v interiéri
+ pružný výkonný a úsporný motor
+ priechodnosť terénom,
+ komfortné pruženie
– preposilňované riadenie
– menší kufor
– aerodynamický hluk
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BAS, DSC, RSC, šesť airbagov, šesťstupňová automatická prevodovka, tempomat, systém Terrain Response, kontrola jazdy zo svahu, sedadlá v koži, elektricky ovládané predné sedadlá, dvojzónová klimatizácia, multifunkčný volant, audiosystém s CD a MP3, halogénové reflektory, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, dažďový senzor, ostrekovače reflektorov, nezávislé kúrenie, systém na opravu pneumatík, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, päťročná záruka...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Elektricky ovládané strešné okno, elektricky nastaviteľné predné sedadlá s pamäťou, vyhrievané predné sedadlá, sedadlá v kombinácii koža/Alcantara, hi-fi audiosystém, navigácia, vyhrievané čelné sklo, vyhrievané trysky ostrekovača, adaptívne xenónové reflektory, metalický lak, očné ochranné lišty, zadný spojler, osemnásťpalcové alebo devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, plnohodnotné rezervné koleso, automatická klimatizácia so senzorom kvality vzduchu, nezávislé kúrenie s diaľkovým ovládaním...
Land Rover Freelande 2 SE 2,2 SD4 a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Land Rover Freelander 2 SE 2,2 SD4 | Audi Q5 Quattro 2,0 TDI | BMW X3 xDrive 20d | Toyota RAV4 2,2 D-CAT180 Premium NAVI | |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 179 | 1 968 | 1 995 | 2 231 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 140 (190)/3 500 | 120 (170)/4 200 | 135(184)/4 000 | 110 (150)/3 600 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 420/1 750 | 350/1 750 – 2 500 | 380/1 750 – 2 750 | 340/2 000 – 2 800 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 7-st. automatická | 8-st. automatická | 6-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,5 | 9,9 | 8,5 | 10,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 189 | 200 | 210 | 185 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 7,0 | 6,8 | 5,6 | 7,2 |
Rázvor (mm) | 2 660 | 2 807 | 2 810 | 2 560 |
Objem batožinového priestoru (l) | 405 | 540 | 550 | 410 |
Elektronický stabilizačný program | ABS, BAS, DSC, RSC | ABS, EBV, EDS, ASR, ESP | ABS, DSC, DTC | ABS, EBD, BA, VSC, TRC |
Airbag vodiča a spolujazdca | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Bočné airbagy vpredu | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Bočné airbagy vzadu (€) | nemontujú sa | 394 | nemontujú sa | nemontujú sa |
Hlavové airbagy | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Kolenný airbag vodiča | nemontuje sa | nemontuje sa | nemontuje sa | štandardne |
Manuálna klimatizácia | nemontuje sa | nemontuje sa | nemontuje sa | nemontuje sa |
Automatická klimatizácia | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Cena základného modelu s DPH (€) | 37 336 | 42 110 | 42 219 | 34 200 |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Foto – Land Rover