Máloktorá značka má v triede offroad taký cveng ako práve Land Rover. Vari len ekonomika prevádzky nepatrila k parametrom, ktorým by pokolenia tejto dobrej britskej rodiny vynikali. Zmenu orientácie sme zaznamenali v marci na autosalóne v Ženeve, kde už účinkovalo portfólio modelového roku 2010. Zaujal najmä najmenší z modelov značky – Freelander 2 so štandardne nasadeným systémom intelligent stop/start v kombinácii so vznetovým motorom. Sprievodná dokumentácia hovorí o prvom vozidle, ktoré v sebe spája prvky trvalo udržateľného rozvoja Land Rover „e_Terrain Technologies“. Land Rover Freelander 2 TD4_e v rovnakej podobe vstúpil na slovenský trh a vzápätí absolvoval redakčný test TRENDU. Tu je výsledok.

Úsporné identifikačné znaky

Land Rover Freelander 2 nie je na trhu žiadnou novinkou. Dvojka znamená druhú generáciu a tá o trhové preferencie súperí už od oku 2006. Z nášho pohľadu je preto dôležitejšie písmenko e v typovom označení, ktoré má pozorovateľa informovať, že do jeho zorného uhla vstúpil Freelander 2 v svojej ekonomicko-ekologickej verzii. Inak svoju výnimočnosť navonok nemanifestuje. Ak nerátame predsa len nenápadné pneumatiky Michelin, ktoré sú tiež „zelenšie“ ako bežné. Majú totiž znížený valivý odpor, čo dokumentujú aj prívlastkom Green, vyrazeným na svojich bočniciach. Ďalej je to už známy Land Rover odolávajúci mäkkým líniám, ktorým už podľahla relevantná konkurencia. Konzervatívnejšie poňatie však ostrovnej produkcii bolo vždy vlastné a značke s takým uznávaným rodokmeňom aj celkom svedčí.

Kvalita

Aby bolo jasno, toto auto má sporiť  na pohonných hmotách, nie na štandardnej výbave. Tá má  úroveň SE a to je u Freelandera 2 v poradí druhá najvyššia zo štyroch možných. V nej sú už zahrnuté napríklad elektricky ovládané a pohodlné predné sedadlá. Na exponovaných miestach ich obopína koža a na styku s telom sú čalúnené Alcantarou. Hádam len rozsah sklonu sedákov mohol byť širší. Na štvorramennom volante s kožou obšitým vencom sa vyníma obeť na oltár dizajnu v podobe dvoch elegantných líšt klaksónu. Ak totiž v náhlosti buchnete dlaňou na stred volantu, pravdepodobne trafíte rovno medzi ne a Land Rover zostane nemý. V zornom poli sledujete možno až príliš jednoduchý, ale kompletný prístrojový štít. A v strede masívnej a elegantnej palubnej dosky zasa trochu spínačmi preplnenú konzolu. Miesto pri kulise krátkej radiacej páky patrí ovládacej ružici jazdných režimov sofistikovaného systému pohonu Terrain Response. Keď sa rozhliadnete, všimnete si perfektné lícovanie každého detailu a keď si siahnete, pocítite kvalitu.

Aj vzadu rátajte s vysokým posedom a dobrou oporou stehien. Čo sa týka priestoru, auto je ako stvorené pre dlháňov. Základným objemom batožinového priestoru 405 litrov Freelander 2 v kruhu konkurentov nevyniká. No sklopiť sa dajú nielen zadné operadlá, ale tiež delené sedáky. Potom máte k dispozícii celkom rovnú predĺženú úložnú plochu. Miesto v dvojitej podlahe zaberá neplnohodnotná rezerva.

Zaktualizovaný motor

Spínačom Start aktivujete 2,2-litrový vznetový štvorvalec. Dosť ho počuť a jeho produkciu občas podfarbuje aj zavýjanie turba. V limuzíne by zinkasoval mínus, no robustnému Freelanderu svedčí ako ladený výfuk športiaku. Nikdy to nebol šprintér, s upravenou riadiacou jednotkou motora je Freelander 2 pri akcelerácii na stovku ešte o desatinky sekundy pomalší. Ale stále ťahá pekne od spodku. Päťdesiatkou môžete jazdiť v uzavretej osade so zaradenou päťkou pri rovných 1 000 otáčkach, mimo mesta deväťdesiatkou už na šestku so strelkou otáčkomera prilepenou na tisícšesťstovke. V tomto režime sa priemerná spotreba uprace dokonca pod hranicu šiestich litrov. Aj v stotridsiatke, čo je maximálna a väčšinou aj trvalá rýchlosť na diaľnici, sa otáčky (2 300) držia ešte v ekonomickom režime, no aerodynamika už kazí priemer spotreby. Freelander 2 má totiž predsa len veľkú čelnú plochu. Keď zastanete, vyradíte rýchlosť a pustíte spojku, systém Stop/Start motor vypne. Po stlačení spojky ihneď štartuje. Avšak počas mestskej premávky so zapnutými svetlami a klimatizáciou sa batéria nestihne dostatočne dobiť a štartér na zelenú občas nevyčká. Zelené plus zasvieti na displeji palubného počítača, aby ste v záujme ekonomiky prevádzky preradili na vyšší stupeň (Gear Shift Indicator). Je však tolerantné. Nestráži otrocky otáčky, sleduje viacero parametrov, no hlavne aby bol motor stále dostatočne zaťažený. Ak dodržiavate elementárne zásady ekonomickej jazdy, ani len neblikne. My sme ich na našom testovacom okruhu podľa zaužívanej schémy dodržiavali aj ignorovali. Nameraná priemerná spotreba dosiahla 7,4 l na 100 kilometrov.

Opäť tá suverenita

O jazdných vlastnostiach Freelandera 2 môžeme zopakovať takmer všetko, čo už bolo povedané v teste verzie 2 3,2l V6 HSE. Vo svojej triede určite patrí k SUV s mäkším pružením. S jeho charakteristikou ladí aj obutie formátu 235/65 R17. To, ako s prehľadom filtruje nerovnosti podkladu, neoceníte len v teréne, ale aj na cestách s vytrhaným asfaltovým kobercom. Prenos hluku od náprav je taký potlačený, že nevedomky zvádza k bezohľadnejšej jazde. Napriek svojej veľkej svetlej výške (210 mm) je až prekvapivo ovládateľný v zákrutách. K radosti z jazdy prispieva riadenie so strmším prevodom, aj keď so zbytočne účinným posilňovačom. V teréne sa Freelander 2 opiera o elektronickú zostavu so spojkou Haldex pod označením Terrain Response. Už spomenutou otočnou ružicou si vyberiete jeden zo štyroch jazdných režimov – základný, vhodný na spevnené cesty, ďalší na trávu, štrk a sneh, tretia poloha je ladená na bahno a hlboké koľaje a štvrtú zapnete v pieskových dunách. O viac sa nemusíte starať, len točiť volantom, radiť a citlivo narábať s akcelerátorom. Systém automaticky auto brzdí pri prudkom klesaní (HDC) alebo vypína stabilizačné programy (DSC), keď hrozí strata adhézie. Mimochodom, HDC a DSC sa dajú deaktivovať či zapínať aj ručne. Čo práve robí, o tom informuje na displeji palubného počítača. Veru, neuviazli sme ani v rozbahnených sekciách. No ten, kto často jazdí v teréne, mal by namiesto týchto úhľadných pneumatík s nevýrazným dezénom a zníženým valivým odporom zvoliť klasické drapáky.

Záver

Značka Land Rover má na poli offroad závideniahodný imidž. Žije z neho aj najmenšie SUV z portfólia a zároveň ho upevňuje impozantným vzhľadom, tradičnou kvalitou a spoľahlivosťou a v nie poslednom rade až prekvapivou univerzálnosťou svojich jazdných vlastností. Výborné na ceste, ešte lepšie v teréne. Za tri roky, čo Land Rover Freelander 2 figuruje na trhu, mu však pribudlo zopár vážnych konkurentov takých značiek, ako sú napríklad Mercedes-Benz či Audi. Britskí vývojári zrejme usúdili, že najmä verzia TD4 s 2,2-litrovým motorom ťahá za kratší koniec v porovnaní s ich modernejšími vznetovými štvorvalcami, a tak ju podrobili kúre, zameranej predovšetkým na úsporu pohonných hmôt a zníženie emisií. A vskutku TD4-e už s aplikovaným systémom Stop-Start, vyladenou riadiacou jednotkou a špeciálnymi pneumatikami zredukovala svoj apetít a v disciplíne ekonomika prevádzky hrá opäť prvú ligu. Rovnakú úroveň dosahuje v pružnosti. V akcelerácii a maximálnej rýchlosti aj objemom kufra už Freelander 2 TD4_e mierne zaostáva. Boduje však interesantnou cenou, čo pri Land Roveroch nebývalo.  

Hodnotenie

+ kvalita použitých materiálov v interiéri

+ pružný a úsporný motor

+ komfortné pruženie

+ priechodnosť terénom

– preposilňované riadenie

– menší kufor

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, BAS, DSC, RSC, sedem airbagov, systém Start/Stop, tempomat, automatická klimatizácia, čalúnenie sedadiel koža/Alcantara, elektrické ovládanie predných sedadiel, audiosústava s CD kompatibilná s MP3, nezávislé kúrenie, parkovacie senzory, dažďový senzor, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, ostrekovače svetlometov, predné hmlovky, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin... 

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Bi-xenónové svetlomety, elektrické  vyhrievanie predných sedadiel, hi-fi audiosystém, navigačný  systém s dotykovou farebnou obrazovkou, tónované okná, diaľkové ovládanie nezávislého kúrenia, moduly slúchadiel pre zadné sedadlá, sklopné lakťové opierky predných sedadiel, osemnásťpalcové alebo devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, metalíza, uzamykateľné skrutky kolies...

Zdroj: testtabulka

Foto – Land Rover