Vo svojom curriculum vitae má identifikačnú poznámku – viacúčelový automobil. Svojou dĺžkou mierne prekračuje hranice segmentu B, veľkosťou rázvoru je to už však jasný kompakt. Kia ho predstavila na jeseň vo Frankfurte nad Mohanom, jeho výrobou poverila české Nošovice a na začiatku roka uviedla aj na slovenský trh. TREND otestoval verziu s výbavou EX (v poradí tretia zo štyroch možných), motorizovanú benzínovou tisícšesťstovkou. Pred testom sme si položili otázku, či je to len zaujímavý experiment alebo ambiciózny projekt schopný vážne prehovoriť do trhových preferencií vo svojej cenovej kategórii. Odpoveď nájdete v jeho závere. 

Úspech zaručený

Môžeme s vysokou pravdepodobnosťou predpokladať, že Venga svojím zjavom bude žať úspech za úspechom. Jej tvorcovia totiž zvolili zaručený postup, ako vyvolať sympatie. Základom je opticky aj fakticky stabilná naširoko rozkročená póza s kolesami vyhnanými do samotných rohov karosérie. K tomu výrazne klinovitý profil, bohaté bočné presklenie a výrazná muskulatúra vrcholiaca odsadenými blatníkmi. A potom je tu tromf tromfov – predná partia s telesami reflektorov pripomínajúcimi zvedavé okáliská a prívetivá tlamička masky chladiča. Milé a bezbranné ako mláďa živého tvora. No nechcite ho!

Priestor a variabilnosť

Nadobudnutý dojem dostáva praktickejšiu dimenziu po usadnutí za nápadný trojramenný volant s vencom obšitým kožou. Nesie dobre ovládateľné kolískové spínače audiosústavy a tempomatu a dá sa regulovať v oboch rovinách. Rátajte s vysokým posedom ako v dospelom MPV s nohami spustenými nadol. Na svoje si prídu najmä tí, čo uprednostňujú nastupovanie bez povinného podrepu. Aj predné sedadlá s príjemným a nekĺzajúcim sa textilným poťahom patria v danej cenovej kategórii k nadpriemerným. Hádam len bočnice sedákov by mohli byť pevnejšie. Robustná palubná doska nesie hlboko zapustený a reflexom odolný prístrojový štít. V stredovej konzole purpurovo svietia displeje automatickej klimatizácie a celkom solídnej audiosústavy. Práve ten poskytuje azyl aj výstupom palubného počítača.

Ovládacie spínače sú intuitívne rozmiestnené a dostatočne veľké. Ak si potrebujete odložiť doklady, kľúče, mobil, okuliare alebo menšiu fľašu s nápojom, žiaden problém. Medzi sedadlami a pri kulise radiacej páky čaká celá sústava praktických priečinkov. Veľké a dobre prístupné odkladacie priestory nájdete tiež v predných dverách a obrovský uzatvárací box pred spolujazdcom. K tomu prekvapivo veľký priestor nad hlavou aj vo výške ramien. Náš exemplár obsahuje aj takú príplatkovú fajnovosť ako obraz cúvacej kamery v spätnom zrkadle. Pracovisku vodiča vyčítame aj nedostatky. Napríklad v prístrojovom paneli absentuje stupnica teplomera chladiacej kvapaliny, menu palubného počítača je dosť chudobné, vo výhľade do zákrut vodičovi prekáža najmä ľavý stĺpik karosérie, radenie nepatrí k najpresnejším a tvrdými plastmi obložená palubná doska občas rezonuje. Treba však uznať, že materiály použité v interiéri pôsobia hodnotnejším dojmom ako tie v Kii Soul a sú aj odolnejšie k opotrebeniu.

Ak zaujmete miesto vzadu, môžete si prispôsobiť polohu delenej lavice pozdĺžnym posuvom aj polohovaním operadla. V krajnej zadnej polohe sa dajú nohy natiahnuť a chodidlá zasunúť pod predné sedadlá. Pritom kolená priemerne vysokého pasažiera od operadiel delí asi 9 cm a nad hlavou má zhruba rovnaký priestor. Ak sedadlo posunie do krajnej prednej polohy (napríklad v prospech väčšej kapacity kufra), kolená si nenásilne zaprie o operadlá. Batožinový priestor je rovnako silným tromfom Vengy. V základnom usporiadaní ponúka objem 340 litrov, na dne neplnohodnotnú rezervu a nad ňou ešte plastový výlisok na drobnosti. Až potom nasleduje nastaviteľná priehradka, ktorú môžete upevniť vo dvoch polohách. Ak kotví v hornej, potom sa dno kufra ocitne ideálne na úrovni nakladacej hrany a v rovine so sklopenými operadlami zadných sedadiel. Pritom manipulácia je jednoduchá a fyzicky nenáročná.

Diaľnica si pýta šestku

Šestnásťventilová tisícšesťstovka si šoféra nakloní predovšetkým spontánnou reakciou na pokyn akcelerátora. Stovka v čase pod 11 sekúnd nie je propagačný manéver výrobcu, ale skutočná navštívenka najsilnejšieho z motorov, ktoré vo Venge alternujú. Svojou pružnosťou tiež presviedča, že päťstupňová prevodovka v jeho tandeme postačuje. Dobre sa predbieha a ani stúpania nerobia problém a radiť stačí sviatočne. V nízkych otáčkach je tento motor aj celkom úsporný. Pokojná jazda za šesť litrov mu ani v meste nie je cudzia. No ťažkú nohu na akcelerátore a jazdu po diaľnici na úrovni rýchlostného limitu (4 000 otáčok) už sprevádza vyšší apetít smerujúci k hranici desiatich litrov. Vtedy už šiesty – ekonomický stupeň prevodovke vyslovene chýba. Ak teda Vengu budete používať najmä na jazdy diaľničného typu, potom odporúčame skôr jeden z dvoch vznetových agregátov, ku ktorým šestka štandardne patrí. Šiesty prevodový stupeň je dobrou terapiou aj na hluk v interiéri pri vyšších rýchlostiach. A ešte výsledná spotreba na testovacom okruhu – rovných 7 litrov na 100 kilometrov.

Stabilná a obratná

Venga vyzerá stabilne a akčne a taká v skutočnosti aj je. Pri ostrom prejazde zákrut netreba zápasiť s volantom, vrodená nedotáčavosť sa prejavuje len nenápadne. Napriek pomerne vysokej stavbe karosérie vyhýbacie manévre absolvuje pozoruhodne pokojne, nakláňa sa len minimálne. Na úspešný pokus zaparkovať spotrebuje minimum miesta. Otáča sa doslova na pätníku a s parkovacími senzormi a so zadnou kamerou je vypĺňanie medzier pri obrubníkoch skoro zábava. Odvrátenou stránkou už spomenutej stability na ceste je horší výsledok v disciplíne filtrovanie ostrých nerovností a výtlkov. Preto investíciu do 520 € do šestnásťpalcových pneumatík namontovaných na testovacom exemplári alebo do sedemnástok odporúčame len tým, čo tvrdšie obutie programovo vyhľadávajú.

Záver

„Czech Made“ Kia Venga definitívne potvrdzuje neoddiskutovateľný fakt, že zámer kórejskej automobilky kreovať svoju produkciu na obraz európskeho zákazníka bol po prvé – správny a po druhé – podaril sa. O priazeň trhu bojuje v segmente, kde sa stretáva s takými vážnymi konkurentmi, ako sú Škoda Roomster a Citroën C3 Picasso. Šancu uspieť jej dáva v prvom rade fotogenický zjav bez kontroverzných provokácií. To je jej prednosť pred Škodou Roomster, „ale proti gustu...“. V súboji s Citroënom zas boduje väčším rázvorom a tým aj o málo väčším priestorom v oblasti kolien cestujúcich vzadu. Zato variabilita interiéru C3 Picasso je originálnejšia a z Roomstera (na rozdiel od Vengy) sa dá zadná lavica aj celkom vybrať. V komforte naladenia podvozku Kia za Škodou zaostáva a za Citroënom ešte viac. V obratnosti má však prevahu. Až štyri stupne štandardnej výbavy a široká paleta doplnkovej výbavy, to je jasná európska cesta. Šesť airbagov, stabilizačný program, ba aj asistenčný systém rozjazdu do kopca už v základnej výbave Base sú silným argument. Tak trochu škoda, že klimatizácia, ktorú dnes už takmer každý zákazník chce mať, je súčasťou až tretieho stupňa výbavy EX, ale dá sa priplatiť. A vychytávka typu zadná kamera potvrdzuje, že s úspechom výrobcovi rastie aj sebavedomie. 

Hodnotenie

+ fotogenický prejav
+ priestranný interiér
+ variabilná zadná lavica
+ flexibilný kufor
+ obratnosť
+ stabilita
– hluk v interiéri pri vyšších rýchlostiach
– tvrdšie pruženie

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, BAS, ESC, šesť airbagov, palubný počítač, klimatizácia, audiosústava s CD a MP3, posilňovač riadenia, imobilizér, alarm, delené a posuvné zadné sedadlá, dvojité dno batožinového priestoru, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané okná a vyhrievané spätné zrkadlá, v oboch rovinách nastaviteľný volant, adaptívne opierky hlavy predných sedadiel, predné hmlovky, tónované sklá... 

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Automatická klimatizácia, 4.-st. automatická prevodovka, Stop & Go + pneumatiky so zníženým valivým odporom, zadný parkovací senzor, vyhrievané predné sedadlá a vyhrievané predné okno pod stieračmi, Bluetooth, navigácia vrátane cúvacej kamery, kontrola tlaku v pneumatikách, panoramatické strešné okno, sedemnásťpalcové alebo osemnásťpalcové kolesá...

Zdroj: 07

Foto - Kia