Offroad značky Kia absolvoval modernizáciu, ktorú možno bez najmenších výčitiek svedomia nazvať generačnou výmenou. Namiesto rebrinového rámu získal samonosnú dlhšiu, širšiu a nižšiu karosériu a k tomu nezávislé zavesenie zadných kolies. Vyrába sa s predným pohonom (2WD) aj ako štvorkolka (4WD). Na poste jeho pohonných jednotiek alternujú dva moderné štvorvalce – zážihový a vznetový. TREND prijal ponuku otestovať verziu 4WD s 2,2-litrovým turbodieselom, automatickou prevodovkou a 5 + 2-miestnym interiérom.
Stávka na prvý dojem
Sorento prvej generácie patrilo k ohrozenému druhu, ktorý získaval prevahu až po tom, ako opustil asfaltku. Bolo na to adekvátne vybavené – rámovým podvozkom, pevnou zadnou nápravou aj redukovanou prevodovkou. Zároveň robilo dojem robustnou siluetou, pripomínajúcou obdobné deriváty v Európe uznávaných značiek. Sorento modelový rok 2009, to je už iná káva. Ako šmakuje, povieme si najmä pri hodnotení jeho jazdných vlastností. No jednu vážnu vlastnosť svojho predchodcu kopíruje, aj keď na úrovni súčasného štylistického poňatia – rešpekt vzbudzujúci zjav. A to je to, čo majitelia (aj tí potenciálni) od SUV tradične vyžadujú. Niektorí „až“ na prvom mieste.
Proces poeurópčenia
Mierne zvýšený posed uľahčuje nastupovanie, len treba dávať pozor, aby sa pritom od nechránených prahov nezašpinili nohavice. Palubná doska má sympatickú fazónu. Až dotykom zistíte, že ju pokrýva len tvrdý plast. Zato sedadlá sú zaodeté v príplatkovej koži. Tie predné majú rozložité proporcie, spevnené bočnice, dlhé sedáky a na pohľad aj presvedčivé anatomické tvary. No práve pomerne klzká koža trochu kazí ich bočné vedenie. Nájsť optimálnu polohu za volantom pomáha elektrický servis sedadla vodiča (tiež na prianie). Škoda len, že v diapazóne nastavení chýba regulácia sklonu sedáka. Kožou obšitý volant so šikovne formovaným vencom sa dá nastavovať v oboch rovinách. A na ovládacie spínače audiosústavy a tempomatu rozložené na jeho priečkach oproti európskym zvyklostiam v opačnom garde si rýchlo zvyknete. Prístrojový štít s príkladne tienenými hlbokými tubusmi sprostredkuje tiež výstupy palubného počítača. Ale surfovanie v jeho menu, aj keď zamaskovanou páčkou zabodnutou v jednom z ciferníkov, sa dnes už nenosí. V tejto cenovej kategórii sa nenosia ani tri displeje v stredovom paneli. No aj toto poňatie má svoju výhodu – rýchlejšie sa zorientujete. Priečinky vo dverách znesú konštatovanie, že sú nenápadné. No praktické odkladacie priestory pri kulise voliacej páky automatickej prevodovky, obrovský box medzi sedadlami aj veľká schránka pred spolujazdcom ich obmedzenú kapacitu dostatočne kompenzujú.
Druhý rad sedadiel sprostredkuje pohodlné sedenie s potrebnou rezervou v oblasti kolien (8 cm) a nad hlavou aspoň dostatočnou. Kufor s dvojicou dvoch ďalších sedadiel zakomponovaných vo vlastnom dne ponúka motivačnú prepravnú kapacitu 531 litrov. A po sklopení operadiel druhého radu rozšírenú na 1 900 litrov. Môže ňou konkurovať aj veľkým MPV. Opačný extrém nastane, keď obe zadné sedačky vyklopíte do prevádzkovej polohy. Potom sa kufor scvrkne na chudobných 155 litrov. Hlavne, že sedačky poskytnú azyl nielen deťom. Priemerne vysoký cestujúci má kolená síce vysoko, ale nemusí si ich zapierať o operadlá druhého radu. Dobrou správou je plnohodnotná rezerva. Visí zvonku na spodku kufra. Je vecou názoru, či výhody tohto riešenia prekonávajú jeho negatíva alebo naopak.
Masívny potenciál motor
Nový vznetový štvorvalec 2,2 CRDi patrí k najpresvedčivejším argumentom v prospech nového Sorenta. Svojím maximálnym výkonom aj pružnosťou drží krok s aktuálnou špičkou vo svojej kubatúre a po každej stránke prekonáva predchádzajúci agregát 2,5 CRDi (104 kW/142 k). Pritom boduje prekvapivo kultivovaným prejavom, či sa už do zvuku turbodiesela započúvate stojac pred prednou kapotou alebo za volantom. V testovanom exemplári mu robí spoločnosť tiež nová šesťstupňová automatická prevodovka. V tejto kombinácii má motor posunutý vrchol krútiaceho momentu zo 421 Nm na 436. Automat totiž dynamiku Sorenta pomalšou reakciou predsa len tlmí. Napriek tomu stovka za 10 sekúnd prezrádza schopnosť rezko akcelerovať. Aj tak viac ako na športovú jazdu sa takto vybavené mohutné Sorento hodí na pokojnejšie napredovanie, aj keď s vysokým jazdným priemerom. Pri ustálenej rýchlosti prevodovka drží otáčky motora na nízkej hladine – 1 600 pri deväťdesiatke a 2 300 pri diaľničnej stotridsiatke. Aj preto výsledná priemerná spotreba 8,7 l/100 km, nameraná na našom testovacom okruhu, je vzhľadom na potenciál motora pekným výsledkom.
Na ceste vo svojom živle
Kým Sorento prvej generácie získavalo reputáciu hlavne tam, kde cesta strácala svoju dobrú povesť, novinka je na asfaltke vo svojom živle. Obutá do pneumatík formátu 235/60 R18 má tvrdšie naladené pruženie, ktoré tlmí nežiaduce pohyby karosérie a eliminuje necnosti vyššie položeného ťažiska. Ovládateľnosť a jazda v oblúkoch na technickej trati milo prekvapuje. Ostré priečne nerovnosti však podvozok nechá posádku si vychutnať. Sorento je primárnou prednokolkou, pohon zadnej nápravy sa pri zhoršených adhéznych podmienkach pripája automaticky cez elektronicky ovládanú viaclamelovú spojku. Otočným spínačom na palubnej doske sa dá aj uzamknúť (do rýchlosti 40 km/h). Priechodnosť terénom limituje svetlá výška 185 mm (s automatickou reguláciou vzadu) a tvrdšie pruženie núti vodiča výraznejšie znížiť rýchlosť, aby Sorento posádku hopsaním neotravovalo. V kritických podmienkach hroziacich uviaznutím sa hodí vypínateľné ESP a pokoj do duše vodiča prinesie systém umožňujúci kontrolované „kráčanie“ dole strminou.
Záver
Sorento sa z offroadu transformovalo na priestranné a celkom dobre vybavené SUV. Vychádza v ústrety motoristom, ktorí preferujú robustný automobil, poskytujúci vyššiu úroveň bezpečnosti, lepší výhľad aj pocit prevahy nad väčšinou účastníkov cestnej premávky. K tomu dobrú ovládateľnosť na ceste a väčšiu svetlú výšku pri občasných výletoch mimo spevnených vozoviek. Sorento k týmto všeobecným predpokladom pridáva nadpriemerne výkonný motor aj objemný kufor, prípadne ďalšie dve takmer plnohodnotné sedadlá. Uspokojuje aj úrovňou štandardnej výbavy s kompletnou zostavou podvozkových elektronických systémov, šiestimi airbagmi, xenónovými svetlometmi či automatickou reguláciou svetlej výšky. V prípade auta kórejskej proveniencie by sme ešte nedávno jasali nad úrovňou doplnkovej výbavy alebo že vôbec nejakú má. Ale Kia nám nielen v Európe zdomácnela. Tým si na seba zároveň uplietla bič náročnejšieho konzumenta. A tak síce kvitujeme bezkľúčové štartovanie aj zadnú kameru, ale k autu za 37-tisíc eur by sa patrilo ponúknuť ešte aspoň zopár asistenčných systémov navyše. Ešte si dovolíme počudovanie, prečo nové Sorento nemá napríklad výklopné zadné okno, keď staré ho malo. A prečo výhody sedemmiestneho usporiadania neumocňuje posuvná lavica v druhom rade. Na druhej strane, klobúk dolu pred argumentačnou schopnosťou sedemročnej záruky.
Hodnotenie
+ robustný zjav
+ priestranný interiér
+ objemný batožinový priestor
+ výkonný a kultivovaný motor
+ ovládateľnosť
+ sedem miest na sedenie
– tvrdšie pruženie
– tvrdé plasty na palubnej doske
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, ESC, ROP, DBD, HAC, šesť airbagov, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, tempomat, automatická regulácia výšky, xenónové svetlomety, svetelný senzor, dažďový senzor, audiosústava s meničom CD a kompatibilná s MP3, posilňovač riadenia, v oboch rovinách nastaviteľný volant, ostrekovače svetlometov, zadný parkovací senzor, kontrola tlaku v pneumatikách, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, solárne sklá, predné hmlovky, imobilizér, alarm, strešné lyžiny, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Šesťstupňová automatická prevodovka, navigačný systém, bezkľúčový prístup a štartovanie, panoramatické strešné okno, cúvacia kamera s vizualizáciou v spätnom zrkadle, kožené čalúnenie sedadiel, tretí rad sedadiel, predné parkovacie senzory, metalíza...
Zdroj: 07
Foto - Kia