Po svetovej výstavnej premiére na jar v Ženeve nová Kia Rio zavítala aj do značkových showroomov na Slovensku. V segmente malých automobilov nahradí svojho rovnomenného predchodcu, ktorý je už morálne zastaraný. Totálne nový model vyráža do boja o srdcia zákazníkov s päťdverovou karosériou typu hatchback (trojdverák sa pridá neskôr) a oveľa vyššími ambíciami. V zázemí potenciálnych rivalov segmentu B už tušia, že nový súper nebude konkurovať len cenou.
Štvorčlenná zostava pohonných jednotiek, ktorá ho sprevádza, obsahuje dva zážihové štvorvalce 1,2D CVVT(63 kW/86 k), 1,4 CVVT (80 kW/109 k) a dva turbodiesely – trojvalec 1,1 CRDi (55 kW/75 k) a štvorvalec 1,4 CRDi (66 kW/90 k). Podľa zvoleného motora v jeho tandeme kooperuje päťstupňová alebo šesťstupňová manuálna prevodovka, prípadne štvorstupňová automatická. My sme vyskúšali najvýkonnejší derivát 1,4 CVVT kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a najvyššou úrovňou štandardnej výbavy EX.
Rio sa páči
Nové Rio ukazuje nižšiu siluetu, ale aj širšiu a dlhšiu karosériu. Tá dokonca prekonáva štvormetrovú hranicu triedy malých automobilov. Medzi kompakty sa tlačí tiež veľkosťou rázvoru (2 570 mm). Široký rozchod kolies dodáva celku opticky ten správny posed na vozovke. Profil vyznieva aerodynamicky a zásluhou nápadne formovaných bočníc pontónu karosérie zaujímavo. Prednej partii vtláčajú ofenzívny podtón najmä veľké otvory náporového chladenia (Peugeot si ich mal dať asi patentovať). Dojem stupňuje tigrí nos v zajatí uhrančivých svetlometov s LED rampami. Zdvihnutý zadok, oválne nízke okno pod veľkým šiltom a náznak difúzoru – to už je remeselne namiešaný športový akcent, ktorý ešte žiadne auto nepokazil. Čo dodať. Rio sa páči.
Spokojnosť takmer bez výnimky
Vyššia základná pozícia za volantom zaručuje dobrý výhľad dopredu, do strán aj dozadu. Pohľadu šikmo vpred a šikmo vzad sa už stavajú do cesty stĺpiky karosérie. Príplatkové zadné senzory preto nepovažujeme za márnu investíciu. Dojem robia rozmerné predné sedadlá. Najmä ich operadlá nevtieravo, no účinne stabilizujú telo. Palubnej doske nechýba nápad ani kvalitný mäkký plast, aj keď len na exponovaných miestach. Výplne dverí, mimo výsekov, ktoré pokrýva syntetická koža, sú už tvrdšie, a tým aj menej odolné voči škrabancom. Volant s formovaným a kožou potiahnutým vencom sa dá nastavovať výškovo aj v smere osi. No pohľad ešte viac – až magicky – priťahuje prístrojový štít s tromi hlbokými, spoľahlivo tienenými tubusmi. Jednosmerný pohyb v palubnom počítači sprostredkováva spínač na spodnom ramene volantu. Škoda, že je mimo bezprostredného dosahu palca, ak vodič zviera veniec štandardným spôsobom. Optimálne miesta na vodorovných priečkach však okupujú ovládače tempomatu a audiosústavy. O prednostiach či nedostatkoch bezkľúčového štartovania môžeme diskutovať. Ale keď už, potom príde vhod špeciálny mäkko vystlaný priečinok v palubnej doske, kam sa dá kľúč odložiť. Rio ho má. Kvitujeme kvalitné ozvučenie aj originálnu klávesnicu príplatkovej automatickej klimatizácie. Do rovnakého balíka patrí vyhrievanie predných sedadiel a v triede malých áut až veľkopanské vyhrievanie venca volantu. Objemný priečinok pred spolujazdcom a ďalšie vo dverách celkovo dobré dojmy z prednej časti interiéru kompletizujú.
Objem, ale bez rezervy
Vzadu sa sedí nižšie. Tým sa dá vysvetliť, že dozadu klesajúca strecha neatakuje hlavu priemerne vysokého cestujúceho. Dokonca ju s päťcentimetrovou rezervou obchádza. V oblasti kolien má pasažier k dispozícii ešte o centimeter viac miesta za predpokladu, že sedí za rovnako vysokým a čítankovo sediacim vodičom. Pritom zadná lavica je nadpriemerne široká a podlaha v strede len mierne zvlnená. Kufor má vyššiu nakladaciu hranu, ale to je prijateľná obeť na oltár dizajnu. V základnom usporiadaní disponuje na segment B relatívne veľkou 288-litrovou prepravnou kapacitou. Na pohľad sa síce zdá trochu plytký, no vtip je v tom, že ďalší využiteľný priestor sa sprístupní po odklopení horného dna kufra. V tomto prípade čiastočne na úkor chýbajúcej dojazdovej rezervy. Delené zadné operadlá sa dajú jednoducho sklopiť, pritom s horným dnom batožinového priestoru vytvárajú rovinu. Presne tak, ako to má byť.
Kultivovaný motor
Modernizovaný benzínový štvorvalec 1,4 CVVT sa pri voľnobehu prejavuje navonok príjemným šepotom, v interiéri ho takmer vôbec nepočuť. Šesťstupňová manuálna prevodovka na najvyššom stupni dovoľuje udržiavať 50- až 60-kilometrovú rýchlosť v obci, pri deväťdesiatke motor pracuje v ekonomickom režime (2 400 ot.) a ani na diaľnici pri stotridsiatke (3 500 ot.) spotreba príliš nestúpala. Nie je to agregát obzvlášť pružný (má atmosférické plnenie), ale to dostatočne kompenzuje práve v segmente B nadštandardných 6 stupňov prevodovky. Tým skôr, že palubný počítač signalizuje, kedy v záujme nízkej spotreby radiť. Pri meraní spotreby na našom testovacom okruhu palubný počítač zaznamenal priemerných 6,5 l/100 km. A keď príde na program dynamickejšia jazda, odporúčame jednotlivé prevodové stupne podržať do 4 000 otáčok. Ale maximálnu akceleráciu takto vybavené Rio dosiahne pri radení na úrovni 6 300 otáčok. Hneď za nimi nastupuje obmedzovač, hoci červené pole otáčkomeru sa začína až pri 6 500 otáčkach.
Dospelý podvozok
Hoci podvozok rovnakej koncepcie využívajú tiež súrodenci Soul a Venga, výsledok je iný – ešte o poznanie lepší. Náš testovací exemplár vybavený atraktívnymi diskami kolies obutými formátom 195/55 R16 a stabilizačným programom už v štandarde sa správa na všetkých povrchoch až prekvapivo suverénne. Filtruje nerovnosti v asfaltovom koberci, pritom komentáre závesov prenášajúce sa do interiéru sú celkom diskrétne. Autíčko je zároveň príjemne ovládateľné a vypočítateľné. Jazda na technickej trati je s ním celkom zábavná, karoséria sa nadmerne nenakláňa, nedotáčavosť ostáva nenápadná. Zároveň na rovných úsekoch celkom prirodzene drží smer, aj keď je podklad zvlnený. Riadenie má strmší prevod a s rastúcou rýchlosťou kladie dlaniam zvýšený odpor. V priestorovo stiesnených pomeroch prichádza k slovu obratnosť determinovaná malým polomerom otáčania.
Záver
Kia Rio má všetko, čo moderný malý automobil má mať – pôsobivý vzhľad, zostavu motorov a prevodoviek, z ktorých sa dá vybrať, je dobre ovládateľný, poskytuje nadpriemerný priestorový aj jazdný komfort. Už základná výbava obsahuje šesť airbagov, stabilizačný program, audiosystém s CD a MP3, palubný počítač... K dispozícii je košatá paleta doplnkov a balíkov doplnkov za príplatok. A potom je tu cena. Plne vybavený derivát, aký sme testovali, je určený náročnejšiemu zákazníkovi, ktorý nemá v prioritách nízku cenu na prvom mieste. Podstatné je, že základnú cenu tohto vskutku dobre urobeného auta sa importérovi podarilo stlačiť pod magickú hranicu 10-tisíc €. Nám neostáva iné len privítať Rio v prvej lige segmentu B a čakať na prvé reakcie trhu.
Hodnotenie
+ Vydarená fazóna exteriéru
+ priestranný interiér
+ úroveň štandardnej a doplnkovej výbavy
+ šesťstupňová prevodovka
+ komfortné pruženie
+ stabilný podvozok
- vysoká nakladacia hrana kufra
- výhľad obmedzujú stĺpiky karosérie
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BAS, ESC, šesť airbagov, klimatizácia, palubný počítač, audiosystém s CD a MP3, posilňovač riadenia, v oboch rovinách nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, volant a hlavica radiacej páky v koži, predné hmlovky, predné denné svetlá, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, tónované sklá, imobilizér, alarm, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, uchytenie detskej sedačky ISIFIX, pätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, dojazdová rezerva...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
VSM + HC, štvorstupňová automatická prevodovka, ISG (Stop & Go), tempomat, automatická klimatizácia, bezkľúčový prístup, balík LED, zadné LED svetlá, kožené čalúnenie sedadiel, vyhrievané predné sedadlá a volant, navigácia s cúvacou kamerou, zadné cúvacie senzory, Bluetooth, palubná doska s podsvietením „Supervision“, elektricky ovládané strešné okno, šestnásťpalcové alebo sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, metalíza...
Kia Rio 1,4 CVVT EX a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Kia Rio 1,4 CVVT EX | Peugeot 207 1,4 16V VTi Active | Škoda Fabia 1,2 TSI Elegance | Suzuku Swift 1,2 VVT GS | |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 396 | 1 397 | 1 198 | 1 242 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 80 kW (109 k)/6 300 | 70(95)/5 200 | 77 (105)/5 000 | 69 (94)/6 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 137/4 200 | 136/4 000 | 175/1 550 – 4 100 | 118/4 800 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 5.-st. manuálna | 5.-st. manuálna | 5.-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,5 | 12,1 | 10,1 | 12,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 183 | 185 | 191 | 165 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5,3 | 6,0 | 5,3 | 5,0 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 570 | 2 540 | 2 470 | 2 430 |
Objem batožinového priestoru (l) | 288 | 270 | 280 | 211 |
Elektronický stabilizačný program | ABS, BAS, ESC | ABS, AFU, ESP | ABS, MSR, Dual rate, ESP*alebo ASP+* | ABS, EBD, ESP |
Airbag vodiča a spolujazdca | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Bočné airbagy vpredu | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Bočné airbagy vzadu | nemontujú sa | štandardne | nemontujú sa | nemontujú sa |
Hlavové airbagy (€) | štandardne | 270 | 270 | štandardne |
Kolenný airbag vodiča | nemontuje sa | nemontuje sa | nemontuje sa | štandardne |
Manuálna klimatizácia | štandardne | nemontuje sa | nemontuje sa | nemontuje sa |
Automatická klimatizácia (€) | súčasť príplatkových balíkov (min. 1 190) | štandardne | štandardne | štandardne |
Cena základného modelu (€ vrátane DPH) | 12 290 | 11 690 | 12 477 | 10 800 |
*za príplatok |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Foto – Kia