Kia Optima 1,7 CRDi TX – vznetový štvorvalec relatívne nízkej kubatúry možno akceptovať ako výkonový základ širšej ponuky motorov, škoda, že výkonnejší turbodiesel v ponuke nefiguruje.
Aktuálne najvyššie postavený model v hierarchii značky Kia zaujal pozíciu vlajkovej lode po modeli Magentis ešte v roku 2010. K brehom Európy však Optima dorazila až túto jar. Svojimi základnými rozmermi sa radí na rozhranie strednej a vyššej strednej triedy, koncepčne (motor uložený vpredu a pohon predných kolies) vyznáva aktuálny trend. Na starý kontinent si v roli pohonných jednotiek priviezla dva štvorvalce – benzínový 2,0 CVVT (121 kW/165 k) a turbodiesel 1,7 CRDi (100 kW/136 k), spolu s dvoma šesťstupňovými prevodovkami – manuálnou a automatickou. Ponuku otestovať naftovú verziu s automatom a najvyššou úrovňou štandardnej výbavy sme, pochopiteľne, nevynechali. Zákazníka vyjde na 30 490 €.
Estetické posolstvo
Dizajnérsky tím Petera Schreyera hýri inšpiráciou a Kia Optima je len ďalším z dôkazov. Tvári sa hodnotne, ba aj trochu športovo. Široký rozchod vyháňa obrysy kolies na samotné okraje blatníkov. Nech rezonuje rozkročený posed na vozovke, nech sa ukážu originálne hliníkové osemnástky. Typická maska chladiča v zajatí štíhlych ostro rezaných osvetľovacích telies prizdobených LED-kami prednú partiu opticky znižuje a rozširuje. Rovnaký efekt spôsobujú veľkoplošné zadné svetlá pretiahnuté ďaleko za rohy karosérie. Korunu celku nasadzuje profil. Veľké previsy kombinované s robustným pontónom a nízkou dozadu splývajúcou strechou nesú ľahko čitateľné estetické aj aerodynamické posolstvo.
Plný komfort
Architektúra kokpitu tiež vyznieva podnetne. Nie príliš robustná palubná doska s mäkko vystlaným povrchom menej ukrajuje z priestoru pred prednými sedadlami. Prístrojový štít má príkladne tienené hlboko zapustené stupnice. Naopak vystrčená veľkoplošná dotyková obrazovka, ktorá sídli v strednej časti palubnej dosky orientovanej na vodiča sa v slnečných lúčoch kúpe často. No potom je nečitateľná. Na športovú strunu brnká asymetrický stredový panel s kratučkou voliacou pákou automatickej prevodovky aj dva hliníkové pedále. Zato skôr pohodlné ako športové predné sedadlá (vyhrievané aj ventilované) obopína koža. To vodičovo využíva úplný elektrický servis s pamäťou. Po otvorení dverí sa odsunie dozadu, aby uľahčilo nastupovanie, potom paralelne s aktiváciou bezkľúčového štartéra zaujme v sprievode uvítacej znelky vopred nastavenú pozíciu. Ešte keby sa dala regulovať poloha stredovej opierky. Takto je príliš vzadu. Pekný volant s formovaným vencom a lopatkami radenia sadne do dlaní. Hojné spínače na jeho ramenách sa dajú ľahko odlíšiť hmatom. Ale jedno z dvoch tlačidiel obsluhujúcich palubný počítač (Trip a Reset) nám pripadá zbytočné. Aj tak sa v komplikovane zostavenom menu dá pohybovať len jedným smerom.
Možno si všímate, že zatiaľ žiadna položka výbavy neobsahuje prívlastok príplatková. Aj tempomat a elektrická parkovačka, dvojzónová automatická klimatizácia či drevené obklady... sú súčasťou štandardu XT. V tomto aute sa platí navyše len za balík s príznačným označením Navi. Obsahuje navigáciu, ale aj cúvaciu kameru. A do jeho rámca zapadá tiež podozrivo dobré ozvučenie prémiovým audiosystémom Infiniti s dvanástimi reproduktormi.
Rozložitý kufor
Vzadu na posádku čakajú priestorové pomery adekvátne prémiovým modelom vyššej strednej triedy. Vskutku na zadnej lavici vyformovanej do dvoch kresiel sa dá sedieť bez väčších problémov aj v trojici. Veľký rázvor sa zas postaral, že aj v oblasti kolien je miesta dosť. Priemerne stavaný pasažier môže rátať zhruba s 8 cm rezervou. Nad hlavou už ostáva k dobru chudobnejších päť. Čo už, dlháni si budú musieť asi podsadnúť.
Hlboký a rozložitý batožinový priestor Optimy svojím objemom 505 litrov určite neurazí. Tým skôr, že na dne si vezie plnohodnotnú rezervu. Ako to však pri sedanoch býva, menší nakladací otvor sťažuje manipuláciu s veľkými bremenami. Zadné operadlá sa síce dajú sklopiť, no prechod medzi kufrom a interiérom problematizuje zúžený profil aj schod.
Poddimenzovaný motor
Kto by čakal, že zostava motorov pre Optimu bude, podobne ako pri niektorých európskych modeloch, pripomínať muničný sklad, mýli sa. Žiaden šesťvalec, len dva štvorvalce. Turbodiesel, ktorý celkom pokojne vrní pod prednou kapotou testovaného exemplára, má relatívne nízku kubatúru a maximálny výkon 100 kW (136 k), ktorý neohromí. A už vôbec nie v kombinácii s automatickou prevodovkou. Ale nech sa páči. Uvidíme, čo dokáže. Akcelerácia sa v akusticky dobre utlmenom interiéri subjektívne celkom pozdáva, ale stopky sa po prekročení stovky zastavili na takmer 12 sekundách. To je celkom dosť. Aj keď spektrum využiteľných otáčok je užšie ako pri porovnateľných dvojlitroch, hendikep čiastočne kompenzuje automatická prevodovka s ľahšími prevodmi. To, že Optima s vytočenou trojkou (4 200 ot.) dosahuje len 95 km/h, vodiča nemusí až tak zaujímať. Prevodovka svojou reakčnou schopnosťou tiež neoslňuje, veľa na tom nezmení ani aktivácia sekvenčného radenia. Už je jasné, že tomuto autu sa hodí jedine dôstojné napredovanie. Pri stotridsiatke na diaľnici motor počuť len minimálne, ani aerodynamický hluk neobťažuje. Kto by však s Optimou 1,7 CRDi plánoval častejšie cesty do Nemecka, tamojšiemu tempu priamej konkurencie nemusí stačiť. Spotreba dosahuje priemerných 6,4 l/100 km. Na porovnanie Peugeot 508 2,2 HDI GT (150 kW/204 k) zaznamenal v službách TRENDU rovnaký výsledok a Ford Mondeo Kombi 2,2 CTDi (147 kW/200 k) tiež. Zato výkonovo takmer identický Citroën C5 Tourer HDI 140 (103 kW/140 k) si vypýtal o pol litra nafty menej.
Zdanené pekné obutie
Široký rozchod kolies Optime nielen svedčí, ale ju aj stabilizuje. K tomu hodnotné obutie vo formáte 225/45 R18 – ako stvorené na vysoký jazdný priemer, či už ho motorista plánuje dosiahnuť na diaľnici alebo v technicky náročnejšom profile. Chce to len kvalitný asfalt. Pritom pruženie má parametre, aké sa od limuzíny vyššej triedy očakávajú. Teda skôr komfortné. Napriek tomu sa oblúkoch karoséria nadmerne nenakláňa a koncepciou vrodená nedotáčavosť sa prejavuje len marginálne a v disciplíne smerová stabilita tiež plne obstojí. Vysoká reputácia však ustupuje na nerovnom podklade. Takto dimenzované pneumatiky na ostrých nerovnostiach odskakujú. Formát s vyšším profilovým číslom však možno získať len s nižšími úrovňami výbavy. Ale celkovo – tvrdenie o podvozku rýchlejšom ako motore platí. Zniesol by oveľa, oveľa viac. Pritom riadenie citlivo reaguje na pohyb volantu, dlaniam kladie aj adekvátny odpor, len spätnú väzbu od neho netreba očakávať.
Záver
Kia Optima je na slovenskom trhu pozoruhodný zjav. Svojimi vonkajšími rozmermi aj úrovňou výbavy sa tlačí do vyššej strednej triedy, ktorú okupujú prémiové značky. Nielen voči nim, ale aj oproti mnohým modelom strednej triedy ponúka výrazne výhodnejší pomer hodnoty a ceny. A k tomu sedemročnú garanciu. Pritom je zrejmé, že z trhového koláča vyššej strednej triedy toto auto relevantnú porciu nemôže skonzumovať. Tam karty rozdávajú nemecké esá (Audi, BMW, Mercedes). Kto po nich pokukuje, chce si privlastniť ich imidž a výkon. Optima má skôr na to, získať sympatie zákazníkov zameraných na strednú triedu, kam aj cenovo viac zapadá. A mala by ešte oveľa väčšie šance so širšou ponukou pohonných jednotiek. Bez šesťvalcov sa dnes pokojne zaobíde. Skôr by jej boli na príťaž. Ale výkonnejšie vznetové štvorvalce potrebuje ako soľ. Tento 1,7 CRDi obstojí len ako základ. Ale kto hľadá dobre vybavenú úspornú limuzínu a dokáže sa zmieriť s minimálnou výkonovou rezervou motora, kúpou tohto auta sa určite nepomýli.
Hodnotenie | |
+ | – |
atraktívny dizajn exteriéru | výkonovo poddimenzovaný motor |
priestranný a dobre vybavený interiér | chudobná ponuka pohonných jednotiek |
objemný kufor | problematický rozmer pneumatík |
komfortné pruženie | |
výhodný pomer cena/hodnota | |
sedemročná garancia |
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BAS, ESC, VSM, šesť airbagov, dvojzónová klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, palubný počítač, audiosystém s CD a MP3 prehrávačom, Bluetooth handsfree súprava, sedadlá v koži, vyhrievané a ventilované predné sedadlá, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, kontrola opustenia jazdného pruhu, asistencia parkovania, vyhrievané predné okno pod stieračmi, xenónové svetlomety, denné LED osvetlenie, predné hmlovky, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, tónované sklá, v oboch rovinách nastaviteľný volant, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Šesťstupňová automatická prevodovka s radením pod volantom, navigácia, prémiový audiosystém Infiniti, cúvacia kamera, drevený volant s vyhrievaním, vyhrievané zadné sedadlá, elektricky nastaviteľné sedadlo spolujazdca, ISG (systém Stop & Go – pre verziu 1,7 CRDi s manuálnou prevodovkou), metalíza...
Kia Optima 1,7 CRDi TX porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Kia Optima 1,7 CRDi TX | Opel Insignia 2,0 CDTi Cosmo | Peugeot 508 2,0 HDI Allure | Škoda Superb 2,0 TDI CR Family | Toyota Avensis 2,2l D-CAT 150 Premium | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 685 | 1 956 | 1 997 | 1 968 | 2 231 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 100 (136)/4 000 | 96 (130)/4 000 | 103 (140)/4 000 | 103 (140)/4 000 | 110 (150)/3 600 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 320/2 000 – 2 500 | 300/1 750 – 2 500 | 320 – 340/2 000 | 320/1 750 – 2 500 | 340/2 000 – 2 800 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. manuálna | 6-st. automatická | 6 st. automatická |
Pohon | predný | predný | zadný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11.6 | 11.2 | 9.8 | 10.2 | 9.5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 197 | 204 | 210 | 206 | 205 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6 | 5.9 | 4,60 | 5.9 | 6.2 |
Rázvor (mm) | 2 795 | 2 737 | 2 817 | 2 761 | 2 700 |
Objem batožinového priestoru (l) | 505 | 500 | 515 | 595 | 510 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 30 490 | 29 590 | 30 040 | 32 267 | 30 900 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcu |
Foto - Kia