Kórejské kompaktné SUV vyrábané v Žiline medzi Tatrami a Dunajom zdomácnelo natoľko, že vzápätí po svojom uvedení na trh získalo aj titul Auto roka 2011 na Slovensku. Ešte skôr, ako sa tak stalo, otestovali sme verziu so základným benzínovým 1,6-litrovým motorom, pohonom predných kolies a priaznivým výsledkom. Teraz prišiel rad na najvýkonnejší derivát 2,0 CRDi VGT, pohon štyroch kolies, opäť najvyššiu výbavu EX a my očakávame ešte viac.
Zopakované komplimenty
Mnohé modely pri premiére stvárnením svojho exteriéru zažiaria, no už po pár mesiacoch sa akosi zunujú. Aj Sportage tretej generácie zažiaril, no sála naďalej, možno ešte intenzívnejšie. Má na to totiž adekvátne inštrumentárium – rešpektovania hodnú robustnosť konštrukcie, svalnaté formy, masku chladiča s patentom na pozitívne emócie a harmóniu detailov. K tomu vydarenú kompozíciu osvetľovacej techniky, obsahujúca tiež denné LED a hmlovky svietiace aj „za roh“, umne zakomponované pochrómované dielce a niet čo dodať. Len sa opakovať.
Zdroj: 01
Fajn pocit za volantom
Vyššia poloha posedu k SUV nerozlučne patrí, užijete si ju aj v Sportage spolu s dobrým rozhľadom. Až na dva výseky šikmo vpred, ktoré zacláňajú predné stĺpiky karosérie. Ak chcete mať ostrejšiu zákrutu ako na dlani, neostáva iné, len sa predkloniť. Vonkajším zrkadlám by zasa pristali menšie mŕtve uhly. Pohľad na pracovisko vodiča opäť navodzuje pozitívne emócie vyvolané exteriérom. Už farebne (čierna v kombinácii s odtieňom karosérie) boduje. Páči sa originálne tvarovaná vrstvená palubná doska, ktorá svojou fazónou ladí s maskou chladiča. Športovo vyznieva vysoká stredová konzola so zvýraznenou kulisou páky radenia aj zapustený a purpurom podsvietený prístrojový štít s displejom palubného počítača v centre. Jeho dva ovládacie spínače sú však dosť od ruky. Farebná dotyková obrazovka, ktorá slúži audiosústave aj navigácii, nezrkadlí a dá sa aj vypnúť. Malý volant akurátne padne do dlaní. Má hrubý formovaný veniec a dá sa v oboch osiach nastavovať. No tvar elektrospínačov audiosústavy a tempomatu na jeho ramenách stojí za zváženie. Pri rúčkovaní sa stáva, že ich vodič nechtiac aktivujete. Predné sedadlá zvýraznené kontrastným štepovaním sú pohodlné, ba aj svojím bočným vedením patria k lepšiemu priemeru. A kvalita materiálov? Pohodlne sa zmestí do európskych nepísaných noriem pre danú cenovú kategóriu. Žiadaným poddajným povrchom sa pýši palubná doska na exponovaných miestach. Náročnejší motorista odhalí lacnejšiu povrchovú úpravu stredovej konzoly a výplní dverí.
Kufor s objemom aj rezervou
Na zadných sedadlách môžete rátať s priestorovým komfortom na úrovni strednej triedy. Priemerne vysoký cestujúci (180 cm), má kolená zhruba osem centimetrov vzdialené od predných operadiel a nad hlavou porovnateľnú rezervu. Trochu nižší posed ako na predných sedadlách nejde na úkor opory stehien. Chodidlá sa totiž dajú zasunúť pod predné sedadlá. Aj batožinový priestor patrí k silným stránkam tohto modelu, ak súhlasíte s tvrdením, že základný objem 465 litrov sa v tejto kategórii SUV považuje za solídny. Koniec koncov, jeho litráž obhajuje aj porovnávacia tabuľka. Pružná sieť na jeho dne je pripravená, aby poslúžila na znehybnenie nákladu. Ak sa vám zažiada prevážať dlhšie predmety, zadné delené operadlá môžete sklopiť zo strany interiéru aj kufra. A dnes už pomaly nedostatkový tovar – plnohodnotnú rezervu si Kia Sportage vozí na jeho dne.
Vybalansovaný kompromis
Dvojlitrový turbodiesel zohráva v tomto modeli rolu rozumného kompromisu medzi výkonom a ekonomikou prevádzky. V jeho prospech hovorí relatívne pokojný chod. Počas voľnobehu sa do interiéru prenáša len minimálne chvenie. Vážnejšie sa necháva počuť až po prekročení 3 000 otáčok. Spolupracujúca šesťstupňová prevodovka je odstupňovaná tak, aby Sportage nestrácal renomé ani pri občasných výletoch do terénu na jednej strane a aby v bežnej premávke ostávala spotreba v rozumných hraniciach. A tak kratšiu jednotku oceníte napríklad v náročnejšom stúpaní na nespevnenom povrchu. Šestka zasa drží motor pri diaľničnej stotridsiatke na strednej úrovni 2 400 otáčok. Pri hodnotení agility motora treba kalkulovať s viac ak poldruhatonovou prevádzkovou hmotnosťou. Sportage je skrátka kusisko auta. Aj preto sa tento turbodiesel prebúdza až od 1 500 otáčok smerom nahor. V záujme maximálnej akcelerácie odporúčame radiť pri 4 000 otáčkach. No ak nejde o život, nemá význam prekračovať hranicu 3 500. Rozdiel v zrýchlení takmer nepostrehnete a na palive ušetríte. Samozrejme, že sme zmerali aj spotrebu. Na konci testovacieho okruhu palubný počítač vykázal priemerných 7,6 l/100 km. V porovnaní s normovanou (5,7 l) dosť veľký rozdiel.
Pridaná hodnota prednokolky
Sportage sa robustne netvári, jeho konštrukcia robustná je. To má svoj pozitívny odraz už na prvé počutie v akustike interiéru a čo je ešte dôležitejšie, blahodarne sa prejavuje na jazdných vlastnostiach. Skelet skrátka len tak pod náporom torzných síl neuhne. O lepší pocit ako pri testovaní benzínovej tisícšesťstovky sa postaralo predovšetkým obutie. Namiesto šestnástok exceloval príplatkový formát 235/55 R18. Na jednej strane len minimálne zhoršil komfort pruženia, na strane druhej takto vybavený Sportage presnejšie vykrajuje oblúky zákrut, obratnejšie manévruje medzi kužeľmi. A to bez sprievodného kvílenia gumy. Aj mimo asfaltky je tento derivát s pohonom 4WD vo vyhotovení Dynamax na tom lepšie ako prednokolka. Môžete sa s ním odvážiť na poľné či lesné cesty aj keď zaprší. Zadné kolesá sa pri náznaku straty adhézie na predných poctivo pripájajú. Plynulý rozjazd sa dá navyše poistiť uzáverom rozdelenia krútiaceho momentu na obe nápravy spínačom na palubnej doske. Proti zdolávaniu väčších terénnych nerovností sa stavia relatívne malá svetlá výška a veľký rázvor. Ten zasa vytvára už pochválený životný priestor posádke a čo je možno ešte dôležitejšie, prispieva k smerovej stabilite.
Záver
Kia Sportage tretej generácie zmazala náskok relevantnej konkurencie v technike a svojím zjavom a priestorovou ponukou posúva latku až nečakane vysoko. Zároveň boduje možnosťou výberu zo štyroch pohonných jednotiek, dvoch prevodoviek a troch úrovní štandardnej výbavy. K tomu sedemročná záruka. A keď už argumenty „za“ potenciálny zákazník takmer vyčerpal, môže ešte uvoľniť cestu patriotizmu – vyrába sa predsa na Slovensku. Reakcia nenechala na seba dlho čakať. Napríklad v decembri bola Kia Sportage s počtom 163 predaných kusov podľa Združenia automobilového priemyslu SR najpredávanejším SUV na Slovensku. Na druhom mieste skončil pokrvný príbuzný Hyundai iX35 (95) a tretia Škoda Yeti (88). Tomu sa povie vydarený štart.
Hodnotenie
+ fazóna exteriéru
+ ergonómia a štýl pracoviska vodiča
+ spracovanie interiéru
+ priestorová ponuka
+ vyvážené jazdné vlastnosti
– motor s užším spektrom využiteľných otáčok
– horší výhľad šikmo vpred
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, ESC VSM, šesť airbagov, pohon štyroch kolies, 6-stupňová manuálna prevodovka, dvojzónová klimatizácia, tempomat, palubný počítač, audiosystém s CD a MP3, dažďový senzor, predné hmlovky s funkciou Corner, vyhrievané predné okno v oblasti stieračov, elektrické ovládanie okien a vyhrievanie vonkajších zrkadiel, zadný parkovací senzor, svetlomety s denným LED osvetlením, kontrola tlaku v pneumatikách, strešné lyžiny, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Xenónové svetlomety s ostrekovačmi, 6-stupňová automatická prevodovka, panoramatické strešné okno, bezkľúčový prístup a štartovanie Smart Key, navigácia, cúvacia kamera, subwoofer, ovládanie rádia na volante, čalúnenie sedadiel látka/koža, kožené čalúnenie, systém Stop & Go, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, metalický/perleťový lak...
Zdroj: 07
Foto – Kia