Kompaktné SUV (crossover) najnovšej – tretej generácie s kórejským rodokmeňom a rodiskom v Žiline čerí hladinu trhových preferencií už aj na Slovensku. V súlade s aktuálnym trendom má za úlohu pokryť čo najširšiu cieľovú skupinu. Preto umožňuje potenciálnemu zákazníkovi voliť nielen v rámci zostavy štyroch pohonných jednotiek symetricky rozdelených na zážihové a vznetové, ale aj systém pohonu – predný, alebo 4 x 4 (AWD). TREND podrobil testu z hľadiska použitej techniky základný derivát s novou benzínovou tisícšesťstovkou a pohonom predných kolies, no s najvyššou úrovňou štandardnej výbavy.

Sympaťák

Verte alebo nie, ale toto vozidlo sa zrodilo pod šťastnou hviezdou. Ako inak hodnotiť otvorený záujem okoloidúcich všade, kde čo i len na chvíľu zaparkuje. Občas zaznieva otázka, čo taký „špás“ stojí, aký má motor a koľko spotrebuje? No väčšina ostáva pri obdive. Už len na základe tejto skúsenosti možno zovšeobecniť – nový Sportage je sympaťák. A ak by sa predsa len niekomu zažiadalo autorské hodnotenie exteriéru, potom si dovolíme poukázať na štyri dôvody, pre ktoré toto SUV vniká motoristovi pod kožu – rešpekt budiaca robustnosť konštrukcie, svalnaté formy, maska chladiča vyvolávajúca pozitívne emócie a zmysel pre harmóniu detailov, ktorý autor osvedčil najmä pri formovaní čela vozidla. Ako príklad môže poslúžiť vydarená kompozícia osvetľovacej techniky, obsahujúca tiež denné LED a hmlovky svietiace aj „za roh“. A impulz pridala presne na efekt vyrátaná dávka chrómu...

Zdroj: 01

Štýlové pracovisko vodiča

Vyššie ukotvené predné sedadlá uľahčujú nastupovanie a zaručujú aj žiadaný nadhľad z miesta vodiča. Zato predné stĺpiky karosérie naopak pohľadu šikmo vpred prekážajú. A tak pri prejazde ostrejšou zákrutou alebo počas odbočovania nútia predkloniť sa. Vonkajšie spätné zrkadlá s veľkými mŕtvymi uhlami zas musíte brať s rezervou. No pohľad na samotný interiér opäť prebúdza pozitívne emócie. To platí špeciálne o tvare vrstvenej palubnej dosky, ktorá svojím základným motívom korešponduje s maskou chladiča. Štýlovo vyznieva aj vysoká stredová konzola so zvýraznenou kulisou páky radenia. Športový podtón zas vyviera z hlboko zapustených tubusov v prístrojovom štíte a ich dokonale tienených – purpurom podsvietených budíkov s centrálne umiestneným displejom palubného počítača. Malý, v oboch osiach nastaviteľný volant s hrubým formovaným vencom dobre padne do dlaní. Aj keď predné sedadlá nemajú nárok na prívlastok športové, určite patria k lepšiemu priemeru z hľadiska pohodlia aj opory voči odstredivým silám. V Európe rozšírené mäkké plasty použité na exponovaných miestach palubnej dosky celkový dojem z pracoviska vodiča len umocňujú. Spokojnosť naštrbuje až na dotyk chatrnejšia materiálová podstata stredovej konzoly a výplní dverí. Drobnejšie výhrady ešte patria k umiestneniu elektrospínačov audiosústavy a tempomatu na ramenách volantu. Nemalo by sa stávať, že ich vodič aj nechtiac dlaňami aktivuje. A dva ovládacie prvky palubného počítača sú zas od ruky.

Kufor dojem nepokazí

Na zadnej lavici sa sedí trochu nižšie, ale chodidlá si môžete zasunúť pod predné sedadlá, a tým získate aj solídnu oporu stehien. Ak patríte k priemerne stavaným pasažierom (180 cm), môžete rátať s približne osemcentimetrovou rezervou od kolien po operadlá a podobnou nad hlavou. Dosť, nie? Ani batožinový priestor nekazí doteraz získaný dojem zo Sportage. Základný objem 465 litrov sa v tejto kategórii SUV považuje za slušný výsledok. Navyše v dvojitom dne má miesto plnohodnotná rezerva, ktorú lepiaca súprava nie vždy dokáže nahradiť. A ešte je tam priestor na ďalšie súčasti výbavy. Na hornej palube je zas v okách pružná sieť schopná fixovať náklad. A ak mienite odviezť dlhšie predmety, zadné delené operadlá môžete sklopiť z interiéru aj zo strany kufra. Nezískate síce vodorovnú plochu, ale na rozhraní aspoň neprekáža schod.

Latentná úspornosť

Nová tisícšesťstovka Gamma drží jeden primát – je to prvý benzínový motor s priamym vstrekovaním v automobile značky Kia. Kultivovaný chod (pri voľnobehu takmer nepočuteľný) patrí k jeho silným stránkam. Posádku začína echo vážnejšie atakovať až po prekročení 4 500 otáčok. Kvôli vyššie položeným hladinám maximálneho výkonu a krútiaceho momentu agregátu zákonite vyhovujú vyššie otáčky, najmä ak má hýbať s automobilom s hmotnosťou okolo 1,5 tony. Z tohto zorného uhla treba hodnotiť aj akceleračné schopnosti takto vybavenej Kie Sportage. Stovka za 11 sekúnd – môže byť. Aj keď tento štvorvalec pružnosťou za turbomotormi zaostáva, príliš nestráca dych ani pri vyšších rýchlostiach – účinne mu svojím sprevodovaním totiž pomáha šesťstupňová manuálna prevodovka. Na druhej strane práve preto, že je tak odstupňovaná, pri diaľničnej stotridsiatke a zaradenej šestke motor dosahuje vyššie otáčky (3 500) a tie zas nesvedčia ekonomike prevádzky, ktorá má byť jeho prednosťou. Benzínový motor nižšej kubatúry je citlivejší aj na už spomenutú hmotnosť a aerodynamický odpor rozmernej karosérie. A tu je výsledok: palubným počítačom nameraných priemerných 8,2 l/100 km. Nie veľa, ale nič prevratné.

Obratná prednokolka

Príjemné auto, a to nielen svojím zjavom, ale aj prejavom. Pohodu v interiéri nadmerným hlukom neatakuje motor ani podvozkové skupiny. Robustná konštrukcia skeletu zohráva tiež svoju pozitívnu rolu nielen v akustike interiéru, ale aj v jazdných vlastnostiach. Sportage je totiž obratný, ovládateľný a aj vďaka novej viacprvkovej zadnej náprave pri prejazde zákrut takmer neutrálny. Konštruktéri pruženie a charakteristiku tlmičov síce nenaladili vyslovene komfortne, no vysoké pneumatiky formátu 225/60 R16 spoľahlivo filtrujú ostré nerovnosti. Samozrejme, že v boji s odstredivými silami majú svoje hendikepy – viac sa deformujú a nedovoľujú také rýchlosti v oblúkoch ako športovejšie formáty. Na druhej strane vodiča kvílením aspoň varujú skôr, ako dospejú na hranice svojich adhéznych schopností. Pri výletoch na poľné a lesné cesty je takéto obutie opäť výhodou. Sportage stále profituje aj zo svetlej výšky (170 mm), aj keď tá medzigeneračne fakticky klesla o 23 mm. Ale skôr ako sa odvážite do rozbahneného alebo zasneženého terénu, uvedomte si, že v tejto verzii zaberajú len predné kolesá. Vypínateľný stabilizačný systém oceníte, keď hrozí uviaznutie.

Záver

S každým novým modelom automobilka Kia manifestuje, ako sa v Európe udomácňuje. Nielenže tu vyrába, ale európsky už aj cíti. Jej najnovšie SUV Sportage ju (zdá sa) definitívne presunulo za európsky prah a konkurencii musí naháňať strach. Nielen preto, že dokáže súťažiť cenou a priestorovým komfortom, ale že sa páči, vodičovi padne do ruky a plní aj nepísané európske štandardy z hľadiska kvality použitých materiálov v interiér a ich spracovania. Bonitu ešte zvyšuje štandardná a doplnková výbava obohatená o také položky ako parkovacia kamera, dvojzónová automatická klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, panoramatická strecha, xenónové svetlomety... ako aj plná zostava elektronických stabilizačných systémov a asistenčných programov na jazdu v kopcovitom teréne. Navyše auto získalo, čo mu doposiaľ chýbalo a naďalej chýba mnohým modelom zámorskej proveniencie, keď usadnete za ich volant – originálnu atmosféru, taký osobnostný náboj. K vážnym úvahám mobilizuje aj sedemročná záruka...

Hodnotenie

+ fazóna karosérie
+ ergonómia a štýl pracoviska vodiča
+ spracovanie interiéru
+ tichý a kultivovaný motor
+ vyvážené jazdné vlastnosti
– horší výhľad šikmo vpred

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, ESC VSM, šesť airbagov, dvojzónová klimatizácia, tempomat, palubný počítač, audiosystém s CD a MP3, dažďový senzor, predné hmlovky s funkciou Corner, vyhrievané predné okno v oblasti stieračov, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, zadný parkovací senzor, svetlomety s denným LED osvetlením, kontrola tlaku v pneumatikách, strešné lyžiny, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Xenónové svetlomety s ostrekovačmi, panoramatické strešné okno, bezkľúčový prístup a štartovanie Smart Key, navigácia, cúvacia kamera, subwoofer, ovládanie rádia na volante, čalúnenie sedadiel látka/koža, kožené čalúnenie, systém Stop & Go, metalický/perleťový lak...

Zdroj: 07

Foto – Kia