Kia Cee´d druhej generácie sa po výstavnej premiére v jarnej Ženeve pomaly udomácňuje aj na slovenskom trhu. Model, ktorý predstavuje ťažisko výrobného programu žilinskej automobilky, má podľa zámerov jeho tvorcov prekonať svojho predchodcu z každej stránky. Od atraktívnejšieho dizajnu po ekonomickejšiu prevádzku, od vyššej úžitkovej hodnoty až po fajnovejšiu výbavu. Novinku sprevádza zostava štyroch pohonných jednotiek symetricky rozdelených na zážihové a vznetové, s pomerne úzkym výkonovým spektrom od 66 kW / 90 k po 99 kW / 135 k. Všetky štandardne spolupracujú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Ale v závislosti od použitej pohonnej jednotky môže byť aj automatická a k najvýkonnejšiemu derivátu tiež dvojspojková. TREND vyskúšal výkonový základ v réžii nového 1,4-litrového turbodiesela a manuálnej prevodovky. K tomu stredná úroveň štandardnej výbavy a paleta zhodnocujúcich príplatkových doplnkov.

Naplnené očakávania

Pozoruhodná je pretiahnutá silueta profilu s ostro skloneným čelným oknom a dlhou splývajúcou strechou zakončenou výrazným šiltom. Boduje tiež štíhla línia bočného presklenia. Uhrančivé svetlomety, ktoré na spodku rámujú svietiace LED-ky pasujú k originálne stvárnenej tigrej maske. A kompozícia zadného okna, bumerangových osvetľovacích telies a veka kufra akoby zapusteného do robustného nárazníka, má tiež svoje čaro. Značka Kia nielen na štúdiách, ale už aj na produkčných modeloch – špeciálne Sportage a potom Rio – dokázala, že na fazóne svojho portfólia si potrpí a dokáže mu vtlačiť punc osobitosti. Dizajnérsky rukopis Schreyerovcov sa stáva silným argumentom. No latku očakávaní predchodcovia vytlačili vysoko. Či ich nový Cee´d prekonal? Skôr naplnil.

Vedia, čo letí

Aj na architektúre pracoviska vodiča vidno, že vývojári Kia sledujú, čo na starom kontinente letí. Napríklad panel palubnej dosky orientovaný na vodiča. Alebo prístrojový štít športového strihu s hlbokými tubusmi a veľkými prehľadnými stupnicami. Potom hutne formovaný volant s kolískovými spínačmi na ramenách. Netreba ich kontrolovať zrakom. Na veľké priečinky vo dverách sa ešte nik nesťažoval, v Cee´d pojmú aj PET fľaše. K tomu objemný box pod stredovou opierkou. Konektory vrátane zásuvky USB musia byť v bezprostrednom dosahu vodiča a mali by susediť s priestorom na uloženie iPhonu – v poriadku. Keď klimatizácia, potom tiež klimatizovaná schránka pred spolujazdcom. A, samozrejme, aj mäkký povrch palubnej dosky sa v Európe nosí. No je aj čo kritizovať. Napríklad sedadlá majú síce európske rozmery, ale sú len skromne formované. Teplomer chladiacej kvapaliny by mal byť na očiach a nie založený medzi položkami menu palubného počítača. Stredová opierka sa zas nedá regulovať, pritom je trochu vzadu a trochu nízko. Zato absolutórium si zasluhuje príplatková navigácia – za intuitívne menu, navyše v slovenčine, a za skvelú grafiku. Dodáva sa v balíku s parkovacou kamerou.

Odvezie aj bicykel

Nároky fyzicky priemerne stavaného cestujúceho (180 cm) na priestorový komfort nenarazia, ani ak mu pripadne miesto vzadu. Kolená od operadiel delí sedemcentimetrová medzera, ani nad hlavou nie je menej miesta. A to sa v Cee´d sedí vyššie. Strecha smerom dozadu totiž neklesá až tak strmo, ako sa nám to dizajnéri snažia vsugerovať. Tiež v priečnom smere Cee´d ponúka v triede kompaktov skôr nadštandardný priestorový komfort. Nechýba sklopná stredová opierka, k dispozícii sú solídne odkladacie priestory v zadných dverách a priečinky v operadlách sedadiel. Batožinový priestor najprv inkasuje mínusy za vyššiu nakladaciu hranu a málo odolný „schlpatený“ poťahový materiál. Ďalej už manifestuje len samé prednosti. Základnou 380-litrovou kapacitou v triede kompaktov skôr vyčnieva, ako by zaostával. Do jej rámca zapadá praktické dvojité dno. Nie však na úkor rezervy. Tá sa (v redukovanom formáte) skrýva na samom dne. Ešte sklopíme zadné delené operadlá a máme takmer rovnú predĺženú ložnú plochu. Kto bazíruje na vodorovnej, musí najprv vyklopiť sedáky až potom položiť operadlá. V tejto konfigurácii sme odviezli dospelácky bicykel, ani len predné koleso nebolo potrebné demontovať.

Len tichý a úsporný

Prvý dojem z motora – dobrý. Vznetový štvorvalec 1,4 l si počas voľnobehu pradie šeptom navonok, ešte tichšie vnútri. Rozbeh od podlahy mu však nešmakuje. Má príliš nízku kubatúru a dúchadlu chýba premenlivá geometria lopatiek. Preto sa prebúdza až nad hranicou 1 500 otáčok a uspokojivo ťahá od 1 800. Pritom aj akcelerátor si potrpí na osobité zaobchádzanie. V prvých dvoch tretinách reaguje nenáhlivo, po prekonaní odporu motor ožíva. Skôr ako týždeň ubehol, zvykli sme si. Ten výsek nízkych otáčok sa totiž dá využívať pri ustálenej rýchlosti. A keď sa žiada pridať, neostáva iné, ako podradiť. K dynamickejším povahám sa takto motorizovaný Cee´d nehodí. Akcelerácia na stovku mu trvá dlhšie ako 13 sekúnd, preto si predbiehanie dobre premyslite a potom zaradený prevodový stupeň podržte. Ak treba, až na kraj červeného poľa (4 500 otáčok). Údajne je to talent na šetrenie palivom. V bežnej premávke a pri rozumnom zaobchádzaní palubný počítač vskutku ukazuje hodnoty tesne pod hranicou piatich litrov. Mimo mesto dokáže ísť aj pod 4. Na testovacom okruhu, kde prišli k slovu aj diaľnice a akceleračné vložky, sa však priemer vyšplhal na 5,5 l/100 km. Stále príjemné, ale ďaleko od udávanej normy (4,1 l) pre kombinovaný cyklus. Pritom spomedzi otestovaných kompaktov môžeme pripomenúť, že Citroën DS4 HDI 110 dosiahol v službách TRENDU 5,2 l/100 km a Ford Focus Kombi 1,6 TDCI (85 kW/115 k) si vypýtal 5,4 l/100 km.

Komfort a stabilita

Jazda s novou Kiou Cee´d má niečo do seba na spôsob príjemného zážitku, samozrejme, v rámci možností nižšej strednej triedy. Je pozoruhodne komfortne odpružená a podvozok posádku neobťažuje ani akusticky. Svoju kladnú rolu v tomto smere zohráva pre výbavu LX štandardné obutie – šestnástky formátu 205/55 natiahnuté na atraktívnych príplatkových zliatinových diskoch. S prehľadom tolerujú širokospektrálnu kvalitu tunajších ciest. Na technickej trati a pri vyššom tempe sa už pozitívne prejavuje posilnená robustná konštrukcia skeletu, viacprvková zadná náprava a pomerne široký rozchod kolies. Cee´d na hranici oblúka zľahka zakľakne a potom drží stopu aj na nerovnejšom povrchu. Pritom vrodenú nedotáčavosť dáva na vedomie len celkom diskrétne. Na limite sa už pneumatiky neubránia deformáciám, čo komentujú kvílením. Hodili by sa veru sedemnástky. Toto auto na ne má. Škoda, že sa dodávajú len k najvyššej úrovni výbavy TX. Riadenie sa tiež ukazuje presnejšie v porovnaní s predchádzajúcim modelom. No výhody funkcie Flex, ktorá dovoľuje meniť účinok posilňovača, subjektívne nevieme potvrdiť. V móde Comfort je príliš ľahké (ale môže vyhovovať ženám) a v režime Sport síce stuhne, no súčasne otupie. A tak s módom Normal sme si plne vystačili.

Záver

Nová Kia Cee´d je už notoricky sa opakujúcim príkladom, ako kórejská značka dokáže čítať motivácie Európanov a vychádzať im v ústrety. Z trochu šedivej konfekcie prvej generácie, ktorú akoby vyslali na bojový prieskum trhu, sa Cee´d druhej generácie transformoval na model, ktorý dokáže zaujať nielen jednotlivosťami, ale aj vyhraneným charakterom. Má moderný strih a štýl pritom konkurenciu nekopíruje. Interiér boduje priestrannosťou, praktickosťou, úrovňou použitých materiálov a ich spracovaním. Výrazný pokrok registrujeme v pevnosti karosérie aj jazdných vlastnostiach podvozkových skupín. Lacnejší a krotkejší z ponuky dvoch turodieselov vyžaduje špecifický prístup. Potrebuje, aby mu vodič vyhovel, inak odhalí svoje slabiny malej pružnosti pri nižších otáčkach. Nerobí mu dobre ani nútenie k dynamike, potom totiž stráca výhodu nízkej spotreby. Aj rozdiel medzi cenou vznetovej verzie 1,4 CRDI a benzínovým derivátom podobnej kubatúry prekračujúci dvetisíc eur sa nám zdá neadekvátne veľký.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, BAS, ESC, VSM, šesť airbagov, palubný počítač, rádio s prehrávačmi CD a MP3, ovládanie rádia na volante,  klimatizácia, klimatizovaná schránka pred spolujazdcom, posilňovač riadenia s funkciou Flex, denné svetlá LED, svetlomety s prisvecovaním do zákrut, zadné kombinované svetlá LED, predné hmlovky, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, alarm, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, v oboch rovinách nastaviteľný volant, volant a radiaca páka v koži, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, tónované sklá, šestnásťpalcové oceľové disky kolies...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Šesťstupňová automatická prevodovka s radením pod volantom, dvojzónová automatická klimatizácia, navigácia, parkovacia kamera, kontrola opustenia jazdného pruhu, vyhrievané predné sedadlá a volant, panoramatické strešné okno, stmavené sklá od stĺpika B, dažďový senzor, svetelný senzor, vyhrievané predné okno v oblasti stieračov, metalíza, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Hodnotenie
+
páčivá fazóna karosérie aj interiéru nepružný motor v nižších otáčkach
priestranný interiér vysoká nakladacia hrana kufra
praktický batožinový priestor vysoká cena v porovnaní s benzínovou verziou
stabilita a ovládateľnosť vysoká nakladacia hrana kufra
šesťstupňová prevodovka v štandarde
kvalita použitých materiálov a spracovanie
Kia Cee´d 1,4 CRDi EX a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Kia Cee´d 1,4 CRDi EX Hyundai i30 1,4 CRDi Comfort Opel Astra 1,3 CDTI 150 Adam Opel Toyota Auris 1,4D-4D Luna Renault Mégane 1,5 dCi Expression
Zdvihový objem motora (ccm) 1 396 1 396 1248 1 364 1 461
Usporiadanie a počet valcov R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 66 (90)/ 4 000 66 (90)/4 000 70 (95)/4 000 66 (90)/3 800 66 (90)/4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 220/1 500 – 2 750 220/1 500 – 2 750 190/1 750 – 3 250 205/1 800 – 2 800 200/1 750
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 5-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 13.5 13.5 14.5 11.9 13
Maximálna rýchlosť (km/h) 170 170 175 175 180
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.1 4.1 4.1 4.8 4.4
Rázvor (mm) 2 650 2 650 2 685 2 600 2 640
Objem batožinového priestoru (l) 380 378 370 354 372
Cena základného modelu s DPH (€) 16 690 14 790 15590 15 990 13 890
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcu

Foto - Kia