Kompaktné kupé značky Hyundai debutovalo začiatkom roka na detroitskom autosalóne a hneď vyvolalo značný ohlas najmä pre svoj ofenzívny vzhľad a nevšednú koncepciu asymetricky umiestnených štyroch dverí. Tento exot, ktorý zatiaľ poháňa výhradne benzínová tisícšesťstovka spriahnutá so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, v lete zavítal aj do slovenských značkových showroomov. V cenníku figuruje vo dvoch úrovniach štandardnej výbavy Unique (18 999 €) a Extreme (21 999 €). Tú luxusnejšiu sme podrobili redakčnému testu.
Odbrzdený dizajn
Pozorovateľa opantáva nízkou – naširoko rozkročenou siluetou, trénovanou tak trochu retro muskulatúrou, skvele vyzerajúcimi obrovskými diskami kolies, dlhou dozadu klesajúcou presklenou strechou, ktorá plynulo podteká šilt a prechádza do okna zadných dverí, aj ofenzívnym zadným difúzorom s dvojitou výfukovou koncovkou v centre. Skrátka dizajnér sa odviazal a nenašiel sa nikto kompetentný, kto by mu hodil kotvu a pribrzdil ho k priemernosti. Pritom jedny dlhé dvere vľavo, dvojo kratších vpravo a štvrté vzadu hrajú rolu nie samoúčelnej čerešničky na torte. Veloster, to je zjav. Nie že by sa musel každému zapáčiť, to nie. Cieli na srdcia športovo ladených motoristov a potom tých, čo v hromadách konfekcie hľadajú niečo extra.
Ochladené emócie
Po usadnutí za volant eufória, vyvolaná fazónou exteriéru, trochu vyprchala. Architektúra pracoviska vodiča do značnej miery kopíruje už známy rukopis menej extravagantných súrodencov. Nad tento rámec sa vynímajú kožou potiahnuté a atraktívne prešívané športové sedadlá, ktoré poskytujú aj nadpriemerné bočné vedenie a nízky základný posed. S nimi ladia hliníkové pedále. Bohato zastúpený hliníkový dizajn dostali aj originálne rukoväte výplní dverí stredového tunela. Štartovací spínač zaujal miesto v strede palubnej dosky priamo pred hlavicou radiacej páky. Bezpečnostný pás na strane vodiča kotví na dozadu posunutom stĺpiku B, a tak ho vodičovi ponúka mechanické rameno. Páčili sa nám aj veľké a hlbokými tubusmi dobre tienené „budíky“. Centrálne umiestnenému displeju palubného počítača vyčítame len jednosmerný pohyb v menu a ovládacie spínače na volante mimo bezprostredného dosahu prstov. Samotný volant má hrubý kožou potiahnutý a formovaný veniec a dá sa nastavovať v oboch rovinách. Stredový obsahuje prehľadne usporiadané ovládacie štíty prémiového audiosystému a klimatizácie. Farebná obrazovka slúži aj príplatkovej navigácii. Konektory (vrátane USB) majú miesto na bezprostredne dostupnom mieste nad poličkou pri radiacej páke. Ale výhľad z miesta vodiča smerom dozadu za veľa nestojí. Zídu sa štandardne dodávané zadné senzory, ešte viac sa hodí príplatková zadná kamera.
Vzadu skromnejšie
K zadným sedadlám sa nastupuje sprava – z dvojdverovej strany. Tie zadné sú úzke a nízke, čo celý proces trochu sťažuje. Ale je to určite lepšie riešenie, ako súkať sa na miesto popri sklopenom operadle vodiča. Sedí sa tu nízko a trochu nestabilne. Chodidlá sa totiž pod predné sedadlá zasunúť nedajú. Aj priestorové pomery sú na kompakt dosť obmedzené. Priemerne vysoký cestujúci (180 cm) môže síce rátať s dostatočnou päťcentimetrovou rezervou od kolien po operadlá, ale vlasmi sa už dotýka okenného rámu. Kufru vysokú nakladaciu hranu tolerujeme, pekný zadok má predsa v danej krvnej skupine prednosť. Kufor so základnou kapacitou 330 litrov je dokonca objemnejší, ako sme pri pohľade na toto auto čakali, a celkom prístupný. Navyše audiosystém kompletizuje v kufri zabudovaný subwoofer a poteší aj malá dojazdovka na dne. Kritiku si zaslúži len schod na rozhraní s interiérom po sklopení delených operadiel.
Pýta si drsnejšie echo
S touto pohonnou jednotkou – moderným 1,6-litrovým štvorvalcom s priamym vstrekovaním benzínu – sme mali tú česť už pri teste Kia Sportage. No skôr ako Gamma zaujala pozíciu pod prednou kapotou Velosetra, motorári zvýšili jej maximálny výkon z pôvodných 99 kW (135 k) na 103 kW (140 k). O dva Nm podvihli aj vrchol krútiaceho momentu. Síce nepodstatný rozdiel, ale k športovému autu lepšie výkonové parametre bytostne patria. Pritom konečný efekt je vyšší, ako by sa dalo len na ich základe usudzovať. Tisícšesťstovke totiž ľahší a aerodynamickejší Veloster viac pasuje. Má mierne športovú charakteristiku, ktorú určujú pomerne blízke vrcholy výkonu a krútiaceho momentu. Aj preto mu extra šmakuje režim na 5 000 otáčok. A najlepšie akceleruje, keď bod radenia posunieme až na 6 700 otáčok. Stovku v čase pod desať sekúnd môžeme akceptovať. Motor má atmosférické plnenie, a tak v disciplíne pružnosť za turbo motormi zaostáva. No šesťstupňová prevodovka rozdiely čiastočne eliminuje. Spotreba tiež nesklamala. Výsledných 7,1 l/100 km, ktoré palubný počítač zaznamenal na našom testovacom okruhu, je o 1,3 l priaznivejší výsledok ako rezultát Kia Sportage. Len ten kultivovaný akustický prejav, ktorý sme pri testovaní žilinského SUV chválili, sa nám v podaní výfukových potrubí Velostera už tak nepozdáva. K nemu by pasovalo drsnejšie echo. Zjavná príležitosť pre vhodný tuning.
Prepísknuté obutie
Základný tón vlastnostiam podvozka udáva rázvor dlhý 2,65 m a trochu nesúrodá kombinácia vzpier McPhersom vpredu, jednoduchých vlečných ramien spojených torznou priečkou vzadu a športového formátu obutia 215/40 R18. K tomu nízko položené ťažisko. Výsledkom je, že Velosteru sedia len kvalitné asfaltové povrchy. Na nich dobre sedí, osvedčuje smerovú aj priečnu stabilitu, v zákrutách dáva svoju vrodenú nedotáčavosť najavo len minimálne. Aj keď posilňovač riadenia má premenlivý účinok, volant pri vyšších rýchlostiach kladie dlaniam malý odpor. Na druhej strane napriek relatívne veľkému rázvoru je Veloster celkom obratný. Tam, kde podklad stráca svoju dobrú povesť, Veloster je už dosť tvrdý, čo sa však športovo ladeným vozom dá tolerovať. Horšie je, že zadná náprava už odskakuje viac, ako by mala, a vodič sa ocitá v neustálom strese, že zničí krásne disky kolies, ktorými sa Veloster pýši ako páv chvostom. Chcelo by to civilnejšie obutie, ale sedemnástky sa dodávajú len k nižšej úrovni výbavy.
Záver
Veloster je zaujímavý experiment. Akoby jeho tvorcovia testovali ohlas. Tentoraz však nie štúdiou na autosalóne, ale sériovým modelom. Stavili pritom na atraktívny exteriér kupé športového strihu s pozoruhodnou štvordverovou konfiguráciou, ktorým zaobalili konfekčnú techniku modelu nižšej strednej triedy. Tým na jednej strane dosiahli ako-tak prijateľnú cenovú reláciu, na strane druhej auto trochu „klame telom“. Vyvoláva totiž predstavy, ktoré nemôže v plnej miere naplniť. Najmä kombinácia koncepčne jednoduchšieho podvozka a krásneho, no predimenzovaného obutia sa dostáva na menej kvalitných cestách do konfliktu. Napriek tomu, alebo práve preto, si myslíme, že veľa motoristov by Veloster chcelo mať, lebo sa im páči. S radosťou mu prepáčia aj špecifické jazdné vlastnosti, ale ich rady zdecimuje horší pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Ten zvyčajne pri športových autách nehrá významnú rolu, ale manekýn Veloster cieli na klientelu, ktorá si na ľudové ceny potrpí.
Hodnotenie
+ ofenzívny dizajn exteriéru
+ kvalitné predné sedadlá
+ široká paleta štandardnej výbavy
– avantgardná koncepcia dverí
– menej miesta vzadu
– horší výhľad dozadu
– tvrdšie pruženie
– atraktívne, no nevhodné obutie
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBD, BA, TCS, ESP, šesť airbagov, automatická klimatizácia, palubný počítač, audiosystém s CD a MP3, LCD displej, Bluetooth, tempomat, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, bezkľúčové štartovanie, zadné parkovacie senzory, monitorovanie tlaku v pneumatikách, čalúnenie sedadiel látka/koža, vyhrievanie predných sedadiel, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, volant v koži, imobilizér, prístrojová doska „Supevision, progresívny posilňovač riadenia, športové pedále, tónované sklá, LED denné svetlá, predné hmlovky, zadný spojler, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Prémiový audiosystém, integrovaná navigácia, ISG (Stop & Go systém), farebný interiér, kožené čalúnenie sedadiel, zadná parkovacia kamera, panoramatické strešné okno, metalíza...
Hyundai Veloster 1,6 GDI Extreme a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Hyundai Veloster 1,6 GDI Extreme | Alfa Romeo Giulietta 1,4 T Distinctive | Renault Mégane Coupé 1,4 TCe Monaco GP | VW Scirocco 1,4 TSI Edition | |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 591 | 1 368 | 1 397 | 1 390 |
Usporiadanie motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 103 (140)/6 300 | 125 (170)/5 500 | 96 (130)/5 500 | 90 (122)/5 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 167/4 850 | 230 – 250/2 500 | 190/2 250 | 200/1 500 – 4 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,7 | 7,8 | 9,6 | 9,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 201 | 218 | 205 | 200 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,5 | 5,8 | 6,6 | 6,4 |
Rázvor (mm) | 2 650 | 2 634 | 2 640 | 2 578 |
Počet miest na sedenie | 5 | 6 | 5 | 4 |
Počet dverí | 4 | 6 | 3 | 3 |
Objem batožinového priestoru (l) | 320 | 350 | 344 | 292 |
Štandardný elektronický stabilizačný program | ABS, EBD, BA, TCS, ESP | ABS, VDC | ABS, EBV, ASR, ESP | ESP – ABS, EDS, ASR |
Airbag vodiča a spolujazdca | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Bočné airbagy vpredu | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Hlavové airbagy | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Manuálna klimatizácia | nemontuje sa | nemontuje sa | nemontuje sa | štandardne |
Automatická klimatizácia (€) | štandardne | štandardne | štandardne | 188 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 21 999 | 21 650 | 17 590 | 22 610 |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Foto – Hyundai