Veľké SUV značky Hyundai vo svojom druhom generačnom vyhotovení figuruje na trhu už piaty rok. Nemá to ľahké, lebo záujem kúpyschopného dopytu začali viac priťahovať kompaktné SUV a crossovery, medzi ktoré patrí aj jeho komerčne úspešnejší súrodenec Hyundai ix35. Santa Fe však o priazeň publika bojuje statočne. Pomohla mu pri tom vlaňajšia modernizácia, ktorá pod jeho prednú kapotu zakotvila nový vznetový štvorvalec radu R so zdvihovým objemom 2,2 l a maximálnym výkonom 147 kW (197 k). Novotou vonia aj šesťstupňová automatická prevodovka. Faceliftované Hyundai Santa Fe práve v tejto kombinácii a s maximálnou úrovňou štandardnej výbavy Premium absolvovalo redakčný test TRENDU.
Vyretušovaná kozmetika
Modernizácia sa, aj keď len nenápadne, podpísala na vzhľade testovaného modelu. Po nej sa svojou opticky zdynamizovanou prednou partiou tak trochu priblížil fazóne svojho kompaktného súrodenca ix35. Má prepracovanú masku chladiča, ktorá už ladí aj s odtieňom laku karosérie, preformovaný predný nárazník, zmenené kryty vonkajších zrkadiel a novú grafiku zadných svetiel. To, čo sa páčilo, ostalo. Napríklad zboku nápadný klinovitý profil pontónu 4,6 m dlhej karosérie, výrazne dozadu sa zvažujúca strecha, svalnato formované predné blatníky a z detailov napríklad optika predných svetlometov. A ešte spomeňme robustnosť konštrukcie, ktorá v tejto kategórii nikdy nevyjde z módy. Ale úprimne, ak nepatríte práve k fanúšikom tohto modelu, potom kozmetické zmeny, ktoré by sme skôr mohli nazvať retušou, nemusíte postrehnúť.
Zdroj: 01
Prioritou priestrannosť
Pracovisko vodiča je dôverne známe. Na jeho dizajne sa už zrkadlia roky. Trochu to kompenzuje výbava Premium, ktorá poskytuje maximálny luxus, aký si len môžete v Santa Fe vôbec dopriať. Za príplatok získate navyše už len bezkľúčový prístup a štart, prípadne elektricky ovládané strešné okno. Sedadlá sú vskutku pohodlné. Pritom kvalitná kože, ktorou sú obšité už v štandarde, našťastie nekĺže. S výraznejším bočným vedením však nerátajte. Elektrický servis dovoľuje plynulé nastavenie širokého diapazónu polôh. A tak každý si tú optimálnu na mieste vodiča určite nájde. Pri teste spred pár rokov sme kritizovali dva nedostatky. Jeden z nich modernizácia odstránila. Polohu volantu si už môžete regulovať nielen na výšku, ale aj pozdĺž osi. Zato pevný povrch palubnej dosky ani po modernizácii nezmäkol, čo sa v tejto cenovej kategórii dnes stáva len výnimočne. V kritickom tóne zotrváme ešte pri stredovej lakťovej opierke – jej poloha sa nedá ovplyvniť. Kvalitatívny posun zaznamenávame pri audiosústave. Dokáže prehrávať aj formáty MP3 a solídne ozvučenie sprostredkováva šesť reproduktorov. Modro podsvietený prístrojový panel Supervision je dobre tienený, displeje audiosystému a dvojzónovej klimatizácie umiestnené v stredovom paneli už zrkadlia. Vo vnútornom spätnom zrkadle zabudovaný LCD displej pri cúvaní sprostredkováva obraz zadnej kamery. Koncepčne oveľa staršia pedálová parkovačka v SUV síce neurazí, ale k najvyššej výbave by sa viac hodila elektrická. Silnou stránkou Santa Fe ostáva výborný výhľad z miesta vodiča a bohatý priestorový komfort pre všetkých členov posádky. Vzadu sa pohodlne odveziete bez ohľadu na vlastné proporcie a polohu predných sedadiel. Kontakt so strechou nehrozí ani dlháňov. Pritom nízky stredový kardanový tunel neprekáža ani prípadnému tretiemu cestujúcemu v strede zadnej lavice. Prakticky založeného motoristu nadchne obrovský takmer 700-litrový batožinový priestor. Keby nestačil ani ten, dá sa rozšíriť na úkor zadných sedadiel po sklopení ich polohovateľných operadiel. Hotové letisko. Za 1 000 € si môžete ešte objednať ďalšie dve sedadlá tretieho radu. Na uloženie drobností dobre slúžia veľké dverové priečinky či klimatizovaný box pod stredovou opierkou. Schránka pred spolujazdcom však objemom neoplýva.
Výkonnejší záprah
Najvýznamnejšiu modernizačnú položku hľadajte pod prednou kapotou. Namiesto turbodiesela zdvihového objemu 2,2 l totiž nastúpil nový rovnakej kubatúry. Jeho vstrekovanie common rail však pracuje s tlakom 1 800 barov, využíva keramické žeraviace sviečky a jeho chod upokojuje sústava vyvažovacích hriadeľov. No predovšetkým disponuje o 35 kW (47 k) vyšším maximálnym výkonom a posilnilo ho aj 10 Nm krútiaceho momentu. V praxi kultúrou chodu svojho predchodcu prekonáva až po nadobudnutí prevádzkovej teploty. Spoločnosť novej šesťstupňovej automatickej prevodovky síce jeho dynamiku trochu tlmí. Ale stovka pod plným plynom za 10 sekúnd, keď radenie prebieha pri 4 300 otáčkach, aj tak dáva akceleračným schopnostiam Santa Fe solídne vysvedčenie. Veď motor musí prekonávať zotrvačnú hmotnosť takmer dvojtonového kolosa. Na druhej strane práve táto prevodovka výsledný prejav štvorvalca zušľachťuje. Zaberá plynulo, radí mäkko a pri ustálenej rýchlosti drží jeho otáčky na ekonomickej úrovni (90 km/h – 1 900, 130 km/h – 2 300). Sekvenčný režim slúži aj ako športový. Keď doň preklopíte radiacu páku, otáčky automaticky stúpnu a motor spontánnejšie reaguje na pokyn akcelerátora. Hodí sa pri náročnejšom predbiehaní. Palubným počítačom nameraná priemerná spotreba 8,4 l/100 km zohľadňuje nielen už spomenutú vysokú hmotnosť, ale aj veľkú čelnú plochu. Aj ak je o tri desatinky nižšia, ako sme namerali pri teste Kia Sorento s rovnakým motorom a prevodovkou. Mimochodom, Santa Fe má o stotinku priaznivejší koeficient aerodynamického odporu (cx 0,37).
Osvedčená zostava
Komfortne naladený podvozok obutý do zimných pneumatík formátu 235/60 R18 dôsledne filtruje nerovnosti. Pritom závesy kolies nevysielajú do kabíny nepríjemné zvuky. Santa Fe (rovnako ako Kia Sorento) je primárne prednokolkou. Pohon zadnej nápravy sa pri zhoršených adhéznych podmienkach podkladu pripája automaticky prostredníctvom elektronicky ovládanej viaclamelovej spojky. Treba podotknúť, že teraz už celkom nenápadne. Vo všetkých situáciách (na zasneženej vozovke aj v rozbahnenom teréne) sa systém správa predvídateľne, v štichu nás nenechal. Ani ESP nebolo treba deaktivovať. Samozrejme, že sme sa vyhýbali situácii, keď by Santa Fe so svojím veľkým rázvorom uviazlo na bruchu. Ostrejšie tempo na kvalitnom povrchu neodhalilo nábeh k výraznejšiemu náklonu v zákrutách. Riadenie – rovnako ako v staršom vyhotovení – izoluje vodiča od diania pod kolesami. No zaznamenali sme pokrok. Rukám vodiča už kladie väčší odpor. Tým sa Santa Fe smerovo viac stabilizovalo.
Záver
Hyundai Santa Fe druhej generácie už päť rokov zápolí o trhové preferencie. Modernizačný impulz potrebovalo a on prišiel. Nedá sa však ubrániť pocitu, že príležitosť osviežiť exteriér a ešte viac pracovisko vodiča jeho autori mohli aj lepšie využiť. Na druhej strane si uvedomujeme, že Santa Fe je globálny model. Nároky rozmaznávaného európskeho zákazníka nemajú takú váhu ako v prípade značky Kia, ktorá háji farby rovnakého koncernu špeciálne na starom kontinente. Nový vznetový štvorvalec však hodnotíme vysoko. Súhrnom vlastností si vo svojej triede len ťažko hľadá konkurenciu. Nová šesťstupňová automatická prevodovka úroveň pohonu umocňuje za predpokladu, že sa pôžitku z radenia s radosťou vzdáte v prospech automatu. No ten, kto radšej sám volí okamih, keď do súkolia zapadne optimálny prevod a zvolí manuálnu prevodovku, môže z motora vyťažiť viac na strane výkonu aj ekonomiky prevádzky. V prospech Santa Fe rovnako ako jeho ústrojenstvo pohonu vyznieva pomer ceny a vysokej úrovne štandardnej výbavy. Napriek tomu ostalo ešte dosť položiek, ktoré neobsahuje, pritom náročnejší zákazník by si ich rád priplatil. V chudobnej ponuke doplnkovej výbavy ich však nenájde.
Hodnotenie
+ priestranný interiér
+ veľký batožinový priestor
+ komfortné pruženie
+ bohatá štandardná výbava
+ výkonný a pružný motor
– v ponuke chýba navigácia
– minimum položiek voliteľnej výbavy
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBD, TCS, ESP, šesť airbagov, automatická prevodovka, pohon 4 x 4 dvojzónová klimatizácia, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, kožené čalúnenie sedadiel, vyhrievané predné sedadlá, parkovacia kamera, palubný počítač, audiosystém s CD, MP3 a šiestimi reproduktormi, tempomat, solárne čelné sklá, vyhrievanie predného okna, predné hmlovky, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Elektricky ovládané strešné okno, inteligentný kľúč a štartovanie spínačom, tretí rad sedadiel, mechanické zabezpečovacie zariadenie, ťažné zariadenie...
Zdroj: 07
Foto – Hyundai