Nové kompaktné SUV alebo crossover predstavený na jeseň vo Frankfurte nad Mohanom sa vyrába v Žiline a v portfóliu kórejskej značky nahrádza model Tucson. Má samonosnú karosériu typu hatchback, predný pohon alebo 4 x 4 a pod jeho prednou kapotou alternujú predbežne tri štvorvalce – zážihový 2,0i DOHC D-CVVT VIS (120 kW/163 k) a dva vznetové 2,0 CRDi VGT (100 kW/136 k) a 2,0 CRDi VGT (135 kW/184 k). K tomu päťstupňová alebo šesťstupňová manuálna prevodovka, prípadne automatická a štyri úrovne štandardnej výbavy. Z tejto ponuky sme otestovali najvýkonnejší a najvybavenejší derivát, navyše zhodnotený šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
Chutný koktail
Robustný, vysoký pontón, ostro sklonené čelné okno, strecha zvažujúca sa smerom dozadu, bohato dimenzované otvory náporového chladenia, uhrančivé pohľady svetlometov a svalnaté oblé formy, občas zvýraznené ostrými hranami. To sú dnes osvedčené štylistické postupy formovania výzoru crossovera podľa európskeho gusta. Kto sa ich drží a má zmysel pre mieru, namieša stráviteľný koktail alebo, ak chcete, konfekciu, aká sa práve nosí. Pri troche šťastia výsledok môže stáť za to, aby sa pozorovateľ pri ňom aj viackrát pristavil. Myslíme si, že k tým interesantnejším zjavom patrí aj Hyundai ix35, hoci (či práve preto) v porovnaní s Fordom Kuga nevyznieva celkom originálne.
K Premiumu patrí koža
Už prvý pohľad do interiéru prezrádza najvyšší stupeň výbavy Premium. Jeho súčasťou sú totiž sedadlá v koži, na exponovaných miestach perforovanej. Tie predné sú masívne a pohodlné, no s poddajnými bočnicami. A tak v zákrutách a pri bočných náklonoch neposkytujú očakávanú oporu. Volant má pekne formovaný, kožou obšitý veniec. V umne zostavenej kombinácii tlačidiel a páčok ovládania audiosústavy a tempomatu na priečnych ramenách sa zorientujete hmatom aj bez vizuálneho kontaktu. Fakt, že sa dá regulovať v oboch rovinách, vyzdvihujeme pri aute mimoeurópskej proveniencie osobitne. Pochvalu si zaslúžia aj hlboko zapustené, dobre tienené tubusy prístrojového štítu a dotyková farebná obrazovka v strede palubnej dosky, ktorá slúži ako rozhranie pre intuitívne riešenú navigáciu a solídnu audiosústavu. Chválou pokračujeme pri objemných dverových priečinkoch. Na druhej strane, robustný stredový panel s kulisou voliacej páky automatickej prevodovky trochu atakuje pravačku spočívajúcu na akcelerátore. Otázne je, ako dlho ostane jeho hladký plast bez škrabancov. Tvrdý, aj keď štruktúrovaný povrch má tiež palubná doska. K autu tejto cenovej úrovne sa nehodí.
Hyundai ix35 ponúka aj vzadu pozoruhodný priestorový komfort na danú triedu. Priemerne vysoký cestujúci môže rátať s rezervou tak do 10 centimetrov v oblasti kolien, pritom si môže chodidlá zasunúť hlboko pod predné sedadlá. Ani nízky stredový tunel neprekáža. A šesťcentimetrový priestor nad hlavou tiež stačí. Ak oželiete príplatkové dvojdielne elektricky ovládané strešné okno, bude ho viac. Svojou základnou kapacitou 465 litrov kufor určite neurazí. Na svojom dne si vezie plnohodnotnú rezervu a vrchné plató dopĺňa fixovacia sieť. Delené operadlá (nie sedáky) sa dajú sklopiť, ale s dnom kufra nevytvárajú celkom ideálnu rovinu. Nevydarila sa samonavíjacia roleta, ktorá chráni obsah kufra pred pohľadmi zvedavcov. Trafiť ňou do kotviacich miest je umenie.
Tandem pre náročných
Moderný vznetový agregát so vstrekovaním common rail a s variabilnou geometriou lopatiek spolupracuje so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Robustný tandem s bohatou výkonovou rezervou pre náročnejšieho vodiča. Má pružnosť a akceleračný potenciál – stovka za 10 sekúnd dáva za pravdu. Pravda však je, že od auta s takým výkonom by sa dalo očakávať aj rezkejšie zrýchlenie. Na dynamike mu uberá práve automatická prevodovka ako daň za vyšší komfort. Ak chcete z motora vydolovať maximum, nestačí prikovať akcelerátor k podlahe. Prevodovka totiž v ekonomickom režime radí už pri 4 200 otáčkach. Na hranicu červeného pola otáčkomera (4 500 otáčok) strelku posunie až páka prevodovky preklopená do sekvenčného režimu. Pri ustálenej rýchlosti sa prevodovka správa celkom úsporne, keď motor drží v čo najnižších otáčkach: 90 km/h – 1 600, 130 km/h – 2 300. No je dosť senzitívna. Už pri miernom stúpaní zbytočne podraďuje. Neušetríte, ani keď radenie prevezmete do vlastných rúk. Sekvenčný režim totiž automaticky zvyšuje otáčky motora. Preto je na jednej strane pripravenejšia rýchlo reagovať na pokyn akcelerátora, ale na náročnejšom profile trate adekvátne stúpa spotreba aj nad 10 litrov. Výsledok tak najviac závisí od ľahkej nohy na akcelerátore a taktiky jazdy. Na našom testovacom okruhu sme zaznamenali priemerných 7,8 l/100 km.
Mäkšia charakteristika
Podvozok ix35 patrí k tým komfortnejšie naladeným. Väčšie nerovnosti odfiltruje, prípadne posádku pohojdá. Príplatkové osemnásťpalcové pneumatiky s tvrdými bočnicami dokážu aj pri väčšom nakláňaní karosérie v zákrute udržiavať maximálnu styčnú plochu s vozovkou a kinematika viacprvkovej zadnej nápravy efektívne spolupracuje. Na druhej strane, tvrdšie obutie registruje (a spolu s ním aj pasažieri) ostré nerovnosti podkladu. Na technickej trati ix35 svedčí pokojnejšie tempo. Pri športovom nasadení s dynamickým manévrovaním mäkký podvozok nie je výhodou. Naopak tempo na ujazdenej poľnej a lesnej ceste tomuto SUV sedí. Ale pozor – proti hlbším koľajam sa stavia pomerne nízko uložený kryt motora. Za schopnosť obrátiť sa na malom priestore novinke patrí dobré vysvedčenie. Patrí jej aj za pohon 4 x 4 s nenápadne pripájanou zadnou nápravou pri zhoršených adhéznych podmienkach a kompletnú podporu elektronických systémov vrátane kontrolovaného zjazdu prudkým svahom. Pomer záberu 50 : 50 sa navyše dá do rýchlosti 40 km/h uzavrieť.
Záver
Nový Hyundai zo Žiliny len potvrdzuje, že rodný kórejský automobilový koncern dospel do záverečného štádia transformácie svojej produkcie na úroveň vkusu Európana. Hyundai ix35 vstupuje na kolbište segmentu kompaktných SUV a mestských crossoverov ako nebezpečný konkurent, schopný urvať pre seba neporovnateľne onakvejšiu porciu trhového podielu ako jeho predchodca Tucson. Má fotogenický zjav, ktorý už sám osebe predáva, v triede patrí k tým najpriestrannejším a úrovňou štandardu k najvybavenejším. To platí už o základnom vyhotovení Classic 4 x 2 so šiestimi airbagmi a kompletným diapazónom elektronických podvozkových programov, ale aj klimatizáciou, palubným počítačom a dobrou audiosústavou so šiestimi reproduktormi. S testovanou verziou 4 x 4 Premium už dostanete také „vychytávky“ ako koža na sedadlách s elektrickým vyhrievaním aj vzadu, zadnú kameru, dvojzónovú klimatizáciu, tempomat, bluetooth handsfre. Na druhej strane, v chudobnejšom zázname doplnkov za príplatok márne hľadáme napríklad xenónové svetlomety, aktívne svetlomety a zopár asistenčných systémov. V každom prípade v disciplíne pomer ceny a úžitková hodnota Hyundai ix35 vychádza dobre aj s ohľadom na päťročnú garanciu. Pritom cenová hladina sa čo nevidieť posunie smerom nadol, keď repertoár motorov rozšíri výkonná benzínová tisícšesťstovka (103 kW/141 k) s priamym vstrekovaním.
Hodnotenie
+ pútavý exteriér
+ veľkorysý priestor pre posádku
+ pružný a výkonný motor
+ úroveň štandardnej výbavy
+ obratnosť
+ komfortné pruženie
– nakláňanie karosérie v zákrutách
– precitlivená automatická prevodovka
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, HBA, EBD, TCS, ESP, HAC, DBC, šesť airbagov, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, tempomat, zadný parkovací systém s kamerou, kožené čalúnenie sedadiel, dažďový senzor, monitorovanie tlaku v pneumatikách, vyhrievanie predného okna, vyhrievanie všetkých sedadiel, bluetooth handsfree, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, alarm, strešné lyžiny, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
automatická prevodovka, navigácia, zábavný systém, predný parkovací systém, automatické dovieranie okien, športové nosiče, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, metalíza...
Zdroj: 07
Foto – Hyundai