Keď sa na počiatku tohto roka zjavil na prvých oficiálnych fotografiách kompakt Hyundai i30 Kombi, vyvolal neskrývané očakávania (importéra aj motoristov), že práve tento model by mohol zatriasť bezkonkurenčným postavením Octavie v segmente nižšej strednej triedy na tunajšom trhu. Kórejský model vyrábaný v českých Nošoviciach už zakotvil v ponuke značkových importérov na Slovensku a my sme otestovali derivát motorizovaný 1,6-litrovým (81 kW/110 k) vznetovým štvorvalcom. So strednou úrovňou štandardnej výbavy Comfort zákazníka vyjde na 16 690 €.

Priestorová rošáda

Generačný posun sa prejavuje zásadnou proporcionálnou zmenou. Kým predchádzajúci model otypovaný ako CW (Crossower Wagon) si zakladal na veľkom rázvore (2 700 mm), ktorý generoval nadštandardný priestorový komfort pre cestujúcich na zadných sedadlách, novinka sa vracia k označeniu Kombi aj ku klasickej proporčnej filozofii. Kopíruje rázvor svojho krátkeho päťdverového súrodenca (2 650 mm) a pritom má o centimeter dlhšiu karosériu ako CW.

Čo to urobilo v praxi, zisťujeme na pozíciách pasažierov na zadnom sedadle. V porovnaní s CW sa sedí vyššie s lepšou oporou stehien, ale delené operadlo je nastavené kolmejšie k smeru jazdy na úkor pohodlia. Kolená od predného operadla delí približne 8 cm ako v hatchbacku, no v porovnaní CW asi tri centimetre chýbajú. Zato kufor je dlhší, širší aj vyšší a jeho objem vzrástol z podpriemerných 415 litrov na nadpriemerných 528 litrov. Svojou prepravnou kapacitou dokonca zaujal v aktuálnom rebríčku kompaktných kombi tretie miesto za Octaviou (605 l) a Peugeotom 308 SW (573 l). A kto váha medzi kombi a hatchbackom, pomer kufrov hovorí jasnou rečou 573 l k 378 l.

Z praktického hľadiska mu dobré body prináša krycia roleta, ktorá sa dá ľahko ovládať jednou rukou, nízka nakladacia hrana na úrovni podlahy, pod krycou doskou hlboký priečinok spolu s vyberateľnou policou s priehradkami a pod ňou neplnohodnotná rezerva. Po sklopení zadných operadiel sa vytvorí takmer vodorovná predĺžená plocha. Ideálna by bola vodorovná. Môže byť, len si pýta úkon navyše – pred sklopením operadiel odklopiť sedáky. Do štandardnej výbavy kufra sa zmestila ešte sieťová roleta, ktorou sa dá oddeliť od interiéru, a sieť na znehybnenie obsahu.

Európa bez kompromisov

Pozícia vodiča oprašuje dojmy nadobudnuté v hatchbacku. Preč je podozrievanie z neeurópskej kvality či lajdáckeho lícovania. K tomu moderný dizajn, lištami možno trochu prezdobený. Sedadlá európskych parametrov obopína priedušný príjemný textilný materiál, k najvyššej úrovni výbavy Style sa dá objednať aj koža. Tá inak zušľachťuje hlavicu radiacej páky aj formovaný veniec volantu. Len tých spínačov je na jeho priečkach akosi priveľa. Napríklad pohyb v menu palubného počítača a reset by namiesto dvoch bezpečne zvládol jediný. Tempomat zas mohla zastrešiť multifunkčná páčka pod volantom.

Z volantu sa ovláda tiež funkcia Fl1ex Steer. Reguluje účinok posilňovača riadenia v troch stupňoch – Comfort, Normal a Sport. Má ho už základná výbava. Tomu sa povie nadštandard. Do testovanej strednej úrovne Comfort sa vošla klimatizácia, dvojzónovú automatickú si treba objednať. Pochvalu si zaslúži široká paleta odkladacích priestorov. Spomedzi nich sú osobitne cenné veľké priečinky vo všetkých štyroch dverách. Praktická je zas polička pod zostavou konektorov v stredovej konzole. Škoda, že stredová opierka, ktorá zakrýva ďalší odkladací box, sa nedá pozdĺžne posúvať. Posuvnú získate len s výbavou Style.

Šampión nízkej spotreby

Testovaný exemplár si v motorovom priestore vezie tú krotkejšiu z dvoch vznetových tisícšesťstoviek. Spoločnosť jej robí šesťstupňová manuálna prevodovka. Pradie si celkom kultivovane, príplatkový systém ISG (IDLE STOP & GO) pracuje spoľahlivo. Motor začína ťahať po prekročení 1 600 otáčok, preto sa v uzavretej osade s rýchlostným stupňom päť rátať nedá – maximálne na udržiavanie rýchlosti. Keď otáčkomer ukazuje 2 300, malý turbodiesel robí najlepší dojem. Šmakuje mu aj jazda po diaľnici predpisovou stotridsiatkou, pri nej otáčky (2 500) ešte garantujú maximum krútiaceho momentu.

Podľa očakávania takto motorizované kombi i30 preukazuje len obmedzenú dynamiku. Stovku s pevným štartom prekoná zhruba za 12 sekúnd, čo znamená, že do predbiehania treba vkladať aj kus taktiky a predvídavosti. Naopak silné je toto vozidlo v disciplíne ekonomiky prevádzky. Už v priebehu týždenného spolunažívania priemerná potreba pozoruhodne často klesala pod 5 litrov a výsledok merania na okruhu očakávania len potvrdil –  rovných 5 l nafty na 100 kilometrov.

To je zatiaľ najnižšia priemerná spotreba nameraná kompaktu a zároveň vyrovnaný rekord, ktorý doposiaľ v TREND testoch držal VW Jetta 2,0 TDI. Z kompaktov, ktoré sme už testovali, sa im najviac priblížili Citroën DS4 1,6 HDi 110 s priemerom  5,2 l a Ford Focus Kombi 1,6 TDCI, ktorý spotreboval 5,4 l nafty na 100 km.

Príjemné zvezenie

Kombi má v porovnaní s hatchbackom prepracovanú charakteristiku pruženia zadnej nápravy tak, aby zvládalo aj vyššie zaťaženie bez straty kvetinky. Subjektívne patrí tento podvozok v rámci nižšej strednej triedy k tým mäkšie naladeným. Rovnaký dojem podporuje aj vyšší profil pneumatík (205/55 R16). Spolu s podvozkom dokážu odfiltrovať aj ostré nerovnosti na vozovke. Ba ani mestská dlažba podvozok nevyvedie z miery. Skrátka s i30 Kombi sa jazdí nečakane príjemne, takmer bez ohľadu na stav tunajších ciest.

Ku komfortu patrí tiež minimálny prenos hluku od kolies do interiéru. V tomto prípade čiastočne. Pneumatiky sú síce samy osebe hlučnejšie, inak žiaden buchot, žiadne „drncanie“. Na prahu oblúkov si predĺžená i30 kľakne síce hlbšie ako hatchback, ale tlmiče nedovolia karosérii sa rozhojdať ani pri ostrejšom protismernom manévrovaní. Len pneumatikám mokrá vozovka príliš nešmakuje. Hranica, keď už odmietajú do zákruty zabočiť, prichádza pomerne skoro. Riadenie v každom z troch režimov celkom potláča spätnú väzbu, to sa však autu tejto kategórie dá s nadhľadom tolerovať.

Mód funkcie Normal Flex Steer funguje ako na objednávku ženám. Riadenie kladie malý odpor, uľahčuje manévrovanie na mieste. Len ho treba pri vyšších rýchlostiach vypnúť, inak zhoršuje smerovú stabilitu auta. Nám by vyhovoval skôr opačný extrém – Sport. Riadenie stuhne, no volant sa len pomaly vracia do priamej pozície. A tak s kompromisným režimom Normal sme si vystačili prakticky počas celého testu.

Záver

Kombi, to je hlavne o kufri. Hyundai i30 v tejto karosárskej verzii ho má objemný, ľahko prístupný, doplnený praktickými priečinkami a nechýba v ňom ani rezerva. Či i30 Kombi dokáže konkurovať bezkonkurenčnej Octavii? Objemom kufra liftbacku. A ak tento voz ponímame komplexne, potom aj Octavii Combi. Napríklad pomerom ceny a úžitkovej hodnoty. Ako z priloženej tabuľky vyplýva, vo svojej akciovej podobe ktorú pokojne môžeme považovať za trvalú, sa dostáva na úroveň, s ktorou nielen Škoda, ale aj ostatné porovnateľné modely sotva držia krok. Pritom stredná úroveň štandardnej výbavy obsahuje plný bezpečnostný balík s výnimkou kolenného airbagu vodiča, ďalej palubný počítač, tempomat, audiosystém...aj klimatizáciu. Ale napríklad na miestach diskov kolies figurujú len oceľové pätnástky. Ešte poznámka k motoru. Malý turbodiesel 1,6 CRDI (81 kW/110 k). Splnil očakávania svojím charakterom a prekročil ich v disciplíne ekonomika prevádzky. V časoch, keď ceny pohonných hmôt dosahujú nebývalé hodnoty, strelka palivomeru, ktorá sa nechce odlepiť od maxima, vysiela skvelú správou pre rodinný rozpočet.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, HBA, TCS, HAC, ESP, sedem airbagov, manuálna klimatizácia, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3 s ovládaním na volante, palubný počítač, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, denné predné svetlá LED, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, nastaviteľný posilňovač riadenia, volant a radiaca páka v koži, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, predné hmlovky, zadný strešný spojler, strešné lyžiny, dojazdová rezerva, pätnásťpalcové oceľové disky kolies...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Dvojzónová automatická klimatizácia, solárne čelné sklo s protislnečným pásom, systém štart/stop, vyhrievané predné sedadlá, zadné parkovacie senzory, automatické svetlomety, inteligentný kľúč, panoramatické elektricky posuvné strešné okno, metalíza, sieť medzi batožinovým priestorom a kabínou, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Hodnotenie
+
zaujímavá fazóna karosérie nekomunikatívne riadenie
ergonomický kokpit klimatizácia len v najvyššej výbave
objemný a praktický kufor obmedzená ponuka položiek za príplatok
úsporný motor
komfortný podvozok
výhodný pomer ceny a hodnoty
Hyundai i30 Kombi 1,6 CRDi Comfort a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Hyundai i30 Kombi 1,6 CRDi Comfort Kia Cee´d SportsWagon 1,4 CRDi EX Peugeot 308 SW e-HDI Active Škoda Octavia Combi 1,6 TDI Family Ford Focus Kombi 1,6 TDCI Champion X Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi Dynamique VW Golf Variant 1,6 TDI Comfortline
Zdvihový objem motora (ccm) 1 582 1 396 1 560 1 598 1 560 1 598 1 598
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 81 (110)/4 000 66 (90)/4 000 82 (112)/3 600 77 (105)4 400 85 (115)/3 600 81 (110)/4 000 77 (105)/4 400
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 260/1 900 – 2 750 220/1 500 – 2 700 270/1 750 250/1 500 – 2 500 270/1 750 – 2 500 240/1 750 250/1 500 – 2 500
Prevodovka 6 -st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 5-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 5-st. manuálna
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11.8 13,90 11,90 11.4 11,10 11.1 11.9
Maximálna rýchlosť (km/h) 185 170 185 190 193 190 190
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.3 4,40 4,50 4.5 4,20 4,40 4,50
Rázvor (mm) 2 650 2 650 2 708 2 578 2 648 2 703 2 578
Objem batožinového priestoru (l) 528 528 573 605 476 491 505
Cena základného modelu s DPH (€) 16 690 17 690 18 000 20 969 20 570 16 790 20 600
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov