Hyundai i30 1,6 GDI Style – motor je pozoruhodne pružný, pritom dovoľuje vodičovi zakúsiť predsa len športovejšiu atmosféru. S otáčkami sa totiž výraznejšie prebúdza ťah aj akustika
Najnovší kompaktný hatchback značky Hyundai sa vo výstavnej premiére predstavil vlani na jeseň vo Frankfurte nad Mohanom. Typové označenie i30 zdedil po prvej generácii, inak je to kompletne nové auto. Na slovenskom trhu ho sprevádza zostava šiestich pohonných jednotiek symetricky rozdelených na zážihové – 1,4 MPI (73 kW/100 k), 1,6 MPI (88 kW/120 k), 1,6 GDI (99 kW/135 k) a vznetové – 1,4 CRDi (66 kW/90 k), 1,6 CRDi (81 kW/110 k), 1,6 CRDi (94 kW/ 128 k). Otestovali sme najvýkonnejší derivát. Poháňa ho benzínový priamovstrekový štvorvalec 1,6 GDI a úroveň štandardnej výbavy Style reprezentuje z troch možností tú najvyššiu.
Rozpohybovaný dizajn
Fazóna novinky stavia na firemnej dizajnérskej filozofii Fluidic Sculpture. Povedané polopatickejšie – auto má na pozorovateľa pôsobiť dojmom, že sa pohybuje, aj keď stojí. Ak takéto niečo vyslovil šéfdizajnér európskeho vývojového strediska značky Hyundai, minimálne tým dosiahol, že pozorovateľ sa výtvoru lepšie prizrie. Potom možno pripustí aj takúto možnosť. Prvý dojem utvára už obrovská šesťuholníková maska rozdelená nárazníkom na dva otvory náporového chladenia, ktoré prizdobujú zvlnené lamely. Lamely identifikujeme aj vo veľkorozmerných svetlometoch a vlnia sa tiež blatníky, na ktorých spočívajú. Nadväzuje aerodynamická silueta s masívnymi bočnicami pontónu, ostro skloneným čelným oknom a dlhou dozadu splývajúcou strechou zakončenou efektným šiltom. Uznávame – ten obraz má šancu zaujať.
Obsažná výbava
Architektúra interiéru ešte viac pripomína väčší model i40 ako markanty karosérie. Moderná, trochu športová, lištami azda až prezdobená. Dielce spoľahlivo lícujú, ani kvalite použitých materiálov niet čo vyčítať. Imponuje najmä zamatovo mäkký plast na povrchu palubnej dosky. Kožu na sedadlách si však aj k úrovni výbavy Style treba priplatiť. No v kompaktnom hatchbacku väčšine potenciálnych zákazníkov asi chýbať nebude. Za komfort a bočné vedenie sedadlá hodnotíme mierne nadpriemerne. Aj formovaný veniec volantu dobre padne do dlaní. Len tých spínačov na jeho ramenách mohlo byť menej ako narátaných trinásť. Nie však kvôli poverčivosti. Napríklad dva na obsluhu palubného počítača o 50 percent prekračujú nevyhnutný počet a tempomatu by viac svedčala multifunkčná páčka. Novinkou je tlačidlo so symbolom volantu. Funkciou Flex Steer sa dá voliť účinok posilňovača riadenia. Na výber sú tri režimy – Comfort, Normal a Sport. V prístrojovom štíte tubusom otáčkomera a rýchlomera sekunduje nápadný displej palubného počítača, ktorý okrem ďalších informácií na digitálnej stupnici sprostredkuje aj okamžitú spotrebu. Centrálny TFT displej slúži ako rozhranie pre audiosystém, ale aj pre navigáciu či cúvaciu kameru (dajú sa objednať aj separátne). Pritom objektív kamery prekrýva zadné logo. Po zaradení spiatočky sa v sprievode zvuku elektromotora vyklopí. Pochvalu si zaslúži široká paleta odkladacích priestorov. Spomedzi nich osobitne najmä veľké priečinky vo všetkých štyroch dverách. Hodí sa tiež posuvná stredová opierka. Konektory sú na viditeľnom mieste bezprostredne prístupné. Zato vonkajšie zrkadlá by mohli byť v súlade a aktuálnym trendom väčšie.
Dobrý kufor
Vyšší posed na delených zadných sedadlách síce nemotivuje k driemotám, zato poskytuje dobrý výhľad a s oporou stehien aj lepšiu stabilitu. Tých asi 8 centimetrov, ktoré delia kolená priemerne vysokého cestujúceho od operadiel, renomé i30 nekazí. Aj päťcentimetrová rezerva nad hlavou vyhovuje, hoci je predsa len skromnejšia ako v modeli minulej generácie. Za mierny nadštandard v rámci triedy hatchbackov nižšej strednej triedy považujeme 378-litrovú kapacitu batožinového priestoru. Pod krycou doskou dvojitého dna, ktoré je výsadou len výbavy Style, má ešte miesto polystyrénový výlisok s priehradkou na drobnosti a na samom spodku sídli neplnohodnotná dojazdovka. Ak sa žiada predĺžiť ložnú plochu na úkor zadných sedadiel, prvoplánovo stačí sklopiť operadlá. Aby však bola aj rovná, potom sa prvotnému odklopeniu sedákov nedá vyhnúť.
Športovejší prejav
Moderný 1,6-litrový zážihový štvorvalec s variabilným časovaním ventilov, priamym vstrekovaním benzínu a atmosférickým plnením v ére turba začína byť vzácnosťou. Pre použitie v i30 ho motorári nastavili na maximálny výkon 99 kW (135 k). V porovnaní s turbomotormi má užší vrchol krútiaceho momentu a vyššie položenú špičku maximálneho výkonu. Napriek tomu, že je aj pozoruhodne pružný, dovoľuje vodičovi zakúsiť predsa len športovejšiu atmosféru. S otáčkami sa totiž výraznejšie prebúdza jeho ťah aj akustika. Po prekročení 3 500 otáčok chytá druhý dych (adekvátne sa mu zlepšuje apetít) a bez reptania sa necháva vydráždiť až k červenému poľu otáčkomera (6 700). Vtedy však hlukom už dosť obťažuje. Hyundai i30 akceleruje na stovku za desať sekúnd. Pre tisícšesťstovku pekný rezultát. Keď však rýchlosť so zaradenou šestkou prekročí hranicu 160 km/h, ďalej sa strelka rýchlomera hýbe už dosť neochotne. To však vodič rešpektujúci rýchlostné limity možno nikdy nepostrehne. Záverečné meranie spotreby na testovacom okruhu dopadlo približne podľa nášho očakávania – 6,9 l/100 km. Ani v tomto prípade si neodpustíme porovnanie. Veď máme s čím. Za rovnakých podmienok Hyundai Veloster 1,6 GDI (103 kW/140 k) dosiahol 7,1 l/100 km a Ford Focus 1,6 SCTI EcoBoost 7,2 l/100 km.
Medzigeneračný pokrok
Už spomenutý Flex Steer v móde Comfort dovoľuje točiť volantom jedným prstom. Potom manévrovanie na mieste sa stáva hračkou aj pre subtílne žieňa. V režime Normal volant už kladie dlaniam väčší odpor a je aj pomerne citlivé. V športovom móde riadenie síce ešte viac stuhne, ale je už príliš „tupé“ na to, aby sa hodilo na športovú jazdu po technickej trati. Skôr sa hodí na udržiavanie smeru jazdy na diaľnici. Podvozok zaznamenal medzigeneračný posun vpred aplikáciou štvorprvkového zavesenia zadných kolies namiesto trojprvkového. Pritom kombináciu charakteristiky pruženia a sedemnástok formátu 225/40 hodnotíme ako celkom vydarený kompromis medzi nárokmi na pohodlie posádky a kvalitu jazdných vlastností. Nové i30 má solídnu smerovú stabilitu a v oblúkoch sa jeho karoséria nadmerne nenakláňa. S koncepciou zdedená nedotáčavosť na seba takmer neupozorňuje. Prevodovka patrí v triede kompaktov určite k tým lepším. Rozumne odstupňovaná a imponuje aj krátkymi dráhami radenia.
Záver
Automobilka Hyundai uvedením novej generácie svojho kompaktného modelu urobila ďalší krok v ústrety náročnejšiemu zákazníkovi. Hyundai i30 s poradovým číslom II má na to, zapáčiť sa už svojím zovňajškom. Ergonómia pracoviska vodiča, kvalita a úroveň výbavy zodpovedajú vyššiemu európskemu štandardu. Jazdné vlastnosti získali podporu v ešte sofistikovanejšej zadnej náprave, motor testovaného exemplára sa osvedčil už pred príchodom nového i30. V disciplíne priestorová ponuka nezaostával ani jeho predchodca. K tomu päťročná garancia aj zvýhodňujúci bonus na uvádzaciu cenu. A tak aj pomer ceny k hodnote vyznieva nevšedne motivačne. Čo dodať? Vari len ponuka položiek za príplatok by mala byť v triede Golfa ešte obsažnejšia.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy Style
ABS, EBD, HBA, TCS, ESP, VSM, sedem airbagov, audiosystém s CD a MP3 prehrávačom, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, TFT displej, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, LED denné svetlá, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, vyhrievanie predného okna pod stieračmi, dažďový a svetelný senzor, monitorovanie tlaku v pneumatikách, polokožené čalúnenie sedadiel, nastaviteľný posilňovač riadenia Flex Steer, v oboch rovinách nastaviteľný volant, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, alarm, inteligentný kľúč, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Šesťstupňová automatická prevodovka, adaptívne xenónové svetlomety s ostrekovačmi, panoramatické strešné okno, kožené čalúnenie, elektronická parkovačka, zadná kamera, navigácia vrátane zadnej kamery, modrý interiér, metalíza...
Hodnotenie | |
+ | – |
Atraktívna fazóna karosérie | Hlučný motor vo vysokých otáčkach |
Ergonomický a dobre vybavený kokpit | Nekomunikatívne riadenie v režime sport |
Relatívne objemný kufor | Obmedzená ponuka položiek za príplatok |
Pružný a pomerne úsporný motor | |
Výhodný pomer ceny a hodnoty |
Hyundai i30 1,6 GDI Style a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Hyundai i30 1,6 GDI Style | Ford Focus 1,6 SCTi Champion X | Honda Civic 1,4 i-VTEC Sport | Renault Mégane 1,2 Tce Boss | VW Golf 1,4 TSI Highline | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 591 | 1 596 | 1 339 | 1 198 | 1 390 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 99 (135)/6300 | 110 (150)/5 700 | 73 (100)/6 000 | 85 (115)/4 500 | 118(160)/5 800 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 164/4850 | 240/1 600 – 4 000 | 127/4 800 | 190/2 000 | 240/1 500 – 4 500 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st.manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9.9 | 8.6 | 13 | 10,90 | 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 | 210 | 187 | 190 | 220 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5.7 | 6 | 5,40 | 5.3 | 6,30 |
Rázvor (mm) | 2 650 | 2 648 | 2 595 | 2 641 | 2 578 |
Objem batožinového priestoru (l) | 378 | 363 | 477 | 372 | 350 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 16 990 | 19 390 | 17 590 | 15 590 | 20 620 |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla | |||||
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov |
Foto – Hyundai