Vyzerá dobre, disponuje bohatou výbavou, nízkou spotrebou a mäkko peruje, skrátka mohla by mať na to, spustiť renesanciu pojmu sedan v nižšej strednej triede. Hyundai Elantra 1,6 D-CVVT Style.

Tento kompaktný sedan postavený na platforme Hyundai i30 pod staronovým označením Elantra vyvinuli predovšetkým pre Áziu a Ameriku. Tam sú sedany stále veľmi populárne. Na jar minulého roku však z barcelonského autosalónu zaznela oficiálna správa – export do Európy predsa len odštartuje. Na cestu za trhovými preferenciami na starom kontinente Elantre výrobca pribalil jedinú úroveň štandardnej výbavy Style a benzínovú tisícšesťstovku bez alternatívy. Pozoruhodné autíčko, ktoré práve na autosalóne v Detroite vyhlásili za Auto roka severnej Ameriky 2012 (2012 North American Car of the Year) prebúdza zvedavosť. Tak sme ho otestovali.

Po sedane ani stopy

Skvele navrhnutá bočná silueta s kabínou mierne posunutou dopredu a nízkou splývajúcou strechou pozorovateľa až zneisťuje, či má sledovaný objekt zaradiť medzi liftbacky alebo štvordverové kupé. Po klasickej trojpriestorovej strohosti historicky vyprofilovaného sedanu niet ani stopy. Predná partia sa tvári ako väčší model i40, ktorý nielen fazóna predáva. Zadnú časť ozvláštňujú najmä telesá osvetlenia – plápolajú hlboko za rohy karosérie. Ako koruna navrch pôsobí veľkoryso rozohraná škála prelisov karosérie. Skrátka pútavý dizajn – najlepšia navštívenka.

Rádio bez RDS

Prvý pohľad z miesta vodiča potvrdzuje štýlovú konzistentnosť palubnej dosky so stvárnením exteriéru. Je to príboj vĺn, ktorý sa nezastaví ani na stredovej konzole a plynulo nadväzuje aj na výplne dverí. Pritom kvalita použitých materiálov v ničom nezaostáva za aktuálnym európskym trendom. Dobre tienený prístrojový štít je prehľadný a kompletný. Volant má formovaný, hrubý, kožou obšitý veniec a výškovú aj osovú reguláciu. Ovládanie spínačov tempomatu, audiosystému a palubného počítača má len tú necnosť, že si vyžaduje kontrolu pohľadom. Pohyb v menu palubného počítača je však len jednosmerný a ak uchopíme veniec volantu na spodnom okraji, stredová opierka je príliš vzadu. Pritom nastaviť sa nedá. Kvitujeme, že panely audiosústavy a dvojzónovej klimatizácie sú posunuté maximálne nahor. Ale autorádio bez funkcie RDS (treba ho na najbližší vysielač prelaďovať a nedovoľuje sledovať ani dopravné spravodajstvo...) sa v súčasnosti tolerovať nedá. Panelu klimatizácie zas vyčítame drobné symboly na spínačoch, ktoré sú ťažko identifikovateľné najmä za súmraku. Predné sedadlá s príjemným nekĺžucim látkovým poťahom poskytujú telu primerané bočné vedenie. Aspoň na mieste vodiča by sme však uvítali nastaviteľnú bedrovú oporu. Ešte pochválime objemné priečinky vo dverách, upozorníme na horší výhľad dozadu a poďme dozadu.

Nedobytný kufor

Elantra má na kompakt pomerne veľký rázvor náprav (2,7 m), ťažiť by z neho mali cestujúci na zadných sedadlách. Ak si priemerne vysoký cestujúci (180 cm ) optimálne nastaví polohu za volantom, potom sediaci za ním môže rátať s asi 10 cm priestorom od kolien po operadlo. Zato nad hlavou niet miesta nazvyš, vychádza to len tak-tak. Inak sa v Elantre sedí celkom pohodlne, nechýba ani stredová sklopná opierka. Batožinový priestor svojou 485-litrovou kapacitou nadobudnutý dojem rozhodne nepokazí. K dobru mu rátame aj plnohodnotnú rezervu. Škoda len, že po sklopení zadných operadiel na rozhraní kufra a interiéru čnie veľký schod. A ešte taká otravná drobnosť – notoricky zabúdame, že po zastavení treba zatlačiť príslušný gombík na palubnej doske, inak kufor ostáva uzamknutý. Vraj dobrá zábezpeka v krajinách, kde vykrádanie batožinových priestorov áut stojacich na semaforoch je častejším javom ako (zatiaľ) na Slovensku.

Úsporná tisícšesťstovka

Zážihový 1,6 l štvorvalec Gamma s dvoma vačkami v hlave valcov a variabilným časovaním sacích a výfukových ventilov má pokojný voľnobeh a plynulý záber. V časoch, keď aj benzínové spaľovacie motory v čoraz väčšom počte využívajú služby turbodúchadiel, nízkolitrážny benziniak s atmosférickým plnením nemôže prekvapiť pružnosťou. Ani Gamme sa to nedarí. Dynamike treba pomôcť častejším radením.
Potom vodiča odmení čoraz vzácnejší pocit, keď s rastúcimi otáčkami silnie ťah. Po hranicu 3 000 otáčok je motor stále tichý. Ďalej už produkuje čoraz športovejšie echo. Radenie na prahu červeného poľa otáčkomeru (6 500) a plná forsáž zaručujú stovku s pevným štartom za cca jedenásť sekúnd. Bežný štandard. Má však iné prednosti. Od počiatku nášho týždňového spolužitia palubný počítač sprostredkovával nečakane nízke hodnoty priemernej spotreby. To sa občas stáva, no nie vždy jazda na testovacom okruhu optimizmus aj potvrdí. Tento motor je však vo svojej kategórii skutočne úsporný. Namerali sme priemerných 6,1 l/100 km, čo je dokonca lepší výsledok ako údaj výrobcu pre kombinovaný cyklus. Veru – aj motor bez turba má svoje čaro.



Stávka na komfort

Pocit za volantom je trochu rozporuplný. Na jednej strane malý odpor riadenia vybaveného elektrickým posilňovačom. Vyhovie skôr dámam. Na strane druhej registrujeme tvrdší spojkový pedál a ostrejší nábeh brzdného účinku. A potom ďalší protipól v podobe komfortne naladeného podvozka. Ten má na rozdiel od súrodenca i30 jednoduchšiu (aj lacnejšiu) zadnú nápravu s vlečenými ramenami. Štandardne montované pätnástky formátu195/65 chránia pekné disky kolies, aby nestratili glanc na prvom obrubníku. Vysoký profil pneumatík a kvalitná akustická izolácia od hluku z priestoru podvozka dojem komfortného koča len umocňujú. Ten pocit, že človek sedí vo vozidle vyššej triedy, má niečo do seba. Auto ako stvorené na slovenské cesty. Športovejšia nasadenie však odhaľuje slabiny. Pneumatiky sa v zákrutách deformujú, pískajú a nechávajú priechod vrodenej nedotáčavosti. Aj karoséria sa viac nakláňa. To sa dá čiastočne eliminovať zmenou rozmeru za príplatkové šestnástky. Zadná náprava však už aj tak dosť odskakuje a tvrdšie obutie tomu nepomôže – skôr naopak. Skrátka Elantre vyhovuje pokojnejšie napredovanie. Vtedy ukáže svoje prednosti. Keď pokúša fyzikálne zákony, na pomoc jej prichádza stabilizačný systém dodávaný ako súčasť štandardnej výbavy.

Záver

Elantra piatej generácie zablúdila do Európy len tak akoby mimochodom. Aj importér na Slovensku ju komunikuje dosť zdržanlivo. Niet sa ani veľmi čomu čudovať, väčší dopyt by z obmedzených dodávok ťažko pokrýval. Pritom Elantra by možno mala na to „spáchať“ renesanciu sedanu v triede kompaktov. Vyzerá naozaj dobre, priestranný interiér má svoju váhu. Tichý a úsporný motor tiež. Objemný kufor tiež nebude prekážať asi nikomu. Ten, kto uprednostňuje komfortné pruženie, si tiež príde na svoje. Ale náročnejší – športovejšie založení vodiči asi takto naladený podvozok neocenia. Hendikepom je zatiaľ jediná pohonná jednotka, ktorá napriek svojim prednostiam nemá šancu osloviť širší diapazón zákazníkov. Úroveň výbavy by bola v poriadku, veď je tam takmer všetko, čo si zákazník môže v rámci danej ceny auta priať. Vrátane stabilizačného systému. Odradiť však dokáže rádio bez funkcie RDS. Veď nahradiť iným sa nedá. Maximálne dokúpiť ďalšie a zavesiť ho kamsi pod palubnú dosku.



Hodnotenie
+
Skvelá fazóna karosérie
Vysoká úroveň štandardnej výbavy
Priestranný interiér
Objemný kufor
Tichý a úsporný motor
Komfortný podvozok


Rádio bez funkcie RDS
Odskakujúca zadná náprava
Horší výhľad dozadu

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, ESP, VSM, šesť airbagov, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, tempomat, audiosystém s CD prehrávačom kompatibilné s MP3, zadné parkovacie senzory, dažďový senzor, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievanie predných sedadiel, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, elektrický posilňovač riadenia, v oboch rovinách nastaviteľný volant, volant a radiaca páka v koži, predné hmlovky, alarm, imobilizér, pätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Kožené čalúnenie sedadiel, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, metalíza...

Hyundai Elantra 1,6 D-CVVT a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

Hyundai Elantra 1,6 D-CVVT Style

Chevrolet Cruze 1,6 16V LT Plus

Mitsubishi Lancer Sportsedan 1,6 MIVEC Invite

Renault Fluence 1,6 16V Privilege

VW Jetta 1,4 TSI Comfortline

Zdvihový objem motora (ccm)

1 591

1 598

1 590

1 598

1 390

Usporiadanie a počet valcov

R4

R4

R4

R4

R4

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

97 (132)/6 300

91 (124)/6 400

85 (116)/6 000

81 (110)/6 000

90 (122)/5 000

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

158/4 850

154/4 200

154/4 000

151/4 250

200/1 500 – 1 400

Prevodovka

6-st. manuálna

6-st. manuálna

5-st. manuálna

5-st. manuálna

6-st. manuálna

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

10,7

10,9

10,7

11,7

9,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

200

190

191

185

202

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

6,4

6,5

5,8

6,7

6,2

Rázvor (mm)

2 700

2 685

2 635

2 702

2 651

Objem batožinového priestoru (l)

485

450

400

496

510

Cena základného modelu s DPH (€)

15 990

13 370

16 200

13 190

18 470

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla)
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto – Hyundai