Malé športové kupé s hybridným pohonom IMA (Integrated Motor Assist) postavené čiastočne na technickej báze Hondy Insight. Svoju výstavnú premiéru absolvovalo pred rokom na detroitskom autosalóne a po prezentácii v jarnej Ženeve sa stalo súčasťou aj európskeho automobilového parku. Na Slovensku sa predáva od polovice minulého roka. Poháňa ho 1,5-litrový benzínový štvorvalec v spolupráci s elektromotorom a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Cenník ponúka štyri úrovne štandardnej výbavy, my sme otestovali najluxusnejšiu z nich GT Top. Pred štartom sme sa dostali do dilemy. Je Honda CR-Z športová alebo úsporná? Obe možnosti súčasne sme si ako logický nezmysel nepripúšťali.

Déjà vu

Výborná terapia na podporu sebavedomia. S týmto 2+2-miestnym kupé jednoducho nehrozí, že ostanete nepovšimnutý alebo nepovšimnutá. Kam zavíta, tam sa jeho nízka, naširoko rozkročená silueta stáva stredobodom pozornosti. Navyše u fanúšikov Hondy spôsobuje aj nával nostalgie za dnes už legendárnou Hondou CRX, ktorú svojou fazónou nie náhodou pripomína. Nízka predná kapota, dlhá dozadu splývajúca strecha a krátke vysoké zadné čelo – skrátka déjà vu. Silu a dynamiku vyžaruje veľký otvor náporového chladenia aj predný spojler vyformovaný do dvoch prítlačných plôch. K tomu štylisticky neomylne zakomponovaná zadná odtrhová hrana na rozhraní originálneho presklenia. Len tie pneumatiky formátu 185/55 R16 sa tvária akosi poddimenzovane a vyvolávajú oprávnené podozrenie, že viac ako prenášať obrovské sily majú za úlohu minimalizovať valivý odpor.

Zdroj: 01

Informačná presilovka

Za volantom Hondy CR-Z sedíte nehorázne nízko. Zaujať túto polohu a občas aj vystúpiť, to nestačí byť športovcom len duchom. Musíte zvládnuť aspoň hlboký drep na ľavej nohe. Keď už sedíte, nohy máte vystreté dopredu. Tam v šere presvitajú hliníkové pedále. Anatomicky tvarované predné sedadlá sú pripravené plniť aj úlohu opory proti odstredivým silám. No príliš hladký kožený poťah im ju komplikuje. Po pravici čnie kratučká radiaca páka s jednoznačnými krátkymi dráhami radenia. Volant s hrubým – kožou obšitým vencom sa dá regulovať len v skromnom rozsahu. V zásade je orientovaný takmer kolmo k smeru jazdy, čo je nepísanou podmienkou športovej ergonómie. V zornom poli sledujete členitú palubnú dosku, ktorá ladí so športovým strihom auta. Možno si poviete, že vo voze za 25-tisíc eur by ju mohol aspoň na exponovaných miestach pokrývať mäkší plast. Na to zabudnite, tu sa investovalo hlavne do funkčnosti. Napríklad do prístrojového vybavenia. Doslova vás atakuje množstvom informácií. Okrem základných parametrov jazdy na prístrojovom štíte sledujete nielen stav kapacity akumulátora, ale aj to, či sa momentálne dobíja alebo vybíja. Prietokomer zasa monitoruje aktuálnu spotrebu benzínu, schéma hybridného pohonu názorne interpretuje jeho prácu a palubný počítač vykazuje priemernú spotrebu rozfázovanú do viacerých úsekov absolvovanej trate. Spínačmi volíte režim jazdy – Eco, Normal, alebo Sport a adekvátne voľbe sa mení farba podsvietenia otáčkomeru od cukríkovo zelenej cez cukríkovo modrú až po cukríkovo červenú. A keď zastavíte, prístrojový štít vás odmení počtom zelených štvorlístkov za ekonomickú jazdu. Výhľad smerom dozadu nepatrí k silným stránkam tohto auta. Aj preto, že zadná zvislá presklená partia sa za dažďa rýchlo zašpiní. Štartovanie vyžaduje trochu archaickú, ale milú rituálnu predohru. Najprv pootočiť kľúčom v spínacej skrinke, potom stlačiť gombík Start.

Sedadlá na pomoc kufru

Interiér športovej Hondy má aj svoj praktický aspekt. Kufor s kapacitou 215 litrov a plytkým profilom je cez výklopné veko dobre prístupný. V rohu má zakomponovaný subwoofer, ktorý umocňuje prejav kvalitnej audiosústavy. Drobnosti sa dajú uložiť do dvojitého dna namiesto chýbajúcej rezervy. A ak kapacita ani tak nestačí, potom napríklad golfový vak môžete hodiť len tak na zadné sedadlá. Prípadne sklopíte operadlá a získate predĺžené dno kufra. Zmysluplnejšie využitie zadných sedadiel sme nevymysleli. Dospelému cestujúcemu bude prekážať nízka strecha, a ak miesto za volantom zaujme priemerne vysoký vodič, potom za ním nemá kam zasunúť nohy ani dieťa. Takže údaj o 2+2-miestnom kupé zaváňa bezbrehým optimizmom.

Hybridný downsizing

Hybridný pohon Hondy CR-Z kombinuje zážihový atmosférický štvorvalec 1,5 i-VTEC (84 kW114 k) a elektromotor (10 kW/14 k). Elektromotor v žiadnom režime nepracuje osamotene, len vypomáha spaľovaciemu motoru. Honda sa vydala teda vlastnou cestou downsizingu, keď namiesto turbodúchadla použila elektromotor. Ten v praxi svojho spaľovacieho druha podporuje už pri zvýšených otáčkach plnou porciou krútiaceho moment (70 Nm). A tak kontinuálny ťah môžete využívať už od štartu. Výsledný prejav závisí aj od toho, aký režim zvolíte. V ekonomickom je ťah pritlmený, v športovom akoby Hondu pokropili živou vodou. Ak mienite využiť maximálnu akceleráciu, raďte pri 6 500 otáčkach: I. – 60 km/h, II. – 100, III. – 130. Potom stovku prekonáte zhruba 10 sekúnd po štarte. Vzhľadom na výkon očakávaný rezultát sprevádza športové echo výfuku. Dojem by stúpol, keby sa hybridný pohon nemusel trápiť s pomerne dlhou prevodovkou. Tá však na druhej strane umožňuje relatívne úspornú jazdu. So zaradenou šestkou napredujete päťdesiatkou (1 100 otáčok), deväťdesiatkou (2 200) aj rýchlosťou 130 km/h (3100). Pri meraní priemernej spotreby sme väčšinu okruhu absolvovali v ekonomickom režime, len v sekciách s plnou akceleráciou dostal slovo športový. Pritom počas zastávok systém start-stop motor poctivo vypínal. Výsledok – 6,3 l/100 km. Na porovnanie, rovnaký sme na tomto okruhu zaznamenali s Audi A1 1,4 TFSI (90 kW/122 k) aj so Seatom Ibiza ST 1,6 TDI (77 kW/105 k).

Pravé orechové

Pod prednou kapotou Hondy CR-Z si fanúšikovia rýchlych kolies určite dokážu predstaviť aj výkonnejšiu zostavu. Verte, predpoklady na to má. Na ceste sedí ako prilepená, v zákrutách sa nenakláňa, vyhýbacie manévre znáša s pokojom, a keď kontru preženiete, začne vybočovať zadnou nápravou. Tú však pacifikuje (vypínateľný) stabilizačný program. Inak sa v oblúkoch správa mierne nedotáčavo. Citlivé riadenie, ktorým dokážete presne kopírovať vopred zvolenú stopu pri prejazde oblúkov všetkých polomerov, nasadzuje jazdným vlastnostiam korunu. Pritom podvozok nie je nepríjemne tvrdý ani hlučný, čo je aj zásluha už spomenutého obutia. Čitateľ už určite pochopil, že Honda CR-Z nie je auto stavané na monotónnu jazdu ustálenou rýchlosťou po diaľnici. Vie to, ale v tejto disciplíne poznáme mnohé lepšie. Svoje prednosti odhalí až na trati plnej zákrut, prevýšení a klesaní, kde treba často akcelerovať, ešte častejšie brzdiť a neustále radiť. Skrátka, provokuje vychutnať si radosť z jazdy.

Záver

Je tu ešte jeden aspekt Hondy CR-Z – cena. Už z porovnania s relevantnou konkurenciou uvedenou v tabuľke je zrejmá jej bezkonkurenčne vysoká hladina.

Ale pozor, platí pre maximálnu výbavu GT Top. Hondu CR-Z v základnej výbave S môžete mať už v cene 21 700 €, čo znie už oveľa lepšie. Len sa musíte vzdať takých luxusných prvkov, ako sú tempomat, panoramatická strecha, kožený interiér, vyhrievané sedadlá, dažďový senzor, parkovacie senzory, xenónové svetlomety a zopár drobností. Zároveň sa musíte zmieriť s plebejskejším audiosystémom a plechovými kolesami. Športovo založený vodič kvôli športovej Honde oželie všeličo, ale na plecháčoch ju nechá maximálne v zime. A tak si pripočítajte aspoň investíciu do atraktívneho obutia.

Hodnotenie

+ atraktívny exteriér
+ rýdzo športová ergonómia kokpitu
+ nízka spotreba
+ športové jazdné vlastnosti
+ úroveň štandardnej výbavy
– vysoká cena
– minimálna doplnková výbava
– zadné sedadlá nepoužiteľné na sedenie

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, VSA, šesť airbagov, aktívne opierky hlavy vpredu, kožený interiér, systém podpory ekologickej jazdy, palubný počítač, automatická klimatizácia, tempomat, audiosystém s CD a MP3, automatická regulácia hlasitosti, vyhrievané predné sedadlá, parkovacie senzory, dažďový senzor, multifunkčný displej, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, panoramatická strecha, HID xenónové svetlomety, denné LED, predné hmlovky,  alarm, imobilizér, hands-free Bluetooth, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin... 

Výbava za príplatok

Sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin.

Zdroj: 07

Foto – Honda