Honda Accord Tourer 2,2 i-DTI Lifestyle – na bežných medzimestských komunikáciách a v rámci stanoveného rýchlostného limitu svoj apetít udrží hlboko pod hranicou šiestich litrov.

Automobilka Honda označuje svojho reprezentanta v strednej triede titulom Accord od roku 1981. To dlho platilo len pre sedan, ale od roku 1990 sa paralelne s ním vyrába tiež kombi. Aktuálna – ôsma generácia má v rodnom liste ročník 2009, no odvtedy už stihla absolvovať aj modernizáciu.

Po nej sa predstavila vlani na autosalóne v Ženeve. Oficiálny cenník ponúka dve benzínové a dve naftové verzie – všetky štvorvalcové s výkonovou škálou od  110 kW (150 k) do 148 kW (201 k). Otestovali sme kombi (v slangu Hondy Tourer) s 2,2-litrovým turbodieselom a šesťstupňovou automatickou prevodovkou pod kapotou.

Diskrétny facelift

Aj po modernizácii je to navonok už známy Accord s typickými kontúrami masky chladiča. Len počet horizontálnych lamiel klesol z troch a dve. Ako nápadnejší identifikačný znak faceliftu sa javia skôr smerovky zakomponované v telesách hlavných svetlometov. Ich pôvodné oranžové kryty nahradili strieborné. Zmeny pokračujú inak osadenými prednými hmlovkami a pozmenené sú aj spodné hrany oboch nárazníkov.

K faceliftu vo všeobecnosti zvykne patriť ešte nová grafika zadných svetiel. Túto príležitosť ani otcovia Accorda nevynechali. A to je asi všetko. Accord špeciálne s karosériou typu kombi aj po štyroch rokoch patrí k štylisticky najzaujímavejším zjavom strednej triedy. Nie náhodou získal prestížny titul Red Dot Design Award.

Skvelé predné sedadlá

Interiér v čiernom dýcha povedomou športovou architektúrou. Miesta pre šoféra a spolujazdca sú vyformované do separátnych gondol sľubujúcich žiadanú dávku intimity. Nízko položené sedadlo vodiča s novým látkovým poťahom skvele obopína telo výrazne tvarovaným operadlom.

Robustný stredový panel sa klenie nad úrovňou bočníc predných operadiel. Krátka radiaca páka má ešte kratšie a presne vymedzené dráhy. Tak trochu škoda subtílnej hlavice, masívnejšia by lepšie sadla do dlane. Ale to je už vec vkusu. K tomu športovo vztýčená rukoväť parkovačky a menší volant s hrubým formovaným vencom.

V kruhových výsekoch stupníc prístrojového štítu plávajú skrátené purpurové strelky, kým stred rýchlomeru patrí digitálnym výstupom palubného počítača. V menu sa dá surfovať oboma smermi. Stredná časť palubnej dosky obsahuje úhľadne poskladané a navzájom transparentne oddelené spínače kvalitnej audiosústavy a dvojzónovej klimatizácie. V najvyššom poschodí svieti čiernobiely informačný displej. Použité materiály a ich lícovanie reprezentujú vyšší štandard strednej triedy.

Achilovka

K zadným sedadlám vedú podstatne menšie dvere, ako sú tie predné. Robustnejším postavám trochu komplikujú nastupovanie. Ani priestorom vzadu Accord rekordy triedy neláme. Skôr zaostáva za aktuálnym priemerom. Napriek tomu pasažieri s priemernou výškou (180 cm) sa nemôžu sťažovať. Zadná lavica vyformovaná do dvoch kresiel im garantuje päťcentimetrovú rezervu v oblasti kolien a podobnú pod strechou.

Viac sklonené operadlo zvyšuje pohodlie, nižší posed však prináša slabšiu oporu stehien. Ak totiž predné sedadlá kotvia v krajnej spodnej polohe, nedajú sa pod ne zasunúť chodidlá. Achillovou pätou Tourera ostáva objem batožinového priestoru. Tých 406 litrov v základnom usporiadaní je málo aj na športové kombi. Zadné operadlá, sa (samozrejme) dajú sklopiť. Potom sa prepravná kapacita zväčší na 672 litrov. To však tiež nie je veľa.

K dobru mu padne konštatovanie, že rozhranie kufra a interiéru delí len minischod a v štandardnej výbave sa ušlo miesto pre neplnohodnotnú rezervu.

Tichší motor

Motor – 2,2-litrový turbodiesel, nezostal v procese modernizácie na vedľajšej koľaji. Pri zachovaní hodnôt maximálneho výkonu a špičky krútiaceho momentu si jeho konštruktéri dali aj prácu so znižovaním vnútorných strát.

V praxi v prvom rade evidujeme vyšší akustický komfort, ale ten pripisujeme čiastočne na konto zlepšenej zvukovej izolácie kabíny. Najmä počas prvých kilometrov sa do pozornosti núka indikátor radenia. Odrádza nielen od neekonomicky vysokých otáčok, ale radí aj kedy odradiť. Vskutku trápiť tento motor pod hranicou 1 500 otáčok má nevalný zmysel. Sám sa bráni zmeneným dunivým echom.

Naopak, pod plným nasadením obmedzovač zasahuje prekvapivo neskoro – až za hranicou 5 000 otáčok. Pritom v záujme maximálnej akcelerácie treba prvé dva rýchlostné stupne podržať do 4 500 a od trojky vyššie 500 ubrať. Inak je to vskutku pružný motor, ktorý dovoľuje zabúdať na páku radenia.

Na bežných medzimestských komunikáciách a v rámci stanoveného rýchlostného limitu svoj dieselovský apetít udrží hlboko pod hranicou šiestich litrov. Diaľničná stotridsiatka (2 500 otáčok) priemer prirodzene zhoršuje. Ale ani konečný údaj palubného počítača po absolvovaní testovacieho okruhu – 6,3 l/100 km nesklamal. Hoci sme očakávali ešte o nejakú desatinku lepší výsledok.

Pre tých, čo vyžadujú porovnanie, uvádzame dosiahnuté výsledky priemernej spotreby niektorých konkurenčných modelov – VW Passat 2,0 TDI BMT (140 k) 5,7 l/100 km, Citroën C5 Tourer HDI (140 k) 5,9 l/100 km,  Volvo S60 D3 (163 k) 6,2 l/100 km a Škoda Superb Combi 2,0 TDI (170 k) 6,2 l/100 km. 

Zdokonalený podvozok

Preladený podvozok vybavený adaptívnymi tlmičmi s novou charakteristikou a štandardným formátom pneumatík 225/50 R17 dáva jazdným vlastnostiam ešte komfortnejší prejav, ako mal Accord Tourer pred faceliftom. Táto zostava neomylne filtruje drobné aj väčšie nerovnosti vozovky. Čo je takmer rovnako dôležité, robí to v ešte väčšej tichosti. Celkom ako doma sa správa aj na technickej trati. V oblúku len zľahka zakľakne. Pritom koncepciou vrodená nedotáčavosť podporená relatívne ťažkým vznetovým motorom vpredu sa prejavuje len nenápadne. Teda hlavne v náročných zákrutách, ktoré zmenšujú svoj polomer.

Stabilizačný program na svoju príležitosť číha do poslednej chvíle v pozadí. Na suchom asfalte sa k slovu prihlási, len keď sa behúne pneumatík naozaj ocitnú na hranici šmyku. Presné riadenie k Accordu už tradične patrí. Európskemu poňatiu by možno viac konvenoval menší účinok posilňovača a športovcom čitateľnejšia spätná väzba. Inak ide o skvele zvládnutý kompromis medzi protichodnými nárokmi na stabilitu a pohodlie posádky.

Záver

Modernizácia spravila z dobrej Hondy Accord Tourer ešte kvalitnejšie vozidlo. Najmä dôraz na zdokonaľovanie jazdných vlastností podvozka musí mať na náročných európskych trhoch adekvátny ohlas. Pritom svojím vzhľadom zjavne vyčnieva v záplave konfekcie mainstreemu. Na parkovisku sa vyníma aj v porovnaní s modelmi prémiového segmentu strednej triedy. Práve v tejto spoločnosti by ho jeho výrobca videl najradšej. Accord Tourer svojou podstatou na to má.

Ale... V porovnaní s Audi, Mercedesom a BMW mu možno chýba širšia škála motorov okorenená šesťvalcom. A celkom určite položkami kypiaca ponuka doplnkovej výbavy. Tú nenahradí ani viac úrovní štandardnej výbavy. Praktickejšie založení vodiči, ktorí prémiové značky skôr obchádzajú, budú kombi od Hondy určite vyčítať malý kufor a vyššiu cenu. S kufrom sa hýbať nedá, ale s cenou by sa malo. Aj motivácia by mala byť. Veď v strednej triede sa na Slovensku za prvé tri mesiace tohto roku predalo 1 191 nových áut, z toho 257 kusov Škody Superb, 229 VW Passat,...ale len 8 exemplárov Hondy Accord.

Hodnotenie

+

Štýlový exteriér

Športová architektúra interiéru

Kvalita použitých materiálov v interiéri

Ergonómia pracoviska vodiča

Pružný a úsporný motor

Stabilita

Komfortné pruženie

Objem kufra

Ponuka doplnkovej výbavy

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, VSA, TSA, šesť airbagov, predné aktívne hlavové opierky, tempomat, dvojzónová klimatizácia, prémiový audiosystém, Hands-free Bluetooth, multifunkčný displej, Bi-HID svetlomety s ostrekovačmi, aktívne svetlomety, volant v koži, dažďový senzor, alarm, imobilizér, elektrické ovládanie okien a vonkajších zrkadiel, v oboch rovinách nastaviteľný volant, vyhrievané a výškovo nastaviteľné predné sedadlá, indikátor radenia, predné hmlovky, vnútorné zrkadlo s automatickou clonou, strešné lyžiny, metalíza, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Doplnková výbava za príplatok

Adaptívny tempomat

Honda Accord Tourer 2,2i-DTEC Lifestyle a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

Honda Accord 2,2i-DTEC Lifestyle

Citroën C5 Tourer HDI 160 Exclusive

Toyota Avensis Kombi 2,2 D-CAT Premium

VW Passat Variant 2,0 TDI BMT Highline

Zdvihový objem motora (ccm)

2 199

1 997

2 231

1 968

Usporiadanie motora

R4

R4

R4

R4

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

110 (150)/4 000

120 (163)/3 750

130 (177)/3 600

103 (140)/4 200

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

350/2 000 – 2 500

340/2 000

400/2 000 – 2 800

320/1 750 – 2 500

Prevodovka

6-st. manuálna

6-st. manuálna

6-st. manuálna

6-st. manuálna

Pohon

predný

predný

predný

predný

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

9,8

9,3

8,8

10,0

Maximálna rýchlosť (km/h)

207

210

220

210

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

5,6

5,1

5,9

4,6

Rázvor (mm)

2 705

2 815

2 700

2 712

Počet dverí

5

5

5

5

Počet miest na sedenie

5

5

5

5

Objem batožinového priestoru (l)

406

505

545

603

Cena základného modelu s DPH (€)

31 950

28 720

31 100

31 780

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov

Foto - Honda