Ford Focus tretej generácie patril k hitom autosalónu v Detroite 2010. Na trh však vstúpil až začiatkom tohto roku v kompletnej zostave karosárskych verzií – päťdverový hatchback, sedan a kombi. Jeho autori veria, že ich najnovší produkt sa stane meradlom nižšej strednej triedy a hodenou rukavicou takému tradičnému rivalovi –Golfu. Tentotaz s poradovým číslom VII, hoci ten sa na svoju premiéru ešte len chystá. Redakčnému testu sme podrobili nový Focus z uvádzacej edície X. Má päťdverovú karosériu a poháňa ho prepĺňaná benzínová tisícšesťstovka spriahnutá so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.     

Skvele namiešaný koktail

Okoloidúci Focus obdivujú. V prvom pláne sa páči jeho dlhá a štíhla silueta z profilu, zhora vymedzená dozadu splývajúcou strechou. Zakončuje ju markantný šilt nad zadným oknom. Žiadaný akcent prednej partii vtláča objemný trojdielny gril náporového chladenia a naliehavý pohľad pretiahnutých svetlometov so zakomponovanými dennými LED-kami. Zozadu sa do pozornosti najviac núkajú osvetľovacie telesá. Ich dlhé výbežky logicky nadväzujú na bočné prelisy karosérie, čím znásobujú efekt. K tomu do strán odsadené muskulatúry blatníkov a rozkročený postoj. Skvele namiešaný koktail. Chce to len jediné – časový odstup. Až ten vyriekne definitívny verdikt.    

Zdroj: 1

Zásah na tretí pokus

Kto pozná kokpity predchádzajúcich dvoch generácií, možno bude súhlasiť, že prvá ohurovala palubnou doskou v štýle avantgardného chaosu, druhá už pod dojmom kritiky skĺzla do sivého konzervativizmu. Tretí pokus mieri presne na komoru súčasného motoristu aspoň trochu naladeného na športovú strunu. Tón pracovisku vodiča udáva plastická palubná doska a vysoká asymetrická stredová konzola. Zjavne sa orientuje na vodiča. Vychádza mu v ústrety aj posunom parkovačky na úroveň radiacej páky. Ocenia to najmä jazdci, ktorí ju využívajú nielen na znehybnenie auta.

Imponuje tiež architektúra prístrojového štítu s bohato štruktúrovaným menu palubného počítača a funkciou EcoMode. Motivuje k úspornej jazde. Pritom údaje si môžete z pamäte vyvolávať jednotlivo, ale aj súčasne na displeji s vysokým rozlíšením. Rovnaký dostala audiosústava v strede palubnej dosky. Jej esteticky aj intuitívne navrhnutý ovládací panel vystupuje z pozadia hlboko do interiéru. Volant s hrubým formovaným vencom akurátne padne do dlaní. Ale spínače na jeho ramenách a medzi priečkami (obsluhujú informačný systém, audiosústavu, tempomat, prípadne telefón) len tak skoro hmatom neidentifikujete. A tak odvádzajú pozornosť od diania pred autom.

Predné sedadlá športového strihu (no nie tvrdé) chválime za tesnú oporu tela v oblasti krížov. Sklon sedáka pri troške tolerancie tiež vyhovuje, ale k absolutóriu chýba osobitná regulácia. Možno neprehliadnete  tlak stredovej konzoly na pravačku obsluhujúcu akcelerátor. Inak vás pracovisko tesne obklopuje, ale neprekáža. No korpulentnejšie postavy za volantom môžu spomenutú prednosť kvalifikovať ako nedostatok životného priestoru. Prakticky založený motorista ocení veľké priečinky vo dverách, ale ťažko pochopí, prečo sa USB port „zašíva“ v uzatvárateľnej priehradke pred spolujazdcom.

Zdroj: 2

Pár chmatov navyše

Vzadu vám sedadlá vnútia vyšší posed, čo nie je nepríjemná predstava. Tým však s potrebnou  rezervou nad hlavou môžu rátať len priemerne vysokí pasažieri, nie dlháni. Dostatok miesta na kolená majú aj dimenzovanejší jedinci. Tým skôr, ak si chodidlá zasunú pod predné sedadlá. To môže byť za predpokladu, že nie sú v krajnej spodnej polohe. Cestujúcemu v strede trochu prekáža tunel v podlahe. Ak je jeho miesto voľné, môžete využívať výhody sklopnej stredovej opierky. Batožinový priestor s deklarovaným objemom 363 litrov od nákupu Focusa neodradí. Údaj však platí len pre verziu bez minirezervy. No testovaný exemplár ju má. Tým jeho prepravná kapacita klesá na chudobnejších 277 litrov. Na kompakt dosť málo. Ak nestačí, môžete obetovať zadné sedadlá. Musíte však urobiť minimálne dva úkony. Odklopiť sedák a sklopiť operadlo. A na začiatku operácie možno aj zasunúť opierku hlavy. Ale výsledok za to stojí – predĺžená ložná plocha je celkom rovná.

Zdroj: 3

Statočné srdce

Nový motor 1,6 EcoBoost využíva systémy priameho vstrekovania a variabilného časovania ventilov. Navyše ho dopuje turbodúchadlo. Má teda všetko, čo sa dnes od benzínového motora konštruovaného metódou downisizingu očakáva. Vodiča si získa už svojím kultivovaným chodom. Ale to v čase konjunktúry stále hrkotajúcich turbodieselov neprekvapuje. Dôležitejšia je jeho schopnosť plynulo sa rozbiehať takmer na základnom plyne s minimálnou angažovanosťou spojky, aj kontinuálny prechod z nízkych do stredných až po maximálne otáčky.

Vtip tkvie v skvelom priebehu krútiaceho momentu, ktorý obdarúva tento štvorvalec silou už tesne nad voľnobehom a dovoľuje ho pretáčať ďaleko nad úroveň maximálneho výkonu. Pritom šesťstupňová manuálna prevodovka sa zdá zbytočne dlhá. Veď dvojku môžete v kulise podržať až po stovku,  trojku pokým strelka rýchlomeru neukáže 150 km/h a na štvorke Focus vie napredovať maximálne dvojstovkou. Alebo trebárs plachtiť štyridsiatkou. V praxi stačí po prekročení šesťdesiatky zaradiť šestku, čo odporúča aj EcoMode, a na radiacu páku zabudnúť. No keď chcete z motora pri akcelerácii vyťažiť maximum, pustite ho až na hranicu červeného pola (6 300 otáčok) a Focus stovku prekoná v čase pod 9 sekúnd. A keď splyniete s nenáhlivou premávkou, dáte príležitosť šetriť aj štandardne montovanému systému Start/Stop, možno dosiahnete priemerných 7,2 l/100 km ako „náš“ Focus  na testovacom okruhu.

Zdroj: 4

Chce vyhovieť všetkým

Napriek nadštandardným sedemnástkam podvozok Focusa patrí spomedzi kompaktov určite k tým tichším a komfortnejšie odpruženým. Dobrá správa pre usadlejších motoristov, ktorí športovému pruženiu a jeho sprievodným javom nevedia prísť na chuť. Poteší ich aj dobrá trakcia na nekvalitnom podklade. Tu sa už zhodnú s prioritami akčnejších jazdcov. Tých zas informujeme, že  Focus si v zákrute síce kľakne, ale len odtiaľ potiaľ a keď vo výjazde podržíte plyn, nepýta sa po dotyčnici von, ale  elektronický uzáver diferenciálu ho ťahá v smere otočených kolies. Radosť jazdiť na technickej trati. Riadenie kladie dlaniam zvýšený odpor, je aj dostatočne citlivé. Len kus spätnej väzby odvial elektrický posilňovač. Do pozornosti kladieme ešte hutné echo doliehajúce k ušiam, keď motor pracuje s vyšším zaťažením. Produkuje ho inak „neškodná“ rezonančná komora zakomponovaná do nasávacieho traktu len tak – pre potešenie.

Zdroj: 5

Záver

Importér automobilov Ford na Slovensko pripravil pre Focus dva cenníky. Uvádzacia edícia X predstavuje zvýhodnenú ponuku vopred objednaných verzií s piatimi pohonnými jednotkami a vyšpecifikovanou záväznou výbavou. Obsahuje najžiadanejšie štandardné a príplatkové prvky. Vyberať sa dá len odtieň lakovania. No ak si Fokus rovnako nakonfigurujete v rámci štandardného cenníka, zaplatíte viac. Samozrejme aj štandardný cenník má svoje čaro. To pre prípad, že máte záujem o výbavu nad rámec edície X. Vyberať sa dá z množstva separátnych položiek aj celých balíkov výbavy. Nájdete medzi nimi napríklad nový systém prevencie nárazu pri nízkej rýchlosti. Postupne doplnkovú výbavu rozširujú asistenčné systémy jazdy v pruhoch, identifikácie auta v mŕtvom uhle aj systém rozpoznávajúci únavu vodiča.

Nový Ford Focus v teste obstál. Odporúčame ho najmä motoristom, ktorí favorizujú zážitok z jazdy. Hendikepom môže byť menší batožinový priestor.    

Hodnotenie

+ atraktívny dizajn
+ ergonomické pracovisko vodiča
+ pružný, výkonný a úsporný motor
+ komfortné pruženie
+ stabilný podvozok
– menší kufor

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBA, EBD, TCS, TVC, ESP, inteligentný systém ochrany IPS, šesť airbagov, elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, audiosystém s CD prehrávačom a USB, systém Start/Stop, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, športové predné sedadlá, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, tónované sklá, predné hmlovky, palivová nádrž s hrdlom EasyFuel, zadný spojler, autofunkcia svetlometov, dažďový senzor, monochromatické vnútorné zrkadlo, alarm, imobilizér, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Doplnková výbava

Nemetalický lak Colorado Red, špeciálny metalický lak Candy Red a Mustard Olive, ďalšie metalické laky...  

Zdroj: tabulka

Foto – Ford