Dacia Lodgy 1,5 dCi Exception – rolu sedemmiestneho MPV neplní len formálne, tretí rad sedadiel ponúka namiesto prístelkov plnohodnotné sedenie.

MPV strednej triedy rumunskej proveniencie sa predstavilo na jar v Ženeve. Vzápätí sa jeho výroba rozbehla v marockom Dangeri. V súboji s už zavedenou konkurenciou má zabodovať predovšetkým výhodným pomerom ceny a úžitkovej hodnoty. To znamená, presadiť sa predovšetkým na rozvíjajúcich sa automobilových trhoch – presne v súlade so zámermi materského koncernu Renault. Z aktuálnej ponuky sme si vyskúšali sedemmiestnu verziu s najvýkonnejším vznetovým štvorvalcom pod kapotou a vrcholnou výbavou Exception. Ani tá sa svojou cenou 15 390 € nevyrovná cenám základných verzií porovnateľných modelov na tunajšom trhu. Aspoň sa k nim (odspodu) blíži.  

Nápadná nenápadnosť

Dacia Lodgy sa nepochybne má zapáčiť. Svoju klientelu však loví medzi zákazníkmi, ktorých zjav zaujíma (ak vôbec) až na ixtom mieste. Dizajnéri v jej prípade na rozdiel od populárneho SUV Duster dostali jednoduché zadanie – vytvoriť čo najoptimálnejšie riešenie z hľadiska obstavaného priestoru a nech výroba foriem pre karosárske dielce stojí čo najmenej. Prebdené noci sa nekonali. Priemerne nadaný kreatívec musel fazónu zvládnuť ľavou zadnou a potom ešte škrtať tam, kde mu fantázia ušla spod kontroly. A tak Lodgy koketuje s pohľadmi okoloidúcich maximálne pochrómovanou lištou medzi svetlometmi a plápolajúcim purpurom zadných osvetľovacích telies. Náznaky prelisov okolo blatníkov a kapoty plech síce vystužujú, no bez vážnejšieho estetického efektu. Vzišla z toho taká nenápadná „dodávka“, až je nápadná.

Milé prekvapenie

Takto navnadený motorista v interiéri zázraky nečaká a na tom Lodgy tak trochu stavia. Nastupuje sa doň príjemne bez podrepu či vypínania na špičky. Prvý pohľad, samozrejme, padne na farebnú dotykovú obrazovku s ikonkami máp, navigácie, rádia... V ponuke figuruje tiež Bluetooth handsfree, len mechanika CD (DVD) v jej okolí chýba. No konektor USB presviedča, že vlastne ani veľmi niet čo riešiť. Tvrdé plasty palubnej dosky a na výplni dverí (bez kúska textilu) sa nezaprú ani typickou arómou. Ale béžový pás, ktorý sa tiahne stredom palubnej dosky, má na dotyk predsa len onakvejší raster a viac odoláva poškriabaniu. Škoda, že ho neaplikovali tiež na spínacej skrinke. Lodgy vodiča núti k vzpriamenejšej pozícii, lebo volant sa hĺbkovo nastavovať nedá. Výhľad kvalifikujeme za lepší ako v prípade konkurencie a to nielen smerom dozadu. Ani predné stĺpiky karosérie tak neprekážajú. Sedadlá majú trošku chatrnejšiu konštrukciu, sotva priemerné bočné vedenie a otáznu životnosť lacnejšieho textilného poťahu. Jednoduché budíky prístrojového štítu obsahujú univerzálny otáčkomer bez vyznačeného maxima (montuje sa aj do benzínových verzií), nechýba displej palubného počítača, ale teplomeru chladiacej kvapaliny sa už miesto neušlo. A spínače vyhrievania zrkadiel či regulácie výšky svetlometov s drobučkými kontrolkami sú hlboko dolu – celkom mimo zorného vodiča. Presnosť radenia nebýva výsadou Dacií, no pravdepodobne dlhá páka sa stará, že Lodgy radí hladšie. Čakali sme objemnejšie odkladacie priečinky vo dverách aj pred spolujazdcom. Inak praktický zatvárateľný box pod čelným oknom si pýta mäkkú výstelku, aby obsah nehrkotal.

Plných sedem

Druhý rad sedadiel má podobu delenej lavice. Po vyskúšaní prichádzajú do úvahy len dve výčitky. Tá prvá je vážnejšia. Traja pasažieri sedia stiesnenejšie ako v konkurenčných modeloch. Lodgy totiž využíva relatívne úzku platformu. Po druhé – sedadlá sa nedajú pozdĺžne posúvať. Zrejme z úsporných dôvodov. Inak priestor by bol – šesťcentimetrová rezerva na kolená. A tých 14 cm nad hlavou nepotrebuje osobitný komentár. Pritom vyšší posed garantuje stabilitu aj napriek kratším sedákom. Okolo odklopeného krajného sedadla v strednom rade vedie celkom komfortný prístup k dvojmiestnej zadnej lavici. Tu – nad zadnou nápravou to síce viac trmáca, aj kolená sú nezvykle vysoko, ale inak žiaden prístelok pre deti. Fakticky plnohodnotné sedenie. Nechýbajú bočné lakťové opierky a špeciálne o prívod čerstvého vzduchu sa starajú zadné výklopné vetracie okná. Len tá bezprostredná blízkosť zadného okna znepokojuje, ale tak to už v autách tejto koncepcie býva.

V sedemmiestnom usporiadaní z 207-litrového batožinového priestoru veľký úžitok nečakajte. Zmestí sa doň menší kufor – nastojato, alebo dve tašky. A tak neostáva iné, len použiť strešný kontajner. Ak však zadné duo sedadiel práve nehostí pasažierov, stačí odblokovať trochu plebejský kovový mechanizmus a preklopiť ich napred k operadlám prednejších sedadiel. Táto operácia vytvorí rovnú ložnú plochu a 634-litrovú kapacitu (po úroveň spodných rámov okien). Pôdorys rušia len podbehy blatníkov. Nechýba krycia roleta, ale jedna ruka na jej zatiahnutie nestačí. A čo rezerva? V útrobách kufra ju nenájdete. Dodáva sa ako jediná položka výbavy za príplatok. Potom visí zvonku batožinového priestoru. Výhoda – ak ju musíte použiť, netreba vypratávať obsah kufra. Nevýhoda – vyberať ju po jazde v daždi alebo v snehovej brečke... ako za trest.

Nehviezdi ani nežerie

Podobne ako väčšina ostatnej techniky použitej na Lodgy ani motor 1,5 dCi nevyužíva posledné poznatky downsizingu. Napriek tomu má svoje prednosti. Na Lodgy sa tlmiacimi materiálmi rozhodne neplytvalo, ale aj tak jeho tikot neobťažuje pri voľnobehu ani počas akceleračných vložiek. Aby bol aj dostatočne úsporný, motorári ho spárovali s dlhšou manuálnou prevodovku. Hodí sa na jazdu po diaľnici, keď rýchlosti na úrovni limitu zodpovedá nízka hladina 2 250 otáčok pri zaradenej šestke. Na druhej strane na predpisovú jazdu uzavretou osadou treba odradiť až na IV a ešte lepšie na III. Tento štvorvalec sa totiž prebúdza až pri 1 800 otáčkach a masívnejším záťahom sa prezentuje o 200 otáčok vyššie. Skrátka s bežnou schémou radenia – na jednotke sa len pohnúť a potom rýchlo radiť ďalšie prevodové stupne – nepochodíte. Navyše podtočený motor svojím chvením prebúdza pazvuky v zadnej časti auta. Od vozidla tohto druhu sa však očakáva – hlavne nech veľa „nežerie“. A ono skutočne drží diétu, hoci rekordy nízkej spotreby neláme. Takto definujeme priemerných 6,3 l, ktoré zrátal a podčiarkol palubný počítač Dacie Lodgy na konci testovacieho okruhu.

Podvozok do nepohody

Keď sa skúsenejší motorista pozrie na Lodgi a spraví si inventúru detailov na ktorých sa výrobca snažil ušetriť, od jazdných vlastností podvozka si asi nebude veľa sľubovať. Ale Lodgy celkom milo prekvapuje. Áno, má vyššiu siluetu aj veľký zdvih tlmičov, nuž v zákrutách sa nakláňa. Ale menej, ako by ste možno čakali. Podvozok spolu so šestnásťpalcovými pneumatikami formátu 195/55 celkom spoľahlivo filtruje nerovnosti. Aj prenos hluku od kolies je utlmený nad očakávanie. Riadenie je také paranormálne – aké stačí neurodzeným dodávkam. Ani obratnosťou nevyniká. Schopnosť otočiť predné kolesá nedokáže vyrovnať hendikep veľkého rázvoru. O to lepšiu má Lodgy smerovú stabilitu. Ale len kým nezafúka silnejší vietor. Ak Lodgy nie je práve plne naložený, veľká bočná plocha a relatívne nízka hmotnosť pripravia vodičovi neplánovanú rozcvičku.

Záver

Jednoducho skonštruované MPV pokrýva 100 % funkcií, ktoré takéto auto má plniť. Neláka vzhľadom ani inou zjavnou výnimočnosťou. Ak za ňu nepovažujeme tú vlastnosť, že si deklarovanie ako sedemmiestny voz plne zaslúži. Tú dvojicu zadných sedadiel môžu pokojne využívať aj statnejší pasažieri, bez toho aby sa trápili závisťou voči ostatným. Pritom ani svojimi jazdnými vlastnosťami rumunský produkt motoristu neurazí. Jeho najväčšou prednosťou však ostáva podľa očakávania aj zadania pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Je to veľká výhoda v rozvojových krajinách. Na Slovensku, kde dôchodková situácia obyvateľstva tiež nie je ružová, to celkom neplatí. O nás, tunajších motoristoch, sa totiž traduje, že kvôli autám sa dokážeme aj uskromniť. Naše autá svojou úrovňou zvyčajne prevyšujú spoločenský status majiteľa. Napriek tomu pohľad do štatistiky potvrdzuje, že tento rumunský derivát si na Slovensku nachádza svojich fanúšikov. Za september má na konte 17 nových registrácií, teda rovnaký počet ako Citroën C4 Grand Picasso, ale oveľa menej ako napríklad Chevrolet Orlando (46). Pritom netvrdíme, že Lodgy sa s nimi preťahuje o toho istého zákazníka.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBV, AFU, ASR, ESC, štyri airbagy, manuálna klimatizácia, palubný počítač, dotykový multimediálny navigačný systém s rádiom, vstupom USB a Bluetooth handsfree, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, výškovo nastaviteľný volant a sedadlo vodiča, volant a hlavica radiacej páky v koži, hydraulický posilňovač riadenia, zadný parkovací senzor, obmedzovač rýchlosti, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, sieť na upevnenie batožiny, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy 

Rezervné koleso...

Hodnotenie
+
pomer ceny a úžitkovej hodnoty citlivosť na bočný vietor
dobrý výhľad z miesta vodiča kvalita použitých materiálov v interiéri
prepravná kapacita kufra v päťmiestnej konfigurácii slabý ťah motora v nízkych otáčkach
plnohodnotná dvojica zadných sedadiel obmedzená vnútorná šírka
komfortné pruženie
úsporný motor
Dacia Lodgy 1,5 dCi Exception a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Dacia Lodgy 1,5 dCi Exception Citroën Grand C4 Picasso HDi 110 Attraction Chevrolet Orlando 2,0 VCDi LS Renault Grand Scénic 1,5 dCi Expression
Zdvihový objem motora (ccm) 1 461 1 560 1 998 1 461
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 79 (107)/4 000 88 (112)/3 600 96 (130)/3 800 81 (110)/4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 240/1 750 270/1 750 315/2 000 – 2 500 240/1 750
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11.6 13.1 10.3 13.3
Maximálna rýchlosť (km/h) 175 181 180 180
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.4 5.2 6 4.9
Rázvor (mm) 2 810 2 728 2 760 2 770
Počet miest na sedenie 7 7 7 7
Objem batožinového priestoru (l) 634 572 – 672 466 752
Cena základného modelu s DPH (€) 15 390 18 490 18 550 17 690
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto – Renault