Nové kompaktné SUV, ktoré práve vstupuje na slovenský automobilový trh, je v poradí štvrtým modelom rumunskej automobilky odvtedy, čo ju v roku 1999 prevzal Renault. S ostatnými má spoločnú podlahovú platformu, no na rozdiel od nich má robustnejšiu konštrukciu a dva druhy pohonu – predný a 4 x 4. Novinku sprevádza repertoár troch pohonných jednotiek. Benzín spaľuje šestnásťventilová tisícšesťstovka (77 kW/105 k) a naftu turbodiesely 1,5 dCi v dvoch výkonových hladinách (63 kW/85 k a 80 kW/110 k). TREND otestoval exemplár s benzínovým motorom, pohonom štyroch kolies a výbavou Arctica – treťou najvyššou zo štyroch možných.       

Pekné a dostupné

Daster má síce zvýšený  podvozok, no aj tak vďaka širokému rozchodu kolies pôsobí na vozovke opticky stabilne. Krátke previsy karosérie sú sympatické a zároveň vytvárajú predpoklady na lepšiu priechodnosť terénom. Nájazdové podvozkové štíty, lemy a rozšírené prahy symbolizujú odolnosť, markantne odsadené blatníky zas dodávajú celku žiadanú muskulatúru. Ideovo aj remeselne pekne zvládnuté dizajnérske dielko. Výsledok – žiaden z dosiaľ TRENDOM testovaných modelov nevyvolal taký široký záujem okoloidúcich ako práve Dacia Duster. Nielen preto, lebo toto SUV sa väčšine páči. Páči sa aj kvôli svojej cenovej dostupnosti, čo zas na ňom na prvý pohľad nevidno.

Low cost sa nezaprie

Zaujmete miesto za volantom a oceníte dobrý výhľad. Potom sa rozhliadnete v interiéri a uvedomíte si, že na tomto aute sa predsa len šetrilo. Jednoduchý trojramenný volant bez spínačov a koženého poťahu sa dá nastavovať len výškovo, nie už v smere osi. Palubnú dosku aj výplne dverí, až na malý výsek, pokrývajú na pohmat plebejské plasty. Zadné okná sa ovládajú kľukou a poťahy sedadiel sa zdajú menej odolné. Ani autorádio nie je v štandardnej výbave, ale aspoň si kúpite také, aké vám vyhovuje. K tomu však už nezískate to šikovné diaľkové ovládanie pod volantom – zdedené po renaultoch. Zato klimatizácia, ktorú dnes už každý chce mať, výbava Arctica obsahuje a palubný počítač tiež. Prístrojový štít vám neodoprie žiaden zo štyroch štandardných údajov – rýchlosť, otáčky motora, stav nádrže a teplota chladiaceho média. Po uchopení páky zistíte, že nastavenie radiaceho mechanizmu sa v tomto prípade mimoriadne vydarilo. A pri jeho kulise nájdete to, čo nie každé SUV má – voľbu jazdných režimov: 2WD, Auto, Lock. Predné sedadlá sú celkom pohodlné, no s nevýrazným bočným vedením, riadeniu posilňovač nechýba, ale reakciu vodičovi nedopraje. Škoda tých úzkych odkladacích priečinkov v predných dverách. 

Kufor ako argument

Cez veľké zadné dvere nastúpite takmer rovnako pohodlne ako cez tie predné. Opäť vyšší posed s operadlom skloneným do pohodovej polohy. Na šírku sa odveziete aj v trojici. Preto sedadlá kolidujú s výplňami dverí a na priečinky už neostalo žiadne miesto. Len čiastočne ich kompenzujú vrecká na operadlách predných sedadiel. Ak patríte k priemerne vysokým cestujúcim, nad hlavou sa vám rozprestiera veľkolepá rezerva a kolená od operadiel delí asi 5 centimetrov. Dôležitejšie je, že chodidlá si môžete pohodlne zasunúť pod predné sedadlá. Ani nízky stredový tunel neprekáža. Kufor s kapacitou 408 litrov a plnohodnotnou rezervou na jeho dne patrí k argumentom v prospech Dustera. Pritom dvojkolka s jednoduchšou zadnou nápravou a bez diferenciálu ho má ešte väčší. Obsah zakrýva lacnejšie plátno s kotviacimi úchytkami ako samonavíjacia roleta. S vyššou nakladacou hranou treba pri SUV rátať. Duster nepatrí k výnimkám. Delené zadné operadlá (nie sedáky) sa dajú sklopiť, no celkom rovnú úložnú plochu nevytvoríte. 

Terénny charakter

Prekročíte prahy a asi spokojne skonštatujete, ako sa do tohto SUV bezproblémovo nastupuje. Testovaný Duster poháňa benzínová tisícšesťstovka, spriahnutá so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Charakter tomuto tandemu vtláča práve krátka prevodovka, ktorá pritakáva tvrdeniu autorov Dustera, že ich dielo sa hodí aj na jazdu v teréne. Čiastočne nahrádza redukciu. Jej zásluhou Dacia aj so zaradenou dvojkou dokáže s rezervou zdolávať strminy smerom nahor a opačným smerom zas umocňuje brzdiaci účinok motora aj bez použitia bŕzd. No život je o kompromisoch, a tak terénna kombinácia menej vyhovuje v premávke na bežných cestách. Že sa dá s Dusterom rozbiehať už na dvojke bez poškodzovania spojky, to je fajn. Zásluhou prevodovky v nižších rýchlostiach Duster aj celkom dobre akceleruje. Ale motor je nútený pracovať v relatívne vysokých otáčkach. So zaradenou šestkou dosahuje pri deväťdesiatke 2 750 a pri stotridsiatke až 4 000 otáčok. Preto sa v akusticky málo chránenom interiéri necháva dosť výrazne počuť a má aj vyšší apetít. Na našom testovacom okruhu sme mu namerali 8,7 l/100 km. To je už dosť.

Auto do nepohody

Podvozok s viacprvkovou zadnou nápravou a obutím formátu 215/65 R16 má komfortne naladené pruženie. Dobre filtruje nerovnosti na vozovkách každého druhu a keby mala robustná samonosná karoséria bohatšiu aplikáciu tlmiacich materiálov, bolo by odvaľovanie behúňov aj menej počuť. Pri prejazde zákrut sa prejavuje len mierne nedotáčavo a napriek vyššiemu ťažisku sa karoséria príliš nenakláňa. Vďaka širokému rozchodu kolies a asi aj zásluhou relatívne nižšej pohotovostnej hmotnosti. Na poľných a lesných cestách Duster ešte viac boduje mäkkým pružením, vyjazdené koľaje mu prekážajú menej ako mnohým väčším SUV a vhod prichádzajú aj jeho malé previsy zvyšujúce nájazdové uhly. Či v teréne alebo na ceste, vodiča určite poteší schopnosť otočiť sa na malom priestore. Duster to vie.

Záver

Zatiaľ najatraktívnejší model z novodobej ponuky rumunskej automobily. Silný už svojím zjavom a ten, ako vieme (na Slovensku a nielen tu), predáva. Rovnako dôležitý je aj fakt, že prívlastok „najlacnejšie (SUV)“ z neho na prvý pohľad netrčí ako slama z čižiem. Pritom Duster sa ako auto vhodné do terénu (samozrejme, že ľahšieho) len netvári. Má na to – svetlou výškou, nájazdovými uhlami, robustnou konštrukciou karosérie, spevneným podvozkom, špeciálne navrhnutou prevodovkou aj pohonom štyroch kolies s automaticky pripájanou zadnou nápravou prostredníctvom elektromagnetickej spojky od Nissana. Bonus navyše prináša možnosť voliť úspornejší režim 2WD alebo uzavrieť symetrický pomer rozdelenia krútiaceho momentu na obe nápravy.

Dacie sú stavané ako nízko nákladové autá, preto netreba víťazoslávne odhaľovať prekonané robustné rámy okien, chudobné plasty v interiéri, skromnú aplikáciu tlmiacich materiálov či chýbajúce ESP. Stačí o nich vedieť. Na niečom predsa treba ušetriť. Zaujímavý pomer ceny a úžitkovej hodnoty sa nedá docieliť len tak. Nám viac prekáža, že prevodovka nemá ťažší prevod šiesteho stupňa. Hodil by sa aj za cenu väčšej diery v prevodových pomeroch. Nižšia spotreba a menšia hlučnosť, najmä počas jazdy na diaľnici, by za to stála.                 

Hodnotenie

+ atraktívny dizajn karosérie
+ dobrá priestorová ponuka v interiéri
+ objemný kufor
+ pomer ceny a úžitkovej hodnoty
+ obratnosť a priechodnosť
+ komfortné pruženie
– lacné materiály v interiéri
– skromná aplikácia tlmiacich materiálov
– vysoká spotreba             

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, BA, štyri airbagy, posilňovač riadenia, palubný počítač, klimatizácia, príprava na autorádio, výškovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, predné hmlovky, elektricky ovládané predné okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, imobilizér, uchytenie ISOFIX vzadu, oceľové šestnásťpalcové disky kolies, plnohodnotná rezerva... 

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

autorádio s CD a MP3, elektrické ovládanie zadných okien, volant a radiaca páka v koži, kožené čalúnenie sedadiel, disky kolies z ľahkých zliatin, pozdĺžne strešné lišty, podvozkové kryty, stmavené zadné okná, metalíza...

Zdroj: 07

Foto – Dacia