Aktuálny model strednej triedy značky Citroën súťaží o trhové preferencie v dvoch karosárskych verziách. Kým limuzínu sme preverili už v roku 2008, dnes splácame dlh čitateľom testom kombi, ktoré v ponuke predajcov figuruje pod typovým označením Tourer. Zapožičaný exemplár poháňa dvojlitrový vznetový štvorvalec skombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a disponuje strednou z troch úrovní štandardnej výbavy.

Imponujúci zjav

Na receptory pozorovateľa pôsobí toto kombi pokojamilovnou prevahou. Tón proporciám udáva veľký rázvor, dlhočizná predná kapota, ostro sklonené čelné okno a ešte dlhšia strecha, ktorá sa zvažuje smerom dozadu, a konečne dynamizujúci krátky zadný previs. Široký predok ozvláštňujú svetlomety vklinené medzi lišty masky chladiča. Tá paralelne zohráva rolu veľkého štylizovaného erbu značky Citroën nad požívačne predimenzovaným otvorom náporového chladenia, ktorý je zasa jednotiacim prvokom automobilov koncernu PSA. Zadná partia zastrešená veľkým nadokenným šiltom a nadopovaná purpurom obrovských osvetľovacích telies zachádzajúcich hlboko za rohy karosérie robí v harmónii s celkom z tohto Tourera jedno z najfotogenickejších kombi vôbec.

Zdroj: 01

Priestor a pohoda

Interiér v čiernom s detailmi z matného hliníka už na prvý aj opakovaný pohľad vyznieva hodnotne. Palubnú dosku aj podokenné partie pokrýva super mäkký plast, lícovanie jednotlivých dielcov nemá chybu. Priestorová ponuka v oblasti predných sedadiel je doslova veľkorysá. Hlboko zapustený a atraktívne podsvietený prístrojový štít s displejom palubného počítača v centre rýchlomeru má nadpriemernú informačnú hodnotu. Napríklad paralelne sprostredkováva teplotu chladiaceho média aj olejovej náplne motora, kompas vám zasa pomôže nájsť sever. Pevný stred volantu boduje originalitou. A nielen ňou. Poskytuje azyl početnejšej zostave spínačov (tlačidlových aj rolovacích), ktoré sa väčšinou viažu na diaľkové ovládanie audiosústavy, ale aj na palubný počítač. Ďalšie spínače okupujú stredový panel a dohromady ich je okolo 60. Až priveľa na rýchlu orientáciu. Na druhej strane, displej inak kvalitnej audiosústavy má príliš skromné rozmery. Veľká pochvala patrí predným sedadlám za športové tvarovanie, dobré bočné vedenie, mäkké čalúnenie a príjemný velúrový poťah. Škoda úzkeho priestoru medzi výplňami dverí a sedadlami. K regulačnej páke sklonu operadla sotva prepcháte ruku. Autori asi nerátali s „plebejskou“ nie elektrickou verziou ovládania.

Objemný a praktický kufor

Keď sa vám ujde miesto na delenej zadnej lavici, komfortu sa nevzdáte. Je síce nižšie ukotvená, ale stehná majú aj tak dobrú oporu. Nohy si totiž môžete natiahnuť. Ak pred vami sedí rovnako vysoký vodič (180 cm), potom vaše kolená delí od operadla dobrých osem-deväť centimetrov. So zhruba rovnakou rezervou môže kalkulovať aj nad hlavou a to je už o 5 cm viac ako v sedane. Jazdu spríjemňuje sklopná stredová lakťová opierka s výsuvnými držiakmi pohárov. Kapacita kufra v porovnaní so sedanom (439 l) je košatejšia. S 505 litrami základného využiteľného priestoru sa už môže rodina vybrať na hory aj s kompletnou výbavou. Tým skôr, že pozdĺžne strešné nosiče dobre poslúžia na upevnenie kontajneru s lyžami. V prospech kufra hovorí aj nízka nakladacia hrana, krycia roleta, s ktorou sa dá jednou rukou pohodlne manipulovať, a plnohodnotná rezerva ukrytá v dvojitom dne. No ak mienite využiť aj predĺženú ložnú plochu, nestačí sklopiť operadlá. Chce to úkon navyše – ako prvé dopredu vyklopiť sedáky.

Príjemná kombinácia

Dvojlitrový vznetový motor HDI so vstrekovaním Common rail má na turbodiesel relatívne hladký chod, k čomu zrejme prispieva aj bohatá aplikácia zvuk pohlcujúcich materiálov na rozhraní motora a interiéru, ako aj uloženie samotnej pohonnej jednotky. Boduje tiež pružnosťou. Pritom aj v prípade, že vodič túto jeho vlastnosť zneužíva a núti ho do extrémne nízkych otáčok, správa sa vypočítateľne. Nestáva sa, že by náhlym zhasnutím šoféra prekvapil. Jeho kombinácia so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou sa javí skôr upokojujúco ako dynamicky. Stovka za jedenásť sekúnd nepatrí k oslňujúcim parametrom. Preto treba rátať pri predbiehaní s predsa len väčšou rezervou alebo zvoliť výkonnejší – napríklad 160-koňový derivát. Silnejší je tento tandem v disciplíne ekonomika prevádzky. Len treba častejšie pustiť k slovu ťažší šiesty prevodový stupeň. Svedčí mu najmä diaľničné tempo, pri ktorom motor udržiava na priaznivých 2 300 otáčkach. Priemerná spotreba 5,9 l/100 km nameraná na testovacom okruhu dáva motoru aj prevodovke lichotivé vysvedčenie. No ostrejšie pribrzdenie až do zastavenia aj naďalej sprevádza citeľné „ponorenie“ predku. Pri parkovaní si Citroën „kľakne“ do základnej polohy, vyššie obrubníky a iné prekážky zdoláva s maximálnou svetlou výškou. Inak si udržiava stabilný odstup od vozovky bez ohľadu na mieru zaťaženia. Skrátka, príjemná izolácia v komforte. Jasný protipól športovému charakteru.

Zaizolovaný komfort

Hydropneumatické pruženie Hydractiv III+ testovaný derivát využíva, hoci prakticky ho môžete získať len k výkonnejšej verzii alebo s najvyššou úrovňou výbavy Exklusive. Pritom doslovne platí, čo sme o ňom napísali už v teste sedanu. Posádke poskytuje vláčny komfort, s akým sa v strednej triede len tak nestretnete. Spoľahlivo filtruje, ba doslova žehlí diery po vytrhanom asfalte, s nevídanou suverenitou pláva ponad výmole aj ostré hrany. Až sa začnete obávať, že stratíte k podvozku cit. Veď ak vám hrbolce nevysielajú údery do chrbtice ani ich nesprevádza uši drásajúca akustika, nebudete sa im ani vyhýbať. V športovom režime pruženie stuhne, hojdavé pohyby karosérie ustanú, aj nakláňanie v zákrutách je menej nápadné.

Záver

Citroën C5 Tourer je auto, ktoré na ceste pre jeho atraktívny vzhľad nemôžete prehliadnuť. K tejto silnej devíze môžete prirátať priestranný interiér, veľký a praktický kufor aj pracovisko vodiča, ktoré nielenže drží krok s fazónou exteriéru, ale aj plní vysoké kritériá kladené na ergonómiu a precíznosť spracovania. Najsilnejšou disciplínou tohto modelu je však komfort pruženia, ktorý mu konkurencia môže len závidieť. Samozrejme, že takáto charakteristika sa prejavuje tiež utlmením nepríjemných akustických prejavov v interiéri, ale aj na jazdných vlastnostiach podvozkových skupín. Sú projektované na dôstojnú, pokojnú jazdu, a nie športové šantenie.

Citroën C5 Tourer je ako stvorený do biznis flotily automobilov úspešnej firmy aj do rodinnej garáže lepšie situovanej rodiny.

Hodnotenie

+ atraktívny dizajn
+ kvalitné vypracovanie interiéru
+ veľkorysá priestorová ponuka
+ výborné predné sedadlá
+ komfortné pruženie
+ praktický kufor
– nakláňanie v zákrutách
– nekomunikatívne riadenie

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, BA, ASR, ESP, sedem airbagov, tempomat, palubný počítač, klasické pruženie, mechanická parkovacia brzda, dvojzónová klimatizácia, audiosystém s CD a MP3, dažďový senzor, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, volant v koži, textilné čalúnenie, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Bočné airbagy vzadu, superzamykanie, alarm, parkovací systém, vyhrievané predné sedadlá, strešné okno, natáčacie Bi-xenónové svetlomety, metalíza, navigácia, elektrochromatické vonkajšie zrkadlá, predĺžená záruka na 36 mesiacov...

Zdroj: 07

Foto – Citroën