Na jeseň v Paríži po prvýkrát predstavený Citroën C4 druhej generácie má karosériu päťdverového hatchbacka, motor aj pohon vpredu a v zálohe zostavu dvoch benzínových a troch naftových pohonných jednotiek. K nim štyri prevodovky a tri úrovne štandardnej výbavy. Skrátka je z čoho vyberať. My sme otestovali derivát so vznetovým štvorvalcom (68 kW/92 k), päťstupňovou manuálnou prevodovkou a najvyššou úrovňou výbavy, aby sme získali odpoveď na otázku, čím novinka na slovenskom trhu dokáže zákazníka osloviť. Prezradíme ju hneď na začiatku – komfortom.

Pekne urobené auto

Svojimi rozmermi prekonáva svojho predchodcu vo všetkých smeroch. Na dĺžku o 50 mm, šírkou o 20 a výškou o 30 mm. A verte, je to vidieť. Ani nemusíte obe vozidlá stavať vedľa seba. Robustnosť novej C4 ešte umocňuje strih karosérie. Tá na obdiv vystavuje vysoký predok, do ktorého sa zmestila nielen bohato dimenzovaná maska chladiča koncipovaná v štýle loga francúzskej značky, ale aj veľkokapacitný otvor náporového chladenia.

Odsadené bočnice so zvýraznenými blatníkmi a veko piatych dverí predvádzajú trénovanú muskulatúru. Smerom dozadu sa zvažujúca strecha zakončená šiltom profil dynamizuje a telesá osvetlenia vtláčajú celku, ktorý aj zásluhou bohatého chrómovania vyznieva tiež hodnotne, punc originality. Lichôtky typu „pekne urobené auto“ a podobné zaznievajú aj od okoloidúcich.

Zdroj: 01

Nevšedný komfort

Nadobudnutý dojem neustupuje ani po usadnutí za volant. Základný tón interiéru udáva antracitovo čierna v kontraste s detailmi v hliníkovom dizajne. Pozornosť si v prvom rade zasluhujú predné sedadlá. Koža v kombinácii s textilom – no nech sa páči. Ešte dôležitejšie je, že sú anatomicky formované, bohato a mäkko čalúnené, doprajú vám masáž, pritom na ich bočné vedenie sa môžete spoľahnúť. Ale... k ružici nastavenia sklonu operadla sotva prepcháte ruku. Muži obdarení masívnymi dlaňami budú asi musieť otvoriť dvere (podľa možností nie počas jazdy).

Potom pohľad padne na palubnú dosku. Skvele esteticky aj funkčne navrhnutá, orientovaná na vodiča a potiahnutá až hriešne mäkkým materiálom. Radosť z dotyku. V centre zorného poľa do modra svietia hlboko zapustené tubusy. V strede digitálny rýchlomer kombinovaný s analógovým dáva vodičovi na výber. Vľavo pod nahrubo ciachovanou stupnicou otáčkomera naskakujú výzvy na zaradenie optimálneho prevodu. Vpravo má miesto palubný počítač spolu s palivomerom. Ale pozor, budík teplomeru chladiacej kvapaliny chýba.

Volant svojou veľkosťou imituje kormidlo parníka. Jeho stred, husto vykladaný spínačmi, už nie je pevný. V Citroëne pochopili, že okrem originálnosti má len samé nevýhody. Široký stredový panel vyžaruje tiež estetický náboj, no treba popravde priznať, že nohe na akcelerátore trochu prekáža. Redukčný rámček, ktorý vrúbi menší displej namiesto obrazovky navigácie, zas prezrádza neumelú improvizáciu. Za pozornosť stojí ešte funkcia „night panel“. Pri nočnej jazde môžete vypnúť osvetlenie prístrojov. Osvit ostane len rýchlomeru. Potešia ešte malé zbytočnosti. Napríklad nastavenie farby podsvietenia prístrojového štítu, ozveny blikajúcich smeroviek alebo zvuku alarmu, ktorý upozorňuje na nezapnuté bezpečnostné pásy.

Vzadu budete sedieť vyššie, preto sa môžete spoľahnúť na dobrú oporu stehien. Ak vodič pred vami sedí predpisovo, môžete rátať s dostatočnou – asi 6-centimetrovou rezervou od kolien po predné operadlá a podobnou aj nad hlavou. Rovnako ako cestujúci vpredu oceníte pekne formované výplne dverí a hlavne objemné odkladacie priečinky v nich. Kufor má na hatchback nadpriemernú 380-litrovú kapacitu a po stranách praktické upínacie pásy a závesné háčiky. Pri manipulácii s ťažšími bremenami môže prekážať vyššia nakladacia hrana a po sklopení zadných operadiel schod na rozhraní kufra a interiéru.

Prioritná ekonomika

Motor HDI 90 posudzovaný podľa hodnoty maximálneho výkonu 68 kW (92 k) je tou najslabšou motorizáciou novej C4. A tak právom môžete očakávať, že sa bude úspešne brániť dynamickému štýlu jazdy. Napríklad akcelerácia na stovku mu trvá viac ako 13 sekúnd. Márna sláva, chce to dobrý odhad pri predbiehaní. V jeho prospech hovorí skôr solídne maximum krútiaceho momentu položené na nízku hladinu (1 750) otáčok. S charakterom motora ladí manuálna prevodovka s pomerne ťažkými prevodmi. Sú navrhnuté tak, aby maximálne využívali práve pružnosť motora.

Ak teda aplikujete bežnú schému radenia, neubránite sa pocitu, že motor je notoricky podtočený. Je to, samozrejme, zámer tvorcov držať ho čo najdlhšie v ekonomickom režime. A keď zvolený prevodový pomer v kulise podržíte, na displeji sa zjaví odporúčanie preradiť na vyšší stupeň. V čase vysokých cien pohonných hmôt sa mu ťažko odoláva.

Hoci prevodovka má len päť stupňov, práve so zaradenou päťkou počas jazdy stotridsiatkou otáčky klesajú až na úroveň 2 500 a pri deväťdesiatke na 1 800. Ideálny predpoklad na dobrý výsledok merania spotreby. A vskutku. Na našom testovacom okruhu palubný počítač vykázal priemerných 5,6/100 km. Pekný výsledok, aj keď za optimistickým údajom výrobcu pre kombinovaný cyklus povážlivo zaostáva.

S pokojom a dôstojne

Jazda s novou C4 v mnohom pripomína o triedu vyššie modely. Predovšetkým komfortom pruženia, ktorému sa nepriečia ani zimné pneumatiky s vyšším profilom formátu 205/55 R16. Jednoduchá vlečená zadná náprava, ktorú konštruktéri auta uprednostnili pred sofistikovanejšou viacprvkovou je lacnejšia a menej ukrajuje z batožinového priestoru. Pritom drží stopu lepšie, ako by predpojatý motorista možno očakával. Len rolety jej zjavne nesvedčia. Predné kolesá majú dobré trakčné vlastnosti aj koncepciou vrodená nedotáčavosť sa prejavuje len nenápadne. Dynamická jazda (v rámci možností motora) na technickej trati už nepatrí do zlatého fondu tohto modelu. Karoséria sa síce nadmerne nenakláňa, ale potreboval by citlivejšie riadenie s lepším ohlasom a možno aj trochu viac obratnosti.

Zato pokojné napredovanie aj na hranici diaľničného rýchlostného limitu mu vyslovene sadne. Posádku neobťažuje hluk motora ani aerodynamický šum. Podvozok je tiež ticho, pokým koleso nenabehne do hlbokého výmoľa.

Záver

Automobilka Citroën je známa tým, že jej produkcia vždy dokázala čímsi zaujať. Pri navrhovaní novej C4 postavila na piedestál komfort v neprémiovom segmente kompaktov nebývalý. Pod tento pojem zapadá kvalita použitých materiálov v interiéri, úroveň štandardnej výbavy, dobrá akustická izolácia aj mäkké pruženie. Pritom tento model svojím zjavom vyznieva presvedčivo hodnotne. Testovaný derivát navyše boduje nízkou spotrebou paliva. Na druhej strane náročnejšiemu motoristovi môže prekážať najmä nepresvedčivé riadenie a možno ešte radenie s dlhými dráhami. Ak sa s tým vyrovná, potom mu odporúčame zvoliť výkonnejší variant. Má predsa z čoho vyberať.

Hodnotenie

+ vkusne navrhnutá karoséria
+ estetické, ergonomické pracovisko vodiča
+ objemný batožinový priestor
+ vysoká úroveň štandardnej výbavy
+ úsporný motor
– menej výkonný motor
– málo citlivé riadenie

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, BA, EBD, ESP, šesť airbagov, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, programovateľný tempomat, audiosystém s CD a MP3, čalúnenie koža/textil, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, predný a zadný parkovací systém, elektricky nastaviteľná bedrová opora s masážnou funkciou, elektrická parkovačka, predné hmlovky s prídavným svetlom do zákrut, chrómované lišty, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Systém sledovania mŕtveho uhla, detektor podhustenia pneumatík, xenónové svetlomety, kožené čalúnenie, vyhrievané predné sedadlá, audiosystém, navigácia, panoramatická presklená strecha, svetlá AFL, hi-fi, sedemnásťpalcové alebo osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, metalíza, predĺžená záruka...

Zdroj: 07

Foto – Citroën