Stupňovanie exkluzívnej staronovej línie DS značky Citroën vyvrcholilo svetovou výstavnou premiérou špičkového modelu DS5 na autosalóne v Šanghaji 2011. Tento solitér svojimi základnými rozmermi zakotvil kdesi na rozhraní kompaktov a strednej triedy, svojským ho robí aj v danej veľkostnej (i cenovej) kategórii málo vídaná karoséria typu hatchback. Kopíruje síce najrozšírenejšiu koncepciu s motorom uloženým vpredu a pohonom predných kolies, ale aj v tomto ohľade nie celkom dôsledne. Jeho špičková verzia, ktorá zákazníka vyjde na 42 450 €, má totiž náturu hybridu a pohon štyroch kolies. A práve tú sme podrobili redakčnému testu.
Pastva pre oči
Stojí minimálne za pohľad a potom ešte minimálne za jedno obzretie. Vezmime si do hľadáčika trebárs profil. Súlad kontrastov. Vysoký predok, vysoký a pomerne krátky pontón karosérie v opozícii k nízkej a dlhej, dozadu splývajúcej streche. Do pozornosti sa tiež núka zalomený spodný rám okna v súzvuku s líniou bočného prelisu. Alebo efektná kombinácia ostro skloneného čelného okna, členitého bočného presklenia spolu so sklenenou strechou vzadu zakončenou (alebo predelenou?) efektným šiltom. Všimnite si to „plytvanie“ chrómom na pravých masívnych lištách aj na falošných výfukových ústiach. Konečne fotogenické devätnástky s čiernym diamantovaním v kontraste s perleťovým lakom karosérie. Či už sledujeme celok alebo ako pasce nastražené detaily – je to pastva pre oči.
Stupňovanie emócií
Pocit motoristického nadšenia sa stupňuje po sadnutí si za volant. Kombinácii architektúry kokpitu lietadla a drahej limuzíny športového strihu sa ťažko odoláva. Tón udáva robustný – vysoký stredový panel a palubná doska akoby ofúkaná v aerodynamickom tuneli. V dlaniach sa ocitne masívny na spodnom okraji zrazený veniec volantu, telo sa zabára do poddajného koženého čalúnenia komfortného kresla, v prítmí sa lesklú kovové pedále a výhľad dopredu rámujú bočné okienka ako v Airbuse. Paradoxne vo výhľade skôr prekážajú. Páčili sa nám príplatkové kožené sedadlá prešívané do tvaru náramku hodiniek. Sú pohodlné a pritom solídne vedú telo. Plný elektrický servis dovoľuje predĺžiť sedák a nastaviť tiež jeho sklon. Nechýba masážna funkcia. Originálne konfigurovaný prístrojový štít núka do pozornosti výkonomer namiesto otáčkomeru, v menu palubného počítača sa dá zvoliť schéma práce hybridného pohonu. Ale... Inak skvelej dvojzónovej klimatizácii chýba spínač synchronizácie nastavenia teplôt. A audiosystém dodávaný v bloku s navigáciou e“My Way“, farebnou obrazovkou a parkovacou kamerou je len štandardný. Hi-fi (Denon) s desiatimi reproduktormi a subwooferom sa práve do najdrahšej hybridnej verzie nedá ani len objednať. Škandalózne? Asi niet kam uskladniť subwoofer. Ovládanie okien na stredovom paneli má svoj estetický náboj, ale tam ich posádka hľadá, až keď vyčerpá iné možnosti. Umiestnenie spínačov roliet sklenenej strechy nad hlavou má aviatickú fazónu aj logiku. Priečinky vo dverách s kotviacimi miestami na PET fľaše vyhovujú a dvojdielny objemný klimatizovaný box pod stredovou opierkou absolútne. Len úzka schránka pred spolujazdcom sklamala.
Mínus za praktickosť
Trojmiestna lavica vzadu je sformovaná do dvoch komfortných kresiel s pohodlne sklonenými operadlami. Priemerne vysokí cestujúci sa pomestia. Zhruba šesťcentimetrová rezerva v oblasti kolien a o centimeter menšia nad hlavou sú v poriadku. Hoci na podobné priestorové pomery sme si zvykli skôr v kompaktoch, takže žiadna sláva. Už tušíme, že praktickosť v prípade DS5 ustupuje do úzadia. Špeciálne v hybridnej verzii. Svedčí o tom najmä batožinový priestor. Veko sa dá odblokovať len z miesta vodiča alebo kľúčom. Skromnú (325-litrovú) kapacitu odhadnete na prvý pohľad. Kufor je krátky a plytký. S rezervou sa pritom neráta. Skúšame ešte obetovať zadné sedadlá. Žiada si to najprv dopredu preklopiť sedáky a potom položiť operadlá. A opäť sklamanie. Dno kufra, pod ktorým sa skrývajú akumulátory, čnie ako schod nad úrovňou operadiel.
Mód na každú príležitosť
Hybridné pohonné ústrojenstvo DS5 tvorí dvojlitrový vznetový štvorvalec HDI (120 kW/163 k) zakomponovaný pod prednou kapotou a synchrónny elektromotor (27 kW/37 k) s podporou súpravy Ni-MH batérií. Kým spaľovací motor poháňa predné kolesá, krútiaci moment elektromotora sa prenáša na zadné. Za prekvapenia publika sa celkom nečujne rozbieha a v závislosti od stavu akumulátorov sa čoskoro (väčšinou pri 30 km/h) diskrétne pripája spaľovací motor. Navonok len akusticky – bez trhnutia. Rovnako nenápadne sa odmlčí počas zastávok na križovatkách, ale aj pri ustálených rýchlostiach. Vtedy schéma pohonu ubezpečuje, že v zábere sú výhradne zadné kolesá a počuť len šum klimatizácie. V automatickom režime technika dbá, aby batérie boli vždy v kondícii. A tak keď zvolíme otočným voličom na stredovom paneli natvrdo elektrický (bezemisný) režim, máme zopár čistých kilometrov k dobru. Výrobca tvrdí, že maximálne 4. To sa môže hodiť v špeciálnych zónach niektorých zahraničných metropol, ale aj na Slovensku – napríklad pri hľadaní miesta na parkovanie v podzemných garážach. Elektrický pohon zadných kolies sme preverili v kopci na štrkovitom podklade. Široké valce predných pneumatík beznádejne zahrabali. Stačilo však zvoliť mód 4WD a DS5 sa bez problémov rozbehla. Všetky štyri v zábere a plný potenciál oboch motorov (200 koní) poskytuje len mód Sport. Stovka pod 9 sekúnd je dobrý výsledok, ale bol by lepší, keby robotizovaná prevodovka nespôsobovala pri radení taký masívny výpadok výkonu. Aj brzdný účinok počas núteného voľnobehu sa pri tomto hybride prejavuje podstatne viac ako v prípade porovnateľných klasických pohonov. Nepochybne čiastočne na úkor ekonomiky prevádzky. Počas merania priemernej spotreby sme využívali automatický režim, len akceleračné vložky v jeho rámci prebiehali v móde Sport. Výsledok: 5,6 l/100 km je nad očakávanie dobrý. S porovnateľným Peugeotom 508 RXH sme zaznamenali o 0,5 l vyššiu spotrebu. Pritom normovanú v kombinovanom cykle majú oba modely zhodnú, hoci hmotnosť Peugeota je vyššia.
Podcenený podvozok
Ak čakáte plavnú komfortnú jazdu, akú ponúkajú modely Citroën C6 a C5, v hybridnej DS5 si na svoje neprídete. Aj preto, že testovaný exemplár si obul obrie pneumatiky formátu 235/40 ZR19, ktoré sa dodávajú za príplatok. Hodia sa na kvalitné cesty a na fotenie... na Slovensku tým pádom len na fotenie. Takto podvozok nie je ani športový ani komfortný. Ale komfortný mohol byť. To by však musel disponovať hydropneumatickým pružením presne ako C5 a C6. No nemá ho. Potom odporúčame ušetriť aspoň tých 550 € a ponechať štandardné osemnástky. Užijete si menej natriasania a aj trakčné vlastnosti sa zlepšia. Inak je DS5 robustné vozidlo, ktoré sa nekrúti, v zákrutách sa správa skoro neutrálne a nadmerne sa nenakláňa. Vysoká hmotnosť mu však ukrajuje z ovládateľnosti a riadenie so strmším prevodom vo zvýšenej miere prenáša chvenie od podvozka k volantu.
Záver
Ak by sa osobné autá členili na krásne a praktické, potom Citroën DS5 radíme jednoznačne medzi tie prvé. A ak dobre čítame zámer jeho tvorcov, presne taký aj mal byť. Na pohľad neodolateľný a keď si doň sadnete, ešte viac ho chcete mať (až na výnimky). Aj keď nie asi práve s hybridným pohonom. Pritom táto koncepcia kombinujúca turbodiesel s elektromotorom zaujíma čestné miesto vo výkladnej skrini koncernu PSA Peugeot Citroën. Ale cena za takmer hypotetickú úsporu pohonných hmôt a celkom hypotetickú bezemisnú prevádzku, za ktorú vás na Slovensku nik neocení, je predsa len privysoká. My dúfame, že čoskoro otestujeme derivát DS5 s klasickým pohonom. Zároveň ľutujeme, že práve takto veľkoryso koncipované auto nedostalo onakvejší podvozok. Hovorí sa, že kde nič nie je, ani čert neberie. Ale Citroën má predsa svoju pýchu – Hydractive 4. Že sa k použitej platforme nehodí? Tak ju nemali použiť. Napriek spomenutým výhradám to auto zanecháva dojem. Aspoň vidieť, čo možno vyprojektovať aj v čase zväzujúcej uniformity, keď sa vývojárom rozviažu ruky.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, REF AFU, ASR, ESP, osem airbagov, dvojzónová klimatizácia, audiosystém s CD a MP3 prehrávačom, programovateľný tempomat s obmedzovačom rýchlosti, sklenená strecha s elektrickými clonami, navigácia, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, parkovacia kamera, displej Head-Up, natáčacie bi-xenónové svetlomety, prídavné LED svetlomety, predné hmlovky s prídavným svetlom do zákrut, kožená obruba združeného prístroja, kožené čalúnenie, elektricky nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá, bezkľúčový prístup a štartovanie, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Systém upozorňujúci na neželané opustenie jazdného pruhu, alarm + superzamykanie, znížená svetlá výška, detektor podhustenia pneumatík, hliníkové pedále, kožený volant Club, metalíza, biela perleťová farba, devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie | |
+ | – |
skvelý dizajn | výpadky výkonu počas radenia |
kvalita a spracovanie materiálov v interiéri | malý kufor |
výkonný a úsporný hybridný pohon | tvrdý podvozok |
úroveň štandardnej výbavy | |
kvalita a spracovanie materiálov v interiéri |
Citroën DS5 Hybrid 4 Sport a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Citroën DS5 Hybrid 4 Sport | Peugeot 508 RXH | Opel Ampera | BMW 320d xDrive | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 997 | 1 997 | 1 398 | 1 995 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 120 (163) 3 850 | 120 (163)/3 750 | 63 (86)/4 800 | 135 (184)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 300/1 750 | 300/1 750 | 130/4 250 | 380/1 750 – 2 750 |
Výkon elektromotora (kW/k) | 27/37 | 27/37 | 111/151 | |
Krútiaci moment elektromotora | 200 | 200 | 370 | |
Prevodovka | 6-st. automatická | 6-st. automatická | priamy prevod | 8-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | predný | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8.6 | 9.8 | 7.4 | |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 211 | 213 | 160 | 228 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.1 | 4.1 | 1.2 | 4.7 |
Rázvor (mm) | 2 727 | 2 817 | 2 685 | 2 810 |
Objem batožinového priestoru (l) | 325 | 423 | 300 | 480 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 42 450 | 41 900 | 44 500 | 40 179 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcu |
Foto – Citroën