Štvordverové kupé so zvýšenou siluetou, motorom vpredu a predným pohonom je postavené na modifikovanej technickej základni modelu C4. Je v poradí druhým prírastkom línie DS, ktorá sa paralelne rozvíja popri mainstreamovej produkcii pod značkou Citroën. Má manifestovať potenciál výrobcu vyvíjať autá pre motoristov, ktorí konfekciu programovo obchádzajú, alebo sa im zunovala. Už na pohľad pozoruhodný model DS4 oficiálny importér uviedol na tunajší trh v polovici tohto roka a TRENDU na test zapožičal špičkový derivát. Fakticky. Z palety disponibilných pohonných jednotiek mu slúži ten najvýkonnejší motor – dvestokoňová benzínová tisícšesťstovka a z troch možných úrovní štandardnej výbavy disponuje tou najvyššou – Sport. Základná cena 24 490 €.
Skvelá práca
Kompaktné kupé DS4 z profilu svojimi proporciami tak trochu pripomína zmenšené luxusné SUV Infiniti FX. No fazóna Citroëna je prepracovanejšia. Línie do strán vytiahnutých blatníkov a dverové prelisy pri prezentácii svalnatosti umne využívajú hru svetla a tieňa. Ostro sklonené čelné okno spolu s líniou rámu bočného presklenia, strešným šiltom a krátkym zadným previsom objekt dynamizujú. Čelo s veľkým otvorom náporového chladenia premosteným nárazníkom a priezormi hlavných svetlometov vyznieva agresívne. Zadná partia s naznačeným difúzorom aj imitovaným vyústením výfukových potrubí tento dojem len potvrdzuje. Korunu umeleckému dojmu nasadzuje bohatá aplikácia chrómovaných líšt spolu s bombasticky rozmernými a vskutku atraktívne formovanými diskami kolies.
Ako v športovom SUV
Pracovisko vodiča vytvára dojem športovo ladeného SUV. Do tohto rámca zapadá jemne zvýšená poloha za volantom a dobrý výhľad s výnimkou priestorov, ktoré clonia predné stĺpiky karosérie. Úzky priezor zadného okna orientácii tiež neprospieva. Športovú architektúru zas vyžarujú sedadlá, vysoký stredový panel, tubusy prístrojového štítu, vysoké prahy a hliníkové pedále. Sedadlám svedčí čierno-biela kombinácia korešpondujúca s farebným stvárnením exteriéru. Oceňujeme ich solídne bočné vedenie, masážnu funkciu elektricky nastaviteľnej bedrovej opory aj atraktívne štepovanie štandardne dodávaného perforovaného koženého poťahu. Ku koži patrí elektrické vyhrievanie sedadiel, no v DS4 si ho treba priplatiť.
Za volantom s výškovou aj osovou reguláciou si asi každý nájde optimálnu polohu. Ale k charakteru auta a k citlivému riadeniu by veniec s menším priemerom svedčil viac. Zaobišli by sa aj bez kovovej ozdoby na jeho spodnej strane. Na slnku sa totiž poriadne rozpáli. Nielen intenzita, ale aj odtieň farebného multifunkčného displeja a podsvietenia prístrojového štítu sa dá nastavovať. Efekt by bol ešte väčší, keby plochy občas nezrkadlili. Kritika sa ušla ešte i ťažko identifikovateľným drobulinkým červeným kontrolkám na paneli dvojzónovej klimatizácie. Poloha stredovej lakťovej opierky sa zas nedá prispôsobovať. Inak celkovo dobrý dojem umocňuje zamatovo mäkký povrch palubnej dosky, veľké priečinky vo dverách aj praktické zásuvky pod prednými sedadlami.
Nespratné okno
Utajené zadné kľučky si mali dať v Alfe Romeo patentovať. Vyrojili sa ako huby po daždi a neodolal ani Citroën DS4. No nech sa páči – svedčia mu. Ale čo ten roh s orámovaným oknom, ktorý po otvorení dverí trčí do priestoru a prekáža pri nastupovaní. Chcelo by to lepší nápad. Na zadnej delenej lavici sa sedí vzpriamene, vyššie a s dobrou oporou stehien. Netreba ani chodidlá zasúvať pod predné sedadlá. Ale dajú sa. Miesta na kolená poskytuje DS4 dostatok aj so šesťcentimetrovou rezervou. To platí pre cestujúcich s konfekčnou postavou.
Nad hlavou je už miesta menej – také 4 centimetre nazvyš. Kufor so základnou kapacitou 385 litrov patrí k tým objemnejším, ak s ním porovnávame batožinové priestory hatchbackov nižšej strednej triedy. Má však pomerne malý nakladací otvor s vysokou spodnou hranou. Dlhšie predmety pojme štandardne dodávaný lyžiarsky tunel, ale ak treba, dajú sa sklopiť aj zadné operadlá. Najprv však treba zasunúť opierky hlavy. Výsledok však nie je ideálny. Rozhranie kufra a interiéru totiž problematizuje veľký schod.
Plný bodový zisk
Pomaly legendárna prepĺňaná tisícšesťstovka – spoločné dielo BMW a PSA Peugeot Citroën je v tomto prípade vyladená na vysoký maximálny výkon 147 kW (200 k). Taký sa v danej kubatúre vyskytuje len sviatočne. V kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou sľubuje vskutku športové zvezenie. Očakávania nesklamala, ba v niektorých aspektoch ich realita prekonala. Štvorvalec má pekný zvuk najmä pri zaťažení v nižších otáčkach. So zaradenou šestkou sa dokáže rozbehnúť z hranice 1 200 otáčok, keď tachometer ukazuje sotva 60 km/h. Pod plným plynom ostro a plynulo akceleruje: I. – 65 km/h, II. – 110, III. – 150 km/h.
Radenie na hranici 6 500 otáčok sprevádza blikanie červeného poľa otáčkomeru. Skvelá pomôcka rozoznateľná aj periférnym videním. Stovka pod 9 sekúnd v našich zemepisných šírkach znamená vysoko nadpriemerne rezkú akceleráciu... aj keď kolená nepodlomí. Chcelo by to kratšie prevody. Na druhej strane takto koncipovaná – rovnomerne odstupňovaná prevodovka vytvára predpoklady na využitie pružnosti motora a ekonomickú jazdu. Pri deväťdesiatke motor dosahuje na šestke len 2 000 otáčok pri 130 km/h zhruba 3 000. Očakávaný skvelý výsledok (vzhľadom na výkonový potenciál motora) sa dostavil pri meraní spotreby. Podľa palubného počítača 7,1 l /100 km v priemere. Určite k nemu prispela aj dobrá aerodynamika a relatívne nízka hmotnosť auta (1,3 t).
Obutie na výstavu
Vpredu vzpery McPherson, vzadu vlečené ramená s torznou priečkou – klasický podvozok. K tomu príplatkové obutie formátu 225/40 R19, aké zvyknú mávať v tejto veľkostnej kategórii len štúdie v expozíciách autosalónov. Navyše rozprávkovo krásne a rovnako háklivé disky kolies. A tak sa dozviete len toľko, že Citroën DS4 jazdí na nekvalitnej vozovke krokom. Inak by sme riskovali poistnú udalosť. Ale na homogénnom asfaltovom koberci sme si s ním prišli na svoje. S málo nedotáčavou charakteristikou sa v zákrutách správa absolútne vypočítavo, zásluhou tuhšie naladeného podvozka sa karoséria len mierne nakláňa a nízke pneumatiky skvele lepia. Ich bočnice sa nedeformujú, ani na hranici fyzikálnych zákonov nepískajú. Vo výjazdoch poctivo prenášajú robustný krútiaci moment a posielajú Citroën presne tam, kam ho nasmerovalo riadenie. K dobrému pocitu prispieva aj riadenie. Má športovo ostrejší prevod, no o to viac by potrebovalo progresívnejší účinok posilňovača. Vo vyšších rýchlostiach kladie dlaniam malý odpor. Nakoniec potešíme aj tých, čo si potrpia na obratnosť a schopnosť zaparkovať na malom priestore. S týmto Citroënom to dokážete.
Záver
Citroën sa rozhodol, že začne mútiť vody doposiaľ vyhradené prémiovým modelom. Nedal sa pritom cestou novej značky, ako napríklad Toyota, ktorá si na hruď pripla Lexus. Zvolil špecifickú stratégiu – vtelenú do paralelnej línie DS. Pod touto navštívenkou vystupujú odvodené atraktívnejšie a drahšie modely, aj keď predávané pod jednou strechou s konfekciou. Či je to optimálna taktika, to sa bude dať retrospektívne zhodnotiť, až keď sa línia DS viac rozkošatí. Teraz môžeme len konštatovať, že Citroën DS4 THP 200 Sport zaujal nás aj okoloidúcich. Tých nadchol svojou vizážou, TREND si získal charizmou aj charakterom. Nie je to C4 s novou fasádou, je to pôvodná technika vyladená na vyššiu úroveň. Tej sekunduje (takmer) originálny zovňajšok. Faktom ostáva, že pri utváraní si názoru pohonná jednotka zohráva rozhodujúcu rolu. Preto toto hodnotenie platí v plnom rozsahu len pre konkrétnu testovanú verziu s najvýkonnejším motorom a výbavou Sport.
Hodnotenie
+ vzhľad exteriéru,
+ kvalita a spracovanie materiálov v interiéri
+ ergonómia pracoviska vodiča
+ motor
– menej prístupný kufor
– neprimerané obutie
– nezmyselný výčnelok na zadných dverách
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BA, EBD, ESP, šesť airbagov, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, automatická klimatizácia, audiosystém s CD prehrávačom kompatibilný s MP3, elektricky ovládané predné okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, systém sledovania mŕtveho uhla, dažďový senzor, elektrochromatické vnútorné zrkadlo, zadný parkovací senzor, elektricky nastaviteľná bedrová opierka s masážnou funkciou, kožené čalúnenie, predné hmlovky so svetlom do zákrut, prenosná lampa Nomade, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Xenónové svetlomety, hi-fi audiosystém, navigácia, Bluetooth, detektor podhustenia pneumatík, devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, vyhrievané predné sedadlá, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, parkovací senzor vpredu, metalíza, predĺžená záruka...
Citroën DS4 THP 200 Sport a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Citroën DS4 THP 200 Sport | Alfa Romeo Giulietta 1,8 TBI Qvadrifoglio Verde | Audi A3 1,8 T FSI Ambition | BMW 120i | |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 742 | 1 798 | 1 995 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 147 (200)/5 800 | 173 (235)/5 500 | 118 (160)/4 500 – 6 200 | 125 (170)/6 700 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 275/1 700 | 300 – 340/1 900 | 250/1 500 – 4 500 | 210/4 250 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | zadný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,5 | 6,8 | 7,8 | 7,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 235 | 242 | 222 | 224 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,4 | 7,6 | 6,6 | 6,6 |
Rázvor (mm) | 2 607 | 2 634 | 2 578 | 2 660 |
Objem batožinového priestoru (l) | 385 | 350 | 370 | 350 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 |
Elektronický stabilizačný program | ABS, BA, EBD, ESP | ABS, VDC | ABS, EBV, EDS, ESP | ABS, BA, ASC+T, DSC |
Airbag vodiča a spolujazdca | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Bočné airbagy vpredu | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Bočné airbagy vzadu (€) | nemontujú sa | nemontujú sa | 876 (vrátane hlavových) | štandardne |
Hlavové airbagy (€) | štandardne | štandardne | 494 | štandardne |
Manuálna klimatizácia | nemontuje sa | nemontuje sa | nemontuje sa | štandardne |
Automatická klimatizácia (€) | štandardne | štandardne | štandardne | 565 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 24 490 | 26 690 | 27 720 | 27 532 |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Foto – Citroën