Autori nazvali svoje dielo štvordverovým kupé so zvýšenou siluetou. V poradí druhý člen línie DS tentoraz postavený na technickej základni Citroëna C4 aktuálnej generácie, získal punc prémiovosti. A s ním aj úlohu osloviť náročnejšieho motoristu. Zároveň slúži ako výkladná skriňa výrobcu – manifestácia jeho schopností. Na slovenskom trhu sa predáva od polovice minulého roka. Po tom, ako sme podrobili testu špičkový derivát Sport, teraz dostala príležitosť predviesť sa jedna z ekonomickejších verzií. Poháňa ju vznetový štvorvalec 1,6 HDI s maximálnym výkonom 82 kW (112 k) spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. K tomu stredná úroveň štandardnej výbavy Style a základná cena 22 690 €.
Má štýl
Je celkom jedno či sa stotožníme s definíciou výrobcu, alebo objektu nášho záujmu dáme plebejskejší prívlastok päťdverového hatchbacku. To auto má štýl. Z mainstreamovej C4 si zachoval len svetlomety a pôvodný tvar prednej kapoty, a aj tie si sotvakto všimne. Vysoké čelo s maskou chladiča vytvarovanou v súlade s fazónou značky Citroën a premosteným otvorom náporového chladenia vyznieva ofenzívne. Profil s ostro skloneným čelným oknom, splývajúcou strechou zakončenou šiltom a krátkym zadným previsom zas dynamicky. Imponuje muskulatúra blatníkov, dizajn diskov rozmerných kolies a celku svedčí aj nestriedma aplikácia chrómu. Škoda tých falošných výfukových otvorov. Trochu devalvujú sexi krivky zadnej partie.
Športovo fajnový kokpit
Pri nastupovaní prvý pohľad patrí anatomicky tvarovaným predným sedadlám. V tomto prípade kompletne zaodetým v efektne štepovanej – na styku s telom perforovanej koži. Neomylne vedú telo v zákrutách, sú vyhrievané, čiastočne elektricky ovládané. Masážnu funkciu obsahujú štandardne. Len manipuláciu s elektrospínačmi umiestnenými na boku treba kontrolovať zrakom. K vyššiemu posedu patrí aj dobrý výhľad. Ale za predsunutými prednými stĺpikmi karosérie sa skrývajú veľké mŕtve uhly, ani o situácii za autom úzky priezor okna veľa neprezradí. Nuž parkovacie senzory sa hodia. Základný tón architektúry kokpitu udáva vysoký stredový panel s krátkou radiacou pákou spolu s hlboko zapustenými ciferníkmi prístrojového štítu. Originálnym ho robí hlavne možnosť voľby intenzity a odtieňa farebného osvitu. Multifunkčný volant, ktorý je okrem loga identický s tým v C4, by sa v športovo ladenom kokpite lepšie vynímal s vencom menšieho priemeru. Oželeli by sme aj inak efektnú kovovú ozdobu na jeho spodnom okraji. Na slnku sa nechytateľne rozpáli. Kritiku si ešte zaslúžia ťažko identifikovateľné drobné červené kontrolky na panele dvojzónovej klimatizácie. Naopak absolutórium patrí hi-fi audiosystému Denon so subwooferom v kufri. Príjemný na dotyk je zamatovo mäkký povrch palubnej dosky, praktické sú priečinky vo dverách aj zásuvky pod oboma prednými sedadlami.
Zablokované okná
Utajené kľučky zadných dverí sa postarali, že označenie kupé vyznieva v prípade DS4 celkom autenticky. Nastupovanie na zadné sedadlá komplikuje užší dverový otvor, nízka strecha a pozoruhodný roh dverí s orámovaným oknom, ktorý čnie do priestoru.
Na zadnej delenej lavici sa sedí vzpriamene, vyššie a s dobrou oporou stehien. Netreba ani chodidlá zasúvať pod predné sedadlá. Ale dajú sa. Miesta na kolená je dostatok. Šesťcentimetrová rezerva po operadlá platí pre pasažiera s priemernou výškou (asi 180 cm). Nad hlavou je už priestoru menej.
Pred kúpou tohto auta ešte odporúčame zakalkulovať informáciu, že okná vzadu (a to sa podržte) sa otvárať nedajú. Štandardne dodávaná automatická klimatizácia napriek ubezpečeniu výrobcu tento hendikep nedokáže celkom kompenzovať.
Kufor svojou základnou kapacitou 385 litrov v konkurencii kompaktných hatchbackov patrí k tým objemnejším. Poteší aj dojazdovka na jeho dne. Na prevoz dlhších predmetov poslúži lyžiarsky tunel alebo aj sklopené zadné operadlá. Na druhej strane za veľký schod na rozhraní batožinového priestoru a interiéru autorov nechválime. Obeť na oltár dizajnu v podobe vysokej nakladacej hrany sa dá pochopiť skôr.
Striedmy apetít
Motor – 1,6-litrový vznetový štvorvalec (82 kW/112 k) zohráva vo výkonovom spektre motorov DS4 rolu základu. Ako to už v takýchto prípadoch býva, očakávania neboli vysoké, o to ťažšie bolo lúčenie na konci testu. Ale ako inak, keď hneď po usadnutí za volant palubný počítač na privítanie sprostredkoval informáciu o dojazde – viac ako 1 000 km. Ale po poriadku. Kompaktný turbodiesel si vodiča získa relatívne pokojným a tichým prejavom už počas voľnobehu. Nevtieravou zvukovou kulisou sa prezentuje aj v priebehu celého testu. S výnimkou skúšky akcelerácie. Vtedy musí dokazovať, že sa nechá vydráždiť až na 4 500 otáčok, hoci maximálny výkon vrcholí na úrovni 3 600. Stovka za hrubých jedenásť sekúnd je k bežnej tisícšesťstovke primeraný čas. Najlepšie ťahá v hraniciach od 2 000 do 3 500 otáčok najmenej potrebuje hasiť smäd po nafte, keď otáčky neprekračujú úroveň 2 000. Vtedy osvedčuje svoju pružnosť. Motor a šesťstupňová manuálna prevodovka sú dobre zohratou dvojicou. Najlepšie im ide disciplína priemerná spotreba. Palubný počítač ohodnotil absolvovanie testovacieho okruhu výsledkom 5,2 l/100 km. Pritom je pozoruhodné, že s menej výkonným Citroënom C4 HDi 90 (68 kW/92) sme za podobných podmienok zaznamenali priemernú spotrebu o 0,4 l vyššiu.
Optimalizované obutie
Klasický podvozok v konfigurácii – vzpery McPherson vpredu a vzadu vlečené ramená s torznou tyčou kompletizujú príplatkové kolesá formátu 224/45 R18. Keď sme zhruba pred polrokom testovali verziu Sport obutú do devätnástok, zdali sa nám nadrozmerné. Tieto môžeme odporúčať. V prvom rade majú menej zraniteľné a pritom stále atraktívne disky. Na nekvalitnej vozovke zaručujú spolu s pružením posádke potrebný komfort, pritom aj počas jazdy na technickej trati s kvalitným povrchom sa osvedčili. S rezervou prekonávajú potenciál motora. Takto vybavená DS4 sa v zákrutách správa celkom predvídateľne, karoséria v oblúkoch nemá tendenciu k nadmernému nakláňaniu, pneumatiky sa nedeformujú – nepískajú. Riadenie len potvrdzuje predchádzajúce dobré skúsenosti. Svedčí mu strmší prevod a s ťažším motorom aj účinok posilňovača riadenia vyznieva optimálne pri pohodovej jazde, ako aj s vyšším nasadením. K dobrému pocitu za volantom Citroëna DS4 prispieva aj jeho obratnosť.
Záver
Toto auto je stvorené pre motoristov, ktorí od neho čakajú viac ako mobilitu. Atakuje zmysly nápaditým dizajnom exteriéru, kokpit vodiča pohltí svojou intimitou a športovou atmosférou. Výbava obsahuje položky prémiového charakteru, v rovnakom duchu je ladená kvalita použitých materiálov. Jazdné vlastnosti si udržujú vysoký štandard nech už na mieste pohonnej jednotky pôsobí základný alebo ten najvýkonnejší z ponuky motorov. Skrátka Citroën DS4 má na to, zaujať náročnejšieho motoristu. Má aj určitý hendikep. Oslovený motorista si možno ťažko zvyká na predstavu, že by mal za Citroën nižšej strednej triedy vysoliť viac ako 20-tisíc eur. Najmä keď technicky takmer identický – zato menej urodzený Citroën C4 by ho vyšiel o tretinu lacnejšie. Ale o tom to predsa je. V cene DS4 motorista platí navyše za dobrý pocit. Buď ho má, alebo nemá, buď na to má, alebo nemá, buď mu stojí za to, alebo nie. V každom prípade vďaka značkám, ktoré motoristu stavajú pred takéto dilemy.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BAS, EBD, ESP, šesť airbagov, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, automatická klimatizácia, audiosystém s CD a MP3 prehrávačom, čalúnenie koža/textil, zadné parkovacie senzory, dažďový senzor, volant v koži, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, elektricky nastaviteľná bedrová opierka predných sedadiel s masážnou funkciou, elektricky ovládané predné okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, predné hmlovky s prídavným svetlom do zákrut, svetelný podpis LED vpredu aj vzadu, lyžiarsky tunel, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Systém na sledovanie mŕtveho uhla, detektor podhustenia pneumatík, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, vyhrievané predné sedadlá, predné parkovacie senzory, hi-fi systém Denon, navigácia, Bluetooth, metalíza, kožené čalúnenie, kožené čalúnenie v dvojfarebnej kombinácii, xenónové svetlomety, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie | |
+ | – |
Vzhľad exteriéru | Menej prístupný kufor |
Kvalita a spracovanie materiálov v interiéri | Nezmyselný výčnelok na zadných dverách |
Ergonómia pracoviska vodiča | Okná zadných dverí sa nedajú otvárať |
Úsporný motor | |
Úroveň výbavy |
Citroën DS4 HDi 110 Style a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Citroën DS4 HDi 110 Style | Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTD Distinctive | Mini Cooper D Countryman | Nissan Juke 1,5 dCi Shirom | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 560 | 1 598 | 1 995 | 1 461 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 82 (112)/3 600 | 77 (105)/4 000 | 82 (112)/4 000 | 81 (110)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 270/1 750 | 280 – 320/1 750 | 270/1 750 | 240/1 750 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,30 | 11,30 | 10,90 | 11.3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 190 | 185 | 180 | 175 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.7 | 4.4 | 4,40 | 5,10 |
Rázvor (mm) | 2 612 | 2 634 | 2 595 | 2 530 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 |
Počet miest na sedenie | 5 | 5 | 5 | 4 |
Objem batožinového priestoru (l) | 385 | 350 | 350 | 250 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 22 690 | 20 650 | 24 600 | 22 560 |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla | ||||
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Foto – Citroën