Trojdverový hatchback postavený na technickej báze Citroënu C3 druhej generácie má motoristov osloviť nekonfekčným zjavom aj jazdnými vlastnosťami pripomínajúcimi úspechy, ktoré značka Citroën zaznamenáva vo svetovom šampionáte rely. Silné predsavzatie. Či nebude pre Citroën DS3 predsa len priveľkým, sme zisťovali testom najvýkonnejšej aj najvybavenejšej verzie.
Sálajúca moderna
Návrat do histórie – to je dnes zaručený recept pri formovaní „imidžoviek“. Netreba si pritom všímať občasné poznámky neprajníkov o chýbajúcej inšpirácii. Tvorcovia tohto Citroëna sa však vybrali inou cestou. A ak na ich diele predsa len niečo zaváňa históriou, potom hojnosť chrómu a veľká maska chladiča, kopírujúca kontúry znaku Citroën. Inak fazóna DS3 sála modernou a v konkrétnom prípade aj nápadne kontrastnou žlto-čiernou farebnosťou. Tá dáva obzvlášť vyniknúť originálnemu strednému stĺpiku karosérie. Žiadaný dravý výzor zas celku implantuje požívačný otvor náporového chladenia spolu so žiabrami vykladanými LED-kami. Profil dynamizuje veľký šilt nad zadným oknom aj akčné obutie. Navyše si exteriér (aj interiér) môžete za príplatok dotvoriť personalizujúcimi motívmi.
Rozihrané športovisko
Ak exteriéru dominuje žltá a čierna strecha ťahá za kratší koniec, v kokpite si rovnaké farby pozície vymenili. Na čiernom pozadí vyniká žlté čelo palubnej dosky. Detaily zas kontrujú kovovým odleskom. Pritom nielen farebnosť, ale aj tvar palubnej dosky a prístrojového štítu spolu vytvárajú rozihranú atmosféru. Športovým nábojom ju okorenila predovšetkým dvojica predných sedadiel zaodetých v prešívanej koži. Ich základná poloha a vysoké bočnice zaručujú nízky posed a solídnu stabilitu tela v zákrutách. Pritom sú aj celkom pohodlné. Charakterom s nimi ladí malý trojramenný volant s hrubým – na spodnom okraji zrazeným vencom. Dá sa síce nastavovať v oboch rovinách, no k optimu mu chýba kolmejšia poloha k smeru jazdy. Kov vyznieva efektne na hlavici radiacej páky. Tá však v zime chladí a v lete bude asi občas žeravá. Samo radenie nemá chybu – presné a jednoznačné, aké sme v aute tejto značky ešte nezakúsili. Kovové pedály vykladané protišmykovými štupľami sa v autách tejto kategórie nosia. Ani v DS3 nechýbajú. Navyše brzda a akcelerátor sú takmer v rovine – teda ovládateľné chodidlom aj súčasne. A ešte dve pochvaly – za dobrý výhľad smerom dozadu a slušné ozvučenie hi-fi audiosystémom.
Zdroj: 01
Kufor hanbu neurobí
Nasledujú bežné peripetie, aké ste už s dvoj- či trojdverovým autom určite zažili pri nastupovaní k zadným sedadlám. V DS3 dojem zlepšuje fungujúci systém Easy Entry. Sedíte na lavici rovnej ako doska, s nohami opretými o operadlá, vlasy pohládza čalúnenie strechy. Ak patríte k fyzicky obdarenejším ako priemerným jedincom, pokúste sa radšej dohodnúť miesto vpredu. Zato batožinový priestor s kapacitou 285 litrov v triede malých áut hanbu neurobí. Navyše na svojom dne si vozí dojazdovú rezervu. Dlhší predmet sa doň zmestí po sklopení deleného operadla. S rovnou plochou na rozhraní kufra a interiéru však nerátajte.
Dynamicky aj úsporne
Benzínová tisícšesťstovka prepĺňaná turbodúchadlom Twin-Scroll sa napriek svojim povzbudivým výkonovým parametrom (115 kW/156 k) na počutie správa celkom diskrétne či už pri voľnobehu, alebo aj počas akcelerácie. Len v pozadí sa tichým kvílením pripomína turbo. Veru DS3 Sport by sa hodilo aspoň trochu dramatickejšie echo na strane výfuku. Inak je to vydarený motor zrodený zo spolupráce s BMW. Dôsledne ide za plynom a s otáčkami rovnomerne zvyšuje ťah až po maximálnych 6 500. Z Citroëna robí malé žihadlo schopné nekompromisných odpichov z miesta a suverénnych predbiehacích manévrov. Stovka hlboko pod osem sekúnd je veľmi dobrý rezultát. Má na ňom svoj podiel aj relatívne nízka pohotovostná hmotnosť. Šesťstupňovú prevodovku sme už pochválili za presné radenie. Na športové auto však má trochu dlhé prevody: I. – 60, II. – 110, III. – 160 km/h...Tie však zas dovoľujú vyniknúť pružnosti motora a prispievajú tiež k zaujímavej ekonomike prevádzky. Ani dlhšia jazda po diaľnici na hranici rýchlostného limitu (2 700 otáčok) príliš nekazí priemer. A ten je vskutku pozoruhodný – 6,8 l/100 km – zaznamenal ho palubný počítač na konci testovacieho okruhu.
Radostné zvezenie
Podvozok má len natoľko tvrdšiu charakteristiku tlmičov, aby sa karoséria pri dynamickom manévrovaní nepohojdávala a nenakláňala. Pneumatiky formátu 205/45R17 športový prejav podvozka umocňujú. DS3 je doma na technickej trati, kde ťaží zo svojej ovládateľnosti. V zákrutách po náhlom ubratí plynu zadok trochu ustreľuje, a tak sa dá riadiť len akcelerátorom. Koncepciou vrodená nedotáčavosť sa prejavuje minimálne a keď to vo výjazde z oblúka osolíte, predný pohon auto za sebou pekne vytiahne. No ak to s akceleráciou preženiete, klasickému pretáčavému šmyku a odchodu zo zákruty po dotyčnici sa nevyhnete. Športovejšie založený vodič by asi prijal tvrdší brzdový pedál a väčší počiatočný nábeh brzdného účinku. Riadenie by zas mohlo dlaniam klásť väčší odpor. Ľahšie by sa rozpoznával charakter podkladu pod prednými kolesami. No k jeho citlivosti zásadnejšie pripomienky nemáme.
Záver
Citroën vytvoril štýlové autíčko, aby zaujal aj motoristu, ktorý sa s bežnou konfekciou neuspokojí. Podarilo sa. DS3 neťaží len z nápadného zjavu. Športovejšie založený vodič sa do jeho kokpitu teší a dobre sa tam cíti. A keď pod prednou kapotou čaká motor 1,6 THP (115 kW/156 k), má v rukách dostatočný potenciál, ktorý v kombinácii s obratným a ovládateľným podvozkom prináša radosť z jazdy. Vlastnosťami, ale aj cenou sa dostáva do konfrontácie s takými modelmi, ako sú Alfa Mitu alebo Mini Cooper. Dobrá spoločnosť. Ťaží nielen z kvality, ale aj zo športového imidžu svojich značiek, so základmi postavenými ešte v motoristickom stredoveku. Značka Citroën je vo svetovom šampionáte rely na výslní práve teraz. Ide len o to, aby zákazník si aspoň čiastočne stotožnil DS3 a jeho zázemie so špeciálom, s ktorým Sebastian Loeb jazdí od víťazstva k víťazstvu.
Záver
+ zjav
+ predné sedadlá
+ pestrosť výbavy
+ jazdné vlastnosti
+ radenie prevodových stupňov
+ výhľad dozadu
– tvrdší podvozok
– šikmo sklonený volant
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BAS, ESP, šesť airbagov, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, hi-fi audiosystém, sedadlá s výplňou šport, čalúnenie látka/Alcantara, pedály s hliníkovou úpravou, volant v koži, chrómový balík, športový spojler, predné hmlovky, LED denné osvetlenie, dvojitá pochrómovaná koncovka výfuku, dymové zadné presklenie, elektricky ovládané okná a vonkajšie zrkadlá, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Športové sedadlá s perforovaným koženým čalúnením, vyhrievané predné sedadlá, personalizácia exteriéru a interiéru, hlavica radiacej páky a rukoväť parkovačky v koži, pás palubnej dosky v špeciálnom odtieni, dažďový senzor, elektricky sklopné a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, parkovacie senzory vzadu, navigácia...
Zdroj: 07
Foto – Citroën