Veľké luxusné Audi s pohonom štyroch kolies vyrábané v Bratislave figuruje na trhu od roku 2005. Neuveriteľné, ale aj taký impozantný zjav ako Q7 časom zovšednie. Preto jeho tvorcovia usúdili, že nastal ten pravý okamih na podporu trhových preferencií modernizáciou. A tak diskrétne osviežili jeho vzhľad, umocnili úroveň výbavy, zefektívnili prácu pohonných jednotiek a v polovičke tohto roka ho vrátili do boja o miesto na výslní medzi veľkými SUV. TREND podrobil testu exemplár vybavený trojlitrovým vznetovým šesťvalcom.
O muzike
Vyzývavému čelu – čo je vari najsilnejšia zbraň exteriéru Audi Q7 – modernizácia priniesla za hrsť nových podnetov. Napríklad kontrastné pochrómované zvislé rebrovanie masky chladiča na lesklom čiernom podklade či telesá svetlometov so xenónovou technikou a s originálne tvarovanou lištou LED denného osvetlenia. Im o poschodie nižšie sekundujú opäť diódy emitujúce oranžový odtieň, ako sa na smerovky patrí. Obraz kompletizuje prepracovaný ochranný štít čiastočne zakomponovaný do nárazníka. Podobný motív má svoje repete pod zadným nárazníkom, len tam zo štítu trčia výfukové hrdlá. Kryty zadných svetiel sú opäť podsvietené LED-kami sformovanými do identifikujúceho obrazu. Na profile ešte zaknihujeme preformované prahy a inventúra dospela k záveru. Klasik by výsledný efekt komentoval paralelou za málo peňazí veľa muziky, s čím nemožno nesúhlasiť.
Priestor a priestor
Prvý pohľad na pracovisko vodiča odhaľuje nové materiály a o trochu viac chrómu. Béžové kožené čalúnenie sedadiel prešívané nápaditým stehom (dodáva sa za príplatok) vhodne kontrastuje s čiernou palubnou doskou aj s obkladmi z prírodného orecha. Sledujete budíky v prístrojovom štíte ohraničené lesklými rámčekmi a pôvodnými stupnicami. Aj tou od rýchlomera, ktorej notoricky vyčítame nepravidelné delenie. Vysoký posed je pre toto Audi typický. Obe predné sedadlá s plným elektrickým servisom sú pohodlné, ich predĺžiteľné sedáky podopierajú stehná takmer v celom profile, no široké operadlá poskytujú len priemernú bočnú oporu. Hrubý kožou obšitý a zľahka formovaný volant padne dobre do ruky.
Možno si všimnete mierne zmenený dizajn ovládacích prvkov systému MMI na stredovej konzole. Určitou nevýhodou je konjunktúra spínačov okolo otočnej ružice až príliš vzdialených zornému poľu vodiča. To však nie je nič nové. Tradične intuitívne zostavené menu ostáva tiež pôvodné. Testovaný model využíva príplatkové pneumatické pruženie a to je príležitosť nastaviť si reakciu podvozka podľa vlastného gusta.
Silným tromfom Q-sedmičky ostáva úžasný priestorový komfort, najmä pre cestujúcich vzadu. Ohraničuje ho obrovský rázvor a vysoká strecha. Zadná pozdĺžne posuvná lavica, to sú dve kreslá a vyvýšené menej stabilné miesto medzi nimi. Devízou kufra popri obrovskej kapacite v tejto päťmiestnej verzii je aj originálny kotviaci systém pozostávajúci z pozdĺžnych koľajníc, teleskopických zábran a pásov. Slúži na znehybnenie obsahu. Zadné operadlá sa ľahko sklápajú a vytvárajú s dnom kufra rovnú plochu. Dvíhajú sa už oveľa ťažšie.
Senzačný akčný rádius
Trojlitrový vidlicový šesťvalec so štvorventilovou technikou a s piezoelektrickými vstrekovačmi nespraví hanbu svojím tvorcom asi v žiadnom aute. Pod kapotou 2,5-tonového mastodonta typu Q7 to má z flotily Audi najťažšie. Ani rola základnej pohonnej jednotky sa mu dosiaľ nepritrafila. No účinkuje v nej dôstojne, keď dáva tomto SUV solídnu dynamiku. Schopnosť akcelerovať na stovku v čase do deviatich sekúnd to len potvrdzuje. Ešte vzácnejšia je pružnosť, citeľná takmer od voľnobežných otáčok. Aj spolupráca so šesťstupňovým Tiptronicom funguje na solídnej úrovni. Radosť sledovať, ako prevodovka pri nútenom voľnobehu v športovom režime ochotne podraďuje, aby udržala otáčky v pohotovostnom režime. A keď o nič nejde, takto vybavené Q7 plachtí po diaľnici so zaradenou šestkou a strelkou otáčkomera pod hranicou 2 500. Asi nie náhodou sa táto kombinácia auta, motora a prevodovky postarala o zaujímavý úkaz. Na našom testovacom okruhu dosiahla priemernú spotrebu 9,7 l/100 km, teda nižšiu ako udáva výrobca. Či to spôsobil reklamný režim palubného počítača, to sme už nestihli overiť. Skúsme uveriť, že nie. Potom so stolitrovou nádržou v zálohe má toto Audi pozoruhodný akčný rádius. A to sa dá zadovážiť aj verzia s ešte úspornejším šesťvalcom – 3,0 TDI clean diesel.
Ovládateľnosť kontra obratnosť
Príplatkové adaptívne pneumatické pruženie ponúka päť jazdných režimov – lift, offroad, comfort, automatic a dynamic. Ten prvý slúži len na prechodné dosiahnutie maximálnej svetlej výšky, nie na trvalé jazdenie. S devätnásťpalcovým obutím nie je podvozok Q7 v žiadnom režime tvrdý – len príjemný a ešte mäkší. Základné rozdelenie krútiaceho momentu v pomere 40 % ku 60 % na predné a zadné kolesá podsúva jazdným vlastnostiam športový nádych a pri prejazde zákrut pod plynom potláča vrodenú nedotáčavosť. Pri jazde vysokými rýchlosťami môžete rátať s príkladnou smerovou stabilitou a dobrou ovládateľnosťou. To, čo z Audi Q7 robí favorita v disciplíne priestrannosť interiéru, teda veľký rázvor, mu uberá na obratnosti pri manévrovaní v stiesnených pomeroch a limituje jeho možnosti na nespevnenom podklade. Terénnym ambíciám sa priečia aj nízke previsy a atraktívne, no zraniteľné disky kolies.
Záver
Trhové preferencie Audi Q7 postupne strácali pôvodný lesk. Lifting dodal exteriéru odhodlanejší výraz, ktorý v tejto triede nikdy nie je na zahodenie. Ďalej aj po zvyšok svojho životného cyklu bude Q7 zrejme ťažiť zo svojich už dobre známych predností. V prvom rade boduje priestranným interiérom a v päťmiestnej verzii objemným kufrom. Testovaný model so vznetovým šesťvalcom predstavuje síce základnú kombináciu z hľadiska výkonu a ceny, no má šancu byť aj naďalej tou najžiadanejšou. Odolať optimálnemu pomeru výkonu spotreby a ceny sa v časoch, keď ekonomika prevádzky začína svojím imidžom vyhrávať boj aj v kategórii luxusných vozov, dá čoraz ťažšie. Najväčšie Audi je silné aj v palete doplnkovej výbavy. Dá sa očakávať, že tak ako sa bude blížiť termín generačnej výmeny, niektoré jej prvky sa presunú medzi štandardné položky. Čím skôr, tým lepšie.
Hodnotenie
+ priestranný a variabilný interiér
+ objemný batožinový priestor
+ široká škála doplnkovej výbavy
+ stabilita a ovládateľnosť
+ pružný a úsporný šesťvalec
– obratnosť
Foto – Audi
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBV, EDS, ASR, ESP, šesť airbagov, servotronic, tempomat, palubný počítač, automatická klimatizácia, strešné nosiče, MMI s farebným displejom, audiosústava s CD, MP3 a WMA, čítačka na dve SD karty, desať reproduktorov, dažďový senzor, predné hmlovky, denné stretávacie svetlá, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, strešné nosiče, kontrastné lakovanie, imobilizér, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Bočné airbagy vzadu, tretí rad sedadiel, bezkľúčový systém, alarm, parkovací systém, adaptívny vzduchový podvozok, športový podvozok, Audi side assist, Audi lane assist, adaptívny tempomat, štvorzónová klimatizácia, navigácia, autotelefón, palubný počítač s farebným displejom, keramické brzdy, nezávislé kúrenie s diaľkovým ovládaním, multifunkčný volant, kožené poťahy sedadiel, vyhrievané sedadlá, adaptívne svetlomety, devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, športový exteriérový balík...
Zdroj: 005