Audi Q3 2,0 TFSI Quattro – prepĺňaný benzínový dvojliter spriahnutý so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic má rovnomerný ťah a zamatovo mäkký chod, bez ohľadu na prevádzkovú teplotu a počet otáčok.
Doposiaľ najmenšie SUV od Audi sa verejnosti predstavilo na jar minulého roku na autosalóne v Šanghaji. Využíva technickú základňu koncernového súrodenca VW Tiguan a vyrába sa v španielskom závode značky Seat, ktorá má tiež v rámci skupiny Volkswagen s ingolstadtskou automobilkou príbuzenský vzťah. Trochu neprehľadné pozadie, no v dnešnom svete motorov nič výnimočné. Hlavné je, že Audi Q3 už dorazilo aj na tunajší trh. Sprevádza ho zostava dvoch motorov v štyroch výkonových verziách 2,0 TFSI (125 kW/170 k, 155 kW/211 k) a 2,0 TDI (103 kW/140 k, 130 kW/177 k), k tomu šesťstupňová manuálna prevodovka, alebo šesťstupňová automatická S tronic a môže byť s predným pohonom alebo aj quattro. My sme otestovali najvýkonnejšiu štvorkolku s automatom.
Povedomá fazóna
V prípade Audi sme si už zvykli na dizajnérsku unifikáciu do tej miery, že hľadáme oporné body, ktoré konkrétny model individualizujú. Aj Q3 sa dá ľahko pomýliť so služobne starším modelom Q5. Kto sa nechce nechať nachytať na hruškách, mal by v prvom rade sledovať masku chladiča single-frame. Na Q3 má už nový šesťuholníkový rámček. Originálne sú aj úzke priezory hlavných svetlometov. Fazóna profilu je tak trochu prekvapivo dynamickejšia práve na menšom z porovnávaného dua. Zásluhu na tom má v ostrejšom uhle sklonený zadný stĺpik karosérie Q3. Novinku identifikujú tiež kontrastné lemy blatníkov a prahov. Zozadu sa líši hlavne tvarovaním difúzora pod zadným nárazníkom. Výsledok – Q3 vyznieva o poznanie akčnejšie, až človeku príde trochu ľúto majiteľov drahších Q5.
Audi DNA
Usadáme sa za volant, no do inventúry detailov porovnávajúc fotografie Q5 sa nám už nechce. Tak len heslovite. Posed je mierne vyšší ako v limuzínach – len o toľko, že sa ľahšie nastupuje a zíde sa aj dobrý výhľad všetkými smermi. Elektricky nastaviteľné sedadlá typujeme za vôbec najlepšie z tých, čo sa za príplatok dajú získať. Vysoké bočnice v koži dobre vedú telo, Alacantara na sedákoch je zas teplá a nekĺže. Palubná doska nesie aktuálny rukopis Audi. Hlboko zapustený prístrojový štít je dobre tienený. V centre displej palubného počítača. Voči bežnému štandardu obsahuje navyše prietokomer paliva. Hrubý formovaný veniec príplatkového trojramenného volantu pasuje do dlaní. Lopatky radenia pod ním sú však dosť malé. Nútia veniec držať v jedinej možnej polohe. Rolovacie spínače na ramenách (palubný počítač a hlasová služba navigácie) zas pri náhlivejšom rúčkovaní nechtiac aktivujeme. Nad stredom palubnej dosky bdie vztýčená tenká a elektricky sklopná palubná obrazovka s výraznou grafikou. Nižšie poschodia zaberajú prehľadné panely audiosystému a dvojzónovej klimatizácie. Páčil sa nám kolískový volič vnútornej teploty. Pri manipulácii neodpútava pozornosť. Pochvalu dostávajú tiež veľké priečinky vo dverách a potom výškovo aj pozdĺžne nastaviteľná stredová lakťová opierka.
Objemný kufor
Na zadnej lavici sme namerali 7 cm rezervu v oblasti kolien a rovnakú nad hlavou. Môžu s ňou kalkulovať 180 cm vysokí cestujúci. Pasažierovi v strede trochu prekáža masívny stredový tunel. Vo dverách evidujeme síce menšie, ale stále nadpriemerné dverové odkladacie priestory, drobnosti sa dajú uložiť aj do priečinkov v predných operadlách. Kufor poteší v triede nadpriemernou 460-litrovou kapacitou a štandardne dodávanými upevňovacími okami. Pod krycou doskou nachádzame neplnohodnotnú dojazdovku. Manipuláciu s ťažšími bremenami trochu komplikuje vysoká nakladacia hrana. Pred zrakmi zvedavcov obsah kufra skrýva trochu komplikovane vynímateľná doska. Klasická roleta by bola praktickejšia.
Výkon a kultivovaný prejav
Prepĺňaný benzínový dvojliter vyladený na maximálnych 155 kW (211 k) a spriahnutý so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic osloví náročnejších motoristov. Z jeho proklamovaných predností identifikujeme rovnomerný ťah a zamatovo mäkký chod, bez ohľadu na prevádzkovú teplotu a počet otáčok. Žiadne vibrácie. Zvuk je veľmi kultivovaný, aj keď sa strelka otáčkomeru blíži k červenému poľu. Len športovejšie založení vodiči môžu byť z jeho silencia trochu sklamaní. Prevodovka v štandardnom režime výkon motora dosť krotí, no po prepnutí do polohy S podradí a hneď je to iná káva. Keď ešte zapájame lopatky radenia pod volantom, uspokojenie nachádzajú aj športové ambície. Štvorvalec sa nechá rozbiehať až po 6 200 otáčok. Pri odraďovaní zanecháva za sebou echo ako pri čítankovom dávkovaní medziplynu. Stovka za hrubých 7 sekúnd hanbu kompaktnému SUV rozhodne nerobí. Ani spotreba, ak uvážime potenciál motora. Svojou troškou prispieva systém štart/stop. Ten však pomalšie reaguje na uvoľnenie brzdy a raz na križovatke (z neznámeho dôvodu) nenaštartoval.
Keď si dávame záležať, jazdíme zhruba za sedem litrov. Diaľničná stotridsiatka už apetít zvyšuje k desiatim litrom. A nervóznejšia pravačka na akcelerátore tlačí priemernú spotrebu Q3 ešte vyššie. Ale kompromisné tempo na našom testovacom okruhu prinieslo výsledných 8,5 l/100 km.
Spanilá jazda
So zamatovým prejavom motora korešponduje celkom komfortne naladené pruženie. Jeho prejav ešte umocňujú zimné pneumatiky formátu 215/60 R17. Skvele pohlcujú nerovnosti a chránia disky kolies pri občasných kontaktoch s obrubníkmi či výletoch na poľné cesty. Ostrejšiemu tempu na technickej trati sa Q3 s pohonom 4 x 4 (spojka Haldex) a pomerne malým rázvorom nebráni. V oblúkoch sa správa mierne nedotáčavo, pod plynom vo výjazdoch celkom neutrálne. Ostrejšie tempo aj zásluhou mäkších bočníc obutia už sprevádza v zákrutách väčší náklon karosérie, na blížiacu sa hranicu fyzikálnych zákonov už upozorňuje aj kvílenie behúňov. Ale všetko bezpečne pod kontrolou. Q3 je aj celkom obratné, a tak jazda s ním je aj celkom zábavná. Naposledy sme si s SUV podobne schuti zajazdili s Toyotou RAV 4. V prípade Audi k dobrému pocitu prispieva aj účinná akustická izolácia od hluku podvozkových skupín spolu s nízkou hladinou aerodynamického hluku. Aj vďaka zvukovoizolačnému čelnému sklu.
Záver
Zdá sa, že uvedením Q3 sa stala ponuka SUV v portfóliu Audi kompletnou. Novinka splnila naše očakávania z každej stránky , hoci v prípade prémiovej značky nemôžu byť už z princípu nízke. Očakávania splnil aj vzhľad až príliš pripomínajúci väčší model Q5. Kým Audi si na stratégii podobnosti dosť zakladá, my dúfame, že jeho dizajnéri takto nezakrývajú chýbajúcu inšpiráciu. Inak je to auto s vyváženými vlastnosťami, dobrou ergonómiou pracoviska vodiča, s nadštandardnou kvalitou použitých materiálov v interiéri a dobrou priestorovou ponukou (batožinový priestor nevynímajúc). Testovaná verzia s najvýkonnejším motorom, dvojspojkovou prevodovkou a pohonom štyroch kolies je asi to najlepšie, čo si motorista môže z ponuky Q3 zadovážiť. Skvelá kultúra pružného motora, sofistikovaná prevodovka, veľký výkonový potenciál, ovládateľnosť a obratnosť. Kto však preferuje disciplínu ekonomiky prevádzky, nech sa radšej poohliadne po podstatne úspornejšom turbodieseli, ktorý je aj menej citlivý na techniku jazdy.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBV, EDS, ESP, šesť airbagov, audiosystém, systém štart /stop, palubný počítač, manuálna klimatizácia, vyhrievané dýzy ostrekovačov, štvorramenný kožený v oboch rovinách nastaviteľný volant, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, zvukovoizolačné čelné okno, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, predné hmlovky, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, imobilizér, strešné nosiče, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Bočné airbagy vzadu, kontrastné lakovanie, bezkľúčová manipulácia, alarm, optický a akustický parkovací systém, hi-fi audiosystém, funkcia automatického zaparkovania, Audi drive select, Audi side assist, Audi active lane assist, MMI Navigation plus, tempomat, komfortná automatická klimatizácia, palubný počítač s farebným displejom, lyžiarsky tunel, športový volant, športové sedadlá vpredu, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, adaptívne svetlá, svetelný a dažďový senzor, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie
+
Priestranný interiér
Kvalita použitých materiálov v interiéri
Dobrý výhľad
Výkonný a pružný motor
Sofistikovaná prevodovka
Komfortné pruženie
Ovládateľnosť
–
So zimným obutím väčší náklon v zákrutách
Systém štart/stop pomalšie reaguje
Audi Q3 2,0 TFSI Quattro a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Audi Q3 2,0 TFSI Quattro | BMW X1 xDrive 28i | Land Rover Freelander2 I6 | Mercedes-Benz GLK 220 CDI BE 4Matic | Ford Kuga 2,5 T AWD Titanium | VW Tiguan 2,0 TSI 4Motion Track & Style | |
---|---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 984 | 1 997 | 3 192 | 2 143 | 2 521 | 1 984 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R6 | R4 | R5 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 155 (211)/5 000 – 6 200 | 180 (245)/5 000 | 171 (233)/6 300 | 125 (170)/3 200 – 4 200 | 147 (200)/6 000 | 155 (210)/5 300 – 6 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 300/1 800 – 4 900 | 350/1 250 | 317/3 200 | 400/1 400 – 2 800 | 320/1 600 – 4 000 | 280/1 700 – 5 200 |
Prevodovka | 7-st. automatická | 8-st. automatická | 6-st. automatická | 7-st. automatická | 5-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,9 | 6,5 | 8,9 | 8,8 | 8,8 | 7,6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 230 | 240 | 200 | 205 | 205 | 213 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 7,7 | 7,9 | 10,7 | 6,1-6,5 | 10,3 | 8,6 |
Rázvor (mm) | 2 603 | 2 750 | 2 660 | 2 755 | 2 690 | 2 604 |
Objem batožinového priestoru (l) | 460 | 420 | 405 | 450 | 410 | 470 |
Cena základného modelu s DPH (€ – Sk) | 36 400 | 39 468 | 37 195 | 42 360 | 33 850 | 32 450 |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Foto – Audi