Po dvoch nevydarených pokusoch značka Audi opäť vstupuje do segmentu malých áut. Ide o to napodobniť (ešte lepšie prekonať) úspech, aký zaznamenala BMW s Mini alebo Alfa Romeo s MiTo. Ambiciózny cieľ. No tentoraz si stratégovia štyroch spriahnutých kruhov so štýlovým trojdverovým modelom A1 predstaveným na jar v Ženeve veria viac ako kedykoľvek predtým. Z hľadiska techniky aj dizajnu stavili totiž na istotu.

Novinka preberá podlahovú platformu z VW Polo a aj ostatné skupiny vrátane motorov a prevodoviek nesú punc koncernu Volkswagen. Pritom to, čo najmenšie Audi má predávať, je pre značku typická architektúra transformovaná na podmienky segmentu B. Šanciam A1 nastavuje zrkadlo TREND test derivátu s 1,4-litrovým benzínovým motorom skombinovaným so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou S-tronic.

Originál Audi

Predchádzajúci model A2, ktorý sa vyrábal v rokoch 1999 až 2005, mal parametre kvalitného autíčka. Mal však aj tú smolu, že okrem znaku takmer ničím nepripomínal Audi, a ani na ceste sa tak nesprával. Teraz s časovým odstupom namiesto malého, úzkeho a vysokého drobca pózuje tiež drobec – opäť malý, ale nízky a rozkročený. Skrátka silueta, ktorú receptory krvnej skupiny Audi vyhodnotia ako vlastnú. A potom to čelo s orámovaným typickým grilom dvojjedinej masky chladiča a variácia na už známu tému svetlometov A4. K tomu vybalansovaný klinovitý profil pontónu, strešný oblúk pripomínajúci TT a zadná partia ako mikroobraz fazóny Q5. Skrátka celkom chutné Audi originál. A o to asi šlo.

Takmer ako doma

Ten, kto jazdí s väčšími modelmi z Ingolstadtu, sa v A1 cíti takmer ako doma. V zornom poli svieti kompletný prístrojový štít, ešte aj rýchlomer má typicky nepravidelne delenú stupnicu. Štíhlu palubnú dosku pokrýva kvalitný mäkký plast, a to nielen na exponovaných miestach. Príjemne vláčny povrch pokrýva aj tienidlo prístrojového panelu. Výklopná farebná obrazovka nad stredom palubnej dosky tvorí rozhranie audiosystému a ak si priplatíte, potom aj navigácie. Rozumné riešenie, aspoň stredová konzola nie je preplnená. Funkciu stredového panelu tvorí umne štylisticky aj prakticky hlboko zapustená konzola s vysokými bočnicami. V nej zaujala svoju pozíciu páka dvojspojkovej prevodovky spolu s kotviacimi miestami na poháre či menšie fľaše, ktoré sa dajú využiť aj ako priečinky na uloženie drobností. Štandardne dodávané predné sedadlá vystavujú na obdiv atraktívne štepovaný látkový poťah, pritom sú aj celkom pohodlné. No telo voči odstredivým silám podopierajú len ako lepší priemer. A konečne športový trojramenný volant s hrubým kožou obšitým a formovaným vencom skvele padne do ruky. Na jeho priečkach sa vynímajú rolovacie spínače audiosústavy a palubného počítača. Tiež však patrí do doplnkovej výbavy, čo sa však dá tolerovať. Naopak, ťažko pochopiť, že klimatizácia – čo i len manuálna, v štandardnej výbave Audi A1 chýba.

Nákupná taška

Ak v oblasti predných sedadiel si cestujúci užívajú solídny priestorový komfort a sedia nízko nad podlahou, vzadu zaujímajú vyššiu pozíciu. A keďže A1 je len štvormiestne, dvojica vzadu si navzájom neprekáža. Ani vysoký stredový tunel nemá komu zavadzať. No kolená priemerne vysokého cestujúceho od predných operadiel oddeľuje len minimálna rezerva a hlavu od strechy prakticky žiadna.

Batožinový priestor so svojimi 270 litrami nenadchne ani neurazí. V triede malých hatchbackov patrí skôr k tomu lepšiemu priemeru. Voči kufru úspešného Mini (160 l) kapacitou dokonca vyniká. Má dvojitú podlahu a v nej namiesto rezervy súpravu na opravu pneumatík, plastový výlisok s akumulátorom v strede a satelitne rozmiestnenými priečinkami na drobnosti. Po sklopení zadných operadiel sa úložná plocha dna kufra takmer vodorovne predĺži.

Schopný tandem

Prepĺňaný štvorvalec 1,4 TFSI (90 kW/122 k) skonštruovaný metódou downsizingu zohráva v A-jednotke predbežne rolu najvýkonnejšej pohonnej jednotky. A kombinácia so sedemstupňovou prevodovkou S-tronic takto vybavené Audi A1 posúva aj v cenníku najvyššie. Relatívne malý agregát pracuje na voľnobeh takmer nečujne, no takúto príležitosť mu systém Start-Stop ponúka len príležitostne. Motor totiž vypína v momente, keď auto zastane a štartuje v okamihu, keď uvoľníte brzdový pedál. Akustický prejav jednaštvorky si posádka vážnejšie uvedomí až po prekročení 3 000 otáčok. Sedemstupňový S-tronic radí promptne a zjavne pritom sleduje štýl jazdy vodiča. Keď napríklad zľahka pribrzdíte, okamžite vychádza v ústrety odradením. Inak drží otáčky v ekonomickom režime.

Na plný plyn odpovedá presunom bodu radenia na 5 800 až 6 000 otáčok. No so zaradenou štvorkou by už prevodovka nemusela na tejto schéme až tak bazírovať. Nad 5 000 otáčok totiž motor už stráca dych, chcelo by to päťku zaradiť radšej skôr. Možno dôvod ujať sa sekvenčného radenia. Jazda stotridsiatkou po diaľnici sa odohráva opäť v akustickej pohode  (2 500 otáčok), čo je aj zásluha skvelej aerodynamiky. Tá sa spolu s nízkou hmotnosťou A1 podpísala aj pod pekné vysvedčenie z ekonomiky prevádzky. Na konci testovacieho okruhu totiž palubný počítač Audi A1, ktoré pokorí stovku za 9 sekúnd, vykázal priemerných 6,3 l/100 km. 

Pre radosť z jazdy

Ako sa bude A1 správať na ceste, už čiastočne napovedá jeho vzhľad. Parametre ako malá svetlá výška, široký rozchod kolies a krátky rázvor už samy osebe veštia drsnejší charakter. V prípade testovaného exempláru ho umocňujú príplatkové nízkoprofilové pneumatiky formátu 215/45 R17. A keď usadnete za volant, rýchlo zaznamenáte aj tvrdšiu charakteristiku pruženia a strmšie riadenie. V praxi A1 v tejto konštelácii tak trochu pripomína motokáru. Na kvalitnej asfaltke sedí ako prilepené, počas ostrého prejazdu zákrut a vyhýbacích manévrov sa karoséria nakláňa len minimálne. S pomerne ľahkým motorom uloženým vpredu ho do oblúkov takmer netreba nútiť. Obratnosť spojená s presným a citlivým riadením mu pomáha vyniknúť najmä na technickej trati. Radosť jazdiť.

Záver

Malý lifestylový model prémiovej značky telom a dušou zapadol na uprázdnenú priečku portfólia Audi ako diel skladačky Lego. Má všetko, čo takto koncipované autíčko má mať. Nápadný zjav, kvalitu materiálov v interiéri, moderný motor aj prevodovku, imponujúci jazdný prejav. Evidentne ním marketingová stratégia Audi sleduje vekový posun svojich zákazníkov viac nadol. Zároveň chce osloviť špeciálne ženy prípadným ďalším autom do rodiny. Pritom svojím charakterom A1 reprezentuje skôr mužský princíp. Muži mu za poskytnutý zážitok z jazdy skôr odpustia drsné poskakovanie na rozbitých komunikáciách slovenských miest. Ale to je už vec názoru. Koniec koncov na pätnástkach bude A1 určite komfortnejšie. Motivačne vyznieva široká ponuka doplnkovej výbavy. Z nej sa malé Audi naozaj dá poskladať podľa vlastného gusta. Akurát manuálna klimatizácia za príplatok – to sa už dnes v spoločnosti, do ktorej Audi určite patrí, nenosí.

Hodnotenie

+ atraktívny vzhľad
+ kultivovaný a úsporný motor
+ ovládateľnosť a stabilita
+ presné a citlivé riadenie
+ sofistikovaná prevodovka
– tvrdšie pruženie
– menej miesta vzadu
– bez klimatizácie v štandardnej výbave

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBV, EDS, ESP, šesť airbagov, Start-Stop systém, audiosystém s CD a MP3, posilňovač riadenia, asistent rozbehu pri stúpaní, elektricky ovládané okná vpredu a vonkajšie zrkadlá, funkcia Easy Entry, kontrola tlaku v pneumatikách, v oboch rovinách nastaviteľný volant, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, determálne okná, oceľové pätnásťpalcové disky kolies...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Manuálna klimatizácia, automatická klimatizácia, tempomat, palubný počítač, akustický parkovací systém vzadu, multifunkčný športový volant, vyhrievané predné sedadlá, športový podvozok, audiosystém s aktívnymi reproduktormi, Bi-xenónové svetlomety, predné hmlovky, zadné LED svetlá, navigácia, príprava na telefón, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, exteriérový balík S-line...

Zdroj: 07

Foto – Audi