Aktuálne kolo súperenia luxusných limuzín roztáča generačná výmena na poste vlajkovej lode značky Audi. S krátkym odstupom po slovenskej premiére na bratislavskom autosalóne nová á-osmička zakotvila v tunajších showroomoch značky štyroch spriahnutých kruhov. Predaj odštartovali dve osemvalcové verzie – 4,2 V8 FSI spaľuje benzín a 4,2 V8 TDI si rozumie s naftou. Pohon štyroch kolies quattro aj osemstupňová automatická prevodovka patria do štandardnej výbavy. Bola by to ťažká voľba vybrať si z nich vozidlo na test. Importér dilemu rozriešil, keď ponúkol turbodiesel.

Ľahkomyseľná nenápadnosť

Luxusný premiant značky Audi tretej generácie si osvojil impozantné základné rozmery. Dĺžkou 5 137 mm aj šírkou 1 949 mm prekonáva dokonca relevantnú konkurenciu, do ktorej radíme také esá ako BMW 7, Jaguar XJ, Lexus LS a Mercedes-Benz S. Pritom nižšiu siluetu ako Audi má len britský reprezentant. Pozoruhodný výsledok porovnania, však? No ak ste na základe zverejnených čísiel čakali stretnutie s aristokratickou okázalosťou, až bázeň vzbudzujúcou monumentálnosťou, zažijete prekvapenie po druhýkrát. Nekoná sa.

Nadrozmerná vlajková loď  s tradične hliníkovou karosériou sa z určitých zorných uhlov tvári až ľahkomyseľne nenápadne. Akoby jej tvorcovia prehliadli klientelu, ktorá si s luxusnou limuzínou kupuje aj rešpekt. Ešteže v čase krízy menia priority aj členovia klubu horných desaťtisíc. Ak medzi nimi piedestál zaujal športový akcent a aerodynamika, fazóna nového Audi A8 s koeficientom cx 026 má šancu.

Príjemné zovretie

Športový tón na luxusnej vlne bez cenzúry vysielajú štíhla palubná doska, robustný a vysoký stredový panel s voliacou pákou automatickej prevodovky leteckého (či jachtárskeho) typu aj plastické výplne dverí. Vodiča jeho pracovisko tesne obopína (no neprekáža) a súčasne sa ocitá v dobrovoľnom zajatí špičkovo spracovaných fajnových materiálov, prezrádzajúcich podiel ručnej práce. Maximálny dojem robia komfortné predné sedadlá. Elektrickým prstencovým ovládačom a satelitnými spínačmi si môžete nastaviť dĺžku sedáku, zovretie bočníc, formovanie operadla, výšku hlavovej opierky či bezpečnostného pásu. Masážna funkcia má päť režimov a vy máte na výber, ktorú partiu svojho tela na styku s kreslom jej zveríte. Pritom orientácii a názornosti napomáha spätná väzba pomocou grafického displeja MMI (Multi Media Interface). Pokyny pre navigáciu môžete zadávať nielen otočnou ružicou, ale aj hlasom a – podržte sa – tiež písomne ukazovákom na dotykovej podložke (touch pad). Tolerantný systém. Nevyžaduje ani zápočet z technického písma. Adaptívny tempomat sa dokáže prispôsobiť rýchlosti vpredu idúceho vozidla až po úplné zastavenie a opätovný rozjazd. Nočnú jazdu uľahčuje infrakamera s identifikáciou chodcov a cyklistov na obrazovke. Adaptívne bi-xenónové osvetlenie (za príplatok LED) sa prispôsobuje svetelným pomerom mesta, tunela, rýchlosti na diaľnici, dokonca v spolupráci s navigáciou reaguje na konfiguráciu krajiny. Samozrejme, že automaticky prepne na stretávačky, keď senzory zachytia svetlá oproti idúceho auta. Koncové svetlá však ignoruje, a tak aspoň na chvíľu stratíte pocit zbytočnosti. Len účinnosť predkolízneho systému sme, z pochopiteľných príčin, neskúšali. Pracovisko vodiča Audi A8 má aj celkom prozaický nedostatok. Úzky priestor medzi bočnicou sedadla, na ktorej sú elektrické ovládače, a výplňou dverí. Ruka sa cez ňu sotva pretiahne. Chcelo by to presunúť ovládače na dvere, napríklad podľa vzoru Mercedesa. 

Väčšia kapacita

Vzadu čakajú na pasažierov dve anatomicky vyformované kreslá a ležiaca stredová opierka s ovládaním štvorzónovej klimatizácie. Hoci veľkosťou rázvoru Audi A8 za konkurenčným Mercedesom aj BMW zaostáva, nohy si aj vzadu môžete pohodlne natiahnuť. Tých zhruba 10 centimetrov, ktoré delia kolená priemerne vysokého cestujúceho od operadla predného sedadla, zabezpečujú, že ani dlháni sa nebudú musieť uskromniť. V testovanej päťmiestnej verzii sa dá využiť aj miesto v strede, keď stredovú opierku sklopíte do operadla. Len robustný kryt kardanového hriadeľa ostáva naďalej na svojom mieste v strede podlahy a treba ho obkročiť. K batožinovému priestoru len toľko – v porovnaní s predchádzajúcou generáciou jeho kapacita vzrástla z 500 na 510 litrov. Na úkor zadných sedadiel ho nerozšírite, na prevážanie kusov nábytku v luxusnej limuzíne radšej zabudnite. Ale môžete si doplatiť aspoň lyžiarsky tunel s vakom, prípadne polohovateľné zadné operadlá pre vyšší komfort sedenia. 

Ekonomický rastu výkonu

Vznetový motor 4,2 V8 TDI namiesto naplnenia predpovedí, že všeobecné šetrenie ho odošle do histórie, absolvoval modernizačnú kúru. Tá mu priniesla o 18 percent vyšší výkon a vrchol krútiaceho momentu posunutý zo 650 na 800 Nm. Energetickú bilanciu mu zlepšuje aj systém rekuperácie energie. Do tandemu dostal osemstupňovú automatickú prevodovku. Hlboké echo, podporené vysokou kadenciou radenia počas forsáže, má všetko, čo má mať, okrem vyššieho tónu pri maximálnych (4 500) otáčkach. Za pravdu dá zástancom benzínovej alternatívy aj jemným, ale predsa len citeľným chvením, ktoré sa prenáša do interiéru počas voľnobehu. Inak má v porovnaní so 4,2 FSI prevahu napríklad aj razantnejšou akceleráciou. A k prevodovke len dve drobné výhrady: 1. Radenie neutrálu a spiatočky má slabú aretáciu, treba ho kontrolovať pohľadom. 2. Sekvenčne sa dá radiť iba spínačmi pod volantom a nie aj samotnou voliacou pákou. Inak Tiptronic je suverénny. Jeho reakcia závisí od aktuálne zvoleného režimu Audi Drive Select (ADS), ktorý ponúka možnosti nastavenia aj charakteristiky pneumatického pruženia, reakcie motora, riadenia aj štandardne montovaného zadného športového diferenciálu. Zvoliť optimálny prevod prevodovke pomáha tiež navigácia, ktorá ju v predstihu zásobuje informáciami o profile trate. Priemerná spotreba zaznamenaná na našom testovacom okruhu 9,4 l/100 km je na objemný osemvalec výborný výsledok, aj keď za laboratórnym meraním (7,6 l) dosť zaostáva. 

Schopnosť prispôsobiť sa

Pohonný mechanizmus má podľa vzoru A4, A5 a Q5 posunutý predný diferenciál pred menič prevodovky. Tým sa vytvoril priestor na zväčšenie rázvoru smerom vpred a priaznivejšie rozloženie hmotnosti na obe nápravy. Nové Audi A8 je menej nedotáčavé a ADS v spolupráci s pneumatickým pružením dovoľuje pozoruhodne široký diapazón nastavení. Akurát riadenie je už v dynamickom režime nekomunikatívne a v komfortnom má aj priveľký mŕtvy uhol. Systém quattro prostredníctvom medzinápravového diferenciálu delí krútiaci moment na predné a zadné kolesá v pomere 40 : 60 a potom podľa aktuálnych adhéznych podmienok.

K vznetovému osemvalcu štandardne montovaný športový zadný diferenciál distribuuje záber medzi kolesami. Veľmi nenápadne zlepšuje výjazd z oblúkov a zvyšuje odolnosť k pretáčavému šmyku. Audi A8 sa dobre ovláda, ale nezatáča až tak ako konkurenčné zadnokolky. Na diaľnici sa lámanie vzduchu na karosérii odohráva takmer nečujne, no pneumatiky formátu 225/45 R19 na niektorých povrchoch dosť počuť.  

Záver

Evolučný prístup ku kreovaniu exteriéru nového Audi A8 a málo nápadný výsledný efekt vyvolávajú dojem, akoby jeho otcovia mienili osloviť len fanúšikov značky. Pritom novinka má určite na viac. Páči sa športová fazóna aj ergonómia pracoviska vodiča, špičková flexibilná technika previazaná s navigáciou, výkonný, extrémne pružný a súčasne úsporný vznetový motor aj príčinlivá osemstupňová automatická prevodovka. Súčasná ponuka dvoch osemvalcov smeruje k náročnejším zákazníkom. Tých najnáročnejších sa chystá osloviť už predstavený dvanásťvalec s predĺženou karosériou. Bolo by to však málo, keby trhové preferencie v krátkom čase nepodporil vraj mimoriadne úsporný trojlitrový turbodiesel. Dodávať sa začne pravdepodobne už v septembri. 

Hodnotenie

+ estetika pracoviska vodiča
+ úroveň výbavy
+ výkonný a relatívne úsporný motor
+ sofistikovaná prevodovka
+ ovládateľnosť
+ trakčné schopnosti
– nekomunikatívne riadenie
– nenápadnosť

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBV, EDS, ASR, ESP, šesť  airbagov, permanentný pohon štyroch kolies, osemstupňová  automatická prevodovka, adaptívne pneumatické pruženie, dvojzónová klimatizácia, elektromechanická parkovačka, predkolízny systém, bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi, tempomat, Servotronic, rekuperácia, palubný počítač, audiosystém integrovaný v MMI, elektricky nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá, sedadlá v koži, senzor kvality ovzdušia, denné a zadné svetlá LED, kontrola tlaku v pneumatikách, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin... 

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Dynamické riadenie, športový  podvozok, Audi lane assist, Audi side assist, parkovací systém so zadnou kamerou, adaptívny tempomat s funkciou stop and go, štvorzónová klimatizácia, masážne a klimatizované sedadlá, nočné videnie, nezávislé kúrenie, dvojité zasklenie, športový volant, adaptívne svetlomety, audiosystém Bang & Olufsen, zadný zábavný systém, 3D navigačný systém, dotykové ovládanie MMI, TV-tuner, autotelefón Bluetooth, devätnásťpalcové alebo dvadsaťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Zdroj: 07

Foto – Audi