V jeseni 2010 predstavila automobilka Audi svoje veľké štvordverové kupé ako priamu odpoveď na konkurenčný Mercedes CLS. Dĺžkou karosérie atakuje hranicu piatich metrov a veľkosťou rázvoru len tesne zaostáva za vlajkovou loďou Audi A8. Pod prednou kapotou alternujú výhradne šesťvalce. Na strane zážihových figurujú priamovstrekové agregáty 2,8 FSI 150 kW (204 k) a 3,0 TFSI (220 kW/300 k), kým oba turbodiesely majú jednotnú kubatúru 3,0 TDI a dve výkonové hladiny (150 kW/204 k, resp. 180 kW/245 k). V závislosti od použitej prevodovky – bezstupňovej multitronic a dvojspojkovej S tronic – Audi A7 využíva pohon predných kolies alebo 4 x 4 (quattro). My sme otestovali  štvorkolku s motorom 3,0 TDI (150 kW/204 k).

Odkryté rezervy

Štvordverová karoséria, akú máva sedan, línia strechy a bezrámové okná a´la kupé a splývajúca zadná partia typu liftback s charakteristickým vekom kufra, ktoré sa otvára smerom nahor spolu so zadným oknom. Z profilu A7 zanecháva silný dojem svojou nízkou siluetou a strechou, ktorá v jemnom oblúku plynulo klesá až k zadnej odtrhovej hrane, kde sídli výsuvný spojler. Skrátka Sportback. Nízky predok vystavuje na obdiv agresívny gril a v porovnaní s ním relatívne úzke priezory krytov svetlometov. Naširoko rozkročená zadná partia zaujme masívnou muskulatúrou, aká zvyčajne zdobí autá so zadným pohonom. Pritom horizontálne situované osvetľovacie telesá s výraznou LED kontúrou vtláčajú zjavu originálny punc. Zdá sa, že dizajnérsky rukopis Audi na sedmičkovom Sportbacku odhalil vlastné strategické rezervy.

Šoférska intimita

Dvere sa zatvárajú a okno sa posunie nahor, aby zapadlo do tesnenia. Športové – nízko ukotvené sedadlo potiahnuté kožou (na styku s telom perforovanou) zľahka obopína telo. Elektrický servis dolaďuje zovretie bočníc, dĺžku sedáka, dá sa nastaviť aj jeho sklon. K dispozícii je vyhrievanie a ventilácia. So štíhlou palubnou doskou kontrastuje široký a vysoký stredový panel, ktorý garantuje športovú šoférsku intimitu. Takmer vo výške očí uložený prístrojový štít obsahuje prehľadný otáčkomer a neprehľadný rýchlomer v prípade Audi už s tradične nerovnomerne delenou stupnicou. Prístrojový panel atakuje pozornosť vodiča množstvom údajov už v prvom pláne – dojazd, vysielaná stanica, priemerná spotreba, čas, vonkajšia teplota, rýchlosť v digitálnej forme... O to menej potom treba listovať v palubnom počítači. Jeho údaje sa zobrazujú striedavo s navigáciou a obrazom infrakamery na displeji medzi budíkmi. No paralelne aj na veľkej farebnej obrazovke v strede palubnej dosky. Tá sa so štartujúcim motorom vysúva z palubnej dosky a zároveň vytvára rozhranie pre zdokonalený systém MMI. Sekunduje mu dotykový panel touch pad, ktorý zrýchľuje voľbu vysielaných rozhlasových staníc, umožňuje vyťukávať telefónne čísla, ale aj písať adresy do navigácie.

Prekvapivo praktické

Po usadnutí na zadnú lavicu si uvedomujeme, že test absolvuje príplatková päťmiestna verzia. Na dvoch krajných pozíciách sa sedí nízko. Až keď si chodidlá zasunieme pod predné sedadlá (dá sa) získame aj žiadanú stabilitu. V oblasti kolien registrujeme komfortnú 8 cm rezervu, nad hlavou menšiu, ale postačujúcu. Nie však pre pána generálneho. Ten nech ostane pri Audi A8. Kto získa miesto v strede, príde aj o to málo miesta nad hlavou. Sedí totiž vyššie – obkročmo nad masívnym stredovým tunelom. Teší sa síce lepšiemu výhľadu ako spolucestujúci, inak niet o čo stáť. Elektromotor trochu pomaly, no o to dôstojnejšie dvíha veľké zadné výklopné veko (alebo dvere?). A keď dielo konečne dokoná, objemný 535-litrový kufor sa rozprestiera ako na dlani. Je rozložitý, pozoruhodne prístupný, hádam len trochu plytký. No hlbší už nemôže byť, veď pod jeho podlahou sa odvezie už len minirezerva. S interiérom ho po sklopení stredovej lakťovej opierky spája veľký lyžiarsky tunel. Sklopiť sa dajú aj zadné operadlá, a to takmer do vodorovnej roviny. Pozoruhodne variabilné, nečakane praktické.

Zohratý tandem

S krotkejším z oboch turbodieselov, ktoré sa montujú do sedmičkového modelu, sme už mali tú česť v novom Audi A6. Agregát so štvorventilovou technikou a piezoelektrickými vstrekovačmi buduje predovšetkým pružnosťou a schopnosťou udržať maximálny krútiaci moment v širokom spektre otáčok. Robustný ťah vyvinie už od samotného spodku a od 1 400 otáčok dáva plných 500 Nm. Dvojspojková automatická prevodovka S tronic silu motora v ekonomickom režime efektívne využíva. Zaťažuje ho, na mierny pokyn akcelerátora unáhlene neodraďuje. Skvele sa prispôsobuje technike jazdy vodiča. Pod plným plynom ofenzívne radí pri 4 800 otáčkach, pritom celkom mäkko až žoviálne. Po preklopení voliacej páky do športového módu podradí a reaguje ešte promptnejšie. Keď aktivujeme manuálny mód radenia, okamih striedania prevodových stupňov sa oddiali, až kým strelka otáčkomeru nezakryje rysku 5 000. Stovka tesne nad šesť sekúnd je pekný a očakávaný výsledok a nízka priemerná spotreba 7,2 l/100 km už ani neprekvapuje. Rovnakú sme namerali novému Audi A6 so zhodným motorom a prevodovkou, systémom star/stop aj rekuperáciou energie. Ale prevodovka sa „polepšila“. Tentoraz si odpustila občasné trhnutie, čo sme jej minule vyčítali.

Prvoradý komfort

Podvozok testovaného exemplára pracuje pod taktovkou obutia formátu 255 40 R19 v kombinácii s adaptívnymi tlmičmi a pneumatickým pružením. Jeho charakteristiku si vodič reguluje voľbou prostredníctvom systému Drive Select. V komfortnom režime sa zo sedmičky stáva skutočne pohodlná limuzína schopná posádku izolovať od nekvalitného povrchu vozovky. Na opačnom konci diapazónu (dynamic) sedmička zakľakne, minimalizuje pohyby karosérie a odozva nielen podvozku, ale aj akcelerátora, prevodovky a riadenia, sa stáva autentickejšou. V zákrutách absolvovaných bez asistencie akcelerátora je to ešte stále trochu nedotáčavé Audi. No keď výjazd z oblúka okoreníme pridaním plynu, väčšia porcia krútiaceho momentu smerujúca k zadným kolesám ho neutralizuje a na klzkom povrchu ho robí až zľahka pretáčavým. Tento efekt vzrastie, ak si zákazník priplatí zadný aktívny diferenciál. Napriek prívlastku Sportback sedmička nemá športové ambície. Hoci to jeho fazóna, vynikajúce trakčné vlastnosti a výsuvný spojler naznačujú. Je to komfortné, dobre ovládateľné luxusné vozidlo. K nemu patrí aj výborná akustická izolácia kabíny, ktorá efektívne bráni nielen prenosu hluku odvaľujúcich sa pneumatík, ale účinne potláča aj prejav vznetového šesťvalca.

Záver

Po tom, ako Audi uviedlo na trh svoju tak trochu nenápadnú vlajkovú loď A8, vyplnilo medzeru medzi ňou a šestkovým radom vzhľadovo atraktívnejším modelom. Ba zrejme vôbec najatraktívnejším, ak neberieme do úvahy vyslovene športové deriváty štyroch spriahnutých kruhov. Práve preto, že Audi A7 vyzerá akčne, poslúži ako alternatíva pre tých, čo si potrpia na dynamickú fazónu, čím ich športové ambície končia. Nechcú sa vzdať komfortu v žiadnej z jeho podôb (s výnimkou obmedzeného priestoru na zadných sedadlách), môžu sa spoľahnúť na neomylnú trakciu pohonu štyroch kolies, ovládateľnosť, stabilitu, dobrú dynamiku a košatú výbavu. K tomu získajú bonus v podobe až nečakane praktického kufra, o ktorom sa konkurencii môže len snívať.

Hodnotenie

+ fazóna exteriéru
+ ergonómia pracoviska vodiča
+ kvalita spracovania interiéru
+ ovládateľnosť a stabilita
+ výkon pružnosť a spotreba
+ praktický kufor
– menej miesta vzadu
– aerodynamický hluk

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBV, EDS, ASR, ESP, predkolízny systém, šesť airbagov, tempomat, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač s farebným displejom, audiosystém s CD a kompatibilný s MP3, systém start-stop, elektronický imobilizér, Bi-xenónové svetlomety, svetelný a dažďový senzor, automaticky výsuvný zadný spojler, kontrola tlaku v pneumatikách, elektromechanické servoriadenie s premenlivým účinkom, systém plynulého rozbehu v stúpaní, regulácia jazdnej charakteristiky, multifunkčný kožený volant sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Sedadlá v koži, elektricky nastaviteľné predné sedadlá s pamäťou, klimatizované predné sedadlá s masážnou funkciou, bočné airbagy vzadu, športový podvozok, navigácia, zvukový systém Bang & Olufsen, elektricky ovládané strešné okno, bezkľúčová manipulácia, aktívny tempomat, parkovací systém, zadná kamera, Head up displej, Audi lane assist, Audi side assist, adaptívny tempomat, nezávislé kúrenie s diaľkovým ovládaním, multifunkčný športový volant, päťmiestna verzia, devätnásťpalcové a dvadsaťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Audi A7 Sportback 3,0 TDI  Quattro a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

Audi A7 Sportback 3,0 TDI Quattro

BMW 530d xDrive GT

Jaguar XF 3,0D S Premium Luxury

Mercedes-Benz CLS 350 CDI BE  4 Matic

Zdvihový objem motora (ccm)

2 967

2 993

2 993

2 987

Usporiadanie a počet valcov

V6

R6

V6

V6

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

180 (245)/4 000 – 4 500

180 (245)/4 000

202 (275)/4 000

195 (265)/3 800

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

500/1 400 – 3 250

540/1 750 – 3 000

600/2 000

620/1600 – 2 400

Prevodovka

7-st. automatická

8-st.automatická

6-st. automatická

7-st. automatická

Pohon

4 x 4

4 x 4

zadný

zadný

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

6,5

6,9

6,4

6,4

Maximálna rýchlosť (km/h)

250

235

250

250

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

6,0

6,9

6,8

6,6-6,9

Rázvor (mm)

2 914

3 070

2 910

2 874

Objem batožinového priestoru (l)

535

440

540

520

Elektronický stabilizačný program

ABS, EBV, EDS, ASR, ESP

ABS, BAS, DTC

ABS, EBA, TC, Trac DSC

ABS, BAS, ASR,  ESP

Airbag vodiča a spolujazdca

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vpredu

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vzadu (€)

406

nemontujú sa

nemontujú sa

456

Hlavové airbagy

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Kolenný airbag vodiča

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

štandardne

Manuálna klimatizácia

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

Automatická klimatizácia

štandardne (dvojzónová)

štandardne (dvojzónová)

štandardne (dvojzónová)

štandardne (dvojzónová)

Cena základného modelu s DPH (€)

59 390

58 900

57 637

66 720

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto - Audi