Ingolstadtská automobilka začiatkom roka predstavila derivát vyššej strednej triedy Allroad odvodený od Audi A6 Avant tretej generácie. Už minulé edície kvalifikoval na jazdu poľnými a lesnými cestami nielen pohon štyroch kolies, ale aj odolnejší podvozok. Aj tak to boli vozidlá určené hlavne na asfaltový koberec, pritom výbavou držali krok s nárokmi kladenými na prémiové vozy.
TREND dostal ponuku otestovať nový šestkový Allroad zo štyroch výkonových verzií v tej najdynamickejšej – s dvakrát prepĺňaným trojlitrovým vznetovým šesťvalcom spriahnutým s osemstupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic. Táto kombinácia právom navodzuje nemalé očakávania.
Uznávaná fazóna
Limuzínu Audi A6 tretej generácie sme už testovali a za estetické stvárnenie aj pochválili. Mimochodom aktuálny typový rad A6 sa pýši ocenením, ktoré má doslovne globálne renomé „Red Dot Award: product design 2012“. Patrí aj Allroadu.
Vymýšľať ďalšie oslavné hodnotiace prívlastky by už bolo nadprácou porovnateľnou s povestným nosením dreva do lesa. Svojským ho robia predovšetkým čierne plastové obruby, ktoré chránia lemy blatníkov (môžu byť aj diskrétnejšie vo farbe karosérie).
Vystužené prahy však hádžu kontrastný strieborný odlesk. Keď ho na ceste stretnete, aj keď sa vzďaľuje, ostentatívne ukazuje ochranné nájazdové pláty pod oboma nárazníkmi. Znalci ešte odhalia zmenenú masku chladiča, ktorá sa od Avanta diferencuje mriežkou vertikálnych a horizontálnych lamiel pokrytých chrómom.
Luxus nie je hriech
V kokpite len nápis Allroad na palubnej doske identifikuje hostiteľa, inak je to skvele vybavená A-šestka. To znamená, že pracovisko sa orientuje na vodiča, je pomerne tesné, nie však obmedzujúce. Tón udáva vysoký a široký stredový panel. Smerom nadol sa však zužuje, aby neutláčal pravačku spočívajúcu na akcelerátore. Relatívne kompaktná palubná doska prebúdza sympatie mäkkými líniami.
Prístrojový štít obsahuje rýchlomer pre Audi s tradičnou a neustále kritizovanou nerovnomerne delenou stupnicou. Ale rýchlosť sa paralelne zobrazuje aj transparentnejšie – digitálne cez stredový displej. Ten zároveň vodiča zásobuje viacerými základnými informáciami, aby zostalo čo najmenej tých, ku ktorým sa treba preklikať v menu počítača. Praktické.
Po naštartovaní sa dejú veci. Z palubnej dosky sa vysúva štíhly farebný LCD displej, ktorý tvorí rozhranie palubného systému MMI. Paralelne v rohoch sa dvíhajú čiapočky výškových reproduktorov audiosystému Bang & Olufsen ako slnečné panely akumulátorov vesmírnej sondy po pristátí.
Ten je už súčasť košatej príplatkovej výbavy, ktorá cenu tohto auta dvíha zo základných 61 070 eur na takmer hriešnych 102 804 eur.
Do jej rámca zapadá tiež displej Head up, ktorý údaje na čelnom skle zobrazuje farebne. Škoda, že jeho nahrubo orámovaná šachta ruší štýlovú konzistentnosť palubnej dosky. Tiež príplatkové komfortné predné sedadlá zaodeté v koži sú plne elektrifikované. Umožňujú nastaviť si zovretie bočníc, dĺžku sedáka aj účinnosť bedrovej opory podľa gusta, zapnúť vyhrievanie, ventiláciu, ba aj masáž.
Registrujeme systém kamier monitorujúcich okolie auta aj infrakameru, ktorá uľahčuje jazdu za zníženej viditeľnosti. Navigácii zas sekunduje rozhranie MMI Touch s dotykovou plochou. Slúži ako školská tabuľa v tomto prípade na zadávanie cieľov alebo kontakt pre prítomný autotelefón.
Namiesto kriedy stačí prst. K tomu zostava jazdných asistenčných systémov atď. atď. Otázkou len ostáva, či auto s takým motorom niekto kúpi v plebejskej základnej výbave.
Kufor neurazí
Na nízko ukotvenej zadnej lavici v spoločnosti vysoko situovaných spodných rámov okien sa cestujúci môže cítiť trochu utopene. Opora stehien záleží na tom, či sa dajú chodidlá zasunúť pod predné sedadlá. Keď kotvia v krajnej spodnej polohe, potom to nepôjde.
Kolená delí od operadiel komfortných dvanásť centimetrov, no strecha Avanta prekvapivo zmenšuje rezervu nad hlavou z pôvodných 8 (limuzína) na 6 cm. To znamená, že krajné sedadlá plne vyhovejú cestujúcim tak do 185 cm výšky, no vyvýšený stred..., ale kto by sa tam v luxusom aute – navyše obkročmo nad masívnym kardanovým krytom vozil. Kufor s rovnakou 565-litrovou základnou kapacitou ako predchádzajúci model rozhodne neurazí. Pýši sa dĺžkou, no o to je užší.
Obsahuje praktický systém pozdĺžnych koľajníc s bežcami, priehradkou a sieťou na znehybnenie obsahu. Netreba pripomínať, že zvyšuje základnú cenu rovnako ako lyžiarsky tunel a elektricky ovládané veko. Na dne nechýba minirezerva. Zadné delené operadlá sa dajú odblokovať z interiéru alebo z kufra. No keď padnú, celkom rovnú ložnú plochu nevytvoria.
Kráľova reč
Trojlitrový diesel dopovaný dvoma sériovo zapojenými turbodúchadlami nerovnakej veľkosti je to najlepšie, čo môžete v Audi A6 Allroad Quattro na mieste pohonnej jednotky mať. Robustne a konzistentne ťahá v celom využiteľnom spektre otáčok. Potom už len záleží, aký režim jazdy v systéme Audi Drive Select (opäť za príplatok) zvolíme.
V komfortnom sa kypiace stádo koní ešte maskuje nenápadným akustickým prejavom a vláčnym nástupom po zošliapnutí akcelerátora. Mód Dynamic sa už od spodku otáčok pripomína hromovým burácaním, ktoré umocňuje rezonátor vo výfukovom systéme. Frajerina rozháňajúca vnímavému indivíduu zimomriavky od ušných bubienkov až po neurodzený koniec chrbtice.
Osemstupňová prevodovka Tiptronic si môže dovoliť ťažší stály prevod. Aj tak testovaný exemplár pod jej taktovkou akceleruje doslova brutálne. Stovka pod šesť sekúnd má adekvátnu vypovedaciu schopnosť. Stály pohon štyroch kolies, protipreklzový systém a široké behúne pneumatík (255/40 R 20 ako inak príplatkových) nedovolia na štarte strácať čas pálením gumy. Pritom Allroad ešte aj po prekročení dvojstovky masívne zrýchľuje.
Prejav, akého sú schopní len králi ciest. Keď pre zmenu na palube zavládne nenáhlivá pohoda, prevodovka radí osmičku čo najskôr – aj tak až okolo stovky. To otáčkomer ukazuje necelých 1 300. Pri 130 km/h kľukovka motora zvýši frekvenciu na 1 600. Veľmi slušný základ pre priaznivú ekonomiku prevádzky.
Testovací okruh a rezultát na jeho konci – priemerných 7,6 l/100 km – očakávania skromného apetítu ešte prekonali. Veď s výkonovo krotšou limuzínou BMW 530d xDrive (190 kW/258 k) sme zaznamenali 7,5 l a palubný počítač súrodenca – Audi A6 3,0 TDI Quattro (180 kW/245 k) vykázal výsledných 7,2 l/100 km. Rozdiely na hranici chyby merania, pritom zážitok s dvojitým turbom je bez diskusie aromatickejšia káva.
Ako po koľajniciach
Podvozok s adaptívnym pneumatickým pružením (opcia) a vyumelkovaný obutím mamutieho formátu 255/40 R20 je prvoplánovo naprojektovaný k rýchlym presunom po diaľniciach. Aj keď Allroad má oproti Avantu nepatrne skrátený rázvor, stále vyniká príkladnou smerovou stabilitou.
K tomu skvelá izolácia interiéru a pocit rýchlosti sa nedostavuje ani pri tempe na úrovni 200 km/h. Ak, samozrejme, nerátame hrmenie výfukov počas akcelerácie v režime Dynamic (svetlá výška o 1 cm klesne). Pohon štyroch kolies spolu s príplatkovým zadným aktívnym diferenciálom sa zas starajú, že na technickej trati nás Allroad vodí a my vodíme Allroad ako po koľajniciach.
Pritom krútiaci moment, ktorý vo zvýšenej miere putuje k najviac zaťaženému vonkajšiemu zadnému kolesu, smeruje Audi do zákrut a súčasne potláča jeho vrodenú nedotáčavosť. Na nespevnenom podklade spoznávame už zábavnejšie auto schopné zdolávať oblúky šmykom.
V režime s maximálne zvýšeným podvozkom (+ 6 cm oproti módu Dynamic) registrujeme skvelé pruženie, ktoré takmer izoluje od diania pod kolesami a láka k dynamickej jazde poľnou cestou. Len v zákrutách sa karoséria viac nakláňa. To všetko za sucha.
O premočenej hline či bahne v čase testu nik nechyroval. A aj keby. S týmito pneumatikami skúšať šťastie by nebol asi dobrý nápad.
Hodnotenie
Auto ako stvorené pre vyššie postavených manažérov nielen na služobné cesty. Svojím exteriérom robí možno menej agresívny dojem ako jeho predchodcovia, ale o to je prijateľnejšie pre širší okruh potenciálnych zákazníkov.
Svojím výkonom a jazdnými vlastnosťami budí rešpekt, pritom si tieto svoje vlastnosti dá zaplatiť len v obstarávacej cene, registračnom poplatku a poistení, nie však v cene spotrebovaných pohonných látok. Aj majetných motoristov poteší, ak nemusia často zastavovať len kvôli tankovaniu. Však?
Ale aby sme boli celkom úprimní, pri kúpe tohto auta treba predsa len hlbšie siahnuť do vrecka, ako by naznačovala základná cena. So špičkovou motorizáciou pomerne chudobná úroveň štandardnej výbavy celkom nekorešponduje. Všetok luxus na palube – počínajúc špičkovou audiosústavou a končiac modernými asistenčnými systémami – si treba zaplatiť zvlášť. Vlastne netreba, ale bola by to škoda.
Hodnotenie | |
+ | – |
fazóna exteriéru | pomerne chudobná štandardná výbava |
ergonómia pracoviska vodiča | extrémne obutie |
kvalita a spracovanie interiéru | |
paleta doplnkovej výbavy | |
ovládateľnosť a stabilita | |
výkon, pružnosť a nízka spotreba |
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBV, EDS, ASR, ESP šesť airbagov, systém plynulého rozbehu pri stúpaní, predkolízny systém, osemstupňová automatická prevodovka, MMI rádio s CD prehrávačom a ôsmimi reproduktormi, farebný displej, dvojzónová klimatizácia, systém start-stop, elektromechanické servoriadenie, elektricky nastaviteľné bedrové opierky, látkové poťahy, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, strešné nosiče, hliníkové nástupné lišty Allroad, determálne sklá, svetelný a dažďový senzor, ostrekovače svetlometov, kontrola tlaku v pneumatikách, kontrastné lakovanie, predné hmlovky, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Bočné airbagy vzadu, MMI Radio Plus, audisystém Bang & Olufsen, MMI navigácia, autotelefón (Bluetooth), štvorzónová klimatizácia, adaptívny tempomat, panoramatické strešné okno, akustický a optický parkovací systém, termovízna kamera, multifunkčný športový volant, sedadlá v koži, vyhrievané sedadlá, palubný počítač, monitoring okolia vozidla, Head up display, upozornenie na nechcené opustenie jazdného pruhu, upozornenie na vozidlo v mŕtvom uhle, nezávislé kúrenie, devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Audi A6 Allroad 3,0 TDI BIT Quattro a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Audi A6 Allroad 3,0 TDI BIT Quattro | BMW 550d xDrive Touring | Mercedes-Benz E Kombi 350CDI BE 4Matic | Volvo XC70 D5 AWD S-S | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 967 | 2 993 | 2 987 | 2 400 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | V6 | R6 | V6 | R5 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 230 (313)/3 900 – 4 500 | 280 (381)/4 000 – 4 400 | 195 (265)/3 800 | 158 (215)/3 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 650/1 450 – 2 800 | 740/2 000 – 3 000 | 620/1 600 – 2 400 | 420/1 500 – 3250 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 7-st. automatická | 6-st. manuálna |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5.6 | 4.9 | 7.3 | 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 247 | 210 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.7 | 6.4 | 7,1 – 7,2 | 5,60 |
Rázvor (mm) | 2 905 | 2 968 | 2 875 | 2 815 |
Objem batožinového priestoru (l) | 565 | 560 | 695 | 575 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 61 070 | 63 000 | 59 070 | 46 190 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Foto - Audi