Audi pokročilo v skloňovaní svojho päťkového typového radu, keď po kupé a kabriolete dospelo k tretej položke – Sportbacku. Tento päťdverový päťmiestny model má ambície zapáčiť sa potenciálnym zákazníkom, ktorí hľadajú premianta dynamickej fazóny, no nech je praktickejší nielen ako kupé, ale aj v porovnaní so sedanom. Nie jednoduchá úloha. Či sa zámer podaril, o tom už hovoria výsledky testu verzie s dvojlitrovým turbodieselom, šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a predným pohonom.
Stačilo len málo
Možno si poviete, že tvorcovia päťdverovej verzie sa nenadreli. Prevzali pontón karosérie kupé aj s typickou sínusoidou, zjavnou pri pohľade z profilu. Naň položili novú dozadu predĺženú kabínu so subtílnejším zadným stĺpikom a viac členeným bočným bezrámovým presklením. A konečne zvažujúcu sa zadnú partiu s novým výstavnejším oknom zakončili efektnejšou odtrhovou hranou. V jednoduchosti je krása. Máte pravdu, ľahkosť bytia vždy očaruje, aj keď umelecká prax dizajnérov je predsa len o niečo zložitejšia. Interiér novinky musí predsa len poskytnúť viac miesta ako kupé, a to si žiadalo predĺžiť rázvor (+51 mm). Proporčnosť a naprojektované úžitkové vlastnosti determinovali aj nárast celkovej dĺžky karosérie (+86 mm). Podstatnejšie je, ako kreatívci dokázali, že aj také účelové slovné spojenie ako „päťdverové kupé“, hraničiace s logickým nezmyslom, môže vyznieť fotogenicky.
K dverám navyše pribudli aj litre
Menšie dvere v prípade Sportbacku oceníte pri nastupovaní v stiesnených pomeroch, ale do podrepu sa treba nútiť rovnako ako v kupé. Aj po usadnutí za volant sa vybavujú pocity už zažité. Vysoké prahy a spodný okraj okna na jednej strane, robustný stredový panel s krátkou radiacou pákou na druhej a medzi nimi nízko ukotvené športové sedadlo v hladkej koži. Má nastaviteľnú dĺžku sedacej časti a plný elektrický servis. Kožou je potiahnutý aj formovaný veniec volantu. S kupé si Sportback osvojil palubnú dosku a prístrojový panel vrátane nepravidelne delenej stupnice rýchlomeru s purpurovými strelkami. K tomu intuitívne riešené rozhranie MMI. Skrátka, už známa kvalita, športová ergonómia aj sťažený prístup do dverových priečinkov. Systém start – stop vypína motor počas zastávok a štartuje po stlačení spojky. Ak vás otravuje, môžete ho, samozrejme, deaktivovať. Elektrohydraulická parkovačka sa pri rozbiehaní sama neodblokuje, pokým si nezapnete bezpečnostný pás. Diaľkové svetlá sa automaticky prepínajú na stretávacie, keď senzory zachytia koncové svetlá alebo reflektory v protismere. A hudobný „podmaz“ kvalitnej audiosústavy v pozadí.
K zadnej lavici sa nemusíte pchať popri prednom sedadle hlavou či zadkom napred. K dispozícii máte osobitné dvere. Sedí sa tu tiež nízko, no už nie tak stabilne ako vo vytvarovanom kresle. K piatim centimetrom rezervy v oblasti kolien, s ktorými môže rátať priemerne vysoký cestujúci v kupé, pribudli v Sportbacku ďalšie tri. Nad hlavou je to len tak-tak, teda fifty-fifty. Objem kufra narástol o 25 litrov na rovných 480. Podstatnejšie je, že piate dvere, alebo – ak chcete – veľké výklopné veko, ho lepšie sprístupňujú. Batožinu máte ako na dlani. Dlhšie predmety sa dajú prestrčiť cez lyžiarsky tunel (lakťová opierka sa však sklápa sakramentsky ťažko) alebo odistíte operadlá a využijete celkom rovnú predĺženú úložnú plochu.
Z hľadiska estetiky neobstojí jedna časť dvojdielneho krytu. Chráni obsah kufra pred pohľadmi zvedavcov. Keď sa zdvihne spolu s vekom kufra, do očí bije jeho improvizované uchytenie. Chcelo by to nápad hodný Audi.
Zacielené na spotrebu
Nový štvorvalcový turbodiesel so vstrekovaním common rail vyladený na maximálnych 125 kW (170 k) má byť alternatívou, ktorá v súboji akcelerácií premiantov na svetelnej križovatke značke hanbu neurobí a zároveň priemernou spotrebou dokáže konkurovať aj menej urodzeným automobilom za tretinu obstarávacej ceny. Fakt, že sa tieto protichodné požiadavky podarilo skĺbiť, je aj zásluha rozumne odstupňovanej prevodovky. So zaradenou šestkou motor pri diaľničnej stotridsiatke dosahuje 2 300 otáčok a pri deväťdesiatke o 700 menej. Svojou troškou prispel systém start – stop. K plusom rátame na vznetový štvorvalec nevšedne kultivovaný chod a ochotu efektívne pracovať v polohe hlboko pod 1 500 otáčok. A keď to okolnosti vyžadujú, nechá sa krátkodobo „vyhecovať“ až na 5 000. Kombinovaný cyklus absolvuje takto vybavené Audi A5 Sportback s 5,2 litra na 100 kilometrov. Na našom testovacom okruhu, ktorý svojím charakterom viac zodpovedá realite, si vypýtalo (podľa palubného počítača) o rovný liter viac. Pekný výsledok.
Ochotná prednokolka
Občas sa v debatách motoristov objaví názor: Keď Audi, tak quattro. Bude ho počuť čoraz menej najmä v strednej triede. Nové usporiadanie pohonného mechanizmu, s ktorým prišla aktuálna generácia A4 a následne aj A5, potlačilo vrodenú nedotáčavosť. Väčšou ochotou zatáčať to potvrdzuje tiež Sportback. A tak stojí za úvahu, či namiesto rovnako vybavenej štvorkolky, za ktorú musí zákazník doplatiť 2 750 € (82 847 Sk), si radšej nezadovážiť niektoré z prvkov doplnkovej. Napríklad taký športový podvozok, ktorý agilitu auta, ako sme sa mali možnosť presvedčiť, ešte umocňuje, pritom pruženie naďalej suverénne zdoláva aj nepríjemné ostré priečne nerovnosti. Navyše, tradične kvalitná akustická izolácia na rozhraní kabíny a závesov kolies ostáva nedotknutá. Ale to už nechtiac mierime do teritória športovo založených vodičov. Tam aj naďalej bude platiť: Keď..., tak quattro.
Záver
Audi má v strednej triede veľmi silné zastúpenie. Posúďte sami A4 (sedan, Avant, Allroad), A5 (kupé, kabriolet, Sportback) k tomu na výber z dvoch systémov pohonu, širokej palety moderných motorov a prevodoviek. Skoro by sa dalo povedať, že nedá sa nevybrať si. Najnovšia verzia A5 Sportback kombinuje podmanivý dizajn A5 kupé s praktickosťou A4 Avant. Samozrejme, že výsledkom je kompromis. Ale ak všetky kompromisy budú tak skvele vyzerať a bude sa na nich tak dobre jazdiť, potom nech žijú kompromisy. Cena! Tiež stojí za pozornosť. Veď s ňou Audi 2,0 TDI Sportback môže loviť aj medzi škodovkarmi. Ale pozor! Platí pre štandardnú výbavu. V jej rámci sa budete musieť zaobísť bez famóznych športových sedadiel v koži, športového podvozka, bi-xenónových svetlometov, servotronicu, parkovacích senzorov, špičkovej audiosústavy a odpustiť si musíte x ďalších položiek. Vo verzii s úsporným motorom to zákazníkovi nemusí až tak prekážať. No s rastúcim výkonom motorov a pohonom quattro by sa mal zoznam príplatkových položiek vyprázdňovať v prospech štandardnej výbavy. Zatiaľ to tak nie je.
Hodnotenie
+ atraktívny dizajn
+ pružný a úsporný motor
+ optimálne naladený podvozok
+ kvalita použitých materiálov v interiéri
+ objemný a prístupný kufor
– menej miesta vzadu nad hlavou
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBV, EDS, ASR, ESP, šesť airbagov, palubný počítač, audiosústava s CD a MP3, farebný monitor, dvojzónová klimatizácia, dynamický podvozok, elektromechanická parkovačka, systém start – stop, predné hmlovky, imobilizér, elektrické ovládanie okien a vyhrievanie vonkajších zrkadiel, vyhrievané dýzy ostrekovačov čelného skla, volant a radiaca páka v koži, denné stretávacie svetlá, automatické otváranie batožinového priestoru, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Bočné airbagy vzadu, bi-xenónové svetlomety, trojzónová klimatizácia, alarm, akustický a optický parkovací systém, monitoring mŕtvych uhlov, signalizácia nechceného opustenia jazdného pruhu, adaptívny tempomat, športový podvozok s reguláciou tlmenia, nezávislé kúrenie s diaľkovým ovládaním, multifunkčný športový volant, interiér v koži, vyhrievané sedadlá, športové sedadlá, klimatizované sedadlá, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, 18- až 19-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, elektricky ovládané strešné okno, lyžiarsky vak...
Foto - Audi