Hit tohtoročnej letnej motoristickej sezóny stavia na technickej báze dvojdverového kupé Audi A5. Ako jeden z mála modelov ostáva aj v ére hard topov verný klasickej plátennej streche. Ako je už pre Audi typické, aj tento derivát sprevádza pestrá kombinácia motorov, pohonov a prevodoviek. My sme otestovali exemplár s výkonnejším z dvoch dvojlitrových prepĺňaných štvorvalcov, s manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies.

Kontrastná  harmónia

Tí, čo sa držia teórie, že kabriolet by mal mať len plátennú strechu a žiadnu inú, budú Audi A5 prezentovať ako žiarivý príklad na podporu svojho tvrdenia. Pretože ani na okamih nezaváhate, aký druh auta to pred vami pózuje. Pritom vôbec nezáleží, či má strechu na svojom mieste alebo zbalenú v kufri. Navyše testovaný exemplár v snehobielo-čiernom vyhotovení stavia na efekte kontrastnej harmónie a retro efekte kombinácie modernej techniky nadčasového dizajnu a retro štýlu strechy typu soft top. Inak päťkový kabriolet má s kupé maximálne možné množstvo spoločných dielcov, takže spredu ich neodlíšite ani len podľa tvaru diódových rámp zakomponovaných do svetlometov. Ak vám to prekáža, zainvestujete a siahnete po ľahkej individualizácii, napríklad v podobe balíka S-line – s rozšírenými prahmi, olištovaným predným nárazníkom, krytom difúzora vo farbe platiny, príslušnými prahovými lištami a emblémami. No či už s balíkom alebo bez neho – Audi A5 Cabriolet vyznieva z každého zorného uhla elegantne a športovo. Presnejšie, viac elegantne ako športovo.

Praktický  kabriolet

Po prekročení vysokých prahov registrujete známy obraz už zažitý v kupé A5. Veľké a bezrámové dvere majú v otvorenej polohe v pomere k svojej hmotnosti slabšiu aretáciu. Obsahujú veľké, no ťažko prístupné odkladacie priečinky. Kožené športové predné sedadlá s nastaviteľnými sedákmi a atraktívnym štepovaním poskytujú nízky posed a dobré bočné vedenie. Spolu s trojramenným volantom, krátkou radiacou pákou vo vysokom a v širokom stredovom tuneli bodujú aj príkladnou ergonómiou. K tomu azda najintuitívnejšie multimediálne rozhranie MMI sprostredkované farebnou obrazovkou a žiarite spokojnosťou. Následne zvýšite nároky, no aj tak pochválite kvalitu použitých materiálov. S jedinou výnimkou. Plastové obklady prístrojového štítu s dizajnom matného hliníka mohli vyznieť dôveryhodnejšie. Potom padne pohľad na prístrojový panel a rýchlomer v ňom. Nepravidelne delená stupnica púta pozornosť o povestnú sekundičku dlhšie, ako by mala. S cestujúcimi vzadu sa v kabrioletoch takmer neráta. Ale keď už, v tejto á-päťke zaujmete vzpriamenejšiu pozíciu ako v príbuznom kupé. S výškou okolo 180 cm oceníte malú rezervu na kolená, ba aj tú minimálnu nad hlavou. Keď však strecha putuje do kufra (trvá to len 15 sekúnd), pobavene alebo pohoršene zistíte, že pred jej zvlneným plátnom musíte uhnúť hlavou. Inak je to celkom praktické vozidlo. Jeho kufor pojme 320 litrov, a keď je strecha natiahnutá, získate ďalších 60 litrov. Operadlá zadných sedadiel sa dajú navyše odistiť, potom ľahnú na sedáky a vytvoria predĺženú úložnú plochu.

Motor k neuťahaniu

Dvojlitrový prepĺňaný agregát  s priamym vstrekovaním benzínu vyladený na 210 koní sa pri prvom kontakte môže zdať až prehnane pokojamilovný. Na pokyn akcelerátora sa veru nepretrhne. Žeby to bolo o dva metráky vyššou hmotnosťou kabrioletu ako kupé? Len čiastočne. Pravdu odhaľuje až pohľad na prístrojový panel. V bežnom režime otáčky padajú prekvapivo nízko, motor je chronicky podtočený. Orientácii nepomôže ani palubný počítač, je nastavený na úsporný režim a k podradeniu vyzve, až keď otáčky klesnú takmer na voľnobeh a motor už má toho akurát dosť. So zaradenou šestkou pri deväťdesiatke otáčkomer vystúpi na 1 700 a pri stotridsiatke ukazuje 2 400 otáčok. Je to jasné, ťažká prevodovka. Taká sa hodí naozaj len k pružnému motoru a tento dvojliter takým je. Ak však nemáte záujem šetriť pohonné hmoty, ale skôr z auta vydolovať maximálne akceleračné schopnosti, chce to opačný extrém – plný plyn a s radením čakať na 6 500 otáčok. Kvôli názornosti: I – 60 km/h, II – 120, III – 180... Impozantná schéma, však? Stovka za nameraných 7,8 sekundy je solídny výsledok. A priemerná spotreba 8,7 l na 100 km, vykázaná palubným počítačom na našom testovacom okruhu, tiež.

Tvrdé  a robustné

Aj A5 Cabrio – podobne ako kupé – má motor posunutý ďalej za prednú nápravu, a tak do oblúkov nastupuje pomerne ochotne, hoci nedotáčavý charakter nezaprie. Škoda, že testovaný exemplár nedisponuje pohonom quattro. Tvrdší športový podvozok spolu s obutím formátu 235/35 R19 kvalifikujú toto auto predovšetkým na rýchlu jazdu po vozovkách s kvalitným asfaltovým povrchom. Takto vybavené Audi sa v zákrutách takmer nenakláňa a ľahko sa ovláda. Vo vyjazdených koľajach ho však treba stabilizovať volantom a výtlkom sa radno – aj vzhľadom na zraniteľnejšie atraktívne disky kolies – vyhnúť. Pozoruhodná je pevnosť karosérie tejto otvorenej verzie. Ani na typickej slovenskej komunikácii posádku neobťažujú pazvuky vŕzgajúcich tesnení. A jazda s otvorenou strechou s deflektorom namontovaným za prednými sedadlami je do stovky skvelá a celkom príjemná aj po jej tesnom prekročení.

Záver

Ešte stále nový typový  rad Audi A5 preberá od A4 štafetu modelov s otvorenou strechou. Je to elegantnejšia a športovejšia alternatíva a o to predsa ide. Aj za už vysloveným konštatovaním, že viac elegantná ako športová, si stojíme. A5 Cabrio totiž navonok pripomína skôr reprezentačný voz ako športové náradie a svojimi jazdnými vlastnosťami tento názor vo viacerých smeroch potvrdzuje. Poháňa ho síce prepĺňaný výkonný štvorvalec, ale v jeho tandeme pracuje pravý opak toho, čo si predstavujeme pod športovou prevodovkou. Opačného charakteru je zas tvrdší podvozok vyzdobený atraktívnymi devätnástkami, no k nemu by sa viac ako predný pohon hodilo quattro. Skrátka – toto auto je stavané na vysoké jazdné priemery na kvalitných komunikáciách alebo na nenáhlivú promenádu s otvorenou strechou krajinou či mestom pred západom slnka. Systému brzda – plyn príliš nerozumie a ani svojou siluetou, ktorá v sebe nesie náboj moderny okorenenej tak trochu retro plátennou strechou, k nemu neprovokuje. 

Hodnotenie

+ atraktívny dizajn

+ výkonný pružný a relatívne úsporný motor

+ dobrá ovládateľnosť 

+ kvalita použitých materiálov v interiéri

+ diapazón doplnkovej výbavy

– rolujúca strecha zasahuje do priestoru pre cestujúcich

– tvrdšie pruženie

Foto – Audi 

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBV, EDS, ASR, ESP, štyri airbagy, ochranný systém pri prevrátení vozidla, servotronic, dynamický podvozok, elektromechanická parkovačka, palubný počítač, vyhrievané dýzy ostrekovača čelného skla, audiosústava s CD a MP3 prehrávačom, farebný monitor, Easy Entry, športový volant, automatická klimatizácia, bi-xenónové svetlomety, predné hmlovky, odnímateľný deflektor, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, imobilizér, kontrola tlaku v pneumatikách, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním... 

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Strecha so zvýšenou izoláciou proti hluku, športový podvozok, športové predné sedadlá, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, trojzónová  klimatizácia, tempomat, Audi side assist, Aidi line assist, automatická  regulácia odstupu, hi-fi audiosystém, bezkľúčová manipulácia, multifunkčný športový volant, alarm, akustický aj optický parkovací systém, lyžiarsky tunel, poťahy sedadiel v koži aj v Alcantare, prípadne ich kombinácia, vyhrievané predné sedadlá, svetelný a dažďový senzor, osemnásť- a devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, exteriérový balík S-line...