Kombi s odolnejšou karosériou, so zvýšenou svetlou výškou a štandardne montovaným pohonom štyroch kolies vychádza z technickej bázy aktuálneho modelu Audi A4 Avant. Má za úlohu premeniť šancu a zopakovať úspech rovnomenného derivátu Audi Allroad z vyššej strednej triedy. To nie je ľahká úloha už len preto, že originál je len jeden. Ani zopakovaný vtip už nie je taký dobrý. Iba žeby novinka dokázala svojsky zaujať. Či áno, o tom už vypovedá redakčný test modelu s dvojlitrovým vznetovým štvorvalcom.

Allroad verzus Avant

Podľa zvislo rebrovanej masky chladiča v lesklom sivom odtieni a ochranného štítu, ktorý vyčnieva spod motora, rozpoznáte Audi A4 Allroad Quattro v momente, keď vás minie z protismeru. V spätnom zrkadle možno ešte stihnete zaregistrovať ďalší štít, ktorý sa tvári ako difúzor a čiastočne prekrýva zadný nárazník. Ako zo strieľní z neho trčia dve hlavne výfukového potrubia. Ak však interesantný objekt zapózuje z profilu, pohľad sa zastaví na jeho tmavých ochranných plastoch lemujúcich exponované miesta karosérie. Tí zasvätenejší si povšimnú vyššiu pozíciu karosérie nad vozovkou, možno aj širší rozchod kolies. Inak je to na pohľad Audi A4 Avant aj s typickou vlnovkou LED v telesách svetlometov a na kombi až prekvapivo elegantnou štíhlou siluetou.

Vzor Audi A4

Prekročíte vysoký prah ozdobený  hliníkovou lištou s nápisom Allroad a usadnete do pohodlného koženého, atraktívne štepovaného kresla. Pri hľadaní optimálnej polohy za volantom poslúži elektrický servis. Sedák s vysúvateľnou prednou časťou zas zlepšuje oporu stehien. Pracovisko v zornom poli potvrdzuje, že sedíte v Audi A4. Štvorramenný volant s formovaným vencom obšitým kožou, poddajný povrch palubnej dosky, typicky široká stredová konzola s krátkou radiacou pákou a dekor s dizajnom matného hliníka. Prístrojový panel má nerovnomerne delenú stupnicu rýchlomera, v strede svieti 6,5-palcový monochromatický monitor, o akustiku sa stará kvalitná audiosústava Concert s desiatimi reproduktormi. Nechýba ani spínač elektrohydraulickej parkovačky. Pomocou MMI si môžete nastaviť citlivosť riadenia aj reakciu akcelerátora, nie však výšku podvozka ani komfort pruženia. To je výsada väčšieho Audi Allroad, vybaveného pneumatickým pružením. Slabší výhľad cez zadné okno čiastočne kompenzujú veľké vonkajšie zrkadlá a parkovací systém.

Zadná delená lavica je pomerne nízka, preto tá hrošia opora stehien. O miesto na kolená strach mať nemusíte, od operadiel ich delí potrebná rezerva. Kto však živil očakávanie bezkonkurenčného priestorového komfortu na základe nevšedne veľkého rázvoru, môže byť aj trochu sklamaný. Batožinový priestor so základnou kapacitou 480 litrov je plne konkurencieschopný. Má dvojité dno a dômyselný upevňovací systém, schopný stabilizovať náklad. Ak sklopíte zadné sedadlá, získate vodorovnú predĺženú úložnú plochu. Súčasne vzrastie prepravná kapacita na maximálnych 1 430 litrov.

Zneužitá pružnosť

Dvojlitrový turbodiesel so vstrekovaním Common rail a s piezoelektrickými vstrekovačmi si svojou kultúrou chodu a rozložitým spektrom využiteľných otáčok vodiča rýchlo získa. Jeho pružnosť zúročuje, občas aj zneužíva, dlhá šesťstupňová prevodovka. Keď so zaradenou šestkou jazdíte po diaľnici predpísanou stotridsiatkou, prístrojový panel ukazuje len 2 500 otáčok a spotreba sa drží pod hranicou siedmich litrov. Ak rýchlosť klesne na deväťdesiat, strelka otáčkomeru spadne na 1 800 a spolu s ňou o liter klesne aj spotreba. Ekonomiku prevádzky žiarlivo stráži indikátor optimálneho radenia. Na vodiča apeluje takmer permanentnou radou – zaraď vyšší rýchlostný stupeň. Naopak, odradiť odporúča len v krajnom prípade. Napríklad keď dedinou plachtíte päťdesiatkou, v kulise radenia ešte stále trčí zabudnutá šestka a motor sa trápi pri neuveriteľných 800 otáčkach. Ale ťahá. Počas merania priemernej spotreby sme sa indikátorom riadili, len keď korešpondoval so zaužívaným štandardom na testovacom okruhu. Prax totiž vyžaduje operatívnejšie zachádzanie s prevodovkou, aby ste celkom nestratili potenciál na akceleráciu. Ako vždy priestor dostala aj technika jazdy premietnutá na opačný koniec stupnice otáčkomera. To pri opakovaných skúškach zrýchlenia simulujúcich nekompromisné predbiehanie. Mimochodom, z 0 na stovku to Allroadu trvalo 9 sekúnd. Na konci okruhu palubný počítač všetko skalkuloval s nasledovným výsledkom: 6,8 l/100 km.

Zamerané na komfort

„Malý“ Allroad štandardne využíva pohon štyroch kolies Quattro, no v porovnaní s Avantom má podvozok zvýšený o 37 mm a k tomu o 20 mm rozšírené nápravy. Adekvátnymi úpravami prešli pružiny aj stabilizátory. Rezultuje až prekvapivo komfortné pruženie, hoci aj s nadštandardným obutím formátu 245/45 ZR18. Tento podvozok je vôbec o vydarenom kompromise medzi jazdou po diaľnici a na lesnej či poľnej ceste, v snehovej aj v zablatenej nepohode. Pre daný prípad disponuje (vypínateľným) stabilizačným programom (ESP) s funkciou offroad detection na skrotenie prihorlivej aktivity elektronických systémov. Ale aj keď máte k dispozícii 180 mm svetlej výšky, s takým veľkým rázvorom a pomerne dlhými prevismi karosérie nemôžete v teréne čakať zázraky. Inak riskujete, že Audi odvisne na bruchu. Allroad je predsa len na ceste viac doma. Tu profituje z vlastností daných radu A4 – dobrej ovládateľnosti a utlmeného sklonu k nedotáčavosti, k čomu Quattro prispieva väčšou porciou krútiaceho momentu prenášaného zadnou nápravou. Kým väčší Allroad svojou povahou provokuje vyskúšať si jazdu na rallycrossovej trati, tento je pokojamilovnejší. Skôr ako povesť športového náradia získa punc najpohodlnejšieho Audi A4. 

Záver

Tvári sa ako alternatíva k Audi A4 Avant, no v základnom vyhotovení aj s týmto motorom 2,0 TDI je o 7-tis. € drahší. Zato s Audi Q5 si to rozdáva pozoruhodne vyrovnane. V tomto súboji už nebude v očiach potenciálneho zákazníka zohrávať úlohu cena, len dilema, či uprednostniť väčšiu priechodnosť a robustnosť Q5 alebo mäkší podvozok a lepšiu ovládateľnosť Allroadu. O to jeho tvorcom šlo. Nebol to krok do neznáma, lebo v zornom poli mali úspešný – o triedu vyššie situovaný vzor. Ak predsa len neponúkli jeho zmenšenú kópiu, potom hlavne preto, aby mu nepokazili šance odstrašujúcou cenou. A tak vytvorili vozidlo s dobrodružným výzorom, ktoré si s nespevneným povrchom poradí lepšie ako akékoľvek A4 dosiaľ a všetkých svojich súkmeňovcov v strednej triede poráža aj vláčnym perovaním. Posiela svoju  navštívenku aj tým, čo podobný charakter hľadali doteraz inde ako u Audi A4. 

Hodnotenie

+ atraktívny exteriér
+ pružný a úsporný motor
+ výborná ergonómia pracoviska vodiča
+ kvalita použitých materiálov v interiéri
+ komfortné pruženie
– horší výhľad dozadu

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBV, EDS, ASR, ESP šesť airbagov, automatická klimatizácia, palubný počítač, elektromechanická parkovačka, elektronický imobilizér, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, multifunkčný ukazovateľ, farebný monitor, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, strešné nosiče, predné hmlovky, vyhrievané dýzy ostrekovača čelného okna, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin... 

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Bočné airbagy k zadným sedadlám, Audi side assist, Audi Lane Assist, tempomat, automatická kontrola odstupu od vozidiel, dynamické riadenie, športové predné sedadlá, interiér v koži, audiosystém, TV tuner, navigácia, panoramatické elektricky ovládané strešné okno, upevňovací systém do kufra, alarm, akustický parkovací systém, nezávislé kúrenie s diaľkovým ovládaním, multifunkčný športový volant, lak Audi Exclusive...

Foto - Audi