Najmenšia Alfa v špičkovom vyhotovení Quadrifoglio Verde je výkladnou skriňou celého typového radu MiTo. Poháňa ju prepĺňaný 1,4-litrový štvorvalec MultiAir vyladený na maximálny výkon 125 kW (170 k) spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tomuto tandemu sekunduje športový podvozok. Výkonnejšie a vybavenejšie MiTo zákazník nezoženie, kým taliansky výrobca nenaplní očakávania, ktoré vyplývajú už z jeho tradície, a neuvedie na trh ešte ostrejší derivát GTA.
Nečakaná diskrétnosť
Keď Alfa MiTo slávila výstavnú premiéru, zožala množstvo komplimentov a ocenení za svoju fazónu, ktorou tak trochu parazituje na svojom ikonickom súrodencovi Alfa Romeo C8 Competenzione. Vrcholná verzia sa opticky vyčleňuje predovšetkým sedemnástkami s titánovou povrchovou úpravou. Cez ich lúče presvitajú purpurové strmene bŕzd s nápisom Alfa Romeo.
K tomu strešný spojler, prekomponovaný zadný nárazník s difúzorom, dvojitá koncovka výfuku a zelený štvorlístok na predných blatníkoch. Originálne je tiež orámovanie osvetľovacích telies a nápadnejšie sú aj kryty spätných zrkadiel. Dojem – nečakaná diskrétnosť. Ak potenciálny zákazník chce ukazovať inakosť, ktorú už zaplatil v obstarávacej cene, nemusí byť celkom spokojný. Môže však siahnuť po škále individualizujúcej výbavy.
Zdroj: 1
V obkľúčení symbolov
Interiér Alfy už pri nastupovaní ponúka navštívenku v podobe prahových líšt s nápisom Quadrifoglio Verde. Telo sa zaborí do príplatkového športového sedadla čalúneného čiernou Alcantarou. Pozornosti neujde atraktívne štepovanie kontrastným bielym a zeleným stehom. Vysoké operadlo s integrovanou hlavovou opierkou nesie výsek loga Alfa Romeo. Bočnice fixujú telo v zákrutách, dlhý a optimálne sklonený sedák podopiera stehná. Vyšší posed za volantom kontrastuje so športovými ambíciami, ale tejto značke sa toleruje. Čakali sme nový volant. Pôvodný má síce formovaný kožou obšitý veniec, ale na športový derivát už zbytočne veľký priemer a sklon.
Radiaca páka upravenej prevodovky ukotvená v nízkom stredovom paneli je tiež dlhšia, ako býva v športovo ladených autách bežné, ale jej radiace dráhy sa skrátili. Štylistický tón fazóny pracoviska vodiča udáva palubná doska. Podľa vzoru Alfa kopíruje prieduchy ventilácie aj tubusy hlboko zapusteného prístrojového štítu. Exponovanú časť jej povrchu pokrýva na dotyk zamatovo príjemný plast. Displeje kvalitnej audiosústavy Bose a príplatkovej automatickej klimatizácie umiestnené v stredovom paneli sálajú purpurom, rovnako ako strelky budíkov v prístrojovom štíte. Škoda, že aj športové pedále si treba doplatiť.
Zdroj: 2
Len vo dvojici
K zadnej lavici sa v trojdveráku treba nasúkať. Po sklopení operadla a odsunutí predného sedadla vpred nie je to nič náročné. Systém Easy Entry na strane vodiča aj spolujazdca eliminuje sprievodné komplikácie. Po usadnutí je jasné, že tu sa dá voziť maximálne vo dvojici, aj keď výrobca deklaruje MiTo ako päťmiestne. Inak pohoda aj s dobrou oporou stehien, no pasažier s priemernou výškou (180 cm) sa vlasmi dotýka stropu a kolená si opiera o operadlá aj v prípade, keď tí vpredu sedia predpisovo skromne.
Vysoká nakladacia hrana kufra sa v aute, ktoré má byť v prvom rade štýlové a až v treťom pláne možno aj praktické, dá tolerovať. Tých 270 litrov využiteľného objemu nenadchne ani neurazí. Koniec koncov, kapacita kufra sa aj v MiTo dá na úkor sklopených operadiel zadných sedadiel rozšíriť. Ale po poriadku – bez prednostného odklopenia sedákov to nepôjde. A možno bude potrebné zasunúť opierky hlavy.
Zdroj: 3
Kľúč k výkonu
Do zorného poľa sa posúva prepĺňaná jednaštvorka s avantgardným premenlivým časovaním ventilov MultiAir. Klasickú mechaniku nahradila elektrohydraulika, ktorá v závislosti od otáčok ponúka až päť nastavení. Výsledkom má byť vyšší výkon, ale znížená tvorba emisií a priamoúmerný pokles spotreby. Toľko teória. Po naštartovaní strelky palubných prístrojov opíšu plné dráhy a vrátia sa späť s výnimkou otáčkomera, ktorý za príjemného pobublávania výfuku sleduje voľnobeh.
Avšak Alfa sa rozbieha akosi nasilu. Akú-takú dynamiku z nej dolujeme až v druhej polovici zdvihu akcelerátora. Žiadnych 170 koní – subjektívne možno o tretinu menej. No keď posunieme spínač systému Alfa D.N.A. z polohy „normal“ na „dynamic“, akoby MiTo dostalo rázny kopanec. Motor zrazu voľne dýcha, otáčky strmo stúpajú nahor. Hoci stupnica otáčkomeru sa začína červenieť pri 6 500, obmedzovač jednotku zabrzdí už pri 5 700 a dvojku na hranici šesťtisíc otáčok. Zrejme kvôli zotrvačnosti.
Až ďalšie prevody môžeme podržať po vyznačené pole. No viac ako zrýchlenie vyjadrené časom na stovku pod osem sekúnd imponuje pružnosť motora. Úžasná – nech je tam zaradená hoc aj šestka. MultiAir ťahá celkom od spodku ako moderný turbodiesel a v hornej tretine využiteľných otáčok zas ako športový zážihový motor. Dojem nedevalvuje ani ťažšia prevodovka. Pri každom reštarte sa však D.N.A. vracia do pozície „normal“. V nej sme ju ponechali počas merania spotreby. Na konci okruhu palubný počítač vykázal rovných sedem litrov. Výsledok potvrdzuje, že s Quadrifoglio Verde sa dá jazdiť nielen dynamicky, ale aj ekonomicky. Nie však súčasne.
Malá ostrá Alfa a jej D.N.A má v zálohe aj tretí režim „all weather“. Motor aj riadenie ešte zvláčnejú. Svoje prednosti môže ukázať napríklad na zasnežených cestách.
Zdroj: 4
S horiacimi pneumatikami
V dynamickom režime ostrejšiu reakciu motora na pokyn akcelerátotora sprevádza tiež tuhšia charakteristika posilňovača riadenia, utlmia sa aktivity elektronických programov a trakčná kontrola sa úplne vypne. Preto nie je problém odštartovať s horiacimi pneumatikami. Na technickej trati je MiTo vo svojom živle. Hoci má predný pohon, pomerne ľahký predok netreba do zákrut nútiť. A presné riadenie dovoľuje každý oblúk trafiť na komoru. Táto vlastnosť síce zhoršuje smerovú stabilitu auta – v rukách temperamentnejšieho vodiča ním mykne takmer pri každom radení, ale to sa poddá. Výjazdy zo zákrut dynamizuje systém Q2 electronic, ktorý funguje ako diferenciál s obmedzenou svornosťou. O MiTo sa teda dá oprieť a predné kolesá ho ťahajú v smere otočenia volantom. Športový podvozok nie je hlučný, no príplatkové osemnástky nechajú najmä cestujúcim vzadu vychutnať každú nerovnosť.
Záver
Zelený štvorlístok sa má čulo k životu. Je rýchly ovládateľný a má skvelú fazónu. Áno – estéti Alfy sa pri jeho dotváraní držali tesne pri stene, akoby sa báli, že na zovňajšku, na ktorom takmer všetko sedí, napáchajú škody. Radšej nechali na zákazníka, nech si MiTo dotvorí alebo znetvorí na vlastnú zodpovednosť a za dodatočný poplatok. Medzi nami, už základných 22-tisíc eur je dosť. Na tunajšom trhu sa dá zohnať malé auto s podobným výkonom lacnejšie. Dokumentuje to aj porovnávacia tabuľka. Faktom ostáva, že to nebude Alfa (ani Mini). A tak je jasné, že Alfa Romeo MiTo 1,4T Quadrifoglio Verde ostane vzácnym zjavom nielen na tunajších cestách. No tým vyššiu motiváciu vlastniť ju môžu mať snívajúci jedinci.
Hodnotenie
+ podmanivý štýlový dizajn
+ ergonomické pracovisko vodiča
+ temperamentný a úsporný motor
+ ovládateľnosť
– tvrdšie pruženie
– málo miesta na zadných sedadlách
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
DSTC, VDC – ABS, BA, ASR, MSR, CBC, sedem airbagov, elektrický posilňovač riadenia, palubný počítač, klimatizácia, stop&start, systém D.N.A., konfigurovateľný displej, volant a radiaca páka v koži, predné hmlovky, prahové lišty, spojler, športové prístroje s bielym podsvietením, predné elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Bi-xenónové svetlomety, dvojzónová klimatizácia, elektricky ovládané strešné okno, alarm, hi-fi systém Bose, tempomat, rádionavigácia, interiér v koži, vyhrievané predné sedadlá, športové pedále, meranie tlaku v pneumatikách, ovládanie rádia a telefónu na volante, vyhrievanie dýz stieračov, lakované brzdové strmene, parkovacie senzory vzadu, individualizácia samolepkami, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Alfa Romeo MiTo 1,4T Quadrifoglio Verde a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Alfa Romeo MiTo 1,4T Quadrifoglio Verde | Citroën DS3 Sport THP 155 | Mini Cooper S | VW Polo GTI | |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 368 | 1 598 | 1 598 | 1 390 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 125 (170)/5 500 | 115 (156)/6 000 | 135 (184)/5 500 | 132 (180)/6 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 230 – 250/2 500 | 240/4 000 | 240/1 600 – 5 000 | 250/2 000 – 4 500 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 7-st.dvojspojková automatická |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,5 | 7,3 | 7,0 | 6,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 219 | 214 | 228 | 229 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,0 | 6,7 | 5,8 | 5,9 |
Rázvor (mm) | 2 510 | 2 464 | 2 465 | 2 468 |
Objem batožinového priestoru (l) | 270 | 285 | 160 | 280 |
Počet dverí | 3 | 3 | 3 | 3 |
Elektronický stabilizačný program | DSTC, VDC – ABS, BA, ASR, MSR, CBC | ABS, BAS, ESP | ABS, DSC, DTC* | ESP, ABS, ASR, EDS, EBV, MSR, XDS |
Airbag vodiča a spolujazdca | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Bočné airbagy vpredu | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Bočné airbagy vzadu (€) | nemontujú sa | nemontujú sa | nemontujú sa | nemontujú sa |
Hlavové airbagy | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Kolenný airbag vodiča | štandardne | nemontuje sa | nemontuje sa | nemontuje sa |
Manuálna klimatizácia | 505 | nemontuje sa | štandardne | štandardne |
Automatická klimatizácia | štandardne (dvojzónová) | štandardne | 333 | 395 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 21 990 | 19 030 | 23 800 | 18 640 |
*doplnková výbava
(do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla)
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Foto – Alfa Romeo