Nový kompaktný hatchback z Turína s poetickým typovým označením zaujal vlani v portfóliu Alfy Romeo miesto po stoštyridsaťsedmičke. Využíva novú podvozkovú platformu C-Evo, jeho skelet zhutňuje vysokopevnostná oceľ. Na závesoch kolies zas bohato participuje ľahký hliník. Svojho predchodcu prekonáva vo všetkých základných rozmerových parametroch karosérie, výkonom aj ambíciami svojich tvorcov. Do súboja o trhové preferencie vstúpil so šiestimi štvorvalcovými pohonnými jednotkami symetricky rozdelenými na zážihové a vznetové. My sme otestovali najvýkonnejší turbodiesel 2,0 JTD s maximálnym výkonom 125 kW (175 k).
MiTo bolo skôr
Automobily značky Alfa Romeo si na prvom dojme dávajú záležať. Aj Giulietta berie za svoje pózovanie vysoké bodové ohodnotenie. Hrdo sa hlási k prameňu inšpirácie – superšportovým C8 Competezione, ktorý predznamenáva aktuálny dizajnérsky jazyk značky. Kombinuje nostalgické retro s frivolnosťou súdobého talianskeho dizajnu. Giulietta má len jednu smolu – ako prvé tu už bolo menšie MiTo. Navzájom sú si až príliš podobné – prednou partiou aj z profilu. A tak už keď sa Giulietta zjavila, bola akási povedomá. No v porovnaní s malým súrodencom má aj výhodu. Jej dlhšia štíhla karoséria je predsa len vďačnejším interpretačným pozadím.
Na efekt
Skvelý dojem z optických vnemov vyvolaných zovňajškom ostáva aj po nahliadnutí do interiéru. Bohato štepovaná koža na športových predných sedadlách, štíhla palubná doska na exponovaných miestach potiahnutá mäkkým plastom. K tomu na efekt vyrátaná hra kontrastov prevládajúcej čiernej, s detailmi v dizajne hliníka či purpuru stehov aj digitálnych ukazovateľov. Po usadnutí za volant vodič registruje mäkšie čalúnenie celkom pohodlného sedadla. Masívne bočnice sľubujú dobrú oporu voči odstredivým silám, ale hladká koža je proti. Prednú časť sedáka by zas bolo potrebné zdvihnúť, no príslušný regulačný prvok chýba a nastavovaciu ružicu sklonu operadla prekrýva bezpečnostný pás.
Trojramenný volant s hrubým formovaným vencom padne dobre do dlaní, len spínače na jeho ramenách (audiosystém, telefón) je ťažké identifikovať hmatom. Radiaca páka s efektnou kovovou hlavicou má šmrnc, ale radenie za presnosť nechválime. Najmä jednotka sa v kulise občas vzprieči a spôsobuje nervozitu, keď na križovatke naskočí zelená. Zato Giulietta ukazuje, ako má vyzerať prístrojový štít – budíky sú spoľahlivo tienené v hlbokých tubusoch, rýchlomer má rovnomerne delenú stupnicu, stupnica veľkého otáčkomeru je prehľadná. Kvitujeme výklopnú obrazovku príplatkovej navigácie. V štandarde jej pozíciu zaujíma uzatváracia skrinka. Fľaša s nápojom sa do chatrných dverových priečinkov nezmestí a v stojane zabudovanom v uzatváracom boxe pred spolujazdcom je akosi od ruky.
Väčší kufor
Vzadu sedíme pomerne nízko. No chodidlá sa dajú zasunúť pod predné sedadlá. Potom telo získa aj potrebnú stabilitu. Zadná lavica s delenými operadlami je pomerne široká. Priemerne vysokí cestujúci (180 cm) môžu rátať aj s primeraným priestorom v oblasti kolien, ak zaň považujeme asi päťcentimetrovú rezervu po operadlá predných sedadiel. S miestom nad hlavou je to už horšie. Tam rezerva kvôli príplatkovému strešnému oknu chýba celkom. Vyšším neostáva iné, len si podsadnúť. Kufor Giulietty v porovnaní so stoštyridsaťsedmičkou narástol zo skromných 292 litrov na akceptovateľných 350 litrov. Slabinou kompaktnej Alfy už nie je, no nestal sa ani jej konkurenčnou výhodou. K dobru mu rátame minirezervu pod podlahou aj lyžiarsky tunel. Zadné operadlá sa síce dajú sklopiť, ale s dnom kufra rovinu nevytvárajú.
Pod taktovkou DNA
Dvojlitrový vznetový štvorvalec zabudovaný pod prednou kapotou Alfy patrí určite k tým tichším a kultivovanejším vo svojej kategórii. Pokiaľ ide o výkon a pružnosť, má nadpriemerný potenciál. Len ho treba vedieť využiť. Veľa záleží, v akej polohe je kolískový prepínač Alfa D.N.A. Ak „normal“, potom motor reaguje na pokyny akcelerátora len pozvoľne. Tých 170 koní necítiť. Tipovali by sme o dobrých 40 menej, hoci motoru sekunduje pomerne ťažká prevodovka.
Jednotlivé prevodové stupne preto treba viac podržať, inak motor ostáva podtočený a málo pružný. Napríklad pri zaradenej šestke a 90 km rýchlosti dosahuje len 1 500 otáčok. Ale v „normale“ je Giulietta 2,0 JTD aspoň úsporná. Na testovacom okruhu sme jej namerali priemerných 5,8 l/100 km. No len čo presunieme spínač do zarážky „dynamic“, motor sa prebudí ako pokropený živou vodou, pedál akcelerátora stvrdne a riadenie stuhne. Pod plným plynom radíme pri 4 700 otáčkach: I – 45, II – 80, III – 125 km/h a Giulietta rezko akceleruje. Stovka za hrubých 8 sekúnd – to je dobrý predpoklad na rázne predbiehanie. Aj v nízkych otáčkach motor totálne zmenil prejav. Silu má na rozdávanie.
Zábava na ceste
Tvrdšie naladený podvozok obutý v pneumatikách formátu 225/45 R17 nezakrýva, že hrboľaté vozovky mu nesedia. Do kabíny preniká zvýšený hluk od pneumatík aj závesov kolies, zadná náprava má tendenciu odskakovať. Situácia sa diametrálne mení na kvalitnom asfaltovom koberci. Utrpenie strieda radosť z jazdy. Giulietta sedí na ceste ako pribitá, doslova sa pýta na technickú trať plnú zákrut, stúpaní a spádov. Napriek relatívne ťažkému motoru sa v nájazdoch do oblúkov správa len mierne nedotáčavo, potom už neutrálne.
Vo výjazdoch pod plynom sa zapája štandardne montovaný systém Q2 electronic, ktorý supluje diferenciál s obmedzenou svornosťou. Pribrzďuje predné vnútorné koleso, a tým potláča pretáčavosť. Pôžitok ešte zvyšuje režim „dynamic“ už tým, že obmedzuje aktivity stabilizačných programov a trakčnú kontrolu celkom vypína. K tomu presné riadenie a čo viac dodať. Na zasnežené cesty má však Giulietta v zálohe aj opačný extrém – režim „all weather“. Motor a riadenie zvláčnejú a anjeli strážni v podobe elektronických programov krotia už zárodky nestability.
Záver
Alfa Romeo Giulietta je príliš výnimočným artiklom na to, aby sa stala predmetom hromadnej spotreby. Aj v ekonomicky vyspelejších krajinách sa najlepšie predávajú kompakty, ktoré súťažia v disciplíne – pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Takéto ambície Giulietta nemá, čo potvrdzuje len 70 predaných kusov za sedem mesiacov tohto roka. Takéto auto si kúpi motorista, ktorý kladie vysoké nároky na jeho zovňajšok. Nestačí mu, že je iné. Musí byť krásne. A potom si potrpí na charakter. Tým máme na mysli hlave jazdné vlastnosti. To znamená, že sa nemieni voziť, chce jazdiť. A keď jazdiť, tak s pôžitkom. Potom Giuliette odpustí aj zbytočné nedôslednosti, ktoré sme zaregistrovali na pracovisku vodiča, aj nekomfortné správanie na nekvalitných cestách.
Hodnotenie
+ skvelý dizajn
+ citlivé riadenie
+ stabilný podvozok
+ výkonný, pružný a úsporný motor
– tvrdší a hlučnejší podvozok
– ergonomické nedostatky pracoviska vodiča
– nepresné radenie
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, VDC, hill holder, šesť airbagov, aktívne hlavové opierky vpredu, audiosystém CD/MP3, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, tempomat, systém DNA, systém Start & Stop, systém Q2, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, predné hmlovky, spojler, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Prídavný ohrev motora, bi-xenónové reflektory s AFS, Hi-fi systém Bose, rádionavigácia, Bluetooth, USB port, hlasové ovládanie, dažďový senzor, elektricky ovládané strešné okno, elektricky ovládané predné sedadlá, vyhrievané predné sedadlá, set prahových nadstavcov, športové pedále, znížený podvozok, sedadlá v koži, športový volant, alarm, sedemnásťpalcové alebo osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTD Distinctive a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTD Distinctive | Ford Focus 2,0 TDCi Titanium | Peugeot 308 2,0 HDi Allure | VW Golf GTD | |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 956 | 1 997 | 1 997 | 1 968 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 125 (170)/4 000 | 120 (163)/3 750 | 120 (163)/3 750 | 125 (170)/4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 320 – 350/1 750 | 340/2 000 – 3 250 | 320/2 000 | 350/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,0 | 8,9 | 8,8 | 8,1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 218 | 215 | 214 | 222 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,7 | 5,3 | 6,4 | 5,3 |
Rázvor (mm) | 2 634 | 2 648 | 2 608 | 2 578 |
Objem batožinového priestoru (l) | 350 | 363 | 427 | 350 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 |
Elektronický stabilizačný program | ABS, BA, VDC | ABS, EBA, EBD, TCS, TVC, ESP | ABS, REF, AFU, ESP | ABS, ASR, EDS, EBV, MSR, ESP |
Airbag vodiča a spolujazdca | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Bočné airbagy vpredu | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Bočné airbagy vzadu (€) | nemontujú sa | nemontujú sa | 260 | 332 |
Hlavové airbagy | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Kolenný airbag vodiča | nemontuje sa | nemontuje sa | nemontuje sa | štandardne |
Manuálna klimatizácia | nemontuje sa | nemontuje sa | nemontuje sa | štandardne |
Automatická klimatizácia | štandardne | štandardne | dvojzónová | 211 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 25 190 | 26 990 | 24 050 | 27 532 |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Foto – Alfa Romeo