Spojené kráľovstvo malo pôvodne vystúpiť z Európskej únie (EÚ) 29. marca, ale požiadalo o odklad. EÚ súhlasila s posunom brexitu v prípade neschválenia dohody na 12. apríla.
BMW, ktorá v Británii vyrába len zhruba 15 percent áut, už vlani oznámila, že preloží každoročnú letnú odstávku na údržbu na apríl, aby „minimalizovala riziko možného krátkodobého prerušenia dodávok komponentov v prípade neriadeného brexitu“.
Francúzska PSA, ktorá vo svojom závode v Ellesmere Port vyrába modely Astra s označením Vauxhall, zatiaľ čo na kontinente majú značku Opel, sa tiež koncom minulého roka rozhodla presunúť odstávku na apríl.
Odklad brexitu, minimálne do 12. apríla, tak zasiahol krízové plány niektorých výrobcov automobilov. Odstávky sa totiž organizujú v dostatočnom časovom predstihu, aby si zamestnanci mohli naplánovať dovolenky a dodávatelia mohli upraviť objemy zásielok.
„Naša spoločnosť a zamestnanci to plánovali mnoho mesiacov a je to zafixované v našom podnikateľskom pláne,“ povedal hovorca BMW. Britský automobilový sektor, ktorý bol na dobrej ceste k rekordnej produkcii, od referenda v júni 2016 dostáva ranu za ranou.
Turbulentné mesiace
Už v roku 2017 zaznamenal prudký pokles predaja, nasledovalo zníženie produkcie a investícií. Drvivá väčšina firiem v tomto odvetví má zahraničného vlastníka. Kedysi stabilné a atraktívne investičné prostredie sa zmenilo na jedno z najviac zasiahnutých krízou okolo brexitu.
Británii totiž hrozí odchod z bloku bez dohody, čo bude znamenať koniec voľného obchodu a presunu komponentov z Európy, od ktorých je sektor závislý.
Okrem BMW zatvorí aj Jaguar Land Rover (JLR) na pár týždňov tri automobilové závody a jednu továreň na výrobu motorov a japonská Honda zavrie na niekoľko dní závod vo Swindone v rámci príprav na nepredvídané udalosti spojené s brexitom.
Automobilový sektor má za sebou niekoľko turbulentných mesiacov, odkedy Nissan zrušil plány na výrobu nového SUV v britskom Sunderlande a Honda oznámila, že v roku 2021 úplne zatvorí svoj britský závod.
Koncern BMW, ktorý zastavil aj výrobu motorov v Hams Hall, uviedol, že by mohol presunúť niektoré motory a výrobu Mini z Británie, ak dôjde k neriadenému brexitu. Automobilky v prípade odchodu bez dohody čelia mnohým rizikám, vrátane meškania dodávok cez prístavy aj vývozu hotových modelov, novej colnej byrokracie, potreby novej certifikácie modelov a až 10-percentným clám na autá.
Pripravujú pritom sériu investičných rozhodnutí. Peugeot napríklad zvažuje, či ponechá závod v Ellesmere Port a či bude vyrábať elektrické dodávky v Lutone, kde je aktuálne na tri týždne odstávka, pretože sa linky pripravujú na výrobu nového vozidla Vivaro.