Robí radosť
Ale nie je v tom nič závistlivé. Práve naopak, ľudia zdvíhajú palce a kývajú, deti nadšene ukazujú celými rukami. Na oboch svadbách, kde doviezol nevestu si baby Rolls (keďže ide o prvý menší model po Phantome), obzerajú svadobčania, zeleninár kvôli nemu necháva opustenú a otvorenú predajňu, známi cestujú desiatky kilometrov, len aby ho videli naživo. Keby som šiel nahý po pešej zóne, tak si ma toľko ľudí nevšimne. O zdvihnutých palcoch tiež pochybujem.
Ghost Series II sa hýbe kráľovsky. Nekonečnej prednej kapote ukrývajúcej dvanásť benzínových valcov kraľuje soška Spirit of Ecstasy, ktorá sa po uzamknutí automaticky schová. Pohyb tejto limuzíny nie je zbrklý alebo chaotický, skôr má drahými protokolárnymi špecialistami nacvičený krok.
Jazdím s ním pomalšie ako zvyčajne, jednoducho sa mu nehodí prudké zrýchľovanie ani brzdenie a už vôbec nie dobiehanie na zelenú na križovatkách. Napriek tomu, že technika je prevzatá z BMW radu 7, kedže nemecká automobilka Rolls Royce vlastní, nikde spod kabáta nepresvitá "lacné" BMW. Automobilka aj preto argumentuje, že toto je najviac jazdecký Rolls vôbec.
Rolls Royce Ghost Series II Zdroj: Martin Cyprian
Keď sa už rozhodnete naplno zošliapnuť pedál plynu, Duch sa zmení. Kapota sa citeľne zdvihne, dovtedy nečujný motor sa vzdialene rozvrčí a 570 koní pošle obrovský parník hrdo vpred. Je to akoby vlny zosilneli a zafúkal silnejší vietor. Vonkajšia krajina sa hýbe rýchlejšie, veď napriek svojej šialenej veľkosti dosiahne stokilometrovú rýchlosť za päť sekúnd. Pocit na palube je ale stále ďaleko od športového, nenechajte sa pomýliť.
Maximálny luxus
Zadné sedadlá a pobyt vnútri je tým kľúčovým. Až je mi ľúto, že som nemohol odviezť všetkých, čo tento kus dizajnovej limuzíny obdivovali. Začína to hrubými koberčekmi z ovčej vlny, do ktorých sa noha ponorí, až máte chuť sa vyzuť a len tak poprechádzať.
Rolls Royce Ghost Series II Zdroj: Martin Cyprian
Pokračuje to luxusnou kožou na sedadlách, veľkorysým priestorom a celkovým utopením v aute. Cestujúcich vzadu nevidno vďaka hrubým zdvojeným stĺpikom, na ktorých potešia menšie zrkadlá.
Podľa vkusu
Každý Rolls Royce je vysoko individualizovaný, v podstate každý Phantom opúšťajúci fabriku je jedinečný a podľa šéfa automobilky to na 70 percent platí aj pre Ghost. Veď len testovaný fialový kus je výnimočný a pravdepodobnosť, že uvidíte rovnaký, je prakticky nulová. Na výber je 44-tisíc exteriérových farieb, ako aj množstvo kombinácií interiéru. Nehovoriac o príplatkoch, špeciálnych edíciách a dolaďovaní jednotlivých detailov ad absurdum.
V protismere jazdy sa otvárajúce zadné dvere robia neopakovateľnú atmosféru, vnútri ich za sebou zavriete tlačidlom. Do toho vyklápacie stolčeky, dvojica displejov a obrovská lakťová opierka s ovládacím panelom. Síce prevzatý iDrive z BMW, vďaka odlišnej grafike i vyhotovení ovládačov pôsobí inak, hodnotnejšie.
Rolls Royce Ghost Series II Zdroj: Martin Cyprian
Vpredu to nie je o nič horšie miesto pre život, veď baby Rolls nemá ambíciu byť limuzínou iba vtedy, keď máte vlastného šoféra a počíta s tým, že si aj sami zašoférujete. Drahá biela koža pokrýva ešte aj spodnú časť karosérie medzi prahom a palubnou doskou, samozrejme celý interiér je obšitý. K tomu množstvo chrómu, za ktoré sa nemusia hanbiť ani v Buckinghamskom paláci. Volant je veľký, tenký a poriadne preposilovaný. Ale napriek 5,4-metrovej dĺžke sa s autom manévruje pomerne hravo.
O atmosfére
Ghost je najmä o atmosfére. Nemožno ho vnímať ako najmodernejšími technológiami napchatú limuzínu, ktorá vyrazila do konkurenčného boja za nemeckým triom. Chýbajú mu niektoré prvky, ako je napríklad odvetrávanie sedadiel (kto by to v upršanom Anglicku potreboval), ale všetko vynahrádza dojmom.
Rolls Royce Ghost Series II Zdroj: Martin Cyprian
Teplotu si nenastavujem cez čísla, len otočným modročerveným ovládačom. Chcem teplejšie – otočím viac doprava. Výduchy sa zasa ovládajú cez starodávne pôsobiace páčky. Dokopy je tu osemzónová klimatizácia. No k dispozícii sú aj technológie BMW - nočné videnie, radarový tempomat, head-up displej a podobne. Systém start-stop nie.
A ak pán vzadu nestíha na natáčanie ďalšieho dielu Jamesa Bonda, na páke automatickej prevodovky je tlačidlo nazvané Low, ktoré podrží vyššie otáčky. Žiadny športový režim, žiadne radenie pádlami, to si nechajte pre plebs. Netuším ani, aké mám otáčky alebo aký stupeň je zaradený. Na konzervatívnych budíkoch vidím len výkonovú rezervu, kde ručička podobajúca sa na drahé historické hodiny väčšinu času ukazuje okolo deväťdesiat percent.
Potom je tu ticho. Maximálne, všeobjímajúce a upokojujúce. Jediný zvuk dávajúci najavo rýchlosť je ubiehanie cesty pod autom, pri naštartovanom aute na voľnobehu ani neviete, že motor beží. Zvuk z výfukov tiež nedáva najavo, že pod kapotou je obrovský 6,6-litrový kus techniky. Mimochodom, dlhodobá kombinovaná spotreba dosiahla 14,3 litra na 100 km.
Rolls Royce Ghost Series II Zdroj: Martin Cyprian
Verdikt
Rolls Royce Ghost je únik zo sveta dnešných áut. Hoci naprataný technikou, je to opak moderných predisplejovaných modelov dávajúcich hlučne najavo, že oni sú tie dôležité. Za volantom Ducha nevyzeráte ako vagabund alebo niekto, kto žije z vratiek DPH. Práve naopak, baby Rolls dáva najavo aristokraciu, chuť pre dodržiavanie predpisov a konzervatívnu eleganciu. Upokojujúci zjav na slovenských cestách, ktorý stojí nad všetkými. Jednoducho sa nedá nemilovať.
Plusy | Mínusy |
atmosféra na palube | veľkosť nádrže |
ticho a maximálny luxus v kabíne | |
výkonný dvanásťvalec | |
sympatie okolia |
Rolls Royce Ghost a Phantom Zdroj: Maňo Štrauch
Technické údaje Rolls Royce Ghost Series II | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 6,6 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 420 (570) pri 5250 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 780 pri 1500 |
Pohon | zadných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 5 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 21,2/9,8/14 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ (l) | 490 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2360 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 5399/1948/1550 |
Cena (eur s DPH) | tento kus cca 270 000 |