Slovinské Alpy
Hlavným cieľom je slovinský Prelaz Vršič. Zhruba dvadsaťkilometrový priesmyk s úzkymi cestami a ešte užšími vracákmi. Na niekoľkých miestach sú dlažobné kocky, časť cesty je rozbitá a autá tu skáču až tak, že tie nižšie chytia predný spojler. Nečakajte priesmykovú dokonalosť, toto sa viac blíži živelnému rumunskému Transfagarasanu než rakúskemu Nockalmstrasse. Predokolke s lepivým a pritom poddajným podvozkom by sa tu malo páčiť.
Jedna vlastnosť vyniká najviac. Ostré riadenie, ktoré veľkým rajdom spôsobuje vrásky pri parkovaní umožňuje pomalé vracáky vybrať bez prechytávania. Tam, kde si vodiči v sprievodnom Evo X aj Golfe R idú ukrútiť ruky, tam tento biely hothatch prechádza s úplnou ľahkosťou a presnosťou. Takéto ostré a presné riadenie som už dávno nezažil.
Ford Focus ST X 2.0 EcoBoost Zdroj: Ľuboš Mistrík
Potom je tu podvozok. ST kopíruje nerovný slovinský asfalt a nerozhodí ho ani séria záplat a koľají. Jasné, volant treba držať pevne oboma rukami a pri plnom plyne ho chce silná predokolka vytrhnúť, ale čo by to bolo za športové auto, ak sa s ním netreba trochu popasovať. Na priesmyku stíha za omnoho silnejšími autami, štvorkolkami i zadokolkami, aj s 250 koňmi je skutočne rýchle.
Čo je vlastne nové?
ST prešlo faceliftom podobne ako všetky ostatné Focusy. Znamená to atraktívnejší predok, z ktorého zmizla tá jaskynná diera pôsobiaca, že ste zabudli zavrieť kapotu. Ale aj nové zadné svetlá a pár ďalších detailov. Berte ho v inej farbe než bielej, je trochu nudná. Interiér výrazne prekreslili a vylepšili, je to krajšie a pocitovo kvalitnejšie miesto na život.
Ford Focus ST X 2.0 EcoBoost Zdroj: Ľuboš Mistrík
Z pohľadu jazdy sa toho veľa nezmenilo. Zvuk je lepší a hutnejší ako predtým, stále to ale chce vymeniť výfuk. ST by malo prskať, strieľať a fučať, nielen vydávať bezcharakterné "húú" z veľkej časti s pôvodom z reproduktorov. Očakávané RS, zapracuj na tom!
V porovnaní s pred rokom testovaným kombíkom sa krátkemu Focusu nechce toľko vrtieť zadkom pri vypnutej stabilizácii. Auto pôsobí stabilnejšie, a hoci vodiči za mnou hlásia, že sa zadok pekne natáča do ostrých zákrut, za volantom to necítim. STčko je jazdecky skôr precízne a ostré než divoké a utrhnuté po vzore Mégane RS Trophy.
Ford Focus ST X 2.0 EcoBoost Zdroj: Ľuboš Mistrík
A čo každý deň
Za priesmykom Vršič treba z Bratislavy cestovať takmer 500 kilometrov, čo je dostatočná previerka rodinných vlastností forďáckeho hothatchu. Vďaka skvelým, hoci pre väčšie postavy úzkym Recaro sedadlám sa cítite špeciálne športovo aj pri pomalom presune viedenským obchvatom, trojica prídavných budíkov na palubnej doske i nízky posed tento dojem len zvýrazňujú. Bez pritlačenia plynu nepočuť hukot a vnútri panuje ticho.
Na druhej strane športové a široké predné sedadlá trochu obmedzujú priestor vzadu. Nedostatkom sú krátke zadné pásy, ktoré nedokážu uchytiť detskú sedačku – vajíčko a treba použiť Isofix. Nemusí to ale platiť pri každej sedačke, odporúčam vyskúšať v predajni. A aj keď kufor je papierovo dosť malý, jeho jednoduchý a hlboký tvar pojme viac než sa na prvý pohľad zdá.
Ford Focus ST X 2.0 EcoBoost Zdroj: Ľuboš Mistrík
Spotreba dosiahla celkovo kombinovaných 9,9 litra na 100 kilometrov, čo je pri zohľadnení niekoľkých desiatok kilometrov hore kopcom len pod plným plynom pekné číslo. Pohodový víkendový presun s rodinou sa pohodlne vojde do ôsmich litrov.
Verdikt
Vynovený Focus ST je v Alpách rýchly. Neskutočne ostré riadenie, podvozok aj na devätnástkach kopírujúci všetko, od roliet až po mačacie hlavy a silný motor, to všetko dáva dokopy zábavný výsledok. Hoci pre úplne nadšenie mohol byť hlučnejší a menej priateľský na limite, netreba zabúdať, že je to hothatch na každý deň. Takúto úlohu spĺňa kráľovsky a v kopcoch preháňa aj rýchlejších súperov, kde sa vodiči za volantom viac narobia. Zážitok s ST dáva tušiť, že RS bude skvost.
Plusy | Mínusy |
ostré a presné riadenie | veľký rajd |
výborné športové sedadlá | bezcharakterný zvuk |
poddajný a tuhý podvozok | |
záťah benzínového dvojlitra | |
kvalitný interiér |
Ford Focus ST X 2.0 EcoBoost Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Ford Focus ST X 2.0 EcoBoost | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,0 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 184 (250) pri 5500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 360 pri 2000-4500 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 6.5 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 9,9/5,7/7,2 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 363/1148 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1461 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4362/1823/1471 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ ST 26 990 tento kus 34 839 |