Na ceste je najväčšie SUV od nemeckej automobilky očakávajúco príjemné vozenie, svojimi schopnosťami v ťažkom teréne ale skutočne prekvapí. Nedávno dostal Touareg facelift. Čo všetko je nové?
Hlavne decentne
Hoci tlačové správy sú plné noviniek, prax je prirodzene menej veľkolepá. Pozmenená predná maska pripomínajúca odchádzajúcu generáciu Passatu, iná grafika zadných svetiel a sem-tam nová lišta. Veľké SUV od VW je na ceste nezameniteľné už od svojho uvedenia na trh a jeho tvary sú stále povedomé.
Vnútri je zmien ešte menej a vidíte ich len pri postavení generácií vedľa seba. Vylepšené materiály, trochu iné rozmiestnenie tlačidiel nad stredovým displejom. Ostal vysoký posed a vďaka pocitovo nízkym sklám bezpečný pocit ako z tanku.
Touareg po facelifte pôsobí o niečo modernejšie ako predtým, ale neznalý ho nerozozná. Ide o evolúciu, ako sme pri novinkách nemeckého koncernu zvyknutí. Žiadne pokusy, nové dramatické linky. Len zmeny smerom k modernosti a technické úpravy. V podobe asistentov a technológií.
Volkswagen Touareg V6 TDI Premium "Terrain Tech" Zdroj: Michal Petreje
Prémiová jazda
Preklad síce hovorí o ľudovom vozidle, pocit z jazdy je ale prémiový podobne ako u najdrahšej konkurencie. Hoci interiér navrhoval viac technik než bytový dizajnér, kvalitou spracovania, odhlučnením, priestrannosťou a praktickými riešeniami patrí medzi to najlepšie.
Klasické prístroje a centrálny dotykový displej sú konzervatívne, nejde o žiadne bláznivé mimozemské nápady. Touareg vo vnútri aj poslepiačky označíte za Volkswagen alebo aspoň dobrý nemecký produkt. K tomu sa pridáva vysoká kvalita spracovania výlučne z bratislavského závodu.
Pocit z jazdy od prvého rozbehnutia sa až po diaľničné rýchlosti je sebaistý. Na palube vládne úplné ticho, hustý dážď vonku si uvedomíte, až keď sa stierače rozpohybujú. Kufor je papierovo dostatočne veľký, pri nakladaní kočíka môže limitovať jeho menšia hĺbka.
A iritujúca je vyklápacia roletka, ktorú vždy zabudnete zložiť a potom prekáža vo výhľade vzad. Odporúčam priplatiť za otváranie kufra pohybom nohou pod zadným nárazníkom.
Volkswagen Touareg V6 TDI Premium "Terrain Tech" Zdroj: Michal Petreje
Technológie
Auto dostalo po facelifte najnovšie elektronické asistenty. Záchvat môže privodiť systém monitorovania mŕtveho uhla, ktorého výrazne oranžové svetlo v tme prekáža. V podvečernej premávke bude neustále vyblikávať do očí tak, že prehluší okolité autá. Dá sa našťastie vypnúť.
Vo výbave je systém opustenia jazdného pruhu, ktorý vibruje volantom. Automatické diaľkové svetlá sa nielen vypínajú, ale aj menia smer a rozsvietenie lúčov podľa okolitej premávky. Sú ako ostýchavá dvadsiatka, keď ich protiidúce auto donúti zhasnúť, svetlá sa opatrne dvíhajú, aby ich ďalšie auto opäť zhaslo. Volvo XC60 má ale obdobný systém ešte lepší.
Touareg prichádza s výborným radarovým tempomatom. Môžete ho zapnúť v hustej mestskej premávke i na diaľnici. Brzdí a rozbieha sa plynule, nespomaľuje okolie a okamžite sa naň stopercentne spoľahnete. Na jednej strane pohodlné, na druhej smutné vidieť, ako rýchlo sa systémy automatizovaného riadenia zlepšujú, až raz vodičov nahradia.
Volkswagen Touareg V6 TDI Premium "Terrain Tech" Zdroj: Michal Petreje
Na chalupu aj diaľnicu
Touareg jazdí po schodoch, kmeňoch stromov, v prudkých 45-stupňových stúpaniach i klesaniach. V teréne má schopnosti skutočných offroadov a v strmých zablatených kopcoch ma limitujú len klasické zimné pneumatiky, inak by sa auto vyšplhalo snáď všade. Nehovoriac o bočnom 35-stupňovom náklone a 580-milimetrovej brodivosti. Nejeden dedinčan sa na severe Slovenska chytá za hlavu, kam sa ten Bratislavák škriabe.
Okrem prirodzeného talentu za to auto vďačí terénnemu paketu v rámci tejto výbavy a príplatkovému pneumatickému pruženiu umožňujúcemu okrem zmeny tvrdosti a výšky podvozku aj uzavrieť diferenciály. K tomu pridáva redukciu pre najťažší terén slovenských pohorí. Možno dvaja zo sto majiteľov Touaregu siahnu na jeho schopnosti.
Na výlete s rodinou oceníte cestovateľskú náturu aj vďaka skutočne pohodlnému podvozku. Stovky kilometrov ubiehajú bez potreby zastaviť a ani počas monotónnej dvojhodinovej diaľničnej jazdy sa netreba naťahovať. Sedadlá sú akurát tvrdé, pohodu na palube zvyšuje dojazd 900 až 1 000 kilometrov.
Hoci mesto znamená priemernú spotrebu okolo dvanástich litrov, celkovo Touareg spálil kombinovaných 10,3l/100 km, za čo vďačí veľkému pomeru diaľnic. Mimo nich sa bez problémov vošiel do 7-8. Na šesť vôbec nie lenivých valcov a masu hmotnosti ok hodnota.
Touareg Offroad Volkswagen Slovakia - Trend Movie from Mano Strauch on Vimeo.
Verdikt
Žiadna revolúcia. Touareg potreboval facelift po štyroch rokoch od predstavenia najmä z predajných dôvodov. O tom svedčia aj minimálne zmeny oproti predchodcovi. Posádku naďalej rozmaznáva starým dobrým spôsobom, nečakajte divoké výstrelky, skôr prémiovosť. A ak sa raz odvážite vziať ho do terénu, jeho nekonečné schopnosti vystrašia spolujazdcov. Ide o všestranné SUV, ktorému nemožno nič vážne vyčítať. Čo je dobré, netreba meniť.
Plusy | Mínusy |
prekvapujúce terénne schopnosti | minimálne zmeny oproti predfaceliftu |
terénny paket a uzávierky diferenciálov | nepríjemný systém sledovania mŕtveho uhla |
ticho a pohoda na palube | |
komfortné pruženie | |
dostatok priestoru | |
kvalitný radarový tempomat | |
veľký dojazd vďaka príplatkovej 100l nádrži |
Volkswagen Touareg V6 TDI Premium "Terrain Tech" Zdroj: Michal Petreje
Technické údaje Volkswagen Touareg V6 TDI Premium "Terrain Tech" | |
Motor | 3,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 193 (262) pri 3800-4400 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 580 pri 1750-2500 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 7.6 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 7,9/6,3/6,9 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 580/1642 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2251 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4801/1940/1709 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ v akcii 41 990; tento kus 76 017 |